Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyntihäiriöt & moottorin elektroniikan varoitusvalo

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Käyntihäiriöt & moottorin elektroniikan varoitusvalo

    Moi,

    Audi alkoi temppuilemaan muutama viikko sitten erikoisella tavalla. Eli joskus kesken ajon auto menee sekaisin siten, että tyhjäkäynnille päästettäessä kierrokset tippuvat normaalin 800-900 sijaan noin 600, josta pomppaavat nopeasti takaisin 900 kierroksen tietämille. Vaikka kierrokset nousevatkin takaisin normaaliksi, Audi tuntuu käyvän huonosti (auto tärisee samankaltaisesti kuin, jos kierrokset olisivat liian alhaalla ja auto sammumaisillaan). Kun näitä tapahtuu, yleensä myös ajossa huomaa omituisuuksia, kierrokset tuntuvat tulevan hieman viiveellä suhteessa kaasun painamiseen ja veto "pätkii". Muutaman kerran näiden tapahtuessa on mittaristossa vilkkunut moottorin elektroniikan valo ja myös jarrutehostin on kadonnut pariin otteeseen. Vika tuntuu katoavan aina väliaikaisesti jos kiihdyttää muutaman kerran kunnolla tai kierrättää tyhjäkäynnillä noin 5000 rpm:ssä, palaten kuitenkin satunnaisesti uudelleen myös saman ajon aikana.

    Kun viat ilmenivät muutamaan kertaan ensimmäisiä kertoja, kävin luettamassa vikakoodit, joihin oli tullut merkintä sytytyshäiriöstä. Nämä katsottiin vielä uudelleen myöhemmin, ja vaikka vikaa oli ilmennyt tässä välissä, koodia ei näkynyt uudestaan.

    Kellään ehdotuksia, mistä voisi vikaa etsiä?

  • #2
    Aivan eri ikäluokan (-85 TQA) pelissä oli samaa vikaa. Kun kiihdytyksen jälkeen nosti kaasua, vilkutteli sytytysjärjestelmän merkkivaloa. Silloin oli väärän tyyppiset tulpanjohdot syynä.
    En tunne pelisi sähköjärjestelmää, mutta sytkän kulutusosista minä lähtisin liikkeelle.

    Oikeilla tulpanjohdoilla veti alarekisterissä paremmin ja ennen kaikkea tasaisemmin.

    Comment


      #3
      eikös noissa ollut puolissa jotain laajempaa ongelmaa aikoinaan? vois menna jopa johonki kampanjan piikkiin?

      Comment


        #4
        Moi taas,

        Kokeilin vielä kertaalleen vikakoodeja VAG-COMilla ja nyt sieltä tuli jo jotain infoakin. Lähinnä sytytyksen ja lambdan virheitä:
        Address 01 ---------------------------------------
        4 Faults Found:
        16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
        P0300 - 35-10 - - - Intermittent
        16688 - Cylinder 4 Misfire Detected
        P0304 - 35-10 - - - Intermittent
        16686 - Cylinder 2 Misfire Detected
        P0302 - 35-10 - - - Intermittent
        16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit
        P0130 - 35-10 - - - Intermittent
        Readiness: 0000 0000

        Voiko tuo labmdan virhe aiheuttaa ko. käytöstä? Tarkennettakoon vielä, että vika siis esiintyy tyypillisesti kun on ajettu pidempään tasaisella kaasulla. Tämän lisäksi huomasin, että vika ilmenee joskus ripeän kiihdytyksen jälkeen, toisinaan se taas tuntuu korjaantuvan tällä.

        Comment


          #5
          Vaikuttaisi kyllä olevan vikaa myös sytkäpuolella. Puola kenties? Optimistisesti voisi käydä ropaamassa puolien liittimiä näin alkuun.

          Comment


            #6
            Miten tämä juttu päättyi, löytyikö vika ?

            Sillä kyselen kun tuossa kävi äsken 2001 A4 1.8T (AWT) jossa samanlaisia murheita, totaalinen tehonpuute, jokainen sylinteri antaa ajossa "misfire" ilmoituksia ja paljon.

            Lisäksi löytyi vielä tämä:
            17536 - Fuel Trim; Bank 1 (Mult): System too Lean
            P1128 - 35-00 - -

            Kellään ideoita ?

