Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,7 BiT ja Camshaft Position Sensor (G40)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2,7 BiT ja Camshaft Position Sensor (G40)

    Onko hyviä neuvoja mistä lähteä vikaa etsimään?

    Biturbo rupesi pahasti röpöttämään motarilla, just ja just pääsi kotiin (5km).
    Tuntuu käyvän tyhjäkäyntiä ihan normaalisti mutta kauhea röpötys kun kaasuttaa tyhjäkäynnilläkin.

    Vikakoodina antoi tuon Camshaft Position Sensor (G40).
    "
    17746 - Camshaft Position Sensor (G40)
    P1338 - 35-00 - Open or Short to Plus
    "


    Mitään muuta vikaa ei tullut esiin.

    Nokkahiha vaihdettu kauan sitten, eli ei johtu siitä et olisi just vaihdettu.

    Tiedän että aiheesta jonkun verran keskusteluja on käyty, mutta kaikissa tuntuu että on ollut usempia muitakin vikakoodeja, yleensä vuotoja.

    Jos siinä on anturi rikki niin vaikuttaako käyntiin noin rajusti?

    #2
    Mitä arvoja kanava 093 antaa?

    Comment


    • #3
      Anturilta liitin irti, liittimen tarkistus. Kokeile käyntiin liitin auki, Muuttuuko koodi "Short to Ground". Anturin irroituskaan ei ole paha rasti, kannattaa tarkistaa onko anturin sisuskalut kunnossa, irrottamalla anturi.

      Edit: G40 irrotus on tosin hall antureista hieman hankalampi. Paisuntasäiliö irti kiinnityksistä ja kääntää sivulle, niin pääsee käsiksi anturiin ja kiinnitysruuveihin

      Comment


      • #4
        Moi, ja kiitti nopeista vastauksista.

        Tällaista sain Ross-techillä ulos:

        "
        Address 01: Engine (4B0 907 551 F)

        21:30:45 Group 093: Continuous Camshaft Adjustment (Phase Position - Bank 1 && 2)
        0 /min Engine Speed (G28)
        100.0 % Engine Load
        -5.0°KW Phase Position Bank 1
        4.0°KW Phase Position Bank 2

        "

        Ja auto siis ei käynnissä. Pitäisikö käynnistää/ ajaa? Onko merkitystä?
        (sori, olen ensikertailainen tässä wag-com hommassa)

        Comment


          #5
          Pitää olla käynnissä, tyhjäkäynti riittää.

          Comment


          • #6
            Käynnissä arvot on tyhjäkäynnillä lähellä nollaa ja toimivana arvot menee jonnekin 22 asteen tienoille 1000-4000rpm vedätettäessä. Se puoli mistä vikakoodi päällä, ei säädy, vaan pysyy nollilla

            http://1977.ucoz.ua/audi_s.pdf ja sieltä sivu 8

            Comment


            • #7
              -7 ja 3 se nyt naytti kun paikallaan hiukan röpötin sitä... käyriä kun katselin niin näytti molemmat "elävän" mutta siinä ruudussa pysyi nuo numerot...

              Kai tämä viittaisi siihen että joku ongelma on oikeasti noiden ohjauksessa?

              Onko tuo G40 anturi sellainen että se ohjaa tätä nokkaakselin asentoa? Vai onko se vain "valvova" anturi?

              Eli onko mahdollista että tämä G40 anturi (jonka paikkaa Nikke tuossa kuvailee) yksikseen on syypää tähän röpöttävään käyntiin?
              Viimeksi muokannut okkim; 9.4.2013, 22:34. Perustelu: Viestit yhdistetty, älä tee heti uutta perään vaan editoi vanhaa

              Comment


                #8
                Se anturi vaan antaa tiedon nokan asennosta, se ei ohjaa sitä. Ohjaus tapahtuu ketjunkiristimellä öljynpaineen avulla.

                Joskus tuollainen vikakoodi on tullut väärästä nokan ajoituksesta, mutta tässä ei näyttäisi olevan se kyseessä. Röpötys voi tulla muualtakin, esim sytkäviasta. Ja sanoisinkin että ennemmin se tulee muualta kuin nokan säädöstä, varsinkin kun se näyttää olevan ok.

                Comment


                  #9
                  -7 ja +3 on kuitenkin 10 asteen ero joka saattaa aiheuttaa jo ongelmia ja koodinkin. Mitäs jos toinen nokkaketjun kiristin hajosi? HALL anturissa ei ole montaa ajoavaa osaa mutta saattaahan se hahlo löysällä keskipultilla pettää.

                  Comment


                  • #10
                    EGT anturit oireilee? Miten nuo nokan säätöarvot, kumpi on Bank1 ja kumpi Bank2?
                    Viimeksi muokannut Nikke; 10.4.2013, 07:05.

                    Comment


                    • #11
                      Mutta mutta.. jos auton pitää käynnissä ja seuraa tuota kanavaa 093 vaikka noita käyriä katsomalla ja jos kummassakin arvossa tapahtuu koko ajan pientä "elämistä", eli ei ole vain suora viiva, eikö se sitten tarkoita että kummankin puolen a) HALL anturit toimivat ja b) nokkien säätö toimii ? Tai ainakin poissulkee sen että nokkaketjun kiristin olisi hajonnut? Vai?

