Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

80 2.0e nykii

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    80 2.0e nykii

    Joo eli auto on vm-92 audi 80 2.0e ja viheliäinen vika kun nykiminen ja varsinkin kun kone on kunnolla lämmin, tasakaasulla ajaessa esim, ylämäkeen niin alkaa nyhtämään niin pirusti ja sama myös rauhallisesti kiihyttäessä. Nykiminen loppu kaasua höllätessä ja kun runttaa kunnolla lisää.
    Kaikki oleellinen on vaihdettu, tulpat, johdot,virranjakajan kansi, ilman ja polttoaineen suodattimet, sytyksenohjausyksikkö.....ja vika ei kummene. Moottori kyllä käy tosi nätisti ja lähtee hyvin käyntiin. Kertokaapas joku että mistä kannattas rueta vikaa selvittelemään? Kiitos.

  • #2
    Testeriin. Miten "lambaaja"?

    Comment


      #3
      Tuo auto ei kuulemma osaa paljoa testerille jutella, yhen tommosen 2.0E:n pätkimisen sain loppumaan irroittamalla ilmamäärämittarin, puhdistamalla sen liittimet ja sen mekaanisen osan sieltä sisältä.

      Comment


        #4
        Kyllä boksissa ainakin K ja L -linjat löytyy mutta tosiaan ei mitään ideaa (vielä) mitä tuo osaa kertoa. Voisin kuvitella että ei juuri irtonaista liitintä / katkennutta johtoa kummempaa diagnostiikkaa tarjoa.

        Onko kyseessä 1 vai 4 -pisteruisku?

        Imuvuoto? Bensanpaineensäätimen ohjausalipaineletku?

        Comment


          #5
          Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro
          Kyllä sieltä moottorin vikakoodit saa luettua, ja joitakin mittausarvoja seurattua. Avovaimon 80 2.0E:stä mm kerran löytyi vikakoodit:

          Control Module Part Number: 037 906 022 EE
          Component and/or Version: DIGIFANT 1.6 1046PMC 11
          Software Coding:
          Work Shop Code:
          2 Faults Found:
          00522 - Engine Coolant Temperature Sensor (G62)
          34-10 - No Malfunction Detected - Intermittent
          00552 - Potentiometer for Air Flow Meter (G19)
          34-10 - No Malfunction Detected - Intermittent

          Nuo liittyivät huonoon joutokäyntiin, se parani hieman ilmamäärämittari vaihtamalla. Toki tuo diagnostiikka on huomattavasti rajallisempaa kuin tuoreemmissa malleissa, kaikista röpäämisistä ei välttämättä jää vikaa muistiin.
          Tuo lainattu vag-com -keskustelusta. Eli kyllä testerin pitäis jotain löytää, kysyjän autossa ymmärtääkseni ABK Digifantin 4-pisteruutalla. - Itse viastahan tuossa jo tulikin ensisijaiset tarkastuskohteet (lambda, alipainevuodot, ilmamäärämittari...).

          Comment


            #6
            Minulla temppuili aikanaan oma B4:nen kuten edellä. Juuri tasakaasulla, isolla tiellä ajaessa mikrosekunnin aikaista nykimistä sillotällö. Kaikkea kokeiltiin ja loppujen lopuksi peli hyytyi täysin,
            jolloin vika paljastui bensapumpuksi?! Sen vaihdettuani ( ja sitä ennen paljon muita osia, kuten kysyjällä, eli mm. VAG:in syt.yksikkö, viranjakajan kansi, pyörijä, tulpanjohdot).

            Samalla kertaa tuli myös havaittua, että ruiskun lähistöllä lojuvia sähköjohtoja piti teippailla, kun kuoret olivat hankautuneet puhki, jolloin vehkeet välistä kenties oikkariin. Toisaalta nykiminen saattoi johtua juuri tästä johtohässäkästä, mutta nämä on vähän näitä mystisiä sähköongelmia.

            Comment


              #7
              tasakaasulla ajaessa esim, ylämäkeen niin alkaa nyhtämään niin pirusti ja sama myös rauhallisesti kiihyttäessä. Nykiminen loppu kaasua höllätessä ja kun runttaa kunnolla lisää.
              Mites muuten tuo kaasuläpän asentotunnistin; voisikohan sillä olla vaikutusta? Mahdollisia vikakohteita piisaa... :)

              Comment


                #8
                testerissä ei ole käytetty ja nelipisteruiskuhan tuossa on, pitänee varmaan viedä tuonne laakkoselle että vilkaseevat että herjaako se mitään. Järestään pitää vissiin rueta ettimään vikoja.....kyllähän se nyt perkele vika jostakin löytyy.

