Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 2.3 NG kierrokset heittelee ja humppaa+ suuri kulutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 2.3 NG kierrokset heittelee ja humppaa+ suuri kulutus

    Moro.
    Elikkä ollu otsikon mukaista vikaa jo jonkun aikaa. Nyt vaan tuli uutena tuo että kun kone käy lämpimäksi niin rupeaa humputtamaan 1000-1200rpm kierroksien välillä. Tuohon autto että käytti autoa sammuksissa ja starttasi niin kävi normaalisti. Tuntuu myös että kulutus on kyllä aika korkea. Jonkin ajan ajeltuani alkaa taas uudestaan tuo hummaaminen kun vaikka ristaukseen pysähtyy.

    Töissä selatessa foorumia muistelen että jollakin oli samaa vikaa mutta nyt en löydä treadia mistään. Sillon tällöin olen huomannut ajossa että kierrosmittari elää ihan omaa elämäänsä heittelehtimillä jopa 500 rpm:n heittoja välillä. Tämä kylmällä koneella. Sytytys puolelta olen tulpat,johdot ja virranjakajan kannen vaihtanu ku kesällä kostealla kelillä pätki niin pirusti tuo vekotin ja tuntu että käy vaan neljällä pytyllä. Jotaki muistelen puhetta olleen jostaki "ISV" venttiilistä tjs.

    Auttakees miestä mäessä. Ei vielä haluttas luopua osaamattomuuden takia tuosta pirssistä. :/
    Viimeksi muokannut derpilz; 29.3.2013, 16:44.

  • #2
    Oletkos käynyt alipaineletkuja läpi? Jarrutehostimelta lähtee alipaineletkuja/letku, joita seuraamalla luulisi löytyvän syy humppaamiseen. Tiedä sitten onko se varsinainen ratkaisu, mutta omassa kasikympissä kierrokset humppasivat tyhjäkäynnillä ja kävi epätasaisesti - syypäänä oli hapertunut alipaineletku. Halkeaman/reiän tukkimalla käynti muuttui välittömästi tasaisemmaksi, tosiaan auto kävi käynnistyksen jälkeen vähän aikaa normaalisti, jonka jälkeen alkoi tuo oireilu.

    ISV on käsitykseni mukaan tuo tyhjäkäyntiventtiili/joutokäynnintasaaja, siiitä löydät haulla kattavammin! (korjatkaa mikäli olen väärässä) Esimerkiksi tästä lienee apua, luulisin:

    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=96541
    Viimeksi muokannut welloo; 14.3.2013, 15:20.

    Comment


    • #3
      Pitääpäs katsella löydänkö edes koko alipaine letkuja. :D

      Comment


      • #4
        Ja mitkäs tuohon kulutukseen vaikuttaa.? voiko lambda olla paskana.? miten saan mitattua jos nyt sitä voi ylipäätään mitata että onko kunnossa vai ei. Ei ole kyllä mitään hajua milloin vaihdettu koko anturia. Mutta eipä kehtaa mennä 100e osaa ostamaan jos se nyt ehyt onki. Entäs sitten tuo "monivika-anturi" oliko se nyt oikealta nimeltään moottorin lämpötila-anturi? Sijaitsee ylävesiletkussa.

        Comment


        • #5
          Ota michelin imutötterö irti ja tarkista eheys. Ja koneesi koodi on muuten NG.

          Comment


          • #6
            Tosiaan hakusanalla ISV löydät ainakin huolto-ohjeet ja sitten toiseksi ainakin AAR pitäis sammua öljykorkin aukaistessa ja jopa öljytikun nostaessa.

            Jos ei näin, niin puhdistat sen huohotinletkun (hk:n sinisen) ja puloharjalla sen metalliputken, mihin se putken kapeampi pää liittyy.

            Näitten toimenpiteitten jälkeen on häröjä helpompi tunnistaa, kun nämä kaksi mielestäni oleellisinta käyntihäikän aiheuttajaa on poistettu pelistä.

