Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 4.2 ABZ lohkolämmitinasennus ja termostaatin vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A8 4.2 ABZ lohkolämmitinasennus ja termostaatin vaihto

    Kun nuo pakkaset alkoivat tulla ja aamut tuntuivat moottorista jo kylmiltä varsinkin kun termostaatti halusi pitää lämmöt n.60-70asteen paikkeilla päätin vaihtaa termarin ja asentaa samoilla nesteenpoistoilla lohko eli letkulämmittimen.

    Itse nesteenpoisto ABZ:sta on yhtä helppo kuin muistakin eli syylärin tyhjennysproppu auki ja lohkon vasemmalta puolelta nakutussensorin alta proppu ja oikealta puolelta öljynputsarin vierestä toinen auki.

    Kun AAH:ssa termostaatin vaihto on hieman kinkkisempää kun se on jakohihnan takana niin tässä ei paljon paremmassa paikassa voisi olla. Kolme vesiletkua irti edestä ja termarikotelo odottaa irroittajaansa ergomisesti oikeassa paikassa ilman mitään voimistelua. Ei yhtään ärräpäätä tähän saakka.

    Itse lämmitinelementti tulee vasempaan lohkoon menevään vesiletkuun ja on mallia "puolilohko" eli omaa pitkän vastuselementin joka menee käytännössä kokonaan lohkon vesitilaan eikä jää vesiletkua lämmittämään. Asennus helppoa. Letku poikki ja elementti väliin. Lyhensin hiukan letkua jotta se asettui paremmin. Ei vieläkään yhtään ärräpäätä...

    Sitten alkaa jo "hankalampaa" hommaa eli panssarijohdon vetelemiset. Itse pistokkeen paikaksi valitsin rekisterikilven alapuolella olevan ritilikön. Pistokkeen rungon sai hyvin kiinni puskurin alumiiniin. Jakohaaroitin sisähaaralle menee Defan ohjeen mukaisesti oikean sivuvilkun taakse. Siellä on reilusti tilaa. Eikä vieläkään ärräpäätä...

    Sisähaaran kaapelia en vielä ehtinyt laittaa. Säästetään ne ärräpäät sinne sitten.
    Oikeasti oli ensimmäinen "Audi" homma tallissa joka ei tökkiny yhtään. Outoa...

  • #2
    Kas kummaa ko itsekin justiinsa tänään askartelin ihan saman homman parissa, tosin ABH kyseessä. Kolmisen tuntia meni. Panssari johtoa en vielä alkanu asentaan, muttaa vasempaan etunurkkaan laitan (lyhyempi matka seinään), toivottavasti ylettyy. Saas nähdä miten sisätilan johdon saa menemään.

    Termari kotelossa olikin torx:t, kun sen hoksas niin aukes äkkiä (oli hiukan likaiset ettei heti nähny). Tuntui kans et lämmöt nousi hiukan, vaikka ei ne ihan niin alhaalla ollu ku sulla.

    Mites muuten ilmasit? Itse ajoin keulan ylös mäkeen ja letkuja rutistellen tuntui tulevan pois. Haulla yritin löytää ohjetta, mut ei oikein tuntunut löytyvän.

    Oikein mielenkiinnolla odotan tuleeko mitään käynnistymis vaikeuksia kuten toisilla on tuntunut olevan. Projekti jatkuu.

    Comment


    • #3
      taitaa termari olevan audien typpi "ominaisuus". kummassakin oli sama vaiva...
      kertokaa toki aiheuttaako lohko käynnistys ongelmia, edellisissä autoissani on mennyt moottorin ohjaus sekaisin kun se on luullut et kone on lämmin -> vaikee saada käyntiin kuylmänä.
      kertokaa toki kokemuksista kannattaako lohko laittaa...

      Comment


        #4
        ABZ Ilmaus menee siten että:
        1. virrat päälle, ilmastointi HI asentoon, virrat pois
        2. lämppärin ilmauspisteet auki n.2 kier.
        3. nestettä sisään letkuja puristellen
        4. ilmauspisteet kiinni ja korkki säiliöön kiinni
        5. kone käyntiin pitäen kierroksia 2-3000 ja käyttämällä useasti 4-5000 "pyrähdyksiä"
        6. Kun 90-100 astetta saavutettu sammutetaan ja tarkistetaan nestepinta

        Näin siis "virallisen" ohjeen mukaan. Itsellä tuo ilmaantui ihan kivuttomasti ja lämmintä piisaa.

        Nuo käynnistysongelmat yleensä on pahimmillaan kun lämmitysaika on lyhyt eli alle tunti. Tällöin neste ehtii hieman lämmetä mutta itse moottori ei. Tähän kun yhdistetään lämpötilaanturin läheisyys itse lämmityselementtiin niin ongelma on valmis. Se miten herkkä ABZ on tuolle ongelmalle selviää vasta kun on kunnolla pakkasta. Edesmennyt VAG Ibiza oli niin herkkä että kovilla pakkasilla piti ottaa n. 15minsaa ennen lähtöä pois seinästä jos halus että lähti temppuilematta käyntiin.

