Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t A4 liiallinen bensan kulutus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tuossa on noin 10%-yksikköä liikaa trimmiä verrattuna ehjään autoon.

    Ainakin vaijerikaasuisessa myös imusarjan alla on liitos suoraan alaspäin. Vuototestiä kehiin ihan paineistamalla.

    Comment


    • Vuototestin tein kompressorilla vajaalla 1bar paineella. En kuullut mitään suhinoita. Siksi aloinkin epäilemään, että vuoto olisi alipainepuolella jossain yksisuuntaisventtiilin takana tai sitten huohotuspuolella. Onneksi on hyvät olosuhteet ronkkia autoa niin ei niin kovasti harmita.

      Comment


      • Alkoi homma vaivaamaan siinä määrin että tein pari testiä äsken. Nollasin LTFT:n STFT:n. Auto käymään tyhjäkäyntiä ja ihmettelemään konepellin alle. Tein seuraavia huomioita:

        - Moottori normaalilämpöinen, 90 astetta
        - Tyhjäkäynnillä STFT oli +27 ja LTFT 0, Lambda 15.7
        - Kaasuläpän lähelle tuleva kumiletku lytyssä alipaineen voimasta.
        - Huohotusventtiilin (pannukakku) irrotuksella ja tulppaamisella ei ollut vaikutusta.
        - Yhtäkkiä STFT putosi +10. Auto oli käynyt ehkä 10 minuuttia.
        - Irrotin MAF:n johdon ja STFT -7
        - Kytkin MAF:n johdon takaisin ja STFT alkoi vaihtelemaan +-3.
        - LTFT edelleen 0 tyhjäkäynnillä ja Lambda 14.2.
        - Lähdin ajamaan 60-80km/h. LTFT +3 pitkän aikaa ja STFT vaihteli n +-5
        - Pari kilometriä moottoritiellä 100km/h ja LTFT nousi 9.4 asti.
        - Kotipihalla tyhjäkäyntiä. LTFT 9.4 ja STFT -6. Ilmamäärä 2g/s.

        Olisiko aika vaihtaa MAF? Näyttäisi siltä että kovassa vauhdissa >80km/h alkaa LTFT nousemaan. Vaikka imusarjassa on alipaine, onko ennen kaasuläppää ylipaine ja ilmaa karkaa jonnekkin? Painetestissa ei suhinoita kuulunut mutta öljypohjassa taisi ilma kuplia.

        Comment


        • Muutama päiväkirjamerkintä jos näistä olisi itselle ja jollekkin muulle tulevaisuudessa hyötyä. Olen tilannut Speed-Autoteilestä uuden MAF-anturin ja by-pass venttiilin.

          - Ilman MAF:ia fuel trim pysyy < +5% (maffilla nousee välillä 15% asti)
          - By-pass venttiilin kalvo on rikki, ohjausletku ehjä. Vuotava ilmahan on jo kertaalleen mitattua, joten sen ei pitäisi vaikuttaa ilmamäärään.
          - Luulin että joku oli kaatanut 12cl viskiä by-passiin. Ikävä kyllä se maistui öljyiselle kuravedelle kun makasin auton alla selälläni.
          - Ahdot nousee aika reippaasti luultavasti rikkinäisen by-passin vuoksi.
          - Auto menee johonkin vikatilaan jonka jälkeen ahdot on max 0,6bar.
          - Kun virrat käyttää pois, niin ahdot nousee taas entiseen tapaan.
          - Luultavasti auto on mennyt toisinaan normisoftallakin vikatilaan by-passin takia. Edellinen omistaja kertoi, että auto ei kulje niinkuin aikoinaan. Välillä tuntui ettei ahdot nouse yli 0,3-0,4:n Turbon puolesta hönkää tuntuu kuitenkin riittävän.

          Kerron mitä tapahtuu kunhan uudet osat on paikallaan.

          Päivitystä:
          24h kuluttua osien tilauksesta uudet osat olivat paikallaan! Fuel trim on lähellä nollaa ja ahdot nousee hienosti. Eli MAF:ssa oli vika, vaikka logituksen mukaan se näyttikin järkeviä lukuja. Uudella MAF:lla maksimi on 150g/s, eli sen verran kun kuuluukin olla. Laiskaltahan tuo edelleen tuntuu, mutta nyt pysyy vaimon 330d:n perässä kesällä edes hetken aikaa. Talvellahan ei tietenkään ole mitään ongelmia!
          Viimeksi muokannut jussi.linnansuu; 16.2.2013, 02:13.