            Alipainevuotoja letkustoissa etsiessä (niitähän riittää) voit tutkia suihkuttelemalla starttipilottia koneen käydessä, niihin letkuihin. Huomaat kyllä eron;)

            Vai se olikin NG, no Ville huomas, siis ei AAR.
            Viimeksi muokannut kapaz; 14.3.2013, 19:23. Perustelu: mie kirjoittelin, kun Ville vastas

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja derpilz Näytä viesti
              --Sillon tällöin olen huomannut ajossa että kierrosmittari elää ihan omaa elämäänsä heittelehtimillä jopa 500 rpm:n heittoja välillä. Tämä kylmällä koneella. Sytytys puolelta olen tulpat,johdot ja virranjakajan kannen vaihtanu ku kesällä kostealla kelillä pätki niin pirusti tuo vekotin ja tuntu että käy vaan neljällä pytyllä.
              Jos pätkiminen ja kierroslukumittarin seilaaminen menevät kimpassa, niin saattaisi olla hall-anturissa vikaa. Jos kierroslukumittari seilaa moottorin vetäessä normaalisti, niin sitten varmaankin kyseessä mittaristovika, eikä vaikuta konehuoneen puolelle.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                Jos pätkiminen ja kierroslukumittarin seilaaminen menevät kimpassa, niin saattaisi olla hall-anturissa vikaa. Jos kierroslukumittari seilaa moottorin vetäessä normaalisti, niin sitten varmaankin kyseessä mittaristovika, eikä vaikuta konehuoneen puolelle.
                Joo varmaankin sitten mittaristossa vikaa kun ei mielestäni koneen kiekkoihin vaikuta. olen kyllä yrittäny kuunnella että heittelehtiikö samalla mutta en ole huomannut.

                Jos ei tänään tule lähettyä kaverin tallille niin saa odotella lämpimämpiä kelejä kyllä tuo että rupean noita letkuvuotoja kattelmaan. (-30c tällä hetkellä) :/

                Mutta eiku starttipilotti kauppaan.

                Comment


                • #9
                  Kyllä varmaan kulutuksessa jotain mätää. sellaset 15-18l/100km nyt kun testasin.. kaippa se kesäksi jo jenkki ois laitella. :/

                  Comment


                  • #10
                    Ja minä kun luulin että mun RT-koneisen 100:en kulutus kympin keskikulutuksella ois paljon...

                    Kuten todettua, alipaineletkujen tarkistus ja putsaus, ISV:n puhdistus ja lambda vaihtoon niin kyllä se siitä. Onko autossa mitään käynnistymisongelmia?

                    Comment


                    • #11
                      Ei ole kyllä ollu mitään käynnistymis ongelmia. nyt ku tiet sulat ni kokeilin vähän kierrätellä. Prkl tuntuu että hyytyy kokonaan ku saa kierrätettyä vaikka 2 vaihteella tonne yli 4k RPM. Mikähän siellä jarruttelee sitte.?

                      Comment


                      • #12
                        Mulla RT-koneinen lötkö tekee sitä, että alkaa rötää jossai 5500 kierroksen paikkeilla, tutkin sitten tulpanjohtoja ja ainakin puolalta virranjakajalle tuleva johto näyttää tuplaa vastusarvoa kuin mitä siinä johdossa lukee, ei ihme jos vähän rötää :D

                        Eli nekin kannattaa tarkistaa, ettei jossakin lyö läpi.

                        Comment


                        • #13
                          Joo kyllä vasta vaihettu nuo tulpanjohdot, mutta pitääpä mittailla varmuuden vuoksi. ja noista alipaine letkuista ei ole mitään hajua missä ne sijaitsee. :/

                          Comment


                          • #14
                            Onko tulpanjohdot tarvikkeet vai alkuperäset? Tarvikejohdot ei oo usein kovin hyvin toiminu näissä.

                            Alipaineletkuista sen verran, että niiden vuotoja voi hyvin tarkastella sillä, että ruiskuttelee starttipilottia joka letkuun, liitoksiin ja sen sellaisiin. Alipaineletkut ovat niitä letkuja, jotka ovat yhteydessä imusarjaan.

                            Comment


                            • #15
                              Muistelen että noi tulpanjohdot tuli ostettua motonetiltä. Tais olla yleisesti vaan 5-syl. VAG tuotetiedoissa. Että enpä tuosta nyt osaa sanoa että onko alkuperäset vai ei.

                              Kiitoksia. eiköhän noilla nyt alipaine letkuja ala löytyä. :)

                              Comment


                              • #16
                                Huohotusletku (imuletku sekin) tuppaa hapertumaan. Se kulkee siitä virranjakajan alapuolelta koneen kyljestä alkaen koneen takaa mustan michelin-imuhanurin alapuolelle. Jos koneen käynti ei muutu tai kone ei sammu nostamalla öljytikku tai avaamalla öljykorkki, on huohotusletkuissa luultaavasti vuotoa.

