Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 sitkeä vikakoodi P0501 VSS - Implausible Signal

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 sitkeä vikakoodi P0501 VSS - Implausible Signal

    Ihan näin kärkeen. Olen uusi mies foorumilla ja autotekniikan tuntemus minulla ei ole mitään kärkiluokkaa. Koitan tämän kuitenkin avata niin hyvin kuin vain suinkin.

    Eli autoani (Audi A3, vm. 2002, 1.6l bensakone manuaalivaihteilla) on vaivannut puolen vuoden ajan jokin, joka aiheuttaa moottorivikavalon satunnaisen palamisen.

    Vikakoodia on luettu kahdella korjaamolla (ml. marmori) ja parilla muullakin laitteella ja koodi on joka kerta ollut sama ja ainoa: P0501 Vehicle Speed Sensor - Implausible Signal. Kun vika on kuitattu, se on tullut aina päivän-viikon päästä takaisin. Ajan autolla päivittäin keskimäärin 20-30km. Vika myös kuittaantuu itsestään, maksimissaan se on ollut päällä yhtäjaksoisesti 2 viikkoa. Kun vikavalo syttyy, se tapahtuu yleensä kesken ajon, tällä ei ole mielestäni tekemistä minkään ajoon liittyvän toiminnon tai moottorin lämpenemisen tai ilman lämpötilan kanssa. Valon itsestäänkuittaantuminen taas tapahtuu aina levossa eli välillä autoa käynnistäessä yllätys onkin mukava, kun valo ei pala enää.

    Toiminnallisia vikoja merkkivalo ei ole aiheuttanut kuin yhden: satunnaisesti, yleensä kylmänä/johtolämpimänä käynnistettäessä kierroslukumittari jää/palaa nollaan muutamaksi sekunniksi, jonka jälkeen se palaa oikeaan lukemaansa ja näkyy jatkossa ajon aikana oikein. Tämä vika on tullut vasta parin viime kuukauden aikana mukaan, sitä ennen mitään toiminnallista vikaa ei oltu havaittu. Nopeusmittari, matkamittari, bensamittari, auton käynti ja tehot ovat siis kuten kuuluukin. Pelkoni on, että vika pahenee ja kierroslukumittari kuolee kokonaan, ja että sama tarttuu nopeusmittarin puolelle..

    Mitä olen tehnyt ongelmalle? Auto on käytetty muun huollon yhteydessä peruskorjaamolla ja myöhemmin marmorilla vianetsinnässä ja tulos on ollut vain vikakoodin löytyminen ja huomio, että abs-anturit ovat kaikki ehjiä. Itse en ole mennyt autoa ropaamaan, mutta liikkeiltä ja muualtakin saamieni vihjeiden/nettisearchailun tuloksena olen löytänyt kasan vaihtoehtoja, mistä vikaa kannattaisi etsiä. Vaihtoehtoja on niin paljon, ettei mielestäni ole ollut järkeä jättää autoa Lasipalatsin huoltoon hinnalla 160€/h meiningillä "etsikää vika".. Ei budjetti riittäisi moiseen.

    Siksi haluankin karsia hahmottelemiani mahdollisia toimenpiteitä, eli näistä pois ne, mitkä eivät voi aiheuttaa vikaa. Tietenkin mahdollisia muita vian aiheuttajia (mahdollisimman spesifisti) voi myös vihjata.

    Tässä listaa, mitä pidän mahdollisina ongelmanaiheuttajina:
    -pelkkä mittaristovika (erilaisia vaihtoehtoja varmaankin löytyy?)
    -likaiset abs-anturit / niiden heikot liitännät
    -magneettirinkula tasauspyörästön koteolossa = "nopeusmittarin käyttöratas" (en ole varma onko A3:ssa tätä osaa/jotain vastaavaa)
    -johdotukset -> moottorinohjausyksikköön menevä signaali ei pääse perille asti. Missä kohtaa todennäköisimmin vika? Välillä mittaristonliitin-nopeusanturit?
    -Rikkinäinen moottorin nopeus anturi, josta kierroslukumittari lukee (lähellä kampiakselia oleva)?
    -Rikkinäinen ajoneuvon nopeus anturi (VSS), josta nopeusmittari lukee (lähellä voimansiirtoa oleva)?


    Onneksi auto ei ole täysin pa**ana, koska vikavalokin vilkkuu vain satunnaisesti ja luojan kiitos, sillä pystyy ajamaan..

  • #2
    P0501 Vehicle Speed Sensor - Implausible Signal.
    Yleensä siinä on vielä anturin koodi esim. (G28) tms, joka kertoo tarkasti anturin sijainnin, niin ei tartte arvailla, että onko se pyöränanturi vai vaihdelaatikossa.

    Comment


    • #3
      Vehicle Speed Sensor -G28 mahdollinen vikakohde. Kyseessä on siis kampiakselin asentotunnistin alias. pyörintänopeus tunnistin.
      Jos olisi renkaiden pyörintänopeustunnistimen viasta kyse, niin ABS valo palaisi.


      Mutta varmista nyt niistä koodeista mikä anturi tarkalleen ottaen sekoilee. Niinkuin Amalin jo kirjoittikin.
      Lähinnä, että onko kyseessä G22 vai G28
      Viimeksi muokannut Niconce; 9.4.2013, 20:59.

      Comment


      • #4
        No kun sehän tässä omituista onkin, että en edes sieltä Airportin huollosta saanut tarkennetta, että mikä anturi vikaa antaa, vaikka kuinka ihmettelin ja kyselin sitä. Sama kohtalo ollut muiden lukulaitteiden/toisen korjaamon kanssa. Argh, mikähän olisi fiksuinta?

        Comment


        • #5
          Eiköhän tuossa kannattaisi G22: vaihdosta lähteä, "Rosswiki" ainakin antaa tuolla P0501:lla hakemalla viitettä että kyse tuosta anturista -tietysti vika voi olla vaikka johdotuksessakin...

          http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...5/P0501/001281

          Comment


          • #6
            Jos yhtään auttaa ni tässä on kuva ja tässä toinen missä näkyy manuaalivaihteiston sähköosat. Ylempi on pakkivalokatkaisija ja alempi 3-pinnien on nopeusanturi. Meinasi molemmat unohtua omassa vanhaan vaihteistoon, kun uuden jouduin tilaamaan vaihto-osana laakkoselta.

            E: Eiks toi vikakoodi olisi sitten "Engine Speed Sensor", jos hall-anturi on sökönä?
            Viimeksi muokannut Drunkenmunky; 9.4.2013, 23:04. Perustelu: edittiä

            Comment


              #7
              Joko vaihteistossa oleva anturi G22 on rikki tai sen johtosarja akun alta hapettunut poikki/ menossa poikki.

              Comment


              • #8
                tai joku muu laite mikä käyttää nopeussignaalia on viallinen; radio, gps, vahvistin

                Comment


                  #9
                  No joo, totta. Väärin asennettu tarvikeradio/ navi yms. sekoittaa myös tehokkaasti.
                  Vedin oletuksena, että ko. asiat olisi kunnossa. Eli ei ole juuri nyt asennettu mitään soittimia yms.

                  Comment


                  • #10
                    Reilu vuosi sitten auton ostin ja silloin siihen musavehkeet asennutin puoliammattilaisen toimesta. En jaksaisi uskoa, että liittyy siihen kun kuitenkin yli puoli vuotta meni ilman tätä vikaa.

                    Kiitokset tähän mennessä vihjanneille, hyvin on avannut asiaa! Tässä asiaa pähkäiltyäni tulin siihen tulokseen, että varailen pullan pajalta ajan, siellähän nyt jo jotain asiasta tiedetään valmiiksi. Täytyy tulla sitten raportoimaan, miten homman kanssa käy :) Oma "virallinen veikkaukseni" tällä hetkellä olisi se, että johdotukset jostain kohti hajoamaisillaan ja että kaikki anturat olisi ehjiä..

                    Comment


                    • #11
                      Nyt on käyty Jeren pajalla ja veikkaukset meni ainakin osittain oikein: kyseiseen vikakoodiin viittaava vika liittyi hapettuneeseen johtoon, joka fiksattiin. Väärin taas meni sen suhteen, että tällä asialla ei ole - kuten oletin - yhteyttä kierroslukumittarivikaan (kuvaus avauksessa). Se nimittäin viittaisi mittariston sisäiseen vikaan, jonka ollessa toistaiseksi harmiton annan sen olla ja ajelen tyytyväisenä kunnes taas jotain oikeasti hajoaa =)

                      Comment

                      Working...
                      X