                Comment


                  #9
                  Toi ilmamäärämittarin silloin tällöin kekkuilu ei antanu ainakaan faijan 80:s yhtään mitään vikailmoituksia bosch-carservicen testereis.

                  Comment


                    #10
                    lambda on vaihdettu ja sama saatanan nykiminen vain jatkuu...Sanokaahan että mistäkä minä sitten vikaa etsin?

                    Comment


                      #11
                      audin nykiminen

                      Oletko testannut polttoainepuolta? Suodatin... voisko olla tukossa? Vedätyksessä kun lientä tarvitsee eikä suodatin päästä tarpeeksi läpi. Ehkä polttoainepumppu tiensä päässä?

                      Comment


                      • #12
                        Nykiminen viittaisi tulppavikaan, onko metalliset hatut? Tämä arvaus, sillä aikoinaan itsellä oli aluksi 80E:n kanssa myös tulppavika.

                        Mutta aikaa ja hermoja säästäen....aja suosiolla osaavalle ( esim. Bosch ) pajalle, joilla on kunnon testerit. Yleensä joka kaupungissa on joku, joka on ylitse muiden selvittämään mystisiä vikoja. Mahdollisia vaihdettavia ns. vikakohteita on säkillinen, jos ei ole varmaa tietoa.
                        Laakkonen voi tulla erittäin kalliiksi...eikä välttämättä tule edes kuntoon.

                        Comment


                        • #13
                          Suosittelen myös testerille ajamista.

                          Pari vuotta sitten vein lötköni velipojan pajalle testeriin ja vaihtoon meni samantien "hyvät" tulpat, johdot, virranjakajan kansi, pyrijä ja jakajana alipainesäätäjä.

                          Jokaisessa osassa oli jotain pientä, esim. ykkössylinterin hieman korkeampi palojännite kertoi seossuhteessa olevan jotain vikaa jne. ja kierrosten nousun heikkous vihjaisi virranjakajan suuntaan. Alipainepumppu paljasti alipainerasian olevan rikki.

                          Tulpat vaihtuivat nelikärkisiin, kestänevät melkein auton eliniän. Laatujohtimet maksoivat mansikoita, mutta kun yhdessä oli pienenpieni läpilyönti runkoon (testeri kertoi), kannatti kaikki vaihtaa kerralla. Loppuosien vaihto oli sitten hienosäätöä.

                          Comment


                            #14
                            Minun vm.-92 ABK-moottorisessa kasikymppisessä oli satunnainen nykimisvika, joka ei antanut vikakoodia. Pahinta nykiminen oli tasakaasulla ajettaessa ja tyhjäkäynnillä, jolloin kierrokset seilasivat rankasti. Vian sai usein poistumaan reilulla kiihdytyksellä. Autoa tutkittiin tuloksetta niin merkkikorjaamossa kuin erikostuneessa autosähköliikkeessä. Koskaan vika ei esiintynyt korjaamoissa, mutta tietysti kun ajelin korjaamosta kotiin, alkoi nykiminen jälleen!

                            Putsasin ilmamäärämittarin potentiometrin kosketuspinnat, ja kaasuläpän potentiometrille menevistä johdoissa oli kahdesta eristepinta hankautunut puhki. Korjaustoimenpiteet eivät kuitenkaan auttaneet, vaan nykiminen jatkui ja vähitellen paheni.

                            Vihdoin löysin vinkin saksalaiselta Audi-keskustelupalstalta, jossa kerrottiin vastaavista nykimisoireista. Digifant-ohjausyksikön jännitteestä huolehtii ohjauspyörän/mittariston alle sijoitettu rele (spannungsversordnungsrelais). Rele on numeroitu muistaakseni numerolla 30. Irrotin ja avasin releen sekä juotin liitokset uudelleen. Rele paikalleen ja vika poistui! Uuden releen hinta lienee 10 euroa. Tämän toimenpiteen jälkeen (noin 2 vuotta sitten) auto on toiminut moitteetta.

                            Comment


                              #15
                              Nyt on sitten se relekkin katsottu ja ei siitä kyllä vikaa löytynyt, vetää ihan normaalisti. ilmamäärämittarinkin puhdistelin ja ei vaikutusta. Nykii edelleen....testeriin kait se on vietävä.

                              Comment


                                #16
                                Paikallinen bosch korjaamo vaan tuumaili että ei tuo audi osaa ihmeitä testerille jutella. Veikkasi että läppä ja läppäkotelo ovat paskasia...helposti rupeaa nykimään kuulema. Mene ja tietä....Pitänee vilkaista että mitä sieltä löytyy.

                                Comment


                                • #17
                                  Mulla satsku hyyty moottoritielle. Vauhti vaan hiljeni ja hiljeni ei vastanu kaasuun, hitaasti pystyi ajamaan (max 50km/h). Ajoin vielä himaan parikymmentä kilsaa. Vaihdoin pensasuodattimen, sen jälkeen kulki taas hyvin. Eli suodatin oli niin tukossa, meni vaan vähä pensaa läpi.

