Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ke-jetin määräjakajasta simppeli kysymys yms.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ke-jetin määräjakajasta simppeli kysymys yms.

    Seuraa tyhmä kysymys:

    Eli pitäiskö tuon määräjakan kannessa olevan reiän kautta näkyvä keskellä oleva tappi liikkua, ja jos, niin miten herkästi. Pitäisikö tuon olla samaa puuta sen tapin kanssa jota ilmamäärämittarin varsi nostelee?

    #2
    Ei liiku herkästi eikä pidäkään ja pitää olla varren kanssa yhtäpuuta.

    Comment


    • #3
      No voi muna. Vartta vasten oleva tapin kärki kyllä näkyy liikkuvan herkästi mutta eipä samalla liiku tuo yläosassa oleva pääty jossa näyttäisi olevan tuommoisia pieniä nystyröitä. Kiitoksia kuitenkin nopeasta vastauksesta. Pitänee lähteä löydöksen kunniaksi vetämään täyskännit.

      Comment


        #4
        Kännit voi tietysti aina vetää, mutta ollaankohan nyt samassa asiassa? Kannessa olevasta reiästä säädetään seos melkoisen pitkällä kuusiokoloavaimella. Ruuvi jota kierretään on kiinni varressa jossa myös lautanen on kiinni. On se kannen reikä sen verran pieni että ei sieltä pitäisi muuta näkyä! Varsi on saranoitu tämän säätöruuvin kohdalta eli ruuvia kääntämällä saadaan lautasen vartta kääntymään jompaankumpaan suuntaan.

        Comment


        • #5
          Sorgen, miun moka. Huonosti hätäpäissään selitetty. Eli tuosta ruiskuputkien keskellä olevasta reiästä (kylmäkäynnistyssuuttimen lähdöstä?) kun tiirailee, niin siitä näkyy tuollainen tapin pää, jonka luullakseni pitäisi liikkua ilmamäärämittarin varren mukana.

          Jospa olis selvittäny asiaa. Kuva tietysti kertois enemmän, mut ei oo kameraa.

          Comment


            #6
            Jos joku suihkuputki on irti, niin ei pitäisikään ilmamäärämittarin varren liikkeen mukaan minkään liikkua. Polttoaineen paine (ohjauspaine) säätää ilmamäärämittarin levyn liikkeen kanssa sylintereille annosteltavaa polttoaineen määrää. Eli systeemissä pitää olla paine ja lautasen täytyy olla auki ainakin vähän, että polttoainetta alkaa siirtyä suihkuille.

            Comment


              #7
              Tuolla ostopuolella ilmoitit, että tappi olisi poikki. Epäilen kyllä vahvasti sitä, sillä onhan se tappi (ohjausmäntä) sen verran järeetä tavaraa, että ei se kyllä ilman lihasvoimaa poikki mene. Ja kuten Mikakin tuossa sanoi, ei sieltä ohjauspaineen säätimen reijästä mitää välttämättä kuulu liikkua. Ilman ohjauspainetta mäntä kyllä menee kerran sisään ja voi jäädä sinne kunnes ohjauspaine sen jälleen työntää takaisin kiinni lautasvivustoon. Mikäs sulla se varsinainen ongelma on?

              Comment


              • #8
                Tuota tapin katkeamista itekkin kyl epäilinsuuresti, mut kaikkee oon kyl nähny muissa värkeissä.

                Tällä hetkellä siinä liikkuu juurikin se kappale mikä on vasten sitä ilmamäärämittarin vartta vasten lähellä varren saranointipistettä.

                Tuol ois tuo ongelma jo kertaalleen kuvattuna. http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=13854

                Nyt kun rämppäilin tuota vekotinta irrallaan ollessa, niin ei tuntunut mikään olevan jumissa ja ilmamäärämittarin potentiometrin (se 3-napainen) vastusarvot olivat aikalailla oikeat. Pitänee huomenna kokeilla auton käynnissä ollessa liikutella sitä läppää käsin.