          Comment


          • "Minkälaisia fuel trim arvoja ehjissä moottoreissa on? "

            Riippuu käytettävästä polttoaineesta.

            Comment


            • Nostetaampa tätä vanhaa topicia..
              Eli autona on -99 vajaaveto 1.8t (APU) ja hyrrä on pyöriny +275tkm. Auto on ollut minulla 4kk ja keskikulutus on pyörinyt pääasiallisella kaupunkiajolla siinä 12-13l paikkeilla! Vikakoodeja ei löytynyt ja auto pelaa pers dynolla hyvin - tuota soppaa vain menee.. Tuo Audi on merkkinä vielä sen verran tuore tuttavuus että oisin kiitollinen jos jollakin ois antaa vinkkiä millä numerolla kannattaa alkaa etsimään lambdaa tuohon vehkeeseen. Tai mistä landa kannattaa tilata

              Comment


                http://www.lambdasensor.com/

                Comment


                  Itse laittaisin alkuperäisen lambdan vaikka maksaakin vähän enemmän. Joskus vaihdoin Boschilaiseen tarvikkeeseen joka toimi pari kuukautta. Vikakoodia ei antanut mutta bensaa rupesi menemään. Panin vanhan alkuperäisen takaisin ja sillä mennään edelleen. Matka-ajossa helposti alle kahdeksan litran. 7.4 on aika vakio :)

                  Comment


                  • Kiitti vinkeistä! Millainen kulutus tuollaisella 1.8t etuvedolla on ns. normaalia kaupungissa? Sen verran tuohon omaan on joku edellinen tehnyt "thyyninkiä" että putsarina on joku vapaavirtaussuodatin ja vaihtaessa kuuluu sellainen ärsyttävä "thsih" ääni. Oli silloin 20v sitten siistiä mutta ei enää näillä kilometreillä, varsinkaan käyttöautossa..

                    Comment


                      Itsellä runsaassa pätkäajossa ollut lähes aina 9.x litraa mitä en pahana pidä. Etuvedon tietysti pitäisi mennä vähemmällä :) Emännän -04 etuveto BFB vie saman tyylisessä ajossa n. 8.5. Matka-ajossa kulutusennätys emännän autolla on tasan kuusi litraa, toki ilmastointi ei ollut päällä.

                      Comment


                      • Eli tuo mun auto vie liikaa.. Mistä muuten voisi selvittää (netistä) valmistusnron perusteella auton valmistusajankohdan?

                        Comment


                          Siis tarkan päivämäärän? Sitä ei taida saada netistä mutta merkkiliikkeestä saat pyytämällä tulosteen kaikista varusteista ja päivämäärästä. Oma valmistettu 23.7.1998 mutta rekisteröity vasta 14.1.1999.

                          Comment


                          • 1.8t AJL A4 260tkm farmari etuveto tuntuu vievän kesärengastuksella ja lämpimänä matkassa 120-130km/h 8,7l, 90-100 km/h 7,2l ja 80km/h alle 7l. Onkos tuo nopeavauhtisemman ajon kulutus ihan normaalin puitteissa?

                            Jossain vaiheessa piti maf:a putsailla kun tuli käyntiongelmia, mutta sen jälkeen tuntui taas toimivan. Ei tietoa onko tai milloin vaihdettu. Vaihdoin myös vasta vapaavirtaussuotimen originaaliin. Täytyisikö tämän jälkeen tehdä jonkinlaisia nollauksia? Akun kaapelin nyppäsin kyllä vaihdon jälkeen hetkeksi irti, jos se resetoi mitään asetuksia? Mietin vaan että josko tuolla on vaikutusta kulutukseen.
                            Viimeksi muokannut balanced; 18.10.2015, 13:47.

                            Comment


                            • Audi A4 B5 kuluttaa paljon bensaa

                              Auto siis vuosimallin -97 farkku, ajettu 320tkm. Kuulostaako 9l/100km matka-ajossa kovalta kulutukselta tälle koneelle? Vaihdoin juuri koneeseen motonetin Boschin sytytystulpat ja öljyt 5w30:stä teboil diamond 5w40:seen. Käynnistyksen yhteydessä kylmänä moottori saattaa myös käydä vähän aikaa hieman epätasaisesti. Mikähän voisi olla ongelman syy?

