Tuota lambdan vaihtoa on tässä tullut pähkittyä...kulutus matka-ajossa n. 7.5l/100km ja kaupungissa 10-12l/100km. Ilmamäärät on suurinpiirtein kohdallaan (159g/s), autolla ajettu 156tkm, niin lambdan vaihto voisi aiheellinen, vai? Kuinkas nopeaan kunnossa olevan lambdan pitäisi "sahata" ja kuinka hitaaksi se käy tuntien alkaessa tulla täyteen..esim. jos VAG-Scopella katsoo? Tai saako mistään muualta VAG-Comilla tietoa lambdan kunnosta?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
1.8t A4 liiallinen bensan kulutus?
Collapse
X
-
Jooh kyl täs on pakko olla jotai mystistä mikä nostaa ton kulutuksen tälläseks. Karalalla käynnin jälkee imasee tankin suhteellisen nopeasti, kulutus luokkaa 11l/100 ja reilusti enemmän jos vähänki pyörittelee, mutta tuo 11l vaikka matkaa aika paljon. Voisikos johtua vanoksesta, ei kyllä pahemmin äännä..
edit: Minkä perusteella ajotietokone laskee kulutuksen?Viimeksi muokannut AciX; 8.5.2007, 22:12.
Comment
-
Quatro
Minulla antoi vikakoodin lambda ykkösellä seos liian laiha ja kulutus oli ihan kohtalaista 10l/100km.Ensin vaihdettiin kaikki alipaine letkut kun ajateltiin et sen takia herjailee ja antaa vikakoodia mut vika ei hävinnyt ja nyt on uusi lambda 180e merkkiliikkeessä asennettuna.(ei minusta paha hinta)Täytyy katsoa miten käy et antaako vielä vikakoodia ja laskeeko kulutus.Seuraavaksi vaihtuu sitten ilmamäärämittari jos moottorin merkkivalo syttyy ja saman vikakoodin ilmoittaa....
Comment
-
Kysäsenpäs tässä nopeesti kun Qualitylla on saman tyypin kulkupeli kuin itsellä, että oletkos seurannut millaista määrää juo maantieajossa kesällä menovettä?
Itse kävin viikonloppuna kesärenkailla oikeastaan ensimmäisen pidemmän reissun joka oli puhtaasti matka-ajoa ja vieläpä rajoitusten mukaan, niin kulutus oli 1250km:llä 7,7l/100km. Tuntuu omasta mielestä vähän reilunlaiselta, vaikka Multitronic onkin?
Edit: pari typoa korjattuViimeksi muokannut janneseppala; 3.7.2007, 17:07.
Comment
-
Olet kyllä, Janne, selvinnyt varsin vähällä, jos olet alle 8 litran satasella päässyt. Tosin omat kokemukset perustuvat pitkälti moottoritienopeuksiin eli siinä 120-130 km/h on suurimman osan matkaa. Renkaina Dunlop Sport Maxxit (235/45-17) ja ilmastointi koko ajan Auto-asennossa. Tähän asti paras ajotieturin lukema on ollut 8 l satasella n. 160 km:n matkalla, josta 2/3 moottoritietä ja loppu 60-100 km/h päällystettyä tietä. Ajotieturin näyttämää korjattiin jokin aika sitten litran verran ylöspäin, eli sen pitäisi olla nyt likimain kohdallaan.
Autolla on ajettu vasta alle 7000 km. Ihan aluksi bensaa kului roimasti enemmän, ja lukemat ovat koko ajan olleet laskusuunnassa. Odottelenkin, että ne siitä vielä tasaantuvat. Kirjanpito löytyy myös Tankkaus.com:ista, mutta kun selaimeni sekosi ja jouduin lataamaan sen uudelleen, menetin samalla salasanani eikä toistuviin pyyntöihin ole tullut ylläpitäjältä vastausta. Jos joku sattuu tietämään, miten homman saisi uudelleen pelittämään, kertokoon, ennekuin bensakuitit katoavat :)
Comment
-
Ok, eihän tuo sitten mikään kauhea lukema olekaan. Itsellä myös tuo sama rengastus ja ilmastointikin hurisee siinä itsestään, joten samat variaabelit on pelissä mukana.
Kaupungissa meneekin sitten reipasta kymmentä litraa koko ajan vaikka miten ajaisi :)
Mittarissa on tällä hetkellä sellaiset reilu 8500 km.
