Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 perushuoltoa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C5 perushuoltoa

    En varsinaisesti ole enää ostamassa A6 Audia, vaan se on jo pihassa.


    Auto on A6 (C5) 2,4 V6 -9/97

    Ensimmäisenä aion tehdä autoon pienimuotoisen huollon, eli suodattimet, tulpat, kaikki nesteet, alustan ja jarrujen läpikäynti sekä muuta pientä remppaa.

    Paljonko on kyseisen moottorin öljytilavuus? Ajattelin kaataa Teboil Diamondia (5W-40).

    Jarrunesteeksi käy vissiin perus DOT4, vai tarvitseeko Bemareille tyypillistä matalaviskositeettista DOT4:ää?

    Onko joitakin tyypillisia vikakohteita, jotka vaatisivat välitöntä huomiota (esim. 5-sarjassa vedestä täyttyvä jarrutehostin, 7-sarjassa löystyvät öljypumpun pultit)?


    Ja koska kyseessä on käytetty auto, niin siihenhän kuuluvat tyypillisesti käytetyn auton viat:

    Bensamittari lakkaa toimimasta toisinaan. Kaikki muut mittarit kyllä toimivat, mutta bensamittari saattaa kesken ajon alkaa näyttämään tyhjää, kunnes palaa normaaliksi muutaman sekunnin kuluttua. Vika kenties anturissa? Jos kyllä, niin missä sijaitsee? Vaikea vaihtaa?

    Mittaristossa pitäisi vissiin olla jokin lukema siinä keskellä (pieni tumma raita), mutta se on pimeänä. Kyseessä ei siis ole mikään laaja ajotietokone tms., vaan itse veikkaisin sitä lämpötilan näytöksi. Mikähän se mahtaisi olla ja kuinka sen voisi korjata? (KUVAN KALTAINEN MITTARISTO)

    Kytkin on melko loppu, kenties jotakin hinta-arviota tälle operaatiolle ja kannattaako ostaa suoraan osat Laakkoselta, vai toimivatko tarvikeosat?

    Muita asioita, joita uuden omistajan olisi syytä huomioida?

  • #2
    Normaali DOT4 käy.

    Öljyn määriä en osaa heittää, foorumilta hakua käyttämällä saattaa löytyä vastaus.

    Yhden C5:n omistaneena ei minulla ainakaan tule mielee mitään välitöntä tsekattavaa, mikä ei näkyisi tai tuntuisi normaali käytössäkin. Öljyvuotoja moottorissa ja automaattivaihteistoissa on ollut. Nokkien kunto voisi olla hyvä katsoa ja suorittaa RVS-käsittely, jos niistä löytyy alkavaa kulumaa. Ei se varmaan väärin ole tehdä muutenkin.

    Muuten lähinnä takajarrusatuloiden kunto ja niissäkin lähinnä käsijarrun toimivuus. Takajarrujen säätö kun suoritetaan käsijarrusta vetämällä. Sitä siis kannattaa käyttää. Etujarrupaloista näkee, kuten aina kelluvissa satuloissa, onko herkistelylle ja rasvaukselle tarvetta.

    Etupään nivelistö näissä pakkaa kulumaan aikaa myöten. Pomppaa sitten viimeistään katsastuksessa, jos väljiä palloja löytyy.

    Jos tuo pimeä paikka on ulkolämpötilan näyttö, pitäisi siellä näkyä numerot, kun antaa sille valoa vaikka etupuolelta. Valaistus ainakin edellisen korimallin vehkeissä oli hoidettu pienellä mittaristoon juotetulla hehkulankapolttimolla, tiedä sitten tästä uudemmasta.

    Comment


      #3
      Öljymäärä löytyy rekkarilla http://www.castrol.com/castrol/secti...tentId=7074176
      Löytyy kaikkiin paitsi tikuttomiin eli kohtuu uusiin malleihin tieto.

      Comment


      • #4
        En tiennytkään, että näissä bensakoneisissa on nokkavikaa. Muistan lukeneeni aikanaan, että se koskisi lähinnä tiettyjä 2.5 TDI moottoreita. Täytynee varmaan käydä nekin sitten läpi.

        Jarrut aion joka tapauksessa purkaa, putsata ja voidella. Itselläni kun on ollut tapana tehdä jarrujen perushuolto aina 20 tkm välein. Varsinkin talvella tiesuola jumittaa helposti paikkoja.

        Öljyt on tapana vaihtaa 10 tkm välein. Tuohon liittyen olisi mukava tietää, voiko huoltovalon nollata mittariston nappeja painelemalla, vai vaatiiko diagnostiikkavehkeet?

        Nivelet tulee käytyä läpi huollon yhteydessä, joten mahdolliset välykset selviävät viimeistään siinä vaiheessa.

        Comment


        • #5
          Sen huoltovalon saa nollattua C5/4B malleissa niistä kello/trippimittarin säätimistä.
          Ulkoa en nyt muista mikä siinä oli järjestys, mutta haulla löydät sen täältä.

          Comment


          • #6
            Huoltovalon nollaus
            1. Katkaise virta
            2. Pidä trippinappia (tripin nollausnuppi) pohjassa
            3. Kytke virrat päälle ( Pidä trippinappia pohjassa )
            4. Näytössä pitäisi lukea "service OIL"
            5. Päästä trippinappi
            6. Vedä kellonsäätö nupista kunnes "service oil" muuttuu "-----"

            Ei bensakoneen nokat ole ongelma.
            Kyllä nykyöljyillä voi huoletta ajaa 15000 km

            Comment


            • #7
              Vissiin onnistuu myös service insp-valon nollaus samalla metodilla?


              Jos jotakuta kiinnostaa, niin kyseisen moottorityypin öljytilavuus on kuusi litraa.

              Sytytystulpat tuli myös ostettua ja ensiksi ihmettelin hiukan niiden hintaa, mutta sitten selvisi, että kyseessä olivatkin nk. platina/yttrium tulpat, joiden kestoikä on tuplat normaaleihin tulppiin verrattuna. NGK:n tulpat ovat mallia BKR6EKUB ja Bosch FGR7DQE+. Itse päädyin jälkimmäisiin, koska NGK:t olivat lähemmäs 15€/kpl ja Boschit 8€/kpl.

              Selvisi sekin, että sen mittariston pimeän kohdan pitäisi ilmeisesti näyttää ulkolämpötilaa. Noinkohan tuota on valaistu perinteisellä hehkulankapolttimolla, vai vaatiiko jotakin ihmeellisyyksiä?

              Comment


              • #8
                Kyllä niitä nokkia bensakoneistakin menee. Omaan on vaihdettu kummankin puolen pakonokat. Mittarissa tällä hetkellä 245tkm.

                Comment


                • #9
                  Kuinkas tyypillistä noiden nokkien kuluminen näissä on ja miten vika ilmenee? Vai onko porukka vaan availlut venttiilikoppia ja tarkistanut nokkien kunnon? Lieneekö edes yhtä kallis remontti kuin surullisen kuuluisassa 2.5 TDI:ssä?

                  Comment


                  • #10
                    Re: C5 perushuoltoa

                    Itse en huomannut mitään eroa kuluneissa ja uusissa nokissa. Satuttiin vaan huomaamaan kun muutoin auottiin konetta.

                    Comment


                      #11
                      Bensakoneissa nokkia tuntuu menevän nimenomaan 2.7T koneissa. En ainakaan muista, että muista olisi valituksia tullut. Toki sekään ei ole koko totuus, mutta harvassa on valitukset esim.2.4 nokkien kulumisesta.

                      Comment


                      • #12
                        On tässä nyt päivän mittaan tullut tehtyä huoltoa tuohon A6:een ja muutamia asioita ilmeni huoltoa tehdessä.

                        Olen lukenut, että nämä V6:t kärsivät jonkin verran öljyvuodoista ja niin näyttäisi tekevän tämäkin yksilö. Vasemman venttiilikopan välistä tihkuu öljyä ja myös tulpankoloihin oli jonkin verran öljyä kertynyt. Tarvis olisi siis vaihtaa venttiilikopan tiivisteet.

                        Kun kerran kyseessä on suht yleinen vika, niin löytyisikö kenelläkään ohjetta, kuinka homman voi parhaiten toteuttaa? Mitä kaikkea tulee purkaa pois tieltä ja mitä tarvikkeita mahdollisesti tarvitsen itse tiivisteiden lisäksi.

                        Sinänsä operaation teko ei minua huoleta, koska samanlaisia vikoja olen vuosien mittaan korjannut bensakoneisista Bemareista.

                        Comment


                        • #13
                          Paisuntasäiliö irti letkujen varaan, puolat ylös, huohotinletku irti, sitten 8 kpl muttereita irti kopasta ja koppa pois. Kannen etunurkasta lähtevää vesiputkea joutuu ehkä vähän taivuttamaan ulospäin.

                          Liiman käyttö on näissä vinkkeleissä aika tarpeellista, muuten vuotaa uudellakin tiivisteellä.

                          Comment


                          • #14
                            Huohotin järjestelmä kannattaa putsata/uusia, samoin laittaa huohottava öljy korkki, niin ei ala tiivisteet uudelleen vuotamaan.

                            Comment


                            • #15
                              Netistä kun etsiskelin ohjeita homman tekoon, niin ainakin ameriikan pojat irroittelevat nokka-akseleita tiivisteiden vaihtoa varten. Lieneekö tarpeellinen toimenpide myös tässä tapauksessa? Heidän koneissaan kun on jotain puolikuun muotoisia tiivisteitä lohkon päädyssä, joita ei ilmeisesti voi vaihtaa irroittamatta ainakin toista nokka-akselia.

                              Comment


                              • #16
                                Sen ketjunkiristäjän puolikuun mallisen tiivisteen voi vaihtaa nokkia irroittamatta. Vaatii sopivan työkalun, jolla kiristäjän saa painettua kasaan.

                                Comment


                                • #17
                                  Olisiko tietoa, mistä kyseisen työkalun saa? Ja tarvitaanko kenties muitakin erikoistyökaluja?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Minulta löytyy siihen sopiva victor reinz tekemä tiiviste ja työkalu milla kiristimen saa puristettua kasaan. Voin myydä jos on tarvetta.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X