Ihan tällainen informatiivinen päivitys tuosta RVS-käsittelystä.
Aiemmin tosiaan käsittelin moottorin RVS G4:llä sen ohjeiden mukaan (ks. aikaisempi postaus). Viime perjantaina vaihdoin audiin teboil moniaste 10W-30 -öljyt (mineraalit) + suodattimen, koska täyssynteettiset öljyt pesevät RVS:ää pois ennen kuin ne ovat kuluneet tarpeeksi (ennen vaihtoa olin ajanut 300 km RVS-käsittelyn jälkeen). Öljyjen vaihdon jälkeen lisäsin uuden RVS G4:n (tuplakäsittely tehdään ohjeiden mukaan yli 40 tkm ajettuihin moottoreihin), jonka jälkeen olen ajanut ehkäpä parisataa kilsaa. Sitten kun olen ajanut 2 tkm mineraaleilla, niin vaihdan täyssynteettiset + suodattimen autoon, jotta ylimääräiset RVS-mömmöt saadaan pois öljykierrosta (aine on tällöin tehnyt tehtävänsä).
Ainakin ensimmäinen tankkaus viittaa siihen, että bensankulutus on vähentynyt. Selitän sen tässä alla tarkemmin nyt heti, kun nuo pari viime tankkausta ovat vielä muistissa (ja kuitilla):
1. tankkaus. 20.6, eli päivä ennen kuin lähdin juhannuksen viettoon. Ei RVS-käsittelyä. Ajo oli lähes pelkästään töihin ja takaisin ajamista + jotain satunnaista kaupassa käyntiä yms. Pääsin tankillisella 529 km. Kulutus n. 9,64l / 100 km.
2. tankkaus. 24.6, eli jussin jälkeen. Laitoin ensimmäisen RVS-käsittelyn vasta tämän tankkauksen jälkeen, eli RVS ei päde vielä tämä tankkauksen suhteen. Ajo oli Mikkeliin ja takaisin, osittain motarilla ja osittain...ruuhkassa madellen (mutta vain kaksi kylmäkäynnistystä, kotona ja kaverin mökillä). Pääsin tankillisella 575 km. Kulutus n. 8,75l / 100 km.
3. tankkaus. 5.7, eli äsken =D. Tässä olen tehnyt ohjeiden mukaiset kaksi RVS-käsittelyä + mineraaliöljyt ja suodatin ennen toisen RVS-pullon laittamista (itse asiassa siinä tasan ½ tankin kohdalla, 300 km, ehkä vähän myöhemmin). Ajo oli TÄSMÄLLEEN samanlaista kuin 1. tankkauksen jälkeen, paitsi mitä nyt hieman vähemmän kaasuttelin (mutta toisaalta en työajossa yleensä muutenkaan painele kaasu pohjassa), koska yhden RVS-käsittelyn ensimmäisen 300-400 km aikana ei saa kuormittaa konetta "liikaa" (tulkitsen itse rajaksi 4000 rpm). Pääsin tankillisella 603 km, eli enemmän kuin juhannuksen "matka-ajossa" (jota ei kyllä voi kunnon matka-ajoksi laskea). Kulutus n. 8,35l / 100 km.
Toisin sanoen, pääsin osittain RVS-käsitellyllä autolla samanlaisessa ajossa kuin ilman RVS-käsittelyä 1,29 litraa pienemmällä kulutuksella, vaikka ajotavat olivat lähes samat, ehkä hieman hillitymmät RVS-käsittelyn aikana (mutta itse en ole huomannut noin suurta eroa KOSKAAN, vaikka olisin ajanut kuinka taloudellista ajoa työmatkoilla). En ole koskaan päässyt työ- + osittain satunnaisessa ajossa tankillisella bensaa kuin yleensä sen 480-520 km +-2,5%. 600 km tuntuu utopialta (tai siis on sitä, koska en 600 km ole edelleenkään päässyt yhdellä tankillisella em. tyylisessä ajossa, ajotyylin vaihdellessa). Enkä kyllä usko, että uusien öljyjen laittaminen koneeseen vaikuttaisi noin paljon, koska tuskinpa nuo mineraalit voitelevat ainakaan täyssynteettisiä paremmin, jotta bensaa säästyisi. Mutta saa nähdä, paljon seuraavalla, sitä seuraavalla yms. tankillisella pääsee (ja varsinkin sitten 2 tkm jälkeen, kun käsittely on valmis). Tulen raportoimaan tänne sitten taas joskus.