Comment
-
Eipä tule selkoa Audi 1.8TQ Aeb VPV-lambdan sopivuudesta ja miten vaikuttaa autoon uuden lambdan vaihto minulle, kuin muillekaan aeb-koneen omaaville Audeille,pettynyt oon!!!
Comment
-
Itse kun kyselin alkukesästä VPV:ltä sopivaa lamdaa niin sain vastauksen entisen lambdan numeron perusteella että "tilalle sopii yleismallin anturi". Ja auto johon lamdaa kyselin/tilasin oli juuri A4 1.8TQ (AEB).
Liitos tapahtuu mukana tulevalla liittimellä. Johdot katkoin entisestä anturista uuden lambdan mukana tulleiden ohjeiden mukaisesti ja pituus oli sen myötä juuri sopiva.
Kulutukseen uuden lambdan vaihdolla en ole huomannut pienentävää vaikutusta, ainoa muutos oli se että vikakoodi hävisi ;)
Comment
-
Palataanpa tähän vanhempaan aiheeseen.
Autoon vaihdettiin 22.2.2007 (vuosi-1 päivä) sitten XXXX hankittu lambda, nyt alkoi tuntua että auto on vähän puutunut ja kulutus oli myös kasvanut jonkin verran; vein sitten vikakoodien lukuun. Listalla oli kaasuläpän soputus (siihen ajettiin kuulemma uusi ohjelma) ja sitten viallinen lambdan lämmitys.
Hatuttaa tuo lambda jonkin verran, olisi sitten varmaan pitänyt kuitenkin hommata originaali. Lämmitys tarkoittanee ettei tuo toimi oikein patkä ajossa kun ei ehdi lämmetä...
Kaasuläpän soputuksesta varoittelivat, että kannattaa vilkaista koodit jossain vaiheessa ja jos ei pysy säädöissään niin putsaa kotelon. Ja sitten jos ei auta niin uutta koteloa ja sehän on €€€...
Selvisi - akku oli irti ja siksi tuo vikakoodi kuulemma tuli. Lisäksi tarvikelambdalla on kuulemma eri vastus ja siksi saattaa antaa vikakoodin. Muut arvot on kuitenkin ok, joten lambda toimii hyvin.Viimeksi muokannut Kyytsis; 12.3.2008, 09:01. Perustelu: Varmistanpa vielä mikä Lambda sinne sitten meni...
Comment
-
mulla on audi a4 sedan -1997 1.8
voisitteko kertoa mikä on sopivin lambda anturi mun audille! vai onko sillä mitään minkälainen se on?
Comment
-
EI ole omakohtaista kokemusta, mutta merkkiliikkeestä hakisin. Sen verran olen kuullut että esim. jollain bilteman lambdalla on tullut tunnit aika nopeaan täyteen. Laajakaista-lambdastahan tuo sinun auto ei ymmärrä tuon taivaallista, eli se on suoralta kädeltä pois suljettu vaihtoehto ainakin. Ilmeisesti sullakin on 4 johtiminen lambda, niin vastaava tilalle.
Comment
-
-
Kuinka paljon sähkölaitteet lisää bensankulutusta?
Huomasin tänään ku lähdin töihin (matka-ajoa, matkaa 76,5km) ja oli kylmä aamu, koko matkan ajelin 80km/h nopeutta, valot päällä, lämmitys päällä (aut. ilmastointi) ja 24 asteessa -> auto kulutti jotain 10L luokkaa.
Pois tulin töistä ajelin tuon 76,5km matkan 100km/h vauhtia ilmastointi 19-20 asteessa ja kulutus oli hivenen pieni, jotain 6-7L.
Autona toimii 1.8T AEB
Comment
-
Mitenhän tuo mulla ku tuntuu et tuota menovettä menee. Ajotietokoneen mukaan nyt kun kuopiossa kävin mutkin nii näytti 8.9l/100km ja siitten ku kaupunki ajoa on nii heti alkaa nouseen ja menee sinne päälle 10L.
Aikasemmin meni semmonen 11L ku oli halennu pakosarja paikallaan, vaihon jälkeen laski tuonne 10L tuntumaan.
Mahtaskohan olla lambdassa vikaa ku tyhjä käynnilläkin näyttää aina eri lukemia ja yleensä ne on jossain 30-50L paikkella siis hetkellinen kulutus joksenkin aika kovia lukemia näin tyhjäkäynniksi.