                      Toisinpäin muotoiltuna : Jos nokkaketjun kiristin olisi oikeasti hajonnut niin eikö sen puolen aste-arvo pitäisi pysyä koko ajan samassa lukemassa?

                      Ja pelkkää valvovaa anturin vikaa tässä ei kai kannata etsiä, kun kerta moottori ei selvästikään käy?

                      Okkim!? Sytkävika? Onko joku idea miten voisi tutkia tätä mahdollisuutta? ton wag-com:in kanssa?

                      Moottorissa siis selkeästi tapahtui jotain kesken motarin, naps vaan ja meni mopoksi koko auto. Jotain pientä tuollaista "häiriötä" käynnissä on ollut jo jonkun aikaa mutta niin lievää että ei ole pystytty/ viittitty selvittää.

                      Comment


                        #12
                        Kyllä ne arvot aina elävät vähän, mutta kokeile polkaista kaasua suht reippaasti. Muuttuuko molempien nokkien arvot noin 22 astetta?

                        Ettei tässä nyt vaan keskitytä liikaa tähän vikakoodin, ja oikea vika olisikin muualla? Niinkuin viallisessa puolassa, MAFfissa, tai jos siellä on ahtovuoto? Kokeile miten kone käy MAFfin liitin irroitettuna? Jos paranee, niin joko MAF on rikkki, tai siellä on vuoto jossakin.

                        Comment


                          #13
                          Entäs onko tarkastettu, tuleeko misfirejä? Näkyvät kanavilta 14-16 jos en aivan väärin muista.

                          Comment


                            #14
                            Kanavilta 090-092 kannattaa tarkkailla niitä nokkien säätöarvoja ajossa. Kanavalla 093 näkyy ne adaptaatioarvot, jotka ei polkaistessa muutu.

                            Comment


                            • #15
                              Jos Hall anturista on vikakoodi, niin sen puolen nokkaa säädetään toisen puolen ehjän anturin arvojen perusteella.

                              Comment


                              • #16
                                Eli onko niin että jos kanavilla 090-092 näkyy eloa ajaessa/ polkiessa niin voi sanoa että nokkien säätö toimii?

                                093 kanavalla en tosiaan isoa eloa nähnyt paikallaan kaasuttaessa, jotain pikku heilumista oli käppyröissä mutta kun en oikein skaalasta ymmärtänyt niin en tiiä oliko asteen osia vai oikeaa muuttumista.

                                Comment


                                • #17
                                  No niin, kävin lenkillä.. Auto kävi nyt alussa paremmin, melkein normaalisti mut n. 10min lenkin jälkeen kävi taas aika röpöttäen. Nuo kanavat 090-092 näytti ok lukemia(?) 0-23astetta kuormituksen mukaan. Molemmat puolet ( bank 1 ja 2) näytti koko ajan samaa lukemaa mielestäni. Se kanava 093 ei juuri muuttunut, olisikohan asteen verran ollut liikehdintää toisella puolella.

                                  Tarkoittaa et nokat liikkuu mut ku hall anturi rikki niin molempia ohjataan samoille lukemille??

                                  Perhanan MAF liitin kun ei suostu irtoamaan, mikäköhän niksi siinäkin on??

                                  No niin, irtoshan se maffi liitin. Mutta ei vaikutusta käyntiin. Tyhjäkäynnillä ihan sama röpötys maf:illa kun ilmankin maf:fia.
                                  Onk joku tapa löytää vuotoja?
                                  Tai sytkävikojen löytäminen?
                                  Pitää huomen kattoa tuo misfire juttu
                                  Viimeksi muokannut krosing; 10.4.2013, 22:36. Perustelu: Maffi irtosi

                                  Comment


                                  • #18
                                    Äh, ei vieläkään onnea, vaihdoin näiden Hall antureiden (G40) ja (G163) paikkoja. Taitaa olla niin että G40 on se joka on hanttarin puolella, moottorin etuosassa (helposti irroitettava) ja G163 on se paskamaisempi, joutuu irroittamaan paisuntasäiliön ja jäähdytysvesiletkun tieltä (vedet pihalle) jotta taipuu pois paikaltaan se G163:nen.

                                    Mutta ei vaikutusta käyntiin eikä myöskään tule enään mitään vikakoodeja näistä HALL antureista kun nollasin koodit välissä.

                                    Olisiko seuraavaksi sitten kannen irroitus ja npiden ketjunkiristimien tsekkaus? Kun tuo kanava 093 sitkeästi näyttää vaan -7 (BANK1) ja 4 (BANK2) tyhjäkäynnillä...

                                    Comment


                                    • #19
                                      okkimhan se oli oikeassa... vika löytyi viimein ja oli rikkimennyt sytytyksen vahvistin vai mikä lie nimeltään. Eli 3sylinteriä kuudesta ei sytyttänyt lainkaan. (mikä tuon vehkeen "virallinen" nimi mahtaa olla?).

                                      Se vikakoodi HALL anturista lienee joku "vähemmän tärkeä", kosketushäiriö tms. mikä ei enää palannut kun sen nollasi. EHkä tuo on ollut kauankin jo, itse en ole noita ennen lukenut ja aina kun auto on huollossa sanotaan että yhtään vikakoodia ei ollu, mitä suuresti epäilen.

                                      Kippis vaan taas kerran kaikille auttaneille!

                                      Comment

                                      Working...
                                      X