Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t A4 liiallinen bensan kulutus?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Tuo bensan kulutus kyllä nyt hiukan häiritsee, tankkasin auton lauantaina melkein täyteen ja nyt jo mittari näyttää melkein puoltaväliä vaikka 150km vasta menty. Vaikka 95% ajosta on kaupungissa lyhyttä työmatka ajoa jne niin jotenkin noin suuri kulutus pistää mietityttämään. Voisiko vikaa olla jossain muualla kuin kaasujalassa.

    Myöskin eräs toinen asia mietityttää. Auto tuntuu tosi laiskalta ja tukkoselta alhasilla kierroksilla(tiedän ettei mikää raketti ole kyseessä), jos vaikka ajetaan 50km/h 4vaihteella ja painaa kaasun pohjaa menee pitkään ennenkuin tapahtuu yhtään mitään, ja kun alkaa tapahtua niin sekin verkkaisesti, vasta kun päästään sinne 4000 ja siitä yli niin meno parempaa. Muuten auto kyllä vetää pienilläkin kierroksilla tosi nätisti ilman jurnuttamista.. kertokaa mielipiteitänne asiasta. Voi myös olla että olen liian optimistinen auton suorituskyvyn suhteen :D

    Mikä voisi olla suuren bensan kulutuksen, pinen kierrosten heiton ja tukkoisuuden yhtälö? Tuo kierrosten heiluminen saattaa olla hiukan rauhoittunut siitä mitä oli tuossa jokin aika sitten, ihan pientä nypytystä(joka ei enää juurikaan edes häiritse).. tällä hetkellä eniten häiritsee tuo kulutus. Huomenna kun olen vapaalla taidan käydä näyttämässä ja kyselemässä asiasta korjaamolla.

    Comment


    • #92
      Tuo bensan kulutus kyllä nyt hiukan häiritsee, tankkasin auton lauantaina melkein täyteen ja nyt jo mittari näyttää melkein puoltaväliä vaikka 150km vasta menty.
      Täällä täysin sama ongelma, tuntuu että bensa häviää aivan lorona. Kierrokset myös heijjaa ja tekee kaikki samat jekut mitä sinulla!

      Itse olen jo vaihtanut lambdan (vika koodin antoi) ja puhdistanut tämän aktiivihiilipöntön. Ilman merkittävää tulosta. Imuvuodot on pois luettu juttu ja tämän EVAP venttiilin toimintaa on mietitty mutta. Olisi kiva saada joku selko tähän järjettömyyteen. Kohta ei enää perse kestä tankata.

      Comment


      • #93
        Käväseppä jossain ottamas päästöt. Vois kertoa aika paljo.

        Comment


        • #94
          Pitänee käydä kunhan löydän jonkun puljun. Tuntuu vaan aika hurjalta tuo kulutus, töihin ja takasin, matka-ajoa kertyy noin 50km päivä, nopeudella ~100km/h. Näillä eväillä saadaan ajotietokoneen kulutukseksi n. 9.9L Sitten kun ajellaan noin 80km/h kulutus on 7.5-8L sadalla. Mutta ei sen tankin pitäis niin vauhdilla vajua mitä kulutus on.. huomenna alkaa tutkinta.

          Comment


          • #95
            Rintamalla tapahtuu. Täältä ketjujen syövereistä luin että jossain automerkissa oli humppaaminen loppunut sytytystulppien vaihdolla. Ite perästä kokeilemaan, motonetistä mukaan tarttu Bosch super plus yttrium - tulpat, jotain hienoa se myyjä yritti tulppien ytimestä kertoa mutta ohi meni. Hintaa tuli reilu 40€ ja kappas, Kierrosten humppaus loppui kuin seinään! Tyhjäkäynti on tasaisempi kuin kissan kehräys, eikä valoihin pysähtymisessäkään esiinny minkäänlaista epätasaisuutta. :) Testi lenkki näytti pikaisen vilkuilun mukaan kulutuksen pudonneen aika roimasti, mutta katsotaan mitä kulutus on seuraavassa pidemmässä vedossa.

