Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Forté -käsittely tehty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ihan tällainen informatiivinen päivitys tuosta RVS-käsittelystä.

    Aiemmin tosiaan käsittelin moottorin RVS G4:llä sen ohjeiden mukaan (ks. aikaisempi postaus). Viime perjantaina vaihdoin audiin teboil moniaste 10W-30 -öljyt (mineraalit) + suodattimen, koska täyssynteettiset öljyt pesevät RVS:ää pois ennen kuin ne ovat kuluneet tarpeeksi (ennen vaihtoa olin ajanut 300 km RVS-käsittelyn jälkeen). Öljyjen vaihdon jälkeen lisäsin uuden RVS G4:n (tuplakäsittely tehdään ohjeiden mukaan yli 40 tkm ajettuihin moottoreihin), jonka jälkeen olen ajanut ehkäpä parisataa kilsaa. Sitten kun olen ajanut 2 tkm mineraaleilla, niin vaihdan täyssynteettiset + suodattimen autoon, jotta ylimääräiset RVS-mömmöt saadaan pois öljykierrosta (aine on tällöin tehnyt tehtävänsä).

    Ainakin ensimmäinen tankkaus viittaa siihen, että bensankulutus on vähentynyt. Selitän sen tässä alla tarkemmin nyt heti, kun nuo pari viime tankkausta ovat vielä muistissa (ja kuitilla):

    1. tankkaus. 20.6, eli päivä ennen kuin lähdin juhannuksen viettoon. Ei RVS-käsittelyä. Ajo oli lähes pelkästään töihin ja takaisin ajamista + jotain satunnaista kaupassa käyntiä yms. Pääsin tankillisella 529 km. Kulutus n. 9,64l / 100 km.
    2. tankkaus. 24.6, eli jussin jälkeen. Laitoin ensimmäisen RVS-käsittelyn vasta tämän tankkauksen jälkeen, eli RVS ei päde vielä tämä tankkauksen suhteen. Ajo oli Mikkeliin ja takaisin, osittain motarilla ja osittain...ruuhkassa madellen (mutta vain kaksi kylmäkäynnistystä, kotona ja kaverin mökillä). Pääsin tankillisella 575 km. Kulutus n. 8,75l / 100 km.
    3. tankkaus. 5.7, eli äsken =D. Tässä olen tehnyt ohjeiden mukaiset kaksi RVS-käsittelyä + mineraaliöljyt ja suodatin ennen toisen RVS-pullon laittamista (itse asiassa siinä tasan ½ tankin kohdalla, 300 km, ehkä vähän myöhemmin). Ajo oli TÄSMÄLLEEN samanlaista kuin 1. tankkauksen jälkeen, paitsi mitä nyt hieman vähemmän kaasuttelin (mutta toisaalta en työajossa yleensä muutenkaan painele kaasu pohjassa), koska yhden RVS-käsittelyn ensimmäisen 300-400 km aikana ei saa kuormittaa konetta "liikaa" (tulkitsen itse rajaksi 4000 rpm). Pääsin tankillisella 603 km, eli enemmän kuin juhannuksen "matka-ajossa" (jota ei kyllä voi kunnon matka-ajoksi laskea). Kulutus n. 8,35l / 100 km.

    Toisin sanoen, pääsin osittain RVS-käsitellyllä autolla samanlaisessa ajossa kuin ilman RVS-käsittelyä 1,29 litraa pienemmällä kulutuksella, vaikka ajotavat olivat lähes samat, ehkä hieman hillitymmät RVS-käsittelyn aikana (mutta itse en ole huomannut noin suurta eroa KOSKAAN, vaikka olisin ajanut kuinka taloudellista ajoa työmatkoilla). En ole koskaan päässyt työ- + osittain satunnaisessa ajossa tankillisella bensaa kuin yleensä sen 480-520 km +-2,5%. 600 km tuntuu utopialta (tai siis on sitä, koska en 600 km ole edelleenkään päässyt yhdellä tankillisella em. tyylisessä ajossa, ajotyylin vaihdellessa). Enkä kyllä usko, että uusien öljyjen laittaminen koneeseen vaikuttaisi noin paljon, koska tuskinpa nuo mineraalit voitelevat ainakaan täyssynteettisiä paremmin, jotta bensaa säästyisi. Mutta saa nähdä, paljon seuraavalla, sitä seuraavalla yms. tankillisella pääsee (ja varsinkin sitten 2 tkm jälkeen, kun käsittely on valmis). Tulen raportoimaan tänne sitten taas joskus.

