Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Termarin vaihto AAH 2.8 V6 12v

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Termarin vaihto AAH 2.8 V6 12v

    Asiasta on jonkin verran täällä keskusteltu, nimim. SR:n ohjeistusta koskien 2.6 konetta olen yrittänyt soveltaa mutta, mutta... homma jämähtää jo seuraavan ohjeistuksen toiseen kohtaan ;-D

    "-Ottaa hihnasuojan poisss....
    -Ottaa moniurahihnan poisss....
    -Ottaa vasemman puolen jakohinnansuojan poisss....
    -Ottaa syyläriltä tulevan alavesiletkun irti termostaattikotelosta...vettä tulee...
    -Ottaa kaksi 10mm AV:n ruuvia termostaattikotelosta poisss....
    -Ottaa kotelon hihnan välistä ujutellen poisss....
    -Ottaa termostaatin ja o-renkaan poisss....
    -Laittaa takaisin samassa järjestyksessä.... "

    Onko Audimiehillä japanialaisten lasten kädet vai miten ihmeessä kädet saa mahtumaan syylärin ja koneen väliin, saati sitten työkalujen kanssa? Joudunko tosiaan purkamaan A4 B5:n koko keulan päästäkseni moniurahihnan kiristysrullaa löysyttelemään jne... Vai saako koko puskurihässään jotenkin "remonttiasentoon", vetäen koko roskan jostain ulospäin?

    Vai onko amatöörin suosiolla parempi rikkoa säästöpossu ja kiikuttaa koko komeus ammattilaisten hoiviin...

  • #2
    http://www.nordicaudi.com/arkivet/ar.../V6_termos.pdf

    Olisko tuosta apua.

    Comment


    • #3
      Kiitoksia, siinäpä kerrassaan erinomainen kuvasarja.

      Vaan mistähän lie Audista otettu, moottorin ja syylärin välissä oli kolminkertaisesti tilaa verrattuna omaan aanelkkuun, itse näen moniurahihnankin vain suoraan ylhäältä jonka vuoksi sen irrottaminen näkemättä muita pylpyröitä ja kiristimiä on aikamoista arpapeliä.. Tai kyllähän sen varmasti pois saa, vaan entäs takaisin ;)
      Onkohan kukaan vaihtanut nimenomaan A4:een termaria purkamatta puolta autoa?

      Comment


        #4
        En tosin ole A4:seen tuota vaihtanut mutta, tilaa tuo vaihto tarvitsee vain n.30-40mm hihnasta syyläriin. Eikä nuo korjausohjeetkaan muuta sano kuin että "ota hihna pois..." eli ei pitäisi pitää purkaa esim. keulaa.

        Eli tarvitset 17mm kuusiokoloavaimen (malli L, ei niinkuin minulla kuvissa hylsy) ja siihen jonkun ohuen putken jolla sitä voi vääntää "vapaasta" tilasta syylärin yläpuolelta. Lisäksi joku 3mm tappi esim naula jolla kiristin lukitaan vaihdon ajaksi paikoilleen.




        Takaisin hihna siten että ensin alapyörä ja taittopyörät ja vasta viimeisenä kiristimen yli.

        Comment


        • #5
          omassa pitäisi sama tehdä. Pähkäilyn lopputulema on että vien suosiolla luultavasti Leppäsuolle. (Jossa muuten vuosi sitten vehtiin hihnanvaihto, mutta termari jäi vaihtamatta. Nyt ei lämmöt nouse maantiellä....:-( )

          Comment


          • #6
            Kiitoksia vaan kaikille neuvoista, termari tuli juuri vaihdettua, tässä siitä muutama muistiinpano.
            Aikaa meni muuten kahdelta ukolta ilmaamisineen vajaa 5 h ;)

            Kun suojamuovit on irroitettu täytyy ensin siis irroittaa moniurahihna:

            17mm hylsy ja räikkään piiiitkä jatkovarsi jolla väännetään siis hihnan kiristinrullaa myötäpäivään n.30 astetta kunnes rullan ja sen pohjalevyn reiät kohtaavat toisensa, sen jälkeen aseta reiístä läpi jokin sokantapainen, itse käytin 3mm kuusiokoloavainta. Nyt hihnan pitäisi olla löysällä ja saat sen irti.

