Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

järjetön kolina

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    järjetön kolina

    Apua! Quattro alkoi yks kaks pitää kamalaa ääntä peräpäästä, eli tump, tump kun sillä ajoi. Emäntä oli lähdössä ajelemaan kun tuo ääni alkoi kuulua, ei uskaltanut ajaa kuin pienen matkan vanhemmillee ja jätti auton sinne.

    Hain se äsken kotiin ja tuo ääni oli kieltämättä melko kova, varsinkin kun moottorijarrutti, niin silloin tuntui kun kardaani hakkaisi pohjaan. Nostin takapään ylös ja pyörittelin renkaita,tutkin vetoakselit,ei mitään?

    Rassasin diff nappulaa edestakaisin ja kas kummaa ääni katosi? Voiko tuo lukko jäädä siis jotenkin jumekseen? Outoa, toivottavasti mitään ei hajonnut...

    Nyt auto kuitenkin pelaa.

    //Mode edit: välimerkkejä lisätty ja muutenkin muokattu luettavammaksi kappalejaolla.

    #2
    Sama pauke alkoi taas tänään? Ihan kuin kardaani koputtelisi lattiaa? APUA! Nostin auton nosturille ja pyöriteltiin renkaita,ei mitään ihmeellistä?kardaanin takimmaisessa murroksessa tuntuu pieni välys, muttei paha, eikä sitä saa uutta, vaan koko kardaani pitää uusia. Mikä ihme äänen aiheuttaa? Nyt illalla ajelin taas äänettömällä quattrolla. Mystistä!

    Öljyjä en ole vaihtanu perään, enkä laatikkoon,voiko niissä olla vikaa? Kaverin pajero aikanaan oireili samalla tavalla, öljyt vaihdettiin ja äänet katosivat. Mitä alan tutkimaan? Vinkkejä yleisimmistä quattron voimansiirron äänistä kaivataan,kiitos.

    Niin vedättäessä ääni häipyi tai kuului vaimeana,moottorijarrutuksessa ja kytkin pohjassa taas jytisi. Mutta nyt taas ei mitään ylimääräistä ääntä kuulu?

    //Mode edit: sama tässäkin viestissä.

    Comment


      #3
      kardaaniin saa nivelet tarvikkeena vaikkei alkuperäisinä saakaan. Tarvittaessa hakua käyttämällä löydät osanumerot.

      Comment


        #4
        kiitos,onko nuo ns. normaalia kuluvia osia? aj,190 tkm.

        Comment


          #5
          No ei pitäisi olla tuosta ajomäärästä moksiskaan.

          Jos olisi vika murikan sisällä ja ollut jokapäiväisessä ajossa niin olisi jo marraskuun jälkeen levinnyt.

          Kardaanin keskikannake? Tukilaakeri jumii välillä ja nappaa rojut mukaan ympäriltä ja jumputus alkaa? Omassa autossani oli ostaessa tukikumi ihan riekaleina, mutta laakeri ehjä -> ei huomannut ajossa ihme ja kumma.

          Vakionopeusnivelet fjord scorpion vetareista.

          Comment


            #6
            tuo keskikannake on tutkittava,koska se tässä on niin outoa,ääni häviää kahdeksi kuukaudeksi??ja autolla ajetaan joka päivä.saako noita osia varaosina,vai onko auto-berner ainoa vaihtoehto?
            Kamalalta tuntuu laittaa fjordin osia Audiin,nm.7 fjordia omistanut,ja niillä taivaspaikan lunastanut.
            Oisko jollain ns.räjäytyskuvaa tuosta alusta/voimansiirrosta?

            Comment


              #7
              Kardaanin keskikannaketta ei saa varaosana marmoritiskiltä. Tarjoavat vain täydellistä kardaania kokonaisedulliseen pakettihintaan. Mutta eipä hätää, BMW:n/Mursun kardaanin tukilaakerihässäkkä, jonka saa lähimmästä autotarvikeliikkeestä, sopii Audiin sovittamalla. Searchilla löytynee ohjeita hommasta.

              Comment


                #8
                Tänään taas alkoi kolina,ajoin kotiin ja nostin peräpään ilmaan vetokoukusta tunkilla,
                Pyörittelin vaihde päällä ja vapaalla,ei rutissut,laskin auton alas ja kas,ei mitään ääntä taas??Olen ymmällä???????ajelin autolla about 80 km,vetäen kärryä perässä tämän jälkeen,eikä mitään ääntä kuulunut,mikä muka vaikutti kun perä oli ilmassa ja pyörittelin/ihmettelin äänen lähdettä,niin sen jälkeen taas hävisi,kardaanin tukilaakeria en ole päässyt heilutelemaan,kun en ole nosturille vielä päässyt.

                Comment


                  #9
                  ai että DIFF-nappulan räpläämisellä olisi osuutta asiaan? Kannattaisko tarkistaa ihan pohjan alta, että irrottaako lukko ihan selvästi loppuun asti - jos se jäisi nimittäin sinne jonkinmuotoiseen väliasentoon, voi periaatteessa tapahtua niin, että lukon holkin hampaat voi ottaa satunnaisesti kiinni ( vrt "melkein päällä" oleva vaihde tjsp - tietenkään en osaa täältäpäin ennustaa, voiko tämä sinun tapauksen ääni edes muistuttaa jotain, joka voisi olla mahdollisesti peräisin perälukon temppuilusta ). Tämä on ainakin vähän helpompi tarkistaa, kun tuo kardaani tämänkorisissa autoissa...

                  P.S. Toisaalta jos tämä kolina kuuluu myös suoraan ajettaessa kuivalla tiellä ( jossa pyörät eivät pääse sutimaan ) eli takapyörien pyöriessä samaa nopeutta, niin silloin perälukolla tuskin voi olla osuutta asiaan.

                  Comment


                  • #10
                    Arvaus 1
                    kannatinlaakerin kumet "finale"

                    Tarvii tunkin,pukit ja intoa ryömiä kärryn alle ja katsoa omin silmin, et kumet on todellakin riekaleina. tai sit ei ?

                    kardaani entistä markkaa n.7000mk, voi myös rakentaa ehjistä olevista.

                    Comment


                    • #11
                      Näitähän on mutta itselläni kävi juuri "tump tump" - ilmiö ja syynä oli käsijarrun raudan ottaminen kiinni vanteen sisällä olevaan tasapainoitus painoon.
                      Se kun ei vain palauttanut tarpeeksi ja vanteetkin on leviät niin vot. Rautoja taivuttelemalla ongelma poistui.
                      Tämä tarina vain että kaikkea sitä voi sattuakkin!

                      Comment


                        #12
                        Ölyt on vaihdettu laatikkoon ja perään,oli aika elähtäneet oloiset jo:Originaalit,perän pohjaproppu ei lähtenyt edes pulttipyssyllä,eikä metrin jatkolla!?,imuvaidoksi meni;utta mahtui 0.65 l,eli melkein kaikki saatiin pois,auto ei ole rutissut enää???????varmaan rikki,heh!
                        Kysyin auto-berneriltä,kuluuko huolto-ohjelmaan vaihtaa öljyt voimansiirtoon,ei kuulemma kuulu?
                        Normaalisti Suomen olosuhteissa kantsisi mielestäni vaihta ne 60 tkm välein,vaikkein sinne paskaa pääsekkään,kondensoituu sinne vettä sääolosuhteista johtuen.
                        Kiva on ollut kurvailla quattrolla,myönnän,että mielummin sen tallista talvisin ajoon otan,kuin mersuni....liukkaalla liikennevaloista mersu jää katselemaan audin takavaloja..ärsyttävää.

                        Comment


                          #13
                          vika löytyi kolinaan!!

                          Eli kiitos teille,arvasitte oikein,kardaanin tukilaakeri/kumi aivan tohjona,tänään sain auton viimeinkin nosturille,suojapelti pois,ja totuus paljastui.
                          Nyt pikaista apua,olen searchillä etsinyt kaikki a.o viestit,mutta minkä auton tukilaakeri sopii parhaiten"viilaamalla" tuohon quattrooni? onko se bmw e 21 vai e 34,vai peräti mb-osa?
                          Joku teistä on saman homman tehnyt,nyt ois apu paikoillaan,että saisin ostettua osan valmiiksi,ennen kardaanin irtiottoa.
                          Mahtuuko tuo kardaani tulemaan alas ilman pakoputken poisottoa?
                          Auto siis 80 2.8 quattro avant -94
                          Kiitos etukäteen.

                          Comment


                          • #14
                            Edit:
                            Kardaanin irroituksesta löytyikin jo keskustelu:
                            http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=18537
                            Viimeksi muokannut peiponen; 11.2.2012, 10:01.

                            Comment


                            • #15
                              Olikohan tukilaakerin vaihdosta apua, itsellä saman kaltaisia ongelmia, mutta autona a6. Joten luulisi olevan ainakin aika lähelle samanlainen. Kysyisinkin oliko vaihto kuinka paha homma? Entä oliko mittään muuta hajonnut? Ja minkälaisesta bemarista/mersusta lyötyi osat?

                              Comment

                              Working...
                              X