    Comment


    • Itsellä olis edessä öljypohjan irrotus. Eli kannattaa varmaan laittaa tätä fortea ennen sitä koneeseen? Sittenkun fortetkin on poissa koneesta, tarkoitus olisi puhdistaa öljypohja, öljysihti ja vaihtaa öljyt sekä öljynsuodatin, niin ei jää karstaa mihinkään. Sanokaa jos jotain nyt meni väärin/unohtui?

      Comment


        Harvemmin näis vanhemmis on sihti tukkeeseen menny mutta voihan sen toki vaihtaa samalla. Öljypumpun kans on joissakin yksilöis ollu vähä ongelmia ja se varmaan kannattas panna vaihtaen jos kilometrejä on kertyny jo jonkin verran.

        Comment


        • 228tkm on mittarissa. Öljypohjan avaan, koska aina satunnaisesti palaa n.2 sekuntia kerrallaan öljynpainevalo ja kun täältä luin että sihti voi olla tukossa niin päätin varmistaa. Öljypumppua ei viittis "turhaan" vaihtaa. Mistä sen tietää onko se eloton/tiensä loppupuolella?

          Comment


            Sun tapaukses kyllä sit epäilisin että pumppu on loppu jos valoa vilkuttaa. Sihdistä tuskin vikaa löytyy.

            Comment


            • Jahas. Pystyykö kotikonstein huomaamaan, onko pumppu hajalla?

              Comment


                Paineet ny kannattas mitata ensi. Oikein muuta ei voi tehdä öljypumppua irrottamatta.

                Comment


                  Antureita on myös mennyt. Joten paineet mittaukseen, jos ei vikaa löydy, anturi uusiksi.
                  Ja Forten voi heittää ennen öljypohjan irroitusta.

                  Comment


                  • Mites noi paineet mitataan? Kyllä mä taidan sen öljypohjan tarkistaa niin samallahan sen öljypumpun tarkistaa vaikka irti ottamalla. Ja jos sen öljypumpun joutuu uuden ostamaan, niin onko tämmönen http://www.skruvat.fi/Oljypumppu-P17496.aspx ihan toimiva kun on niin halpa?

                    Bensamittarin anturi muuten sekoilee, mittarissa ei näy ulkolämpötilaa, ja sitten toi öljynpainevalo palaa satunnaisesti, niin voiko näillä olla joku yhteys?

                    Comment


                      Älä nyt halvinta sinne laita jos vaihtaa pitää. Tepolta saat varmasti kohtuuhintaan laadukkaan pumpun.

                      Comment


                      • Joo. Kai se täytyy vaan auki ottaa ja kattoo missä vika. Niin pystynkö kuinka mittaan noi paineet?

                        Comment


                          Öljynpaineanturin tilalle ruuvaat väliaikasesti siihen tarkotetun painemittarin.

                          Comment


                          • Tosi vanha ketju ja nolo uppaus mutta haku löysi ja vaikuttaa sopivalta jatkaa kyssäämällä.

                            Eli problem.
                            Entinen omistaja vaihtanut itse öljyjä ja viimeiseen 3 kertaan perkala ei oo jaksanut vaihtaa SUODATINTA!!! (Soitin ja kysyin...)
                            Pistin auton aamulla käymään ja ö-paine valo jäi palamaan... huomasin n.10sek päästä käynnistyksestä... :(
                            Sit pelti auki ja tikku käteen, maxissa ja kirkasta öljyä. No kone käymään ja hieman jenkaa (1500rpm) hetken ja valo sammui...

                            Nyt sitten meinaan tehdä Forté/vastaavan käsittelyn koneeseen ja on 3 suodatinta, 2 huuhteluöljyä ja Teboilin Diamond 5W-40 lopuksi. Mutta mitkä on riskit? Voiko jo sihti olla tukkeessa ö-pohjassa? Oon DYI-mies ollut aina ja korjaamo ei tule kyseeseen. Olisiko syytä samantein avata ö-pohja ja putsata sihti tai ostaa puhdas tilalle? Vaikuttaa vaan aika veemäiseltä avata tuo pohja Audissa... :P

                            Eli onko jo vauriota tapahtunut? Vai tuhoanko koneen kaatamalla putsausaineet sinne ja kaikki kakka liikkeelle siellä ja tukkii jotain lisää tms?

                            Auto on 80 2.0E 1995 B4 Automaatti (Mikä muuten on koneen se 3 kirjaiminen koodi? ABT? Vai mikä se nyt oli...)

                            Comment


                              Ei ole kyseisessä koneessa sihdin tukkeentumis ongelmaa. Konekoodi on ABK 115hv tai ABT 90hv.

                              Ei ole vaurioita noin nopeasti tapahtunut, jos siellä nyt ylipäätään on ollut paineissa häikkää. Öp-anturi viat hyvin yleisiä. Paineet kannattaa mitata kuitenkin, jos on epäilyksiä.

