Olisi ideana tässä loppukevään/alkukesän aikana käydä ostamassa A3 2.0 FSI. Tällä hetkellä kiikarissa tuollainen -04mallia oleva jolla ajettu 94tkm. Tarkempana A3 2.0 FSI Ambition sportback. Osaisko joku voorumilaisista kertoa tarkemmin auton hyvistä/huonoista puolista joilla on ollut tai on kyseinen auto tai sitä vastaava.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A3 2.0 FSI:tä ostamassa
Collapse
X
-
Muutamia viestiketjuja löysin 2.0 FSI -moottorista ja A3:sta.
Imupuolella mähmää:
www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=73438
Nokkien välisen ketjun vaihto:
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=104681
2.0 FSI moottorivaurio:
www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=99400
FSI nykii ajossa:
www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=99893
Itselläni on kokemusta kahdesta A3 Sportbackista. Ensin oli vuoden 2005 auto jossa voimalinja oli 2.0T quattro manuaali ja nyt on tallissa vuodelta 2008 oleva facelift 1.9 TDIe myöskin manuaalina.
A3 jakaa perustekniikan mm. Golf V:n, uudemman TT:n ja Octavian, Touranin sekä Seat Altean kanssa. Perustekniikka on varsin kestävää ja voimalinjoista luotettavimmat ovat 1.6 vapari sekä 1.9 TDI. Kaikissa muissa on enemmän tai vähemmän kalliita vikapaikkoja. 2.0 FSI:n tärkeimmät ongelmat onkin noissa linkeissä.
Autona A3 SB on kohtalaisen miellyttävä rengasmelua lukuun ottamatta. Tilaa on kuljettajalle hyvin ja säätävarat penkissa riittävät. Sporttipenkitkään ei ole mitkään autuaaksi tekevät tiukempaan kanttailuun. Aiemmassa A3:ssa oli Ambition -varustelu ja nykyisessä on Attraction Business. Takapenkillekin mahtuu mutta ei se mikään tilaihme silti ole. Quattron takakontti on pienempi kuin etuvedon ja se on ehkä jo vähän liiankin pieni arkikäyttöön. Hyviä puolia A3:ssa on ehdottomasti se Audimainen laadukkuus verrattuna Golfiin tai muihin sen kilpailijoihin. Laadukkuus ei toisaalta yllä ihan A4:n (B6, B7) tasolle mutta ei A3 mikään rimpula silti ole.
Moottorina 2.0 FSI on vapariksi varsin väännökäs (muistaakseni yli 200Nm) ja toisaalta myös melkoisen tasapaksu. Mun vanhemmilla on Octavia 2.0 FSI moottorilla ja ajelin sillä reilut 1000 km uuden vuoden aikaan ja sitä ennen yli 500 km siivun edellisenä päivänä 1.9 TDIe:llä. FSI tuntuu ensin vähän puhdittomalta mutta toisaalta se jaksaa kiertää kohtalaisen herkästi sinne punarajalle saakka. Silloin on myös jo vähän kulkuakin pelissä.
-
Etuvetoiseen mahtuu mutta quattroon ei varmaankaan kunnolla. Ei tosin itsellä ole kokemusta vankkureiden tunkemisesta takahutlariin joten tämä oli vähän mutua. Kontti on pohjaltaan osapuilleen samankokoinen sekä quattrossa että etuvedossa mutta lattia on quattrossa ylempänä. Nostokynnys kontin pohjalta on aikamoinen. Litroissa mitattuna kontti on suurempi kuin Volvo V50:n kontti vaikkei autoja ulkoapäin katsomalla heti tekisikään tuollaista johtopäätöstä.
Jos kontti tuntuu hieman liian pieneltä tai se ajatuksena hankalalta että tavarat pitää nostaa kontista pois, voisi B6 tai B7 -korinen A4 Avant olla parempi vaihtoehto. Takapenkin tiloissa ei ole merkittävää eroa mutta takakontti on hieman tilavampi. Siihen on sitten myös tarjolla monenlaista moottoria mutta vapaastihengittävät ja etuvetoautomaatit on varmaan paras jättää väliin.
Comment
Comment