                Edelleenkin epäilen tuota bensapumppua, voisko se aiheuttaa tuommosta. Mites imusihti?

                Alan pikkuhiljaa ikävöimään ~350tkm ajettua orionia takaisin.

                Comment


                  #9
                  Tuota tapin katkeamista itekkin kyl epäilinsuuresti, mut kaikkee oon kyl nähny muissa värkeissä.
                  Mutta tuskin tuollaista kuitenkaan?

                  Tällä hetkellä siinä liikkuu juurikin se kappale mikä on vasten sitä ilmamäärämittarin vartta vasten lähellä varren saranointipistettä.
                  Siellähän on siis kaksi päälekäistä akselia, joista toisen päässä on se pieni kuusiokoloruuvi ja tämä päälimäinen sitten liikuttaa ohjausmäntää ja siihen pääset varmiten käsiksi vain irroittamalla määräjakajan ilmamäärämittarin rungosta. Sitten voit vaikka vetää käsin tuon männän pois ohjaussylinteristä ja tarkistaa sen kunnon.

                  Eikös sinulla ole tuossa jo lambda-säätö? Siellä on vielä sitten sellainen tahdistusventtiili, jota tuo lambda ohjaa, mutta sitä en tiedä voiko se noinkin radikaalisti vaikuttaa kulkuun?

                  Lisäys: Onkos tuossa mallissa vielä sellainen perinteinen ohjaupaineensäädin? Onko sille menevä alipaineletku kunnossa? Entä sähkönsyöttö bimetallijouselle? Suosittelisin mittaamaan ohjauspaineen ja järjestelmäpaineen, jos jostain saat mittarit sinne linjojen väliin.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllähän tuosta lambda löytyy. Ja tuo ohjauspaineensäädin on tuos määräjakajan kyljessä yhdistettynä tuollaisella 90 asteen letkulla (ehjä) ilmanputsarikoteloon. Totaah, mistäs tuosta pitäs löytyy tuo bi-metallijousi?

                    Irrottelin sen määräjakajan ja se mäntä/luisti näkyy olevan semmosen kierrettävän holkin takana. Uskaltaako tuon irrottaa, vai meneekö sit kaks ja puol päivää säätämiseen takaisin oikealle kohdalle.

                    Lisäys: Mittailin viel varmuuden vuok jännitteet siitä ilmamäärämittarin potikan pistokkeesta ni olivat ihan ok.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllästyin kattelemaan tuota määräjakajaa tuossa kämpän lattialla, niin laitoin höskän paikoilleen. Lähti hyvin käyntiin, mutta jokusen minuutin tyhjäkäynnin jälkeen tuntui kuin seokset olisivat menneet laihemmalle. Kului muutama sekunti ja sammui, eikä lähtenyt enää käyntiin ilman täyskaasua. Mitä tästä voimme päätellä?

                      Sain vielä tulpanjohdostakin sätkyn näpeille, menee näemmä nekin vaihtoon. Piru.

                      Comment


                        #12
                        Koita irroittaa lambda-anturin signaalijohto. Josko se siis on siitä sähköisestä seoksen säädöstä kiinni. Näin pitäisi olla jollain varaohjelmalla tms oletuksella.
                        Vessanpytyistä en paljoakaan tiedä, kunhan huutelen :)

                        Comment


                        • #13
                          Sitähän mun piti vielä udella, et mitä tuo täyskaasu kytkin aiheuttaa mennessään päälle? Ei kai isv voi tuota voiman puutetta aiheuttaa? Tuli vaan mieleen että aina kun voima on vajaakaasulla kadoksissa niin kierrokset jäävät noin 1200 silloin kun suostuu tyhjäkäyntiä käymään eikä sammu samantien. Silloin taas kun muuten toimii suht normaalisti, niin tyhjäkäyntikin on tuolla 900 hujakoilla.