                                  Comment


                                    #18
                                    Mulla oli vastaavanlainen vika aikoinaan typ43 2.2:ssa. Bensansuodatin vaihdettiin kai kolme kertaa ja ihmeteltiin miksi vika aina kohta palautuu. Ongelman aiheutti bensatankin täyttöputki, joka oli puhki jostain lokasuojan sisältä ja kurakeleillä sieltä pääsi tankkiin vettä ja hiekkaa. Niistä suodatin ei pitänyt.

                                    Comment


                                      #19
                                      autossa on uusi polttoaineensuodatin, asialla ei ollut mitään merkityssä...ei muutosta entiseen.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla A4:ssa oli vastaavaa nykimistä tasakaasulla. VAGcom ei vikakoodeja antanut, mutta ajossa arvoja seuraamalla pystyi todeta, että nykimisen aikana kakkua tulee ja kipinä myös. Seossuhde muuttui rajusti nykimisen aikana. Vuotoja imupuolella ei löytynyt.

                                        Eliminoin vikoja irroittamalla lambda-anturin johdon ja ilmamäärä mittarin pois käytöstä. Ei vaikutusta. Joku silti sekoitti imupuolen. Napattuani bensahöyryjen kierrätysventtiilin irti vikaa ei enää esiintynyt, mutta vikakoodi tuli irtonaisen pistokkeen takia. Purin aktiivihiilisäiliöstä pohjan pois ja puhdistin pohjassa olevan suodattimen joka oli aivan täynnä hiekkaa ym. Sen jälkeen ei ole vikaa esiintynyt.

                                        Tukossa oleva hiilisäiliö sekoitti imupuolen kun ohjainlaite antoi käskyn avata bensahöryjen kierrätysventtiilin ja tästä johtui ajossa esiintyvä nykiminen.

                                        Edellinen omistaja kertoi, että vikaa oli hänen aikanaan useasti metsästetty merkkiliikkeesä tulosetta, olisivat seuraavaksi lähteneet vaihtamaan moottorin ohjainlaitetta.

                                        Tein itse, säästin.


                                        Kannattaa siis tutkia kyseinen asia omasta autosta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sama vehe täällä ja sama vika.
                                          Vika korjaantui 4kk sitten kun katsastusta varten piti lambda vaihtaa. Samalla vaihdettiin sitten ilmansuodatin, bensansuodatin, tulpat(boschin neli tai kolmikärki en muista).

                                          Nyt vika kuitenkin palasi kun tankkasin liian myöhään pakkasilla. Se kuitenkin hetkeksi korjaantui taas jäänestoa käyttäessä, mutta palasi taas kun tankkasin seuraavan tankillisen.
                                          Eli hetkeksi tuntuu jäänestolla korjaantuvan tai sitten se on vain sattumaa ja liittyy johonkin muuhun.

                                          Loogisesti ajatellen voisi sanoa, että vettä pääsee tankkiin. Taidanpa myös tutkia tuota relettä.

                                          Comment


                                            #22
                                            Nyt näyttäs uhkaavasti siltä että vika löytyi tai ainakin nykiminen on loppunut. Puhdistelin kaasuläppäkotelon ja kaasuläpät, olivat ihan saatanallisessa jankissa. ja vaihdoin pyöriän kun se jäi silloin vaihtamatta kun vaihdoin jakajan kannen. Kulkeekin eri kevyesti ja paremmin raapii kierroksia...saapi nähhä että kauanko tätä iloa riittää....

                                            Comment


                                            • #23
                                              Missä kohtaa kaasuläppäkotelo on ?
                                              Ja onko hankala irroittaa ? Ja kannattaako ruveta irrottelemaan jossei tähän asti tiennyt missä se edes on? ;) .

                                              Comment


                                                #24
                                                kaasuläppäkotelo on se johon menee ilmasuodatin kotelolta tuleva haitariputki, Hyvin yksinkertainen irroitettava, haitariputki irti ja 4 kuusiokolopulttia irti ja kaasuvaijeri siitä päältä irti ja läppäkotelon alapuolella olevan kaasuläpän asentotunnistimen piuha irti liittimestä ja siinä sulla on sitten koko morkula käsissä.
                                                Jollakin liuotin pesuaineella ym sen semmosilla putsailee ja jollakin varmaan joutuu vähän hankailemaan/raapimaan jos on oikeen pirun likainen/pikeentynyt....kotelon ja imusarjan välissä on tiiviste, se kannattaa ottaa ehjänä talteen kun ei sitä kummiskaan siihen hätään ole uutta.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X