Osaakos joku kertoo onks mitään keinoo tarkistaa sylinterien seinämät lohkeemisilta lohkon ollessa paikalla autossa?? Auto kyllä kävi ja pelas muuten mut päästöt vituillaan. Voiko joku lohkeema aiheuttaa tollasta? Kyseessä s2.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Lohkon tarkastamisesta
Collapse
X
-
En muista enää mikä niis oli mut pieles oli kuitenki. Kansi on irti kyl et sylinterit on iha näkyvil. Keskimmäises sylinteris oli ohivuotoo aika paljon ja viaks arveltiin haljennutta mäntää jonka vaihdoin. Mut haluisin nyt viel varmistaa jotenki ton lohkon ettei sit tarvii heti purkaa uusiks. Sinne on kuitenki joskus nesteet päässy jäätymään...
Comment
-
kahden putsauksen välissä kun vielä sotkee pyttyä jonkinlaisella ohuehkolla, hyvin tunkeutuvalla tussivärillä, niin se saattaa tuoda esille murtumia jotka eivät muutoin näy.
Jos lohko on umpijäässä joskus käynyt, niin voisi olla enemmän kuin aiheellista mitata tai mittauttaa sylinterit. Hyväkuntoisessa lohkossa sylinterien halkaisija lohkon pituus- ja leveyssuunnassa ylhäältä ja alhaalta mitattuna ei tarvitsisi olla montaakaan sadasosamilliä poikkeava eri mittauspisteiden välillä. Normaalitilanteessa suurimmat heitot löytynevät ykkös- ja vitospyttyjen helmasta lohkon pituussuunnassa, mutta sieltäkään ei satasta tai paria enempää pitäisi löytyä. Jäätyneen lohkon tilanteessa voi olla aiheellista mitata myös muutamasta kohdasta ylä- ja alapäiden välistäkin pullistumien varalta. Myös männistä voi löytyä viitteitä sylinteriseinien pullistumista tai muista. Imupuolen helmasta löytynee todennäköisesti pisaranmuotoinen jälki, se on suhteellisen normaali löydös. Jos männänhelman pinnassa näkyy tyssäytymiä tai leikkaumia, voidaan epäillä lohkon vaurioita.
Jäähdytysneste harvoin menee aivan umpijäähän, ellei pakkasta todella ole rittävästi ja nesteenä aivan pelkkää vettä. Se, että letku jäätyy umpeen ja vesi ei kierrä tarkoittaa yleensä sitä, että jäähdytysneste on mennyt semmoiseksi paksuksi hyhmäksi, mutta vasta umpijää voi hajottaa paikkoja. Silloinkin yleensä lohkon pakopuolen kyljessä olevat pakkasroput pullahtavat ulos ennenkuin sylinteriseinämät alkavat muuttaa muotoaan.
Edit:
Korjausopas neuvoo mittaamaan kolmesta kohdasta, 10mm ylä- ja alapäistä sekä sylinterin keskivaiheilta. Maksimi poikkeama korjausoppaan mukaan on kahdeksan sadasosamilliä, mutta tämä on minusta jo aika raju heitto.
P.s. jos lohkosta jotain vaurioita löytyy ja se menee vaihtoon, niin voin ottaa vanhan lohkon tutkimustarkoituksiin.
Comment
-
Jos 7a lohko kelpaa kenaxille tutkimustarkoituksiin, niin niitä löytyy pari ylimääräistä eikä maksa mitään. Lohkohan on muuten sama, mutta poraus 82,5.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jokke58 Näytä viestiTunkeuma aineella sen näkee jos on halkeamia lohkossa. Ei millään tussilla :)
Terho, liekö niissä apulaitteiden paikat yms samoilla sijoilla ja kiinnityksillä? Ts. tarkoitus olisi myös tehdä "mock-up" tulevaa projektia varten sen lisäksi, että sylinteriseiniä ja vesitiloja tekis mieli tutkia ulkopuolelta..
Comment
-
Comment