Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

V6 ABC mielenkiintoinen öljyvuodon kohta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    V6 ABC mielenkiintoinen öljyvuodon kohta

    Perinteisesti tuskailtu v6 koneen öljyvuoto sai minutkin pajalle ja tarkastuttamaan asiaa. Eipä ollut perinteiset paikat kyseessä. Ihan vaan tiedoksi muillekkin.
    Diagnoosina: Vuoto tuli väliöljynpohjan ruuvin kannasta, erittäin mielenkiintoista. Öljypohjassa oli myös siivilässä tiivistejätettä. Nyt homma toimii ja vuotoja ei ilmene.
    Kyllä se tekniikka on ihmeellistä :)

  • #2
    Taas yksi huomioon otettava asia meille " kutvosille":)

    Comment


    • #3
      jooh

      Vanha threadi mutta mites tuollainen ruuvin kannasta vuotava öljypohja korjataan? Tiivisteiden vaihdollako?

      Comment


      • #4
        Paremmin tuntematta rakennetta kyseisestä moottorista: tiiviste/tiivisteet uusiks ja ei huono idea laittaa tiiviste silikonia pulttien kierteisiin, joskushan pultin reikä on "läpi" öljytilaan tms.

        Comment


          #5
          ABC-koneen alempi öljypohja, tiivisteen vaihto

          Nyt olisi kohtuullisen helppoa vaihtaa alemman öljypohjan tiiviste, kun auton keula on jo valmiiksi rampeilla ja pohjamuovi irti koneen alta. Vähän tietoa tarvittaisiin avuksi, niin saisi homman pian valmiiksi.

          Tässä autossa öljypohja on osanumerolla 078103604H. Katselin ETKA:sta, että oikea tiiviste on 078103609G (seal F 4A-S-026715>>).

          Jos jostain löytyy tähän ohjeita, niin tönikää oikeaan suuntaan! :)

          Itse mietiskelin lähinnä tällaisia avoimia kysymyksiä:

          1. Riittääkö pelkän tiivisteen vaihto vai pitääkö sen kanssa käyttää jotain tiivisteliimaa vai pelkkää tiivisteliimaa ilman uutta tiivistettä?

          2. Öljypohja on kiinni 18 kpl pultteja (N 01021710 hexagon bolt M6X20). Voiko vanhat pultit käyttää uudestaan vai pitääkö vaihtaa uudet? Mikä on oikea kiristysmomentti? Tarviiko pulttien kanssa käyttää jotain silikonitiivistettä vai onko parempi laittaa vain puhtaat pultit kiinni ilman ylimääräistä tiivistettä?

          3. Onko öljypohjan pulttien kiristyksestä olemassa mitää ohjetta siitä, missä järjestyksessä ne kiristetään ja kiristetäänkö ne vaiheittain ensin johonkin alempaan momenttiin ja sitten vasta lopullinen kiristys täyteen momenttiin?

          4. Entäpä öljypropun kiinnitysmomentti? Tässä moottorissa on tuo pienempi öljyproppu (N 90660601, oil drain plug, M14X1,5X18).

          Comment


            #6
            Onko alumiini vai peltipohja?

            Comment


            • #7
              Katoin vähän etkasta ja erikseen ei ole ohjeita, sanotaan vain että tiivisteet aina vaihdettava. Pulttien kiinnitys 10Nm eikä ole mainitaa, että tarvitsisi uudet eikä Elsassa ollut mainitaa, että olisi self-locking tms pultteja. Eiköhän kiristysjärjestyksessä ole se perinteinen tapa tälläsissä, että ensiksi sormi tiukkuudelle ja sitten ristiin kiristys aina vastakkaisilta puolilta niin kiristyy tasaisesti.

              Propun kanssa varmaan riittää, että kuparitiivisteen vaihdat ja kiristät ettei vuoda.. 40Nm sanoo Etka.

              Comment


                #8
                Jouni: Mulla on tässä koneella ETKA Revision 7.0 Update 844. Viitsitkö kertoa, kuinka löydän pulttien kireydet Etkasta? Itse en ole sellaisia tietoja ohjelmasta löytänyt.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja hoff4 Näytä viesti
                  Onko alumiini vai peltipohja?
                  Minusta se näytti alumiinilta. Vaikea sanoa, kun oli niin likainen. Magneetilla voisi varmaan testata... Ottaa päähän -ketjusta löytyy kuva öljypohjasta.