            Comment


            • #96
              Jos tuo on AEB niin täysin oikee tulppa ois ollu NGK PFR6Q. Marmori ei taida muuta tulppaa ees tuntee AEB:hen. Taitaa sitäki löytyä mätänetistä.

              e: muistin oikein: http://motonet.fi/motonet/tuotteet/111499/9

              Comment


              • #97
                Jos tuo on AEB niin täysin oikee tulppa ois ollu NGK PFR6Q. Taitaa sitäki löytyä mätänetistä.

                e: muistin oikein: http://motonet.fi/motonet/tuotteet/111499/9
                Oikeassa olet. Tätä myyjä yrittikin tarjotella ensin, mutta huomasi ettei löydy varastosta. Joten päädyttiin tähän kakkos vaihtoehtoon. Oisko tuo NGK sitten ollut paljon parempi.. sitä ei tiiä. Mutta pitää seuraavassa tulppien vaihdossa ostaa nuo NGK:t.

                Comment


                • #98
                  Hienoa että jollain vika korjaantui! Pitää itsekkin vaihtaa tulpat heti ensi töikseen.. Ilmottelen täällä mitä tulppien vaihdon jälkeen tapahtuu :D

                  Comment


                  • #99
                    Niin ja sen verran vielä ettää.. Kuinka usein tulpat pitäisi vaihella, viimeksi vaihettu(ilmeisesti) 133tkm kohilla nyt menty 191tkm? Eli voisiko olla jo vaihon tarpeessa ja heijjaaminen sekä suurehko kulutus johtua siitä? Mitkä tulpat kannattaa laittaa 1,8 20V vapari VM 96?

                    Comment


                      Tulppien vaihtoväliksi suosittelivat marmorilla 60tkm. Laakkosella alkuperäiset (ilmeisesti ngk) tulpat 64€ sarja kun taannoin kysäsin..

                      Comment


                      • Oma ohjekirja näyttää vaihtoväliksi 30tkm. Koneena siis adr.
                        Viimeksi muokannut erämies; 3.2.2011, 21:16. Perustelu: Infoa

                        Comment


                        • 30tkm välein oon vaihdellu eikä oo vaihtovälillä ilmenny mitään ongelmia. Tulpat haen aina marmorilta. ADR:lle: NGK BKUR6ET, Bosch: FR-7-LDC+

                          Itte laittasin NGK:t.

                          e: Tuo Boschin tulppa käy myös ADP, AFY, AHL.
                          Viimeksi muokannut horch; 3.2.2011, 21:57.

                          Comment


                          • Selailin tuossa huoltokirjaa ja siellä kanssa mainittiin että 30tkm välein pitäis tulpat vaihtaa, eli vika saattaa hyvinkin olla niissa tulpissa.

                            Onko minkälainen työ totaalisen amatöörille vaihtaa tulpat itse, lähinnä kuinka paljon pitää konehuonetta purkaa jotta pääsee tulppiin käsiksi ja tarviiko muita erikois työkaluja kuin tulppa-avaimen? Ajattelin samalla vaihella myös raitisilmasuodattimen(ties koska sekin viimeksi vaihettu), onko sen vaihtaminen itse iso homma?

                            Comment


                            • Onko minkälainen työ totaalisen amatöörille vaihtaa tulpat itse, lähinnä kuinka paljon pitää konehuonetta purkaa jotta pääsee tulppiin käsiksi ja tarviiko muita erikois työkaluja kuin tulppa-avaimen?
                              Ei oo paha homma. Moottorin suojamuovi parilla nipsulla kiinni, irtoo helposti. Sitten tarviit 6mm 6-kolo avaimen, että saat puolat irti, kahdella pultilla per puola kiinni. Sieltä alta paljastuu tulpat. Mutta tämmönen motonetin pilipali tulppa-avain EI SOVELLU kyseiseen operaatioon, on sen verta syvällä ne tulpat. Eli mielellään 16mm pitkä hylsy, pitkä jatko ja räikkä niillä selvii ilman kiroiluja.

                              Raitisilma suodatin löytyy siitä konehuoneen apparin puolen "ylä"kulmasta, muistaakseen yhellä pienellä torx-ruuvilla kiinni se musta muovi, joka on tuulilasia vasten. Se pois ja siinä on hyvällä paikkaa suodatin. Helppo homma.

                              Comment


                              • Jees kiitos neuvosta, tuon pitäisi onnistua jopa minulta! :D Tulpat on nyt ostettu motonetistä, ja sieltä lykