Ihan näin kärkeen. Olen uusi mies foorumilla ja autotekniikan tuntemus minulla ei ole mitään kärkiluokkaa. Koitan tämän kuitenkin avata niin hyvin kuin vain suinkin.
Eli autoani (Audi A3, vm. 2002, 1.6l bensakone manuaalivaihteilla) on vaivannut puolen vuoden ajan jokin, joka aiheuttaa moottorivikavalon satunnaisen palamisen.
Vikakoodia on luettu kahdella korjaamolla (ml. marmori) ja parilla muullakin laitteella ja koodi on joka kerta ollut sama ja ainoa: P0501 Vehicle Speed Sensor - Implausible Signal. Kun vika on kuitattu, se on tullut aina päivän-viikon päästä takaisin. Ajan autolla päivittäin keskimäärin 20-30km. Vika myös kuittaantuu itsestään, maksimissaan se on ollut päällä yhtäjaksoisesti 2 viikkoa. Kun vikavalo syttyy, se tapahtuu yleensä kesken ajon, tällä ei ole mielestäni tekemistä minkään ajoon liittyvän toiminnon tai moottorin lämpenemisen tai ilman lämpötilan kanssa. Valon itsestäänkuittaantuminen taas tapahtuu aina levossa eli välillä autoa käynnistäessä yllätys onkin mukava, kun valo ei pala enää.
Toiminnallisia vikoja merkkivalo ei ole aiheuttanut kuin yhden: satunnaisesti, yleensä kylmänä/johtolämpimänä käynnistettäessä kierroslukumittari jää/palaa nollaan muutamaksi sekunniksi, jonka jälkeen se palaa oikeaan lukemaansa ja näkyy jatkossa ajon aikana oikein. Tämä vika on tullut vasta parin viime kuukauden aikana mukaan, sitä ennen mitään toiminnallista vikaa ei oltu havaittu. Nopeusmittari, matkamittari, bensamittari, auton käynti ja tehot ovat siis kuten kuuluukin. Pelkoni on, että vika pahenee ja kierroslukumittari kuolee kokonaan, ja että sama tarttuu nopeusmittarin puolelle..
Mitä olen tehnyt ongelmalle? Auto on käytetty muun huollon yhteydessä peruskorjaamolla ja myöhemmin marmorilla vianetsinnässä ja tulos on ollut vain vikakoodin löytyminen ja huomio, että abs-anturit ovat kaikki ehjiä. Itse en ole mennyt autoa ropaamaan, mutta liikkeiltä ja muualtakin saamieni vihjeiden/nettisearchailun tuloksena olen löytänyt kasan vaihtoehtoja, mistä vikaa kannattaisi etsiä. Vaihtoehtoja on niin paljon, ettei mielestäni ole ollut järkeä jättää autoa Lasipalatsin huoltoon hinnalla 160€/h meiningillä "etsikää vika".. Ei budjetti riittäisi moiseen.
Siksi haluankin karsia hahmottelemiani mahdollisia toimenpiteitä, eli näistä pois ne, mitkä eivät voi aiheuttaa vikaa. Tietenkin mahdollisia muita vian aiheuttajia (mahdollisimman spesifisti) voi myös vihjata.
Tässä listaa, mitä pidän mahdollisina ongelmanaiheuttajina:
-pelkkä mittaristovika (erilaisia vaihtoehtoja varmaankin löytyy?)
-likaiset abs-anturit / niiden heikot liitännät
-magneettirinkula tasauspyörästön koteolossa = "nopeusmittarin käyttöratas" (en ole varma onko A3:ssa tätä osaa/jotain vastaavaa)
-johdotukset -> moottorinohjausyksikköön menevä signaali ei pääse perille asti. Missä kohtaa todennäköisimmin vika? Välillä mittaristonliitin-nopeusanturit?
-Rikkinäinen moottorin nopeus anturi, josta kierroslukumittari lukee (lähellä kampiakselia oleva)?
-Rikkinäinen ajoneuvon nopeus anturi (VSS), josta nopeusmittari lukee (lähellä voimansiirtoa oleva)?
Onneksi auto ei ole täysin pa**ana, koska vikavalokin vilkkuu vain satunnaisesti ja luojan kiitos, sillä pystyy ajamaan..
Eli autoani (Audi A3, vm. 2002, 1.6l bensakone manuaalivaihteilla) on vaivannut puolen vuoden ajan jokin, joka aiheuttaa moottorivikavalon satunnaisen palamisen.
Vikakoodia on luettu kahdella korjaamolla (ml. marmori) ja parilla muullakin laitteella ja koodi on joka kerta ollut sama ja ainoa: P0501 Vehicle Speed Sensor - Implausible Signal. Kun vika on kuitattu, se on tullut aina päivän-viikon päästä takaisin. Ajan autolla päivittäin keskimäärin 20-30km. Vika myös kuittaantuu itsestään, maksimissaan se on ollut päällä yhtäjaksoisesti 2 viikkoa. Kun vikavalo syttyy, se tapahtuu yleensä kesken ajon, tällä ei ole mielestäni tekemistä minkään ajoon liittyvän toiminnon tai moottorin lämpenemisen tai ilman lämpötilan kanssa. Valon itsestäänkuittaantuminen taas tapahtuu aina levossa eli välillä autoa käynnistäessä yllätys onkin mukava, kun valo ei pala enää.
Toiminnallisia vikoja merkkivalo ei ole aiheuttanut kuin yhden: satunnaisesti, yleensä kylmänä/johtolämpimänä käynnistettäessä kierroslukumittari jää/palaa nollaan muutamaksi sekunniksi, jonka jälkeen se palaa oikeaan lukemaansa ja näkyy jatkossa ajon aikana oikein. Tämä vika on tullut vasta parin viime kuukauden aikana mukaan, sitä ennen mitään toiminnallista vikaa ei oltu havaittu. Nopeusmittari, matkamittari, bensamittari, auton käynti ja tehot ovat siis kuten kuuluukin. Pelkoni on, että vika pahenee ja kierroslukumittari kuolee kokonaan, ja että sama tarttuu nopeusmittarin puolelle..
Mitä olen tehnyt ongelmalle? Auto on käytetty muun huollon yhteydessä peruskorjaamolla ja myöhemmin marmorilla vianetsinnässä ja tulos on ollut vain vikakoodin löytyminen ja huomio, että abs-anturit ovat kaikki ehjiä. Itse en ole mennyt autoa ropaamaan, mutta liikkeiltä ja muualtakin saamieni vihjeiden/nettisearchailun tuloksena olen löytänyt kasan vaihtoehtoja, mistä vikaa kannattaisi etsiä. Vaihtoehtoja on niin paljon, ettei mielestäni ole ollut järkeä jättää autoa Lasipalatsin huoltoon hinnalla 160€/h meiningillä "etsikää vika".. Ei budjetti riittäisi moiseen.
Siksi haluankin karsia hahmottelemiani mahdollisia toimenpiteitä, eli näistä pois ne, mitkä eivät voi aiheuttaa vikaa. Tietenkin mahdollisia muita vian aiheuttajia (mahdollisimman spesifisti) voi myös vihjata.
Tässä listaa, mitä pidän mahdollisina ongelmanaiheuttajina:
-pelkkä mittaristovika (erilaisia vaihtoehtoja varmaankin löytyy?)
-likaiset abs-anturit / niiden heikot liitännät
-magneettirinkula tasauspyörästön koteolossa = "nopeusmittarin käyttöratas" (en ole varma onko A3:ssa tätä osaa/jotain vastaavaa)
-johdotukset -> moottorinohjausyksikköön menevä signaali ei pääse perille asti. Missä kohtaa todennäköisimmin vika? Välillä mittaristonliitin-nopeusanturit?
-Rikkinäinen moottorin nopeus anturi, josta kierroslukumittari lukee (lähellä kampiakselia oleva)?
-Rikkinäinen ajoneuvon nopeus anturi (VSS), josta nopeusmittari lukee (lähellä voimansiirtoa oleva)?
Onneksi auto ei ole täysin pa**ana, koska vikavalokin vilkkuu vain satunnaisesti ja luojan kiitos, sillä pystyy ajamaan..
Comment