                  Comment


                    #10
                    itellä kans kirnuaa jostai aika hyvi öljyä pihalle josta tulee mieleen että onkoha 2.8 v6 ack koneessa imusarjan alla samanlaista peltikantta kun 2.6 v6 abc koneessa on.itellä edellisessä autossa autto kun sen peltikannen ruuvit kiristi ni loppu öljylätäköt.öljypohja on varmuuden vuoksi kiristetty ja ei auttanut.( aika kireällä oli kyllä jo valmiix pultit)

                    Comment


                    • #11
                      Alempi pohja ainakin on alumiinia. Oma pohja on veetty kiinni pelkän tiivistemassan kera ja öljyt pysyy sisällä.

                      Comment


                      • #12
                        Vanha ketju, mutta kun haulla löytyi...

                        Itselläni vuosi jonkin verran tuosta ylemmän öljypohjan ja lohkon välistä. Purkaessani ihmettelin, että kaikki ruuvit olivat aivan olemattoman löysästi kiinni, yksi oli jopa pudonnut alimmaisen öljypohjan pohjalle. Lähes kaikki sai sormin pyörittää auki.

                        Lieneekö jäänyt tehtaalla/ edellisen asentajan toimesta kiristämättä.

                        Onko tuo alemman löljypohjan 10 Nm sovelias muihinkin öljypohjan pultteihin?

                        Entä tiivisteliiima, kannattaako laittaa (ylempään ja alempaan)?

                        Comment


                          #13
                          Jos on m6 pultit niin 10nm on oikea kiristysmomentti.

                          Comment


                          • #14
                            Entäs nuo liimaamiset? Maksaako vaivan liimailla

                            a) peltitiivisteet (esim. ö-pohjan alempi, öljypumppu)
                            b) mikä-sitten-lieneekin paksumpi malli esim. ö-pohja ylempi?

                            Comment


                            • #15
                              Moro! Alkoi tuossa hiljattain ilmestymään läikkää maahan, kävin sitä sitten ihmettelemässä ja näyttäisi että tulisi öljynsuodattimen jalan päältä/takaa mutta varmaksi en osaa siitä sanoa, eli kysymys lähinnä on että olisiko siellä mahdollisesti joku kohta mistä näillä tuppais yleisemminkin vuotelemaan?

                              Alkoi myös pitämään vähän ikävän kuulosta naputusta, nostajat ilmeisesti, ajossa saattaa kadota toisinaan kokonaan mutta palaa sitten hetken tyhkäynnillä ollessaan, voisiko liittyä toisiinsa, öljynpainejuttu tms?

                              http://imgur.com/a/WMiWJ

                              Linkissä jonkunsortin kuva jos saa jonkunlaista käsitystä mistäpäin suunilleen tiputtaa
                              Viimeksi muokannut Killeri; 4.9.2017, 22:21. Perustelu: Älä tee heti perään uutta viestiä, vaan editoi vanhaa.

                              Comment


                                #16
                                Paskatissa vuoti se öljynjäähdyttimen tiiviste, öljynsuodatin irti jonka alta paljastuu noin 27mm kokoinen mutteri. Mutteri ja Letkut irti, putsaus ja uuden tiivisteen kanssa kasaan. Kuulostaa ja näyttää samalta tuo vuotokohta.
                                Äänijuttu voi olla nokka-akselien välinen ketjunkiristin, haulla löytyy siitä hyvä threadi.
                                Viimeksi muokannut ziiggiz; 4.9.2017, 23:29. Perustelu: Lisäys

                                Comment


                                  #17
                                  Ei ole ABC:ssä nokissa ketjua.

                                  Comment


                                    #18
                                    Olikos näissä öljynpaineanturi siellä suodattimen yläpuolella? Sieltä saattaapi vuotaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kiitos vinkeistä, itsekin epäilen tätä öljynjäähdyttimen tiivistettä, täytyy se tarkistaa, samalla myös kurkata onko siinä päällä tuo anturi tms mistä voisi mahdollisesti vuotaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nyt on vaihdettu uusi tivari öljynjäähdyttimeen, vuoto jatkuu. Seuraavaksi siis vaihtuisi tuo öljynpaineanturi, onko kellään kokemusta sen vaihdosta/vinkkiä tms? Vähän oli ahtaan oloinen kohta, millä pääsisi mahdollisesti parhaiten käsiksi?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X