        Comment


          #6
          Termari mullaki oli tiensä päässä. 75 astetta maantiellä ja kaupungissa sai ajaa 100km jotta pääs edes lähelle 90:iä.

          Uudella nousee suht nopeeta 90:iin.
          Ja termari kannattaa hakea merkkiliikkeestä, on halvempi kuin merkki-tarvike.

          Comment


          • #7
            Abz:ssa ei vasempaan kanteen asennettaessa, ilmeisesti ole lämpömittarin anturia estämässä asentamista? Jonka takia se Abh:ssa asennetaan oikeaan kanteen. Abh:ssa ottaa panssarijohto konepellin eristeisiin hieman kiinni, kun tulee sen verran pystyyn. Otitko muuten lämppärin kennosta kuvaa?

            Comment


            • #8
              Sama prokkis (lohkolämmitin + termari) tiedossa joten kysytääs yksi aiheeseen liittyvä tyhmä kysymys:

              Paljonko tuon jäähdytysjärjestelmän täyttö on? Punaista saa ainakin 5 litran tonkassa jolle lupaavat 1:1 sekoitussuhteella 37 asteen pakkasenkestoa. Lienee suhteellisen riittävää mutta riittääkö 10 litraa alkuunkaan ja varaako kaksi tonkkaa?

              Niin siis nesteet on tarkoitus vaihtaa samalla.

              Comment


              • #9
                riittääkö 10 litraa alkuunkaan
                Itselläni oli juuri tyhjänä koko jäähdytin (lohkojen proppuja ei avattu) ja uutta nestettä meni 7-8 litraa. Tuskinpa tuota montaa litraa enää olisi ulos saanut. Eli sanoisin "mutuna" että 10 litraa valmista riittää. Kokonaistilavuus oli muistaakseni jotain 12-14 litraa.

                Comment


                • #10
                  Hyvä. Koittaa pärjätä kympillä.

                  Mihinkähän suuntaan vuotava paisari vaikuttaa auton lämpenemisessä? Kun harkinnassa on tuo termarin vaihto mutta tiedossa olevana ongelmana on myös paisarin yläliitoksen suhnutus jolloin järjestelmään ei kerry painetta. Vaikuttaako se lämpenemiseen ja jos niin mihin suuntaan?

                  Comment


                  • #11
                    Kannattaa hankkia uusi paisari samantien.Ei maksa marmorilla edes 50 euroa.

                    Comment


                    • #12
                      Osaako kukaan sanoa onko tuo termarin vaihto AEC-koneeseen yhtä helppo kuin tuohon ABZ:aan? Tahtoo lähellä nollaa putoilla joskus lämmöt alhaisemmiksi maantievauhdissa.

                      Comment


                      • #13
                        Kyllä maar. Helppo oli asennus ja samalla vaihtui nesteet ja termari. Kyllä passaa. -10 kelissä lohkolla lämmitetty kone ja 2km ajon jälkeen on 90 astetta mittarissa ja kabiinissa kuin karibialla.

                        Laitoitteko nuo letkut kiinni suoraan lämmittimen mukana tulleilla klemmareilla? Vastuksen liitökset on letkujen paksuuteen nähden pienet ja lemmarit sai vetää pirullisen tiukkaan että sai pitämään.

                        Comment


                        • #14
                          Itellä kansa menee termari vaihtoon, minkä hintanen se on marmorilla?

                          Comment


                          • #15
                            Mulla makso termari + tiiviste marmorilla 36e.

                            Comment


                            • #16
                              Laitoitteko nuo letkut kiinni suoraan lämmittimen mukana tulleilla klemmareilla?
                              Itsekin askartelin kasiin saman urakan pari viikkoa takaperin ja samaa mietin kun liittimiä katselin. Mutta niillä 'Defan' klemmareilla laitoin ja hyvin on pysyneet nesteet sisällä ja letku suorana.

                              Comment


                              • #17
                                AD Varaosamaailma myy termaria 14 euroon. Tiiviste on mukana.

                                Edit: Nestepinta oli noin vrk aikana vaihdon jälkeen vajunut pari senttiä paisarissa. Vieläköhän siellä olisi noin paljon ollut ilmaa? Kone tuli pyöriteltyä kyllä koekäytön aikana operatiiviseen lämpötilaan eli karvan verran yli 90 asteeseen.
                                Viimeksi muokannut LongJohn; 2.12.2010, 08:34.

                                Comment


                                • #18
                                  Juuri vaihdettu termostaatti ABZ koneeseen hiljattain hankitussa A8:ssa, helppo homma sinänsä. Operaation yhteydessä korjailtu letkuja ja paisaria ynnä muita kohteita konehuoneessa koska joku rikkonut, korjaillut ja parsinut kasaan paikkoja käyttäen sitä kämmenen keskellä olevaa peukaloa.