                                Comment


                                • #17
                                  Tuo kierroksien rajoittuminen viittaisi oman kokemukseni mukaan tukkeutuneeseen katalysaattoriin, nimittäin oma 2.3 aar-kone teki juuri samoin. Hyvin ilmainen testata, eli katalysaattori etupuolelta irti ja katsoo miten kiertää sen jälkeen

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ja voi varmaan olla joku muuki pönttö tukossa ku noita näkyy olevan. Katalysaattori ja sitte on rinnakkain 2 välipönttöä ja sitte takapönttö. Oli joskus emännän 626 matukassa ni takapönttö ruostunu tukkoon ni veti ihan törkeesti bensaa ja ei kulukenu minnekkään noh sitte eräs kaunis päivä 2.vaihteella kierrätin kunnolla ni kauheaa räjähdys ja pönttöhalki ja tuntu että lähtee auto lapasesta. :D Tais joku lenkkeilijäki hypätä ojaa pakoon.

                                    Mut mut. Joo kävin letkut läpi starttipilotin kera ja en löytäny imuvuotoja.

                                    Tulossa speedautoteleltä Monivikalämpöanturi ja paikallisesta pitää käyä sitte se ylempianturi ostamassa. Flektille näköjään kans ei oikein näytä pelittelevän. Flektin molemmat nopeudet kyllä pyörii ku piuhan päästä yhdisteli hyppylangalla. Muuten mitäkä arvoja tuon ylävesiletkussa ylempänä olevan anturin pitäs näyttää? käsittääkseni menee lämpöjen ja ohmien mukaan.?


                                    edit. Ja hei vielä se, että mitenkä paljon piti olla tulpajohdoissa Kohmeja vai oliko sillä merkitystä muistelen lukeneeni jostain että oli tosiaan merkitystä. Mittailin tuossa ykspäivä nuo omat jotka vasta ostettu ni kaikki näytti jotakin päälle 4Kohmia.
                                    Viimeksi muokannut derpilz; 24.5.2013, 09:21.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Re: Audi 80 2.3 NG kierrokset heittelee ja humppaa+ suuri kulutus

                                      Noin 6Kohm pitää olla. Itselläni oli Saksasta tilatuissa johdoissa 5,6-6,2Kohm. Rikkinäisessä johdossa oli 1Kohm. Luulisin että tuo 4Kohm riittää myös.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo kävin letkut läpi starttipilotin kera ja en löytäny imuvuotoja.
                                        En minäkään omastani viime talvena, kun testasin vain tyhjäkäynnillä (yksin ei ylettynyt kaasuttelemaan samalla). Huohotusletku imusarjalle oli kuitenkin aivan laho, mutta ilmeisesti vuoti vain kierroksilla = isompi alipaine.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja taski Näytä viesti
                                          En minäkään omastani viime talvena, kun testasin vain tyhjäkäynnillä (yksin ei ylettynyt kaasuttelemaan samalla). Huohotusletku imusarjalle oli kuitenkin aivan laho, mutta ilmeisesti vuoti vain kierroksilla = isompi alipaine.
                                          no hiivatti. pitääpi testata ku emäntä tulloo töistä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Alkuperäinen kirjoittaja derpilz Näytä viesti
                                            -- Muuten mitäkä arvoja tuon ylävesiletkussa ylempänä olevan anturin pitäs näyttää? käsittääkseni menee lämpöjen ja ohmien mukaan.?
                                            http://img475.imageshack.us/img475/938/kjettemp4nl.jpg

                                            Comment


                                            • #23
                                              Sitten vielä nyt sellasta kysymään että voishan tuon ilmanputsarinki katsoa onko millon edes vaihdettu, mutta mitenköhän tuo vaihto onnistuu. Putsarikotelon päällä näkyy olevan aikas paljon roinaa..

                                              Comment


                                              • #24
                                                Klipsit vaan auki. Kyllä ne romut antaa siinä sen verran periksi, että saa suodattimen vaihdettua.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Mullakin ois perjaatteessa sama vika, ero on siinä että Audi alkoi nykii ja sitten jättikin tielle moottoritiellä. Epäilen että vika on hall-anturissa? Koska vika viittaa siihen että sähköinen puoli teki nykimisen eikä mekaaninen koska kaikki mikä voisi tehdä nykimisen on tarkistettu, paitsi se että sytytysmoduuli on käynyt hyvin kuumana maton alla ja olen kuullut että se on yleinen vika Audi 80 b4 ng koneissa ja se tekee nykimisen?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Hallin voi testata virtakynällä tai muulla merkkilampulla. Ohjeet löytyy foorumilta.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X