            Comment


              #7
              Mulla tuli A8:ssa misfirejä viallisen lambdan takia. Ne ku vaihto niin korjaantu. Toinen puolisko oli ihan tööt ja sen huomas.

              Comment


              • #8
                Käyntihäiriöt

                Veikkaisin, jotta imusarjasta on haljennut alipaineputki, olekko kattonut ne?. Tyypillisin putki on imusarjan ja jäähd.järjestelmän paisuntasäiliön välissä, ns. vähän piilossa musta L-mallinen putki. Kumiseosta. Ja kannatta kattoa muutkin pienemmätkin alipaineputket, mitä imusarjasta lähtee. Kun joku tuollainen imuvuoto tulee, sekoittaa se varmasti lambdasäädön, ja vikakoodit voi johtaa harhaan.Puolavikoja ei ole tämän ikäisessä turbo A-nelosessa ollut . Uudemmissa 01-> eteenpäin kylläkin.

                Comment


                  #9
                  Nuo pienet alipaineletkut tarkistin, ovat kunnossa. Muutenkin siinä lähimaastossa suihkuttelin starttipilottia muttei ollut vaikutusta.

                  En usko minäkään tuohon puolateoriaan, ei ne kaikki neljä voi hajota samanaikaisesti.

                  Edit 27.7:
                  Vika selvisi, MAF vaihtoon ja taas toimii. Vanha MAF antoi tyhjäkäynnillä ihan oikean näköisiä arvoja vaikka moottori kävi huonosti. Käynti parani kun otti liittimen irti kokonaan, tällöin group 002:ssa ilmamäärä putoaa nollaan ja tulee vikakoodi MAF voltage tjms.

                  Comment


                  • #10
                    Audien vikojen määrä taitaa olla joku vakio. Jarrut sain jo melkein kuntoon niin sitten alkoi käyntihäiriöt. Mooittorin häiriövalo palaa ja vikakoodeja seuraavat..

                    16825 - EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow
                    P0441 - 35-10 - - - Intermittent
                    16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
                    P0300 - 35-00 - -
                    16686 - Cylinder 2 Misfire Detected
                    P0302 - 35-00 - -

                    Tuo alkoi oirehtimaan melkoisen viileän startin (-30) jälkeen. Moottorivalon lisäksi käynti ei ole kovin tasaista ja veto on poissa. Lisäksi kiihdytettäessä täristää ikävän tuntuisesti.

                    Mikäs noita misfirejä vois aiheuttaa? MAF on kuukauden ikäinen ja tulpat 10 000km ajetut. Lambdoja ei ole vaihdettu ja mittarissa on 130 000km.

                    edit:
                    Parin vikakoodien nollaamisen jälkeen tuo misfire tulee aina kakkossylinterille.

                    Comment


                    • #11
                      Tänään lueskelin hieman lisää vikakoodeja. Nuo samat Cylinder misfiret löytyvät edelleen koko ajan. Lisäksi readiness näyttää 01101101. Mistä nuo vois kertoa?

                      Comment


                      • #12
                        Nonni. Tänään oli auto Pörhöllä ja kakkossylinterin puola oli kuulemma korkannut. Meni vielä kaiken lisäksi takuuseen, vaikka oli kuulemma hieman vanhahko auto jo (5v ja 130000km). Olin jo valmistautunut rahanmenoon, mutta halpaa oli! Kerrankin näin :)

                        Jo toisen kerran sain Keminmaan Pörhöltä loistavaa palvelua takuuasioissa ja muutenkin palvelu on ollut aina asiallista.

                        Comment


                        • #13
                          Puolavika on siitä kiitollinen vaikkakin itse joutuisi maksamaan, että puola maksaa noin 30? ja vaihtoon menee aikaa noin 2 min. Toiki siinä ajassa täytyy jo tietää että mikä puolista on hajonnut :)

                          Comment


                          • #14
                            joo elikkäs kaverin auto (audi a4 1.8T 8E) rupesi yhtäkkiä käymään kolmella?

                            tämmöiset vikakoodit antoi geniscan gs-200:

                            16684 random/multiple cylinder(s) misfire detected

                            17763 ignition coil/amplifier cylinder1 open circuit

                            17766 sama ku ylempänä mutta cylinder 2

                            ja yllä oleva vikakoodi löytyi jokaisesta sylinteristä..

                            eli voisiko hajalla olla sytytyksenvahvistin?koska tuskin nyt puolat voi yhtäkkiä mennä hajalle?

                            autoon on hiljan vaihdettu lambda-anturi.

                            kiitoksia vastauksista

                            Comment


                              #15
                              B6:nen alkoi nyt ulkolämpötilojen noustua röpeltämään noin 2500rpm kohdalla kun painoi
                              puolikaasua tai enemmän. Vag-com kertoi seuraavaa:
                              Koodi:
                              Control Module Part Number: 8E0 909 518 AS 
                                Component and/or Version: 1.8L R4/5VT     G   0003
                                         Software Coding: 0011711
                                          Work Shop Code: WSC 63251
                              2 Faults Found:
                              16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
                                      P0300 - 001 - Upper Limit Exceeded
                              16685 - Cylinder 1 Misfire Detected
                                      P0301 - 001 - Upper Limit Exceeded
                              Arvasin heti kiitos tämän loistavan foorumin että puola oli mennyt huonoksi. Ostin sitten 39,60?
                              hintaan hertsikan lasipalatsista uuden ja vaihdoin tuossa pihalla. Aikaa vaihtoon ei kyllä
                              mennyt ensikertalaiseltakaan 2 minuuttia. Röökikin paloi vielä moottoripellin mennessä
                              kiinni.

                              Vika korjaantui, lapaa voi antaa taas.

                              Menin sitten puolan kanssa huoltotiskille ja kysyin että onko sitä 5 vuoden takuuta noissa
                              osissa. Ihmettelivät kun auto ei ollut koskaan käynyt heillä aikaisemmin, ja sanoivat että
                              2 vuoden takuu noissa on, ja tapauskohtaisesti sitten takuuna. Tervetuloa afganistanin
                              bazaariin.

                              Leima puolassa oli 51/03, josta arvelen että noin neljän ja puolen vuoden ikäinen on tuo
                              puola.

                              Pitäisikö kesäisin ajaa ilman tuota suojamuovia kannen päällä, jottei puolien lämpötila
                              nouse liiaksi?

                              Comment


                              • #16
                                Kumma juttu, kun samaisessa paikassa on sanottu VW:n puolista, että niissä on automaattisesti pidennetty takuu. Tai näin ainakin asian ymmärsin.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja harald
                                  Ihmettelivät kun auto ei ollut koskaan käynyt heillä aikaisemmin,
                                  Tuo varmaan vaikuttaa siihen.
                                  Kyseessä "tuontiauto".
                                  Mulla on mukisematta vaihdettu ensin yksi ja pari viikkoa sitten loput takuuseen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Niinjoo... totta. Voisin joskus ottaa silmän käteen.

                                    Comment


                                      #19
                                      OT: ei tuollainen valikoiva takuu omasta mielestäni kannusta ostamaan seuraavaa palatsista.
                                      Hintaerolla saa nimittäin aika monta puolaa :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Lainataan topiccia. Teki just Audi tenän. Lähdin parkkihallista kaikki ok, pieni kiihdytys ja alkoi röpeltämään, tuntuu kun kävisi kolmella, ei ottanut kierroksia lainkaan, tyhjäkäynnillä kierrokset tosi alhaalla tuntui kun olisi sammumassa. Pääsin kitkuttelemalla kotipihaan --> pelti auki, palaneenkäry tuoksui nenään ja katalysaattori oli yhdestä kohtaa punainen (heti alkupäästä pieneltä osalta jossa pelti taipuu pikkasen alaspäin lue. "lommo") Moottorin vikavaloa vilkutti koko ajomatkan. Mitäs nyt? Voiko olla et imuputkessa reikä/repeämä, kone saa liikaa bensaa ja palaminen ei täydellistä osa katalysaattorille josta ylikuumeneminen??? Lamdan rikkoutuminen?? Oli huomiselle varattu huoltoon aika, mut eipä taida mennä ihan määräaikaishuoltona enää toi auto. Sellanen kun oli varattuna.

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Rocksu Näytä viesti
                                          Lainataan topiccia. Teki just Audi tenän. Lähdin parkkihallista kaikki ok, pieni kiihdytys ja alkoi röpeltämään, tuntuu kun kävisi kolmella, ei ottanut kierroksia lainkaan, tyhjäkäynnillä kierrokset tosi alhaalla tuntui kun olisi sammumassa. Pääsin kitkuttelemalla kotipihaan --> pelti auki, palaneenkäry tuoksui nenään ja katalysaattori oli yhdestä kohtaa punainen (heti alkupäästä pieneltä osalta jossa pelti taipuu pikkasen alaspäin lue. "lommo") Moottorin vikavaloa vilkutti koko ajomatkan. Mitäs nyt? Voiko olla et imuputkessa reikä/repeämä, kone saa liikaa bensaa ja palaminen ei täydellistä osa katalysaattorille josta ylikuumeneminen??? Lamdan rikkoutuminen?? Oli huomiselle varattu huoltoon aika, mut eipä taida mennä ihan määräaikaishuoltona enää toi auto. Sellanen kun oli varattuna.
                                          Hyvin mahdollista, ellei jopa todennäköistä että autosta pamahti puola. Tuppaavat hajoamaan juurikin kiihdytyksissä, jonka jälkeen kone röpeltää "ikään kuin kävisi kolmella" (koska käy kolmella). Kaksikin puolaa voi pimentyä samaan aikaan (BTDT), jolloin käy ihan oikeasti vaivalloisesti. Kuten varmaan arvaat, 1/4 bensasta (jos 1 puola sökö) jää palamatta moottorissa, mutta palaa kuumassa pakosarjassa/katalysaattorissa. Näinpä puolavikaisella autolla ei pitäisi kovin pitkää matkaa ajaa, varsinkaan jos 2 puolaa pimeänä.

                                          Summa summarum: Huolto varmasti kertoo tarkan tuomion, mutta hyvä arvaus on puolavika, ja hyvinkin mahdollisesti sen seurauksena että autoa on silti ajettu: Katalysaattori entinen tai ainakin kärsinyt. Hyvällä tuurilla selviät puolan vaihtamalla (30-45e/kpl, vaihtaa parissa minuutissa). Huonommalla tuurilla puolan/puolien vaihdon lisäksi menee vaihtoon 1. katalysaattori (~700eur), 1. lambda (~140eur) ja päälle toki töitä joitain tunteja, eli touhotonnihan siinä saattaa mennä. Pahempikin on mahdollista. Peukut pystyyn että selviät vähällä...

                                          Muutkin viat toki mahdollisia, mutta anyway toi katin hajoaminen on riskinä. Itse en hirveästi ajelisi jos moottorin vikavalo syttyy, varsinkaan jos ei olisi VAG-COM mukana.

                                          Comment


                                            #22
                                            Puolavikaa veikataan täälläkin. Itsellä tuli puolavika juurikin reilussa kiihdytyksessä. Tuossa tapauksessa, jos pakko on ajaa, niin suojakoppa pois, auto käyntiin ja suuttimien piuhoja irti kunnes löytyy se, jonka irrotuksella ei oo vaikutusta ja jätät sen suuttimen johdon irti. Silloin se käy kolmella eikä hajota mitään. Ei tietysti kannata montaa sataa kilometriä ajella.

                                            1.8t:n omistajalla tulee AINA olla yksi puola kontissa ja yksi tallissa varalla. :)

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja pasi_ Näytä viesti
                                              Puolavikaa veikataan täälläkin. Itsellä tuli puolavika juurikin reilussa kiihdytyksessä. Tuossa tapauksessa, jos pakko on ajaa, niin suojakoppa pois, auto käyntiin ja suuttimien piuhoja irti kunnes löytyy se, jonka irrotuksella ei oo vaikutusta ja jätät sen suuttimen johdon irti. Silloin se käy kolmella eikä hajota mitään. Ei tietysti kannata montaa sataa kilometriä ajella.

                                              1.8t:n omistajalla tulee AINA olla yksi puola kontissa ja yksi tallissa varalla. :)
                                              Itse vahingosta viisastuneena sanoisin että sen tallissa olevan puolan voi yhtä hyvin heittää varapyöräkoteloon, sitä ei ikinä tiedä jos paukahtaa 2 samalla reissulla ;)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Hain Audin juuri huollosta. 2 puola poksahtanut. Mihin tässä oikein joutuis ilman tämän foorumin ammattitaitoista käyttäjäkuntaa. Aina löytyy tietoa mitä kummallisimpiin vikoihin. Kiitos siitä teille!!

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Rocksu Näytä viesti
                                                  Hain Audin juuri huollosta. 2 puola poksahtanut. Mihin tässä oikein joutuis ilman tämän foorumin ammattitaitoista käyttäjäkuntaa. Aina löytyy tietoa mitä kummallisimpiin vikoihin. Kiitos siitä teille!!
                                                  Heh, ainoa vaan että tuo ei ole kummallinen vika 1.8T:ssä :)

                                                  Mitattiinko päästöt samalla? Lähinnä sillä, että onko katti ottanut siipeensä. No, katsastaessa se viimeistään selviää ;). Toivottavasti ostit varapuolan mukaan, ja jos et, niin kannattaa korjata asia. Voi hieman vi**taa jos Lapin-reissulla hajoaa puola keskellä korpea eikä ole varaosaa mukana :). Sen vaihtaminenhan on yhtä helppoa/vaikeaa kuin pyyhkijänsulan vaihto. 10snt kolikolla moottorin muovi auki, puola ylös, johto irti ja uutta tilalle. Hajonneen puolan voi paikantaa tietokoneen avulla tai Pasin ohjeiden mukaisesti ruiskusuuttimilta johtoja irrottamalla (siinäkään ei tarvita työkaluja tuon kolikon lisäksi).

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    En ostanu varapuolaa, mutta menen sen hakemaan pikimmiten. Se mitä katille kävi ei kiinnosta :D tiellähän se kuitenki turbokoneissa on. Katsastus on vasta ensi syksynä ja ennen sitä oli tarkotus vaihtaa koko putkisto vapaammin virtaavaan, katti mukaanlukien. Taikoitin tuolla kommentilla että löytyy tietoa myös ongelmiin jotka eivät ole niin yleisiä. Tuo puolahomma selvis itselleni heti kun avasin tämän foorumin.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Polttoaineen syötön pitäisi katketa heti kun tulee misfire eli teoriassa katin ei pitäisi vaurioitua. Käytännöstä en sitten tiedä...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Hohhoijaa, taisi tulla sama homma meikäläiselle juuri eteen. Hienointa on vaan kun vasta eilen hain kaupasta -06 vuotisen vähänajetun (86tkm) A6:n 2.0TFSI-koneella ja eilinen n. 100km testilenkki meni hienosti niin nyt sitten aamulla alkoi nykimään ja tuntuu kuin kävisi kolmella pytyllä ja tuo keltainen moottorinkuva tuossa kojelaudasa palaa. Autolle on noin kuukausi sitten tehty määräaikashuolto. Tässä odottelen että saan tuon vietyä iltapäivällä huoltoon.. ihan pientä vitutusta pinnassa mutta toivottavasti korjaantuu tuon puolan vaihdolla, ei kait tuommoinen 5km ajo vielä tuossa katalysaattoria riko jos pienellä kaasulla hiljalleen nilkuttaa korjaamolle?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Itselläni syttyi juuri tänään tuo moottorin elektroniikan merkkivalo, en ole vielä kerennyt vikakoodeja lukea mutta muiden tekstien perusteilla epäilisin puolaa. Nykii kiihdyttäessä ja käy epätasaisesti. Pääsis töistä äkkiä pois ja selvittämään vikaa...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Vika selvisi =), Alipaineletkun liitin vuoti ja vaihdoin letkun ja kiristin sen, ei mitään ongelmia enää(en autonasentaja ole, mut vissiin oli turbon letku)..

                                                            Vag-com antoi tällaista:

                                                            VAG-COM Version: Release 311.2-N

                                                            Koodi:
                                                            Control Module Part Number: 06A 906 032 HJ 
                                                              Component and/or Version: 1.8L R4/5VT     G   0002
                                                                       Software Coding: 10700
                                                                        Work Shop Code: WSC 13622
                                                                       Additional Info: WAUZZZ8LX31203800     AUZ5Z0B4157184
                                                            1 Fault Found:
                                                            17544 - Fuel Trim: Bank 1 (Add): System too Lean
                                                                    P1136 - 35-00 - -
                                                            Kertokaa vielä jos jotain muuta vikaa mahdollisesti voi tarkoittaa kuin alipaineletkuja, tarkistin kyllä letkut ettei vuoda mistään ja liittimet myös..

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X