Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

100 2,3 -87 Tyhjäkäynti kylmänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 100 2,3 -87 Tyhjäkäynti kylmänä

    Missä piilee vika, ilmeisesti jossain anturissa kun ei kylmänä tahdo olleskaan käydä tyhjäkäyntiä, joutuu laittamaan antaen pikkasen kaasua ja käy aluksi tosi epätasaisesti.

    Tyhjäkäynnin saa normaaliksi kun auto on jonkin aikaa käynyt, yleensä olen ajanut muutaman kilometrin ja sitten avaimesta sammuttaa ja laittaa uudestaan käyntiin.

    Vika on kiusallinen muttei ole haitannut käyttöä, vaan josko olisi jollain tietoa mistä voisi syy löytyä niin tuonkin sais kuntoon.

  • #2
    Jaahas ei ole kellään toisella saman moista ilmennyt?

    Comment


      #3
      Vähän tuntuisi siltä, että koneen kylmäkäynnistysrikastus ei pelaa oikein Muutama tarkentava kysymys.

      1. Onko moottori K vai KE-jetronikilla (löytyykö ECU vai ei, mikä on koneen vuosimalli)?
      2. Käynnistyykö se hyvin kylmänä ja kuumana?
      3. Onko tyhjäkäyntiongelmia muuten, kuin kylmäkäynnistyksen yhteydessä?

      Comment


        #4
        tyhjäkäynti kylmänä

        Olettaisin että vika piilee moottorin lämpötilatunnistimessa.Se sijaitsee muistaakseni termostaat-
        tikopassa. Siinä on antureita kaksi ja jos en väärin muista se on niistä alempi.. . Itselläni oli myös
        aikanaan audi 100 vm 87 ja siinä oli vastaavanlainen vika joka korjaantui anturin vaihdolla. Se ei
        myöskään ollut kallis osa ja löytyi suoraan merkkiliikkeen hyllystä.

        Comment


        • #5
          Suoraan en osaa vastata moottorin enkä ruiskun tyyppiä juuri nyt, mutta auto on siis 100 2,3q -87

          Auto käynnistyy kohtuuhyvin kylmänäkin kaasulla, mitä nyt käy jokseenkin epätasaisesti ennenkuin saa kierroksia, lämpimänä käy hyvin ja tyhjäkäynti lämpimänä ok.

          Näytti tossa motonetin luettelossa tarjoavan vain yhtä vaihtoehtoa lämpotilatunnistimelle hintaan 4,9?, uskaltanen vaihtaa tuon sumeilematta kokeeksi, ei tule suurta katastrofia jollei vika tuossa olisikaan.

          Comment


          • #6
            Vaikuttaa siltä, että joutokäyntiluistin ei toimisi. Väriseekö se "mokkula" siinä venttiilikopan päällä,
            kun virrat päällä?

            Comment


            • #7
              Konetyyppi löytyy kuskinpuolelta lohkon yläreunasta, kakkostulpan kohdalta. stanssattu lohkoon sellaiseen 10mm x 60mm "lootaan". Kirjainyhdistelmä kertoo konetyypin.

              Jos siinä K/Ke jetin kyljessä "Vänkärin lampun takana" on sellainen tulitikkuaskin kokoinen loota johon tulee sähköliitin on silloin kyseessä KE-jet.

              Ymmärtääkseni KE-jet tuli käyttöön 88-->

              Tsekkaa em.lisäksi myös sen kylmäkäynnistys suuttimen liitännät, voivat olla kuka ties vaikka poikki ja koko kylmäkäynnistys "piiri" on pimeenä.

              Comment


              • #8
                Pitäisikö sen mokkulan väristä vai ei silloin kun virrat on päällä?

                Comment


                  #9
                  Mokkula alkaa vibraamaan, kun virrat pistää päälle. Ei väliä, onko kone käynnissä vai ei.

                  Comment


                    #10
                    Mulla oli ke-jetissä vikana ohjainlaite..
                    Kylmänä/huoneen lämmössä starttasi niin kävi 2-3sekunttia ja sammui..
                    Tätä se teki niin kauan ennen kuin sai kaasulla "härnätyä" lämpöiseksi, sitten kone kävi normaalisti..
                    Aloin epäilemään ohjainlaitevikaa kun napsin yks johto kerrallaan mootorista irti, siitä tulitikkuaskista ja ISV venttiilistä & kylmäkäynnistys suuttimelta, näillä ei ollut koneen käyntiin mitään vaikutusta.
                    Sen jälkeen tarkastin tuleeko ohjainlaitteen navalle 1 virta(kun virrat on päällä), kyllähän sinne virtaatuli.. Sain sitten kokeiltavaksi ehjän ohjainlaitteen ja sillä se heräsi henkiin.
                    Sen jälkeen kokeilin johtoja liittimistä irralleen ja moottorin käynti äänessä huomasi selvän "notkahduksen"(ehjällä ohjainlaitteella)..

                    Comment


                    • #11
                      Mulla samanlainen Audi 100-87 ja myös oli samanlainen vika...-joka korjaantui termostaatti kopan alapuolisen anturin vaihdon myötä..se maksoi 8.90e tarvikeliikkeessä se anturi! mutta HUOMAA TÄMÄ!!!!! sulla pitää olla vanha anturi mukana kun m´menet uutta ostaan, siitä näkee arvot yms. jota saat oikeanmoisen tilalle.
                      Niitä on monensorttissilla vastusarvoilla niitä antureita ja kaikki on päällisinpuolin saman näkösiä...
                      Olen miltein 100% varma että autostasi on ko.anturi porsinut!

                      Comment


                      • #12
                        Muuta en ole ehtinyt tutkia kuin sen mokkulan värinät.

                        Pistin kylmänä virrat päälle ja mokkula värisi, laitoin käyntiin ja läksi normaalisti, mutta hetken perästä sammui, laitoin virrat päälle uudestaan ja mokkula ei värissyt enää?

                        Ropailin nuita liittimiä ja päällisinpuolin olivat kunnossa, pikkasen hapettuneen näköisiä tosin.

                        Tuo anturi alapuolinen on hommattuna mutta vaihtamatta vielä?

                        Joku juttu siinä on vällillä lahtee normaalisti käyntiin ja tyhjäkäynti normaali, kunnes yhtäkkiä kierrokset häviää. Tai sitten ei ole tyhjäkäyntikierroksia laisinkaan käynnistettäessä, mutta saa moottorin lämmettyä käymään normaalisti sammuttamalla virrat avaimesta ja laittamalla uudestaan käymään.

                        Comment


                        • #13
                          Vaihdoin tuon moottorin lämpötilatunnistimen eikä ole kylmänä senjälkeen toistaiseksi temppuillut, tosin niitä kylmiä säitä vasta odotellaan.

                          No josko oikeasti oli tuo ratkaisu niin en vähemmällä rempalla muista päässeenikään.

                          Kiitos neuvosta Heikki ja kaikki muuta.

                          Comment

                          Working...
                          X