Aiemmin tosiaan käsittelin moottorin RVS G4:llä sen ohjeiden mukaan (ks. aikaisempi postaus). Viime perjantaina vaihdoin audiin teboil moniaste 10W-30 -öljyt (mineraalit) + suodattimen, koska täyssynteettiset öljyt pesevät RVS:ää pois ennen kuin ne ovat kuluneet tarpeeksi (ennen vaihtoa olin ajanut 300 km RVS-käsittelyn jälkeen). Öljyjen vaihdon jälkeen lisäsin uuden RVS G4:n (tuplakäsittely tehdään ohjeiden mukaan yli 40 tkm ajettuihin moottoreihin), jonka jälkeen olen ajanut ehkäpä parisataa kilsaa. Sitten kun olen ajanut 2 tkm mineraaleilla, niin vaihdan täyssynteettiset + suodattimen autoon, jotta ylimääräiset RVS-mömmöt saadaan pois öljykierrosta (aine on tällöin tehnyt tehtävänsä).
Ainakin ensimmäinen tankkaus viittaa siihen, että bensankulutus on vähentynyt. Selitän sen tässä alla tarkemmin nyt heti, kun nuo pari viime tankkausta ovat vielä muistissa (ja kuitilla):
1. tankkaus. 20.6, eli päivä ennen kuin lähdin juhannuksen viettoon. Ei RVS-käsittelyä. Ajo oli lähes pelkästään töihin ja takaisin ajamista + jotain satunnaista kaupassa käyntiä yms. Pääsin tankillisella 529 km. Kulutus n. 9,64l / 100 km.
2. tankkaus. 24.6, eli jussin jälkeen. Laitoin ensimmäisen RVS-käsittelyn vasta tämän tankkauksen jälkeen, eli RVS ei päde vielä tämä tankkauksen suhteen. Ajo oli Mikkeliin ja takaisin, osittain motarilla ja osittain...ruuhkassa madellen (mutta vain kaksi kylmäkäynnistystä, kotona ja kaverin mökillä). Pääsin tankillisella 575 km. Kulutus n. 8,75l / 100 km.
3. tankkaus. 5.7, eli äsken =D. Tässä olen tehnyt ohjeiden mukaiset kaksi RVS-käsittelyä + mineraaliöljyt ja suodatin ennen toisen RVS-pullon laittamista (itse asiassa siinä tasan ½ tankin kohdalla, 300 km, ehkä vähän myöhemmin). Ajo oli TÄSMÄLLEEN samanlaista kuin 1. tankkauksen jälkeen, paitsi mitä nyt hieman vähemmän kaasuttelin (mutta toisaalta en työajossa yleensä muutenkaan painele kaasu pohjassa), koska yhden RVS-käsittelyn ensimmäisen 300-400 km aikana ei saa kuormittaa konetta "liikaa" (tulkitsen itse rajaksi 4000 rpm). Pääsin tankillisella 603 km, eli enemmän kuin juhannuksen "matka-ajossa" (jota ei kyllä voi kunnon matka-ajoksi laskea). Kulutus n. 8,35l / 100 km.
Toisin sanoen, pääsin osittain RVS-käsitellyllä autolla samanlaisessa ajossa kuin ilman RVS-käsittelyä 1,29 litraa pienemmällä kulutuksella, vaikka ajotavat olivat lähes samat, ehkä hieman hillitymmät RVS-käsittelyn aikana (mutta itse en ole huomannut noin suurta eroa KOSKAAN, vaikka olisin ajanut kuinka taloudellista ajoa työmatkoilla). En ole koskaan päässyt työ- + osittain satunnaisessa ajossa tankillisella bensaa kuin yleensä sen 480-520 km +-2,5%. 600 km tuntuu utopialta (tai siis on sitä, koska en 600 km ole edelleenkään päässyt yhdellä tankillisella em. tyylisessä ajossa, ajotyylin vaihdellessa). Enkä kyllä usko, että uusien öljyjen laittaminen koneeseen vaikuttaisi noin paljon, koska tuskinpa nuo mineraalit voitelevat ainakaan täyssynteettisiä paremmin, jotta bensaa säästyisi. Mutta saa nähdä, paljon seuraavalla, sitä seuraavalla yms. tankillisella pääsee (ja varsinkin sitten 2 tkm jälkeen, kun käsittely on valmis). Tulen raportoimaan tänne sitten taas joskus.
Comment