                              Comment


                              • Ok. Eli ABK kone kyseessä. Kiitoksia. Tutkitaan paine puhdistuksen jälkeen jos silti kylmänä jää valo palamaan. :)

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja Pikkukarhu Näytä viesti
                                  Ok. Eli ABK kone kyseessä. Kiitoksia. Tutkitaan paine puhdistuksen jälkeen jos silti kylmänä jää valo palamaan. :)
                                  Forte käsittelyssä voi saada tuhoa aikaiseksi jos ei noudata ohjeita, ja ohjeen tärkein pointti on että autolla ei saa käsittelyn aikana ajaa senttiäkään, tämä on yksi syy miksi maahantuoja ei halua että tuotetta myydään yksityiselle. Ollut tapauksia joissa autoa on käsittelyn aikana käytetty pihalla tms. ja sitten ajettu tallin montulle öljyn tiputukseen yms., ja jonkun ajan päästä laakerit kaputofinito, ja kukapas sen sitten tunnustaa!

                                  Comment


                                  • No tuho oli lähellä ellei jo jotain tapahtunut.

                                    Eli homma meni näin. Ostin Motonetista Valvolinen pesuaineen. https://www.motonet.fi/fi/tuote/6071...pesuaine-326ml

                                    Kaadoin litkun lämpimään koneeseen ja annoin käydä tyhjäkäyntiä ohjeen mukaan 5-6 minuuttia.
                                    Sitten proppu auki ja mustaa lirua tuli sen 3 litraa, muttei kokkareista tms.
                                    Sen jälkeen Ö-suodatin irti joka oli sitten niin kovin kiinni että nauratti...
                                    Annoin valua huolella koneen "kuivaksi".

                                    Proppu kiinni, uusi Ö-suodatin. Max-merkkiin öljyt ja käynnistys.
                                    Ja kappas. Ö-valo ei sammunut. Annoin käydä n. 10 sek ja sammutin. Tein tämän kolme kertaa... Alkoi hiki nousta otsalle.
                                    Tikku edelleen max josta päättelin että öljysuodatin tyhjä. Avasin suotimen ja pelko osottautui todeksi. Tyhjä...
                                    No hullu kun olen, käynnistin 2-kertaa n.2 sek ajaksi koneen ilman suodatinta. Sitten lorahti suotimen paikalta mustaa vettä (kone oli sammuksissa kun siinä tuijottelin) ja hetken perästä alkoi tulemaan kirkasta uutta öljyä. Suodatin paikoilleen ja käynnistin. Kone hetken rahisi mutta sitten hiljeni ja valo sammui... Sen jälkeen lisäsin jälleen max-merkkiin öljyt.

                                    Nyt taas pelaa, mutta tuliko jo vauriota ja mikä tuon aiheutti? Onko sittenkin sihti pohjassa tukkeessa?

                                    256tkm ajettu ABK. 5W-40 täysisynteettiset sisässä. Kylmänä Ö-valo palaa mun mielestä liian kauan...

                                    Comment


                                      Jos kone kävi joitain sekunteja ilman suodatinta, niin tuskin on tullut vakavaa vauriota. Aina siellä sen verran öljyä on laakereilla. Ajoa vaan, kyllä se sitten ilmoittaa itsestään.

                                      Comment


                                        Mulle kävi ABK-koneen kanssa tällaista:

                                        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...472#post672472

                                        Ko. kasikymppi lienee tällä hetkellä Mikkelissä, en tiedä moottorin nykytilanteesta. Meinaan vaan, että outoja näiden abikoiden oireet voi välillä olla.

                                        Comment


                                        • Ostin MANN suodattimen... ois pitänyt maksaa 1€ enemmän ja ostaa orkkis suodatin... Tässä oli 4 reikää (hieman isommat) ja joku jousijuttu näky siitä keskireiästä. Alkuperäinen oli 5 reikäinen ja keskireiästä näky suoraan vaan suotimen sisälle ilman mitään osia.

                                          Comment


                                          • Kävin laittamassa taas käymään pirssin kun seisonut sen 24h. Valo jäi palamaan. 20 sek jälkeen sammutin kun alkoi käyntiääni rapisemaan ja starttailin muutaman kerran sen jälkeen.
                                            Öljyt ylärajassa ja ihan kirkasta.
                                            Uudestaan käymään ja valo vain paloi. Sitten vaimo jo kirosi siinä että anna runtua. Polkaisin yli 3k/rpm ja valo sammui ja käyntiääni hiljeni. Sen jälkeen taas öljy kiertää ja kävin lenkin ajamassa ja sammuttelin niin ei ongelmia... (Saattaa silti olla todella matalat paineet?)
                                            Eli suosiolla vien korjaamolle, mutta mikä menee vaihtoon? Sihti? Ö-pumppu? Suodattimen jalka?
                                            Osaisko joku ABK moottori welho kertoa?

