Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jakopääremppa for dummies

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jakopääremppa for dummies

    Elikkäs otsikonmukainen toimenpide tulossa luultavasti noin viikon kuluttua pääsiäisenä. Itse en ole ko toimenpidettä ikinä tehnyt, saatikaan nähnyt, ja kaveri joka tulee avuksi niin on ko toimenpiteen tehnyt joskus johonkin about 2000-luvun autoon. Sekä samalla kun koko auto on palasina sinne fixataan vähän muutakin, kuten öljyt ja vaihdetaan liilat xenonit tuoreempiin

    Autona siis A6 C5 2.5TDI V6 quattrona vm 04, käyttöönotettu 03, saksantuonti.

    Ensiksi aiheuttaa ongelmia nuo osat, kun motonetti ei anna mulle oikeeta polttoainesuodatinta, ilmansuodatinta, saatikaan öljynsuodatinta joten mistä saan tietää että osat mitä ne tarjoo on okeat, vai kannattaako hakea marmorilta? Varaosanumeroita?

    Ainakin seuraavat osat vissiin pitäisi vaihtaa, jos osaan yhtään hakua käyttää: Jakopääsetti (sisältäen hihnat, rullat, kiristin ja kampiaxelin pultti) vesipumppu, apuhihna/apulaitehihna, termostaatti ja etupään stefat 2x nokka-akselin ja 1x kampiaxelin. (näistä mitään oikeesti tietoa millaset siellä on?)

    Lisäksi minkälainen liitin D2S-xenoneissa on?
    Sekä montako litraa öljyä tuo kone syö öljynvaihdossa kun vaihtaa luonnollisesti myös suodattimen?

    Onko siellä jotakin muuta mitä pitäisi vaihtaa samalla kun keula auki? Tuolla rinkulakeulalla sellanen 498 tkm (kyllä, luit oikein) mittarissa, josta käytännössä 95% moottoritie ja maantie matka-ajoa. Mutta mitä siellä on sellasta muuta kulvaa jota vois katella?

    Ja itse asiaan... Eli ohjeet versiona for dummies kiitos :)
    Ymmärsin niin paljon jostakin saksalaisesta ohjeesta että puskuri pitää irrottaa, mutten sitä että miten se irtoaa. lisäks oli jotakin selitystä umpiosta, eli pitääkö nekin poistaa? Mutta mielellään askel askeleelta ohjeet. Sekä tietysti millasia erikoistyökaluja tuohon tarvitsee?

    #2
    Hommatkaa nyt ihan ensimmäiseksi kunnollinen korjaamomanuaali ja lukekaa se hyvin huolellisesti läpi, ennen kuin ryhdytte tekemään yhtään mitään.

    Comment


      #3
      Tuo ohje tuli itseä vastaan kun 2.5tdin nokkia remppasin. Ohjeessa puhutaan alussa vanhemmista laaharikeinukoneista mutta sopii jakopään osalta myös uudemmille rullakeinu koneille.

      http://www.gates.com/europe/file_dis...2_5-V6_TDI.pdf

      Comment


        #4
        Suosittelen lämpimästi ostamaan korjauskirjan tuohon hommaan, sekä suosittelen harkitsemaan uudemman kerran sen jakopään itse tekemistä. Sillä jos tekijä on kerran joskus tehnyt johonkin autoon jakopään, niin saattaa mennä hieman sormi suuhun kun avaatte V-koneen jakopään etenkin kun auto dieseli, niin siinä pitää pumpun ajoitus myös tehdä.

        Ei mikään helpoin moottori "for dummies" työksi.

        Eli hanki ihmeessä korjausopas, maksaa sen ~30€ ja miettikää uusiks että teettekö homman itse.
        Jos kirjan lukemisen jälkeen vielä kiinnostaa tehdä remppa itse niin jatketaa siinä kohtaa aiheen tiimoilta..?

        Comment


        • #5
          Onko tuo nokkapultti joku muutama sata Nm + 180?

          Comment


            #6
            Nokkapultti on 75Nm

            Mikäli sikäli ymmärsin oikein ja tarkoitit hammaspyörän isoa pulttia.

            Comment


            • #7
              Kyllä tuota konetta mennään ihan omin käsin sörkkimään. tekemällä sitä oppii ;) Ja kyllä se korjauskirja tulee hankittua jos sen saa vielä jostakin ennen pääsiäistä...

              Osalistaakin pääsin tekemään, mutta alko pahoin epäilyttään että jokin on unohtunut. jakopääsarjaa, vesipumppua, nokk-akselien stefat x2, termotaatti+tiiviste, värähtelyvaimnnin, moniurahihna x2 erilaista, rulla ilmastointihihnaan, ja 3x kääntörullaa... Miten tuo ruiskupumpun hihnan kanssa on?

              Lisäks herää kysymys kun eri lähteiden mukaan jäähdytinnestettä menee 6-12 litraa, jotta mikä on nyt se oikea määrä?

              Comment


                #8
                Osta myös ruiskupumpun hihna, sitten tarvit vcds:n tai muun diagnostiikka laitteen että onnistut säätämään/tarkastamaan pumpun ajoituksen. Jakopään lukitus työkalut tarvitte.

                Comment


                  #9
                  Pyhänä tekemisen ihanuuteen kuuluu myös että mikäli sattuisi tarvitsemaan jotain nippeliä kaupasta niin odottelet sitten kiltisti seuraavaa arkipäivää..

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja hoff4 Näytä viesti
                    Pyhänä tekemisen ihanuuteen kuuluu myös että mikäli sattuisi tarvitsemaan jotain nippeliä kaupasta niin odottelet sitten kiltisti seuraavaa arkipäivää..
                    Joo, noi pyhätyöt on kyllä tossa projektissa ja noilla kilometreillä kyllä pikku riski.
                    Itse tein jakopään tossa viime kesänä ja rempan edetessä kyllä löytyi vaihdettavia osia enemmänkin... onneksi tein sen kesälomalla ja arkipäivänä.

                    Alkuperäinen kirjoittaja PikkuMyy Näytä viesti
                    Kyllä tuota konetta mennään ihan omin käsin sörkkimään. tekemällä sitä oppii ;) Ja kyllä se korjauskirja tulee hankittua jos sen saa vielä jostakin ennen pääsiäistä...
                    Rohkea rokan syö ;)

                    Alkuperäinen kirjoittaja PikkuMyy Näytä viesti
                    Lisäks herää kysymys kun eri lähteiden mukaan jäähdytinnestettä menee 6-12 litraa, jotta mikä on nyt se oikea määrä?
                    Eiköhän kympin kannulla pärjää ihan sopivasti...


                    Kannattaa varmaan noilla kilometreillä hommata varuiksi noi moniurahihnan kiristäjän holkit. Itselläni ne ainakin olivat 500tkm ajettuna ihan loppu. Maksoivat marmorilla jotain 10-20€, mutta erikseen haettuna ja tilattuna 2pv toimitusajalla pullistivat otsasuonia...

                    Lisäksi tarvitset uuden nokka-akselin takapään "päätytulpan" oikealle puolelle. Se kun tahtoo vaurioitua irroitettaessa.

                    Ja ne ajoitustyökalut!

                    täältä http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...0&postcount=27 löytyy joitain kuvia ja selostuksia mun operaatiosta. Siinä nyt oli kyseessä jakopään lisäksi toi öljyvuodon korjauskin, mutta on siinä jotain jakopäästäkin.
                    Viimeksi muokannut jaolpi; 26.3.2013, 10:29. Perustelu: Lähti vähän ennen aikojaan...

                    Comment


                    • #11
                      Älä huoli, itellä räjähti tuo jakopääremppa S8:aan vähän käsiin, nyt siitä on nokat pöydällä ja vaihdan kaikkiin 40 naulaan uudet venavarren kumitkin =).

                      Comment


                      • #12
                        Jalopille iso kiitos :)

                        Mutta onko noista moniurakiristäjän holkeista mitään enempää tietoa?

                        Ja se päätytulppa... millä tavoin se tuuppaa vauroitumaan, etät osais vähän varoa. just in case ettei sellasta saa tähän hätään enään :/

                        Comment


                          #13
                          Se pääty tulppa poistetaan helpointen niin että ruuvari kopautetaan läpi ja väännetään pois.

                          Kyseessä on linkin näköinen osa ja se on kolossa josta sitä ei ihan heti ehjänä revitä irti.

                          http://www.autohausaz.com/secure/Par...078103113E.jpg

                          Eli huomenna ensi työksi merkkarilta tilaamaan tuollainen. Suomenmaasta noita löytyy vv-auton mukaan, toivon mukaan sun lähi merkkariltakin.

                          Comment


                            #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja PikkuMyy Näytä viesti
                            Mutta onko noista moniurakiristäjän holkeista mitään enempää tietoa?
                            Ja se päätytulppa... millä tavoin se tuuppaa vauroitumaan, etät osais vähän varoa. just in case ettei sellasta saa tähän hätään enään :/
                            Tuolla http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=118563 on noista kiristimen holkeista. Yleensä se on holkki osa 23 joka kuluu, mutta mulla tosin oli toi tappikin (osa 25) vähän kulunut, niin vaihdoin molemmat.

                            ...tuosta tulpasta Mikko jo kertoikin

                            Comment


                            • #15
                              Nyt on Jakopääremppa tehtynä. Eikä se olut läheskään niin vaikeeta kun mitä uhattiin että huono kone ensimmäiseksi kohteeksi. Isoimpia ongelmia tuotti koko projektissa vaan törmäysvaimentimien pulttien irroitus. hammashihnat ja moniurahihnat meni suht sujuvasti jopa.

                              Comment


                                #16
                                Hyvä, että sujui OK :) Pelkäämättömällä asenteellahan sitä parhaiten oppii...

                                Mä vaan olen nykyään koittanut välttää noita pitkien pyhäjaksojen remontteja ihan omakohtaisista syistä...tai ainakin ajoittanut ne viimeiselle pyhäpäivälle, nimimerkillä: mun tuurilla löytyy aina jotain yllättävää.

                                Comment

                                Working...
                                X