Voiskohan olla mahollisesti imuilma vuotoakin? Paine testiä en oo päässy vielä tekemmään kun ei sitä tulppa värkkiä satu oleen vielä.
Tulpat tuossa tahtoo olla mustat eli viittaa rikkaalla käymiseen, josatain syystä soppaa saapi siis liikkaa syytä vaan en vielä tiedä.
Comment
-
Tuntuu olevan aika yleinen ongelma toi kova kulutus. Ite tossa yritin ajella alle 3000 kierroksilla jonkun 100km verran kaupunkiajoa ja tuntu et viisari laskee kyllä siihe mallii ettei kyllä taida kaikki olla ihan kunnossa. Nyt on tullu vähä seka-ajoakin ja näyttäis että bensaa on kulunu 22l ja kilsoja ei oo vielä kun 177. Eli kulutus olis yli 12l/100km. Aikasemmalla tankkauksella kulutus oli ollu 11,4. Alle 10litran en oo tolla vielä kaupunkiajossa päässy ollenkaan. Maantiellä sit se menee 8 litran pintaan. Tai en tiiä nyt jos toi kaupunki kulutuskin on lisääntynyt. Pitää kyllä käydä vikakoodit lukemassa heti ku metältä joutaa. Oireena on ollu et kierrokset ei meinaa puota heti ku laittaa kytkimen pohjaan, nyt se on alkanu häiritsemään jo niin paljon et pitää alkaa sitä tutkimaan. Samoin liikkeelle lähtö tarvii aika paljon kierroksia ja tuntuu pientä nykimistä ennen kun turbo lähtee sit mukaan.
Comment
-
A4 B5 1.8 -96 bensan suurehko kulutus, tyhjäkäynnillä pientä kierrosten heittoa...
Tuommoisen auton ostin tuossa reilu viikko sitten(ensinmäinen oma auto). Tällä viikolla käytin auton öljynvaihto huollossa jossa samalla uusittiin termostaatti. Pyysin myös lukemaan vikakoodit koska epäilin että lambadassa saattaisi olla häikkää, tyhjäkäynnillä tai esim liikennevaloissa seistessä kierrokset hyppivät, ei paljoa mutta jonkin verran. Ajossa ei mitään ongelmia. Ihmettelin myös bensan kulutusta, tankkasin auton täyteen ja olen ajanut noin 400km ja menovettä jäljellä enää 1/4 tankkia. No huollossa vikakoodit luettiin, ja yllätys lambadan vikakoodi sieltä löytyi. Asiaa tutkittiin, ennekuin alettaisiin samantien lambadaa uuteen vaihtamaan. Loppujen lopuksi vika löytykin vuotavasta letkusta(en nyt muista mikä letku mistä mihin), joka aiheutti jotain häikkää lambadan toiminnassa. Helpotuksesta jo huokasin hyvä ettei mitään isompaa.
Kuitenkin heti samana iltana kuin olin auton huollosta hakenut, ilmeni uusi ongelma. Bensatankista kuului armoton suhina, aivan kuin ei saisi tarpeeksi ilmaa tms. Ja kun auto käynnissä ja käyt availemassa bensatankin korkkia rupee kierrokset hyppimään kunnolla. Normaali ajossa kaikki toimii moitteetta, mutta edelleen liikenne valoissa kierrokset hyppivät samalla tavalla kuin ennen huoltoa. Välillä kierrokset pysyy normaalisti tai on aivan minimaalista nypytystä, mutta sitten välillä heittää vähän enemmän ei paljoa mutta sen verran että häiritsee kunnolla.
Jotain kirjotuksia lueskelin täältä ja vika ehkä vain bensakorkissa joka menny tukkoon vuosien varrella(ei saa ilmaa kunnolla). Löysin myös seuraavan linkin(http://autorepair.about.com/library/faqs/bl726h.htm) joka kylläkin englanniksi mutta ymmärtääkseni(huono englanti :D) oli kysymys EGR-venttiilistä.
Eli bensan suurehko kulutus, tyhjäkäynnilla pientä kierrosten heittoa ja suhina bensatankista mikä voisi olla ongelmana. Suhina ei ala heti käynnistyksen jälkeen vasta pidemmän ajon aikana(jos silloinkaan) ja jatkuu jonkin aikaa myös auton sammutuksen jälkeen.