                                            Comment


                                              Vaikken welho olekaan, heitetään arvaus. Takaiskuventtiili jumii kiinni-asentoon ja aukeaa vasta riittävällä paineella. Tai sitten ei.

                                              Comment


                                              • Sopiiko vielä käyttää tätä topicia ja kysyä missä se venttiili sijaitsee ja saako maallikko sen laitettua? On tullut pari koneremppaa tehtyä mutta lähinnä 60-luvun museopeleihin. Jotta tarviiko nostaa mottia ylös tms?

                                                Comment


                                                  Eiköhän se ole siinä lohkon alareunassa, etupäässä apukuskinpuolella. Melko iso pultinkanta.

                                                  Comment


                                                  • Kiitoksia nopeasta vastauksesta!
                                                    Entisenä Opelistina pakko nostaa tälle foorumille ja porukalle hattua! Aika ero meiningissä. :)

                                                    Comment


                                                      Pitääpä postata omat kokemukset Fortesta tänne. Nykyinen 1.9TDI Passat ei mennyt katsastuksen päästötestistä läpi (savuarvo 1,8) vaikka katsastusmies yritti sitkeästi huudattaa ja mun piti lopulta sanoa että anna jo olla. Alkoi käydä konetta sääliksi. Ajelin sen jälkeen parina päivänä motarilla vähän kaasu pohjassa kolmosella ja menin uudelleen konttorille: edelleen ~1,8. Rajahan noilla on 1,5.

                                                      Menin kysymään luottopajalta että mitäs nyt tehtäisiin. Siellä suositeltiin aloittamaan fortella ja kaadettiin tankkiin pullollinen jotain diesel-Fortea. 350km myöhemmin kävin korjaamolla mittauttamassa päästöt ja ekalla polkaisulla kone näytti 0,47. Olen aiemmin suhtautunut aika skeptisesti noihin lisäaineisiin, mutta jotain apua siitä oli. On tuo ollut korjaamoyrittäjän mukaan toimiva ensiapu monen muunkin nokivasaran vastaaviin päästöongelmiin. Saa nähdä kauanko vaikutus kestää.

                                                      Comment


                                                        Uskallan väittää että se auttaa savuarvoon ainakin sen aikaa kun sitä tankissa on. Sen jälkeisestä vaikutuksesta en ole löytänyt yhtään valmistajan ulkopuolista tieteellistä julkaisua, joskin paljon positiivisia nettipostauksia. Saa korjata.

                                                        nimim. Sinolia bensan joukkoon ja leimalle

                                                        Comment


                                                        • K Gard tuntuu myös toimivan. Päästöarvot kohdalleen ja kulutus tippui 0.8l/100km. Ehkä tehokkaamman tuntuinenkin.

                                                          Comment


                                                            Alkuperäinen kirjoittaja irk
                                                            Nykyinen 1.9TDI Passat ei mennyt katsastuksen päästötestistä läpi (savuarvo 1,8) vaikka katsastusmies yritti sitkeästi huudattaa ja mun piti lopulta sanoa että anna jo olla. Alkoi käydä konetta sääliksi. Ajelin sen jälkeen parina päivänä motarilla vähän kaasu pohjassa kolmosella ja menin uudelleen konttorille: edelleen ~1,8. Rajahan noilla on 1,5.

                                                            Siellä suositeltiin aloittamaan fortella ja kaadettiin tankkiin pullollinen jotain diesel-Fortea. 350km myöhemmin kävin korjaamolla mittauttamassa päästöt ja ekalla polkaisulla kone näytti 0,47. Olen aiemmin suhtautunut aika skeptisesti noihin lisäaineisiin, mutta jotain apua siitä oli. On tuo ollut korjaamoyrittäjän mukaan toimiva ensiapu monen muunkin nokivasaran vastaaviin päästöongelmiin. Saa nähdä kauanko vaikutus kestää.
                                                            Seurantaraporttia kun forte-käsittelystä on kulunut vuosi: leima tuli ja savuarvo oli edelleen vain 0,3. Jotain taikaa siinä Fortessa siis oli, eikä savuarvo ole ainakaan vielä noussut entiselle tasolle.

                                                            Comment


                                                            • Ei oikein tunnu löytyvän tietoa Forten jälleenmyyjistä. Mistäköhän saisi pullon diesel fuel conditioneria Turku-Salo alueella?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X