                              Comment


                                Hiukan helpottais jos tietäs että mikä moottori.

                                Comment


                                • 1.8 vapari bensa

                                  Comment


                                    Etu- vai neliveto? Onko vikakoodeja luettu?

                                    Comment


                                    • etuveto, ei ole luettu

                                      Comment


                                        Samalla koneella oleva passatti 440tkm ajettuna kulutti saman.

                                        Comment


                                          Lambdan iästä tietoa ?

                                          Comment


                                            Onhan tuossa melko lyhyt välitys 5v laatikolla. Helposti matka-ajossa kierroksia on reilusti ja kulutus nousee.

                                            Comment


                                              Autolla ikää sen verran että perus hommat syyniin. Varmistaa että jarrut ei laahaa. Varsinkin takasatulat jumii helposti. Lamdda ja maf vaihtoon. Imuletkuen ja putkien eheyden tarkistus.

                                              Comment


                                              • Vikakoodit lukuun, helpottaa "arvailuja" paljon. Vetopyörästön/vaihdelaatikon öljyt vaihdettu notkeisiin? Alkuperäiset (jos on) voi olla aika kaurapuuroa. > hidastaa.
                                                Vuotaako bensiiniä jostain? Onko esim. bensasuodin milloin vaihdettu? Ilmanputsari? Rengaspaineet ok? Pyöränlaakerit? Lämmöt ok?...onhan näitä...
                                                -Millä bensalla ajot?
                                                Viimeksi muokannut ADHWAU; 7.9.2017, 22:53.

                                                Comment


                                                • Itse mietin olisiko sytytystulpat voineet olla syy jos ovat vääränlaiset? Ovat siis mätänetistä ostetut bosch merkkiset, jotka varaosamyyjä katsoi koneeltaan. Mitä katoin niin täällä oli joku ngk merkkisiä suositellut.

                                                  En tiedä liittyykö asiaan, mutta vaihteita vaihtaessa kone nostaa kierroksia lyhyeksi hetkeksi vaihteenvaihdon yhteydessä, n. 200-300 kierrosta, kestää ehkä sekunnin ajan, jonka jälkeen alkavat laskemaan kun kaasupoljin on nostettuna.

                                                  Mitään maffeja tai lambdoja ei summissa aleta vaihtamaan, pitää olla tieto ovatko hajalla niin sitten voidaan katsoa.

                                                  Comment


                                                    No lambda ja maf on kuluvia osia, eli ei ole rikki mutta ovat vanhuuttaan epätarkkoja, joka nostaa kulutusta. Lambdan vaihtoväli boschin mukaan taisi olla jotain 150-200tkm välillä.

                                                    Siis onko kulutus ollut normaali ennen tulppien vaihtoa?

                                                    Comment


                                                    • Lukase siis ne vikakoodit ja tarkista em. kohteet. Muutoinhan kaikki ehjäävät toimenpiteet perustuvat arvailuun. Vika ei johdu uusista tulpistasi.

                                                      Comment


                                                      • Hankala sanoa, jotenkin tuntuu että olisi vaikuttanut. Tuntuu et bensamittari laskee nopeemmin mitä aiemmin mut mitään mittadataa tästä ei ole. Voisiko siis johtua tulpista vai onko pelkkää kuvittelua?

                                                        Comment


                                                          Tuntemus ei ole paras keino mitata. Se mittarikaan ei ole 100% tarkka. Millä tuo 9l matka-ajossa on mitattu?

                                                          Comment


                                                          • Tankkasin tankin täyteen, sitten ajoin 340km reissun jonka jälkeen mittari näytti puoliväliä. Tankkihan on n.60l joten reissulla meni about 30l bensaa. Joo eihän mittari aivan totta välttämättä näytä muttei se niinkään paljoa heitä että todellinen kulutus olisi 6-7l mitä sen pitäisi olla...

                                                            Comment


                                                              Kyllä se oikeasti voi. Se ei välttämättä ole ihan lineaarinen. Mittaa tankkaamalla reissun jälkeen uudelleen täyteen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X