                          Comment


                            #14
                            Eiköhän tuo kytkin tee jotain sen suuntaista, että kytkee lambdasäädön pois päältä tai pudottaa ohjauspainetta, jos siellä kerran on joku sähköinen ohjauspaineensäädin. Kertomuksesi viittaavat kyllä vikaan jossain lisäohjauksessa kuten esim. tuo lambda-säätö kun toimii jonkin aikaa käynnistyksestä. Juuri noinhan lambdakin toimii eli tulee vasta hieman lämmettyään mukaan touhuun.

                            Comment


                            • #15
                              Ok, pitää huomenna nyppästä se lambdan piuha irti. Mites tuo lämpöanturi vois vaikuttaa, on meinaan mittari kuollut ala-asentoon. Ei kai se tuommosia oireita aiheuttas, ja taitaa olla eri anturit mittarille ja eculle. Oisko muita helposti tarkistettavia kohteita?

                              Tosiaan tuos on kyl määräjakajan kyljessä noin tikkuaskin kokoinen murikka johon tulee 2-karvainen johto. Sen kun irrotin, niin löyty kaks pientä reikää ja joku ruuvi. Oisko tuolla jotain hommaa bensan annostelussa.

                              Comment


                                #16
                                Onko sitten ohjauspaineensäätimen toiminta sama kun se on sijoitettu vessanpöntön kupeeseen, mutta jos se olisi lohkon kyljessä, kuten noissa antiikkisemmissa koneissa niin se pienentää ohjauspainetta moottorin lämmetessä. Tämä paineen pienennys varmistetaan bi-metallijousen sähkölämmityksellä. Tämä toiminto vastaa kaasarikoneen ´ryyppyä´. Koneen ollessa kylmä ohjauspaine on pienempi eli ilmamäärämittarin lautanen nousee ohivirtaavan ilman vaikutuksesta enemmän auki kuin se olisi lämpimällä koneella eli bensaa syötetään enemmän moottorille. Jos tuo ohjauspaineensäädin on kytketty jonkun lämpöanturin perään, niin kannattaa tarkastaa ko. anturi. Jospa se antaa moottorin lämmöstä turhan positiivisen kuvan op-säätimelle ja tämä senkun vähentää polttoaineen määrää.

                                Comment


                                  #17
                                  kuten noissa antiikkisemmissa koneissa niin se pienentää ohjauspainetta moottorin lämmetessä. Tämä paineen pienennys varmistetaan bi-metallijousen sähkölämmityksellä.
                                  Tarkoitat ilmeisesti, että ohjauspaine kasvaa moottorin lämmetessä (ettei tule väärinkäsityksiä toimintaperiaatteesta).

                                  Voi siellä olla kaksi erillistä lämpöanturia, joista toinen on Eculle ja toinen mittarille. Lisäksi siihen pieneen murikkaan pitäisi tulla kaksi bensaputkea joista toinen tulee siitä määräjakajan päältä keskeltä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Juu, ohjauspaine tosiaan kasvaa moottorin lämmetessä eikä pienene. Saunakaljan vaikutuksesta sitä kirjoittaa mitä sattuu...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kokeilin nypätä tuon lambdan johdon irti. Eikös se ollut 1-karvainen ja se vieressä oleva 2- karvainen oli kai sen lämmitykselle. Ei auttanut, koeajo meni taas voimansiirron välysten testailuksi.

                                      Noita lämpöantureita löytyy ainakin imusarjan päältä yksi (kaksi johtoa), lohkon takaosasta (yksi johto), ylävesiletkun moottorin puoleisesta päästä ja syylärin alakulmasta. Nuo kaksi ensin mainittua kai voisivat vaikuttaa asiaan. Korjatkaa jos/kun olen väärässä. Seuraava kysymys onkin että mitähän arvoa noiden tulisi milloinkin näyttää?

                                      Mites se throttle valve switch, voisko sillä osaa tuohon?

                                      Ja tuosta määräjakajan päältä ei minulla lähde putkia paineensäätimelle,vain suuttimille.

                                      Kyllä menee vaikeaksi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Testaustuloksia: Koitin irrottaa yksitellen antureiden piuhoja: imusarjan päältä, kannen takaosasta, kannen takaosasta oikealta sivulta ja tuosta ylävesiletkun moottorin puoleisesta päästä se nelinapainen ruskea pistoke. Millään näistä ei tuntunut olevan vaikutusta suuntaan tai toiseen.

                                        Ilmamäärämittarin potentiometrin piuhan ja kaasuläpän mikrokytkinten johtojen irrotukset vain vaikeuttivat kulkua. En kyl tiedä et oisko noita saanu noin vaan irti nyppiä, mut en muutakaan keksiny.

                                        Oisko akunkenkä pitäny ottaa pois vähäks aikaa aina välissä nollatakseen jotain vanhoja arvoja?

                                        Ideoita? Keinoja? Konsteja?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuliko Mikko auto kuntoon?
                                          Kaiken järjen mukaan jossain tämän viesteissä sen vian "pitäisi" olla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eipä oo vielä tullu... Tarina jatkuu tuolla: http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14921

                                            Comment


                                              #23
                                              Lainaan aihetta. Mistä KE-Jetronic saa tiedon moottorin lämmöistä; siinä on kai oma anturi ja missä se sijaitsee 10V NG-koneessa? Kun auto tuppaa lähtemään lämpimänä huonosti käyntiin (lue: ei ollenkaan), niin mietiskelin mahdollisia vikapaikkoja.

                                              Comment


                                              • #24
                                                http://etka.auto2.ru/au/A80Q/1989/74/57/833418/ Tuolta löytyvän kuvan mukaan ois tuossa kannen etupäässä olevan vesiletkun liitäntäpalassa. (numero 10). Musta kakspiuhanen anturi.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Syy käynnistymättömyyteen löytyi tuosta lämpötila-anturista. Lämmin kone lähti käyntiin, kun anturin johdon nappasi irti. Voikohan tuon anturin johdon pitää irrallaan siihen asti, kun saa uuden anturin vaihdettua?
                                                  Ja kuinka tuo vaikuttaa ruiskuun, kun lämmin kone ei lähde rikkinäisellä anturilla käyntiin, mutta ilman anturin tietoa lähtee?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Älä vielä nuolase. Itelläki oireet lähti ku otin piuhan irti, mut vika ei ollu kyseisessä anturissa. Sul on sentään hyvä ku ei oo niin vaikee homma vaihtaa tuota, ja on vielä suht edullinenki kokeilla. En tiiä noista vaikutuksista, ite ainaki ajelin joitakin satoja kilometrejä piuha irti, ja vieläkin toimii. Ei kai se muuta tee ku rikastaa seosta ja myöhästää sytytystä.

                                                    KE-Motronic (Ainakin VW:n 9A-koneessa) käyttää 0-asteisen koneen seosta käynnistettäessä ja 60 asteisen koneen seosta muuten, jos anturin piuha on irti. Näin lukee ainakin yhessä dokumentissa minkä löysin netistä. Mikäs ruisku/sytkä sul on tuos?

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Pitää ainakin kokeilla vaihtaa tuota anturia, jos vaikka selviäisi pelkästään sen vaihdolla. Ruisku on vanha kunnon KE-Jetti.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jos se anturin vaihto ei auta ni täs ois lisää tarkastuskohteita virittäjän käsikirja 3:n mukaan: bensapumppu, käynnistyssuutin (vuoto?), lämpö-aikakytkin, bensanpaine, ilmamäärämittarin lautasen lepoasento, määränsäädin, suihkutussuutin, ohjausyksikkö. Toivottavasti on tuo lämpöanturi kuitenkin.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ei auttanut anturin vaihto. Onpahan ainakin poistettu yksi vaihtoehto viallisten osien listalta.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X