            Irroitettuasi hihnan on teoriassa vuorossa jakohihnan suojamuovien irroitus mutta huom! Itselläni vasen suoja ei suostunut irtoamaan ennen kuin moniurahihnan kiristinrulla oli irroitettu kokonaan, muista pitää sokka reiíssä koko ajan. Kiristinrulla irtosi muistaakseni 6mm kuusiokoloavaimella.

            Jakohihnan suojat ovat molemmat kiinni kahdella metalliklipsillä, helppo irroittaa.

            Seuraavaan vaiheeseen menikin sitten aikaa:

            Termostaatin suojakotelo sijaitsee siis jakohihnan takana, sen vasempaan alakulmaan kiinnittyvät kaksi vesiletkua halkaisijaltaan n. 2- ja 5 cm. Letkut irtosivat itseltäni helposti , huomattavasti hankalempaa oli saada kotelon kaksi 10mm kantaista kiinnityspulttia irti, ylempi sijaitsee moniurahihnan yläpyörän takana jota ei saa irti ellei käytössä ole 10mm nivelhylsyavainta, alempi löytyy jakohihnan takaa kotelon alareunasta, helpoiten irtosi alhaalta käsin tavallisella 10mm lenkkiavaimella. Muistetaan tässä vaiheessa että A4:ssä on paikasta riippuen 25-40 mm työskentelytilaa, kaikki ruuvien kannat piti etsi peilillä ja fikkarilla :-D

            Itse kotelon saaminen jakohihnan takaa olikin reilun tunnin tappelun tulos. Alkup. termari oli jämähtänyt tooooodella tiukasti kiinni lohkoon eikä näin ollen antanut sitä suojaavalle kotelolle minkäänlaista liikkumavaraa (kotelo pitää vetää lohkosta ulospäin ja termarin yli). Näinollen jouduin avaamaan jakohihnan kiristinrullan ja löystyttämään jakohihnan saadakseni hihnan pois kotelon edestä... Vaarallinen vaihe tällaiselle pullasormelle, jos hihna olisi pompannut pykälänkin niin liru olisi pamahtanut kalsareihin... Nyt kotelo kuitenkin irtosi vetämällä sitä alavasemmalle ja ulospäin lohkosta.

            Loppu menikin jo helpommin, uusi termari paikalleen, tiivisteet hyvin kohdalleen ja tiivisteliimaa väliin, kotelo takaisin hihnan taakse, kaksi kiinnitysruuvia kiinni, vesiletkut kiinni, jakohihna kireälle ( tässä koneessa on "manuaalinen" kiristys eli toinen ukko pitää rullaa tiukalla ja toinen kiristää), jakohihnan suojat paikalleen, moniurahihnan kiristinrulla kiinni, hihna paikalleen (muista merkitä hihnan suunta ennen irroitusta ja printtaa hihnan asennuskuva valmiiksi ;), sokka kiristimen välistä pois ja muovit paikalleen ja voila´!

            Puolen tunnin ilmailun jälkeen oli kiva ajella kotia kohti kun lämpömittari näytti tasaista 90C lämpöä, ennen remonttia lämmöt jäivät 65-75C tasolle.

            Loppukaneettina voisi todeta että välillä meinasi usko loppua lähinnä olemattoman työskentelytilan takia, mutta ihmiskäsi näköjään taipuu mitä kummallisimpiin asentoihin... Vaan onhan se mukavaa kun lämppäristä tulee 1/3 asennossa kuumempaa kuin ennen kuumimmalla asetuksella. Täältä tähän!

            -Jarno

            Comment


            • #7
              Hyvät neuvot tarvitsijoille. Meikäläisellä on konehuoneessa enemmän tilaa tehdä ko homma:)

              Comment


                #8
                Todella hyvät neuvot ja kuvasarjalinkit.Kiitos lähetääjille.Meni 2 tuntia kun oli termari vaihdettu ja koekäytetty.