Auttakaa nyt kokematonta audi miestä joka ei autojen tekniikan päälle loppujen lopuksi paljoa ymmärrä. Saa kysyä jos jäi jotain epäselväksi, yritän vastailla parhaimpani mukaan.
Niin ja autolla ajettu vasta 191tkm.
Comment
-
Kaasuläppäkotelo, likainen tai rikki.. Se pitäs puhdistaa ta yrittäää sopeuttaa uudelleen..
Kokeilehan ajella bensatankin korkki silleen löysästi kiinni, pitäis saada ilmaa ainakin.. Tai osta suoraan uus korkki...
Bensamittari saattaa ruveta näyttämään nollaa, jos ilma ei pääse ulos korkin kautta!
Comment
-
Tyhjäkäynnin epätasaisuudesta ja bensatankin suhinasta:
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...t=aktiivihiili
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja Oka Näytä viestiEikös tuo kulutus nyt ole vielä ainakin kaupunkiajossa ihan normaalia? Oma enkka on siinä 12,6 litraa satkulle samalla vessalla arkiajossa, tavallisesti pyörii yhdeksän ja yhdentoista välissä. Matka-ajossa sitten pääsee siihen rapiat seitsemään.
Comment
-
Joo no voi olla että bensan kulutus on ihan normi lukemissa tuolle kipolle, 500km ajoin täydellä tankilla. Ja tosiaan pelkkää kaupunkiajoa tullu ajettua, lyhyttä matkaa töihin ja takas... eikä ajotapani ole varmasti taloudellisimmasta päästä ;) Pitää kuitenkin seurata tilannetta.
Lambadaa en ala samantien vaihtamaan uuteen, sanoi huollossakin(MT-autosähkö) että ei kannata heti ruveta uuteen vaihtamaan kuulema harvemmin niissä se vika on, vaan jossain muualla joka sitten sekoittaa myös lambadan toimintaa.
Nyt viimeaikoina ei ole kuuluntu suhinaa tankista, mutta kierrokset nypyttävät edelleen. Ja täänään kun auton ensinmäistä kertaa starttasin ja tulin liikennevaloihin niin heitti kierrokset oikeen rielusti ensin ylös ja sitten taas alas ja sen jälkeen jäi se pieni nypytys päälle. Välillä kierrokset pysyvät oikein nätisti paikallaan eikä nypytä ollenkaan, mutta useimmiten se pieni nypytys siellä on.
Pitää nyt tutkia tuo kaasuläppä, josko se olisi vain likainen ja tukossa. Myöskin tuo linkki jonka aikaisemmin pistin, vastaus voisi löytyä hyvinkin myös siitä. Myös ilmanmassamittari voipi olla syyllinen, pitää se puhdistaa.
Jatketaan keskustelua, ilmoittelen miten homma etenee.. Kiitokset jo nyt saamistani vastauksista.
Comment
-
Seuraan mielenkiinnolla tätä keskustelua, minulla on nimittäin ollut sama vika jo pitkään.
Olen myös huomannut, että kun painaa kytkintä maantiellä, vauhdissa, tyhjäkäynti asettuu aina heti ja kiltisti normaaliin (siis periaatteessa kone saa enemmän ilmaa silloin?), kun taas huojuntaa ilmenee aina vain kaupungissa, varsinkin kun pysähtyy alhaisissa nopeuksissa valoihin.
Olen vaihtanut tulpat, tulpanjohdot virranjakajan kannen ja roottorin. Eräs ystäväni oli valmis vannomaan, että kysymyksessä on vanha happianturi, joten vaihdoin sen, ei auttanut. Irroitin myös kaasuläppäkoteloon menevän putken. Siellä oli kyllä jonkin verran likaa ja puhdistin ja olin varma, että vika on siellä, mutta huojunta jatkuu. Eräs mekaanikko esitti, että kaasuläpälle on syytä tehdä perussäätö uusiksi...
Comment
-
Pannaan nyt tähän vielä jatkoksi että omassa kulkineessakin esiintyy satunnaisesti pientä huojuntaa tyhjäkäynnissä, joskin sen verran harmittomassa määrin, että en ole tehnyt asialle mitään. Jonkun verran nettiä tutkittuani, luulen että vika lienee todennäkösesti kaasuläppäkotelossa tahi maffissa.
Comment
Comment