                                  Oireet siis oli perinteiset: "ei nouse lämmöt yli 60 asteen maantieajossa".

                                  Ylävesiletkun liitoskohta paisarille menevälle pienemmälle letkulle rikkoutunut ja aikaisemmin korjattu niin että liitos tukossa eikä vesi ole päässyt palautumaan paisarille!!! Ilmeisesti tästä johtuen vettäkin tuli järjestelmästä ulos vain n. 5 litraa vaikka taso oli paisarissa kohdillaan. Nyt nestettä mennyt sisään noin 10 litraa eli jotakuinkin oikea määrä pitäis olla järjestelmässä.

                                  Ennen täyttöä onneksi tulin irroittaneeksi letkulämmittimen vastuksen. Huomasin sen olevan entinen, kun vastuksen seinämässä oli kuulapyssyaseen kuulan kokoinen reikä ja ympäriltä kärähtänyt ja karstoittunut. Tämä johtunee siitä, että liian pieni vesimäärä jättänyt koneen yläkerran kuivaksi ja sitten kun lohkolämppäriä on käytetty, on se kuivana ollessaan kärähtänyt.

                                  Nyt kaikki korjattu, nesteet sisällä ja uusi lämmittimen vastus paikallaan ja järjestelmä ilmattu moneen otteeseen ohjeiden mukaan. Vesi kiertää oikein, kaikki toimii ajossa. Huomasin kuitenkin että aina auton seistyä jonkin aikaa ajon jälkeen, on ylävesiletku(myös alavesiletku) tyhjentynyt. Koneen käydessä kyllä täyttyy. Tämä ongelma tarkoittaa sitä etten uskalla käyttää lohkolämmitintä ettei tuo uusikin vastus kärähdä pilalle.

                                  Mistä lähden hakemaan vikaa? Miten ilmat saa pois kun ei ilmauspisteistä enää ilmaa tule? Letkuja puristeltu niin että sormet ja ranteet jo ihan hellänä.
                                  Viimeksi muokannut LommoLordi; 26.12.2011, 00:28. Perustelu: tarkennus

                                  Comment


                                  • #19
                                    Onkos kellään kerrottavaa noista moottorinohjausyksikön aiheuttamista käynnistymisvaikeuksista lohkolämppärin kanssa?

                                    On nimittäin lähipäivinä edessä lohkolämppärin laittaminen ABZ-koneelliseen vm -95, syystä että tehtaan optiona asentama Webasto BW50 alkaa olemaan tiensä päässä (ei pysy ollenkaan käynnissä, vaan röpisee, paukkuu ja sammuu). Webasto on kyllä menossa vaihtoon, mutta se tie on sen verta pitkä ja koukeroinen että tarttee sähkölämmityksen nyt tulevan talven pakkasille :-)

                                    Comment


                                    • #20
                                      Täyttyykö letkut ilmasta vai vedestä koneen käydessä?Kuulostaa ikävästi kansipahvi vialta..
                                      Riku,ABZ koneeseen ei lohkolämppäriä saa.Ainoastaan letkulämppärin joka ei aiheuta tuossa moottorissa ongelmia käynnistymisessä.

                                      Comment


                                      • #21
                                        Juu, se Defan letkulämppäri onkin kyseessä. Muotoilin tuon viestin vähän huonosti, sorppa.

                                        Ei tuossa ABZ-koneessa ole mitään vikaa, siihen on itse asiassa edellinen omistaja tehnyt täyden jakopää-, nokka- ja kansiremontin 50 tkm sitten. Eli ei syytä huoleen pitkiin aikoihin.

                                        Se on tuo vuonna 1995 tehdasasennettu Webasto, joka ei käynnissä pysy.

                                        Comment


                                        • #22
                                          Kannattaahan se webasto huoltaa.

                                          Comment


                                          • #23
                                            Herätellääs vähän vanhaa.

                                            Audiin s6 4,2 AEC pitäs laittaa uusi letkulämmitin kun vanha näyttää olevan hajonnut. Kuuluko tuo lämmitin siis oikeaoppisesti asentaa mihin letkuun? Ennestään näytti olevan oikealla alhaalla. Ja täällä näkyy olevan ylävesiletkuun laitettuna? Ja osaakos joku äkkiseltään sanoa sitä letkun sisähalkasijaa, enää kun jaksais lähteä mittailemaan.

                                            Comment


                                            • #24
                                              Muistaakseni mitä Defan ohjeesta joskus katsoin niin ylävesiletkuun se letkulämmitin kuuluu ohjeen mukaan laittaa. Itselläni on ainakin silleen; http://www.kotinet.com/henkka/S6/2011-05.09/Kone3.JPG

                                              Comment


                                                #25
                                                Tuostapa defan ohje, olkaaten hyvät.
                                                Attached Files

                                                Comment

                                                Working...
                                                X