                Comment


                  #9
                  Mahtuuko tuon tekeen B4:kus ite? Meinaan sitä tilaa on sitte paat niukasti...

                  Comment


                    #10
                    Kyllä luulisin.Ainoa missä tarvitsi tilaa niin saada termarinkotelo pois jakohihnan välistä.

                    Comment


                    • #11
                      Meni 2 tuntia kun oli termari vaihdettu ja koekäytetty
                      No johan on, sä olet harjoitellut salaa ;) Tervetuloa vaihtamaan mulle kun taas joskus pamahtaa...

                      Comment


                        #12
                        Enpä ole kertaakaan ennen vaihtanu.

                        Comment


                        • #13
                          Näillä ohjeilla + nordic audin kuvasarjalla vaihtui helposti b4 2.6 termari. 2,5h yhden lukioilaisen tekemänä. Joten voin sanoa, että onnistuu. Kiitosta vain ohjeista!

                          Comment


                            #14
                            Just tänään aloittelin tuota termarin vaihtoa. Ihmettelin sitten tuota moniurahihnan kiristimen toimintaa kun sitä yritin löysytellä. Vaikka kiristintä varovasti käänsi, niin eipä tuo hihna paljoa löystyny. Muistin sitten nettiä selatessani seuraavan jutun: http://12v.org/engine/index.php?section=cl&view=sbelt

                            Eli itelläni on näköjään tuo hihna vedetty tuolla jälkimmäisellä, päivitetyllä tavalla. Toimiiko tuo kiristinrulla edelleen samalla tavalla, eli sen uskaltaa vain kääntää ja lukittaa siihen holkkiin, vai vaatiiko tuo nyt jotain muita toimenpiteitä?

                            edit. eipä enään mitään, termari on vaihdettu. Huomiseks jätän nesteiden lisäyksen ja katon ettei vuotoja oo. Toivottavasti tuo nyt auttaa ongelmiin, sen verran hankala homma oli :)
                            Viimeksi muokannut Nenola; 19.12.2009, 18:47.

                            Comment


                            • #15
                              Tietääkö kukaan, tapahtuuko termostaatin vaihto 2,4 V6:een (APS) samalla tavalla kuin edellä on selostettu/kuvattu. Moottorin vaihdon yhteydessä jäi termari vaihtamatta ja nyt lämmöt eivät juuri 70 asteen viivan yli nouse vaikka peitin syylärin edustan pahvilla liki kokonaan.

                              Comment


                                #16
                                Osaako joku neuvoa miten AML-moottorista saa sen kartanlukijan puoleisen flektin irti? Saisi tilaa paljon enemmän termostaatin vaihtoa varten. Nyt ei saa edes hihnan kiristäjää moottorin ja flektin välistä pois.

                                Comment


                                • #17
                                  Ei mulla menny eka kerralla ton termarin vaihtoon kun 2 tuntia. Seuraava menis jo melkeen tuntiin. Kannattaa ottaa tuo vesipumpun hihnapyörä pois, helpottaa paljon ja ei oo paha ottaa.

                                  Ja itse otin nokkahihnan ihan irti asti kun sitä joutu kuitenkin löysyttää. Hakee vaan vapaan kohdan moottorista ettei kampee venttiilit mihinkään suuntaa ja tottakai merkkaa nokkapyöriin merkit.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kuvien perusteella noita termarin koteloita on kahta eri mallia, kulmikkampi ja pyöristetympi. Mulla tuo kulmikkaampi ja jos joku näyttää miten sen saa jakohihnan alta pois ilman että irroittaa hihnan voin tarjota pullakahvit, ja koska en juo kahvia niin on cafe exclusife , eli konjakki ilman kahvia.
                                    Itse tuota toista tuntia vääntelin ja kääntelin kaikki ruuvit auki ja ei, ja vielä kerran ei., ei tule hihna ehjänä tuolta poies.Toki nyt on sitten jo termari vaihdettu (jakohihna irrotettuna)

                                    Comment


                                      #19
                                      Termostaatin vaihto, V6 2.6 ABC (A6 C4)

                                      Komppaan Benkkua. Yritin eilen vaihtaa termostaattia omaan avanttiin (A6 C4 -95). Käytin apuna tuota yllä mainittua ruåtsinkielistä ohjetta. Minulla on avantissa sama ABC-kone kuin tuossa ohjeessa.

                                      Ohjeessa näkyvä termostaatin kotelo (kuva1) on tuollainen moottoria kiiltävämpi ruutukuvioitu kotelo, jonka reunat on selkeästi pyöristetyt. Itselläni taas oli tuollainen kulmikkaampi, joka näkyy jälkimmäisessä kuvassa (kuva2). Kuva1 on otettu tuosta ruotsalaisten ohjeesta. Kuva2 on otettu eilen omalla kameralla.

                                      En mitenkään saanut ujutettua tuota kulmikasta koteloa hammashihnan takaa pois. Jäipä nyt tällä kertaa termari vaihtamatta.

                                      Jakopäätä pitäisi rempata 20tkm päästä. Minun ajomäärällä se on vasta 2-3 vuoden kuluttua. Ei viitsisi niin kauan ajaa huonolla termostaatilla. Pitäisi varmaan opetella irrottamaan tuo jakopään hihna, niin saisi termarin vaihdettua. Tai vielä parempi, jos opettelisi tekemään itse koko jakopään remontin. Jos joku tietää hyviä lähdemateriaaleja tai oppaita näihin hommiin, niin saa antaa vinkkejä.

                                      Edit: Olettaisin, että erWinistä löytyy ohjeet jakopään remppaan. Pitääpä tutkiskella joskus, kun on aikaa (ja rahaa lisenssiin). Voisihan tuon ottaa vaikka kesällä projektiksi, että tekisi itse jakopään, jos vaan saa ohjeet imutettua erWinistä. Tiedä sitten, onko tuo suuruudenhulluutta täysin kokemattomalta "asentajalta", mutta ei kai sitä ikinä opi, jos ei edes yritä.
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut jarpale; 2.2.2011, 15:54. Perustelu: Lisätty erWin-linkki.

                                      Comment


                                        #20
                                        Joitan tunteja ny koittanu kammeta 2.4 V6 30V A4 B5 -99 autosta tota perskeleen termostaattikoteloa jakohihnan alta. Ja ei oo tulossa pois.

                                        Nyt sitten merkkailin hihnaa rullia ja aattelin hiukan löysätä jakohihnaa lopulta. Ei vaan liiku. Joko on liian vähän kaurapuuroa tullu syötyä vai olenko käsittäny jakohihnakiristimen ihan väärin?

                                        Siis jakohihnankiristin on mallia epäkesko.?
                                        Rulla on kiinni kuusiokololla epäkeskeisesti.?
                                        Rullassa on kiinnitystä isompi kuusikoloreikä. Olettaakseni tästä kampeamalla saa väännettyä jousivoimaa vastaan? Onko näin?

                                        Saan väännettyä sitä kireämmällepäin ihan hitusen, mutta vaikka kummonen varsi olisi niin löysällepäin ei sitten yhtään. APUA!

                                        Comment


                                          #21
                                          Jos on yhtään samanlainen kuin noissa 2,6-2,8 12V koneissa (eli tuollainen kun Jarpaleen kakkoskuvassa) niin homma toimii siten että hölläät keskellä olevaa kuusiokolo ruuvia, sitten esim kuusiokoloavaimella pystyy vieressä olevan kolon avulla pyörittämään kiristimen runkoa joka siis on epäkesko- toiseen suuntaan hihna löystyy ja toiseen kiristyy. Ja mitään jousta tuossa ei tietääkseni ole.
                                          Nämä neuvot sitten sillä varauksella etten ikinä ole ruuvaillut 2,4 litraista konetta.

                                          Comment


                                            #22
                                            moniurahihnan kiristin on jousella ainakin abc koneessa, hammashihnan kiristintä löysätään pultista.

                                            Comment


                                              #23
                                              Homma onnistui pitemmällä vääntimen varrella. Tosin nyt vähän jännittää.

                                              Mielestäni käyttäytyi hyvin jousimaisesti ja ainakin ampaisi takaisinpäin kun helpotti vääntimestä.

                                              Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.


                                              Jokatapauksessa homma tuli tehtyä. Puskurin irroitus oli pahimmasta päästä tässä remontissa. Meni monta tuntia kun ei oikein tiennyt miten se irtoaa lokarin reunasta. Nyt se onnistui kun toinen työnsi puskuria taaksepäin (auton perää kohti) ja samalla renkutin puskuria ylösalas renkaan läheltä.

                                              Ruottalaisten nettiohjeen perusteella toivoin että hommasta pääsis ilman jakopäänpurkua. Ko. ohjeesas homma oli tehty johonkin tilaihmeeseen ja tässä tapauksessa (A4 B5 -99 2.4) tein tilaa seuraavalla tavalla. Nostin ilmastoinnin kennon letkujen varassa syrjään lattialle ja purin syylärin kokonaan pois (se mahtuu ajovalojen välistä pois vaikka usko meinasikin loppua).

                                              Sitten otin vielä oikeanpuoleisen flektin eli sen sähköversion pois (1 ruuvi ja kiertoliike). Johdoista höllää sen verran että sen sai nostetteua koneen päälle.

                                              Moniurakiristin pois ja hihna kevyesti syrjään. Kaamea muovinpala-palapeli koneen suojuksia pois.

                                              Hirveä yritys saada termarikotelo jakohihnan välistä pois, mutta ei niin ei.

                                              Jakohihnaan löysää hiukan ja sain keploteltua kotelon pois.

                                              Kasatessa meinas yks jos toinenkin jakohihnansuojamuovi päästä kuuta kiertävälle radalle ku ei sit yksikään osa voinu tässä projektissa mennä sovinnalla paikalleen.

                                              Kaikenkaikkiaan aikaa kului la 8-21 ja su 9-16 :D Ekaa kertaa purin Audin keulaa ni osa selittyy sillä, mutta on tuo kaikenkaikkiaan kyllä kaameeta et termarinvaihtoon voi kulua noin paljon aikaa. Tämä on mun eka "uusi" auto, harkitsen vakaasti että otan mun -72 Taunuksen takaisin käyttöautoksi :D

                                              Comment


                                                #24
                                                Siinä ei ole jousta, vaan hydraulivaimennin. Se menee löysemmälle todella hitaasti.

                                                Minun mielestä olisit päässyt helpommalla siirtämällä keula huoltoasentoon, kuin purkamalla erikseen syyläriä. Noh, taitaa tulla vähän myöhässä tämä vinkki :)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  okkim, millainen on keulan huoltoasento? Mulla on sama ongelma ku Latexilla, eikä millään viittis repiä puskuria, syyläriä jne. irti.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Puskuri pitää ottaa jokatapauksessa pois. Sitten keulapalaa kiinni pitävät pultit pois ja vaikka puskurin pitkät pultit molemmille puolille niiden toisten pulttien tilalle. Ne on siinä kannattelemassa keulapalaa. Sitten sitä voikin vetää eteenpäin niin paljon kun letkut antaa periksi.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kiitos okkim! Olenkin ihmetellyt miksi niin monen A4:sen puskuri ei ole ihan kohdallaan;).

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Autona A4 -99 2.8 V6. Mitenkä saa jakohihnan kiristintä löysennettyä? Tällä hetkellä auto tallissa jakohihna irti. Termarin vaihtoa tehty. "Kaikki muuten ok", mutta jakohihna pitäs saada paikoilleen. Ei siis ole kyse moniurahihnasta.

                                                        Nyt on merkit hihnassa ja hammaspyörissä ylhäällä, mutta alakerrassa ei merkkiä, kiristin irti ja hihna vasemman puolen pyörältä pois. Pitäs siis saada hihna paikoilleen. Vinkkejä kaivataan! Kiitos!

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          http://www.contitech.de/pages/produk...cial_03_fi.pdf

                                                          Lukesepa toi...

                                                          (contin ohje 2,8 30v )

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Juu, tuo ohje tuli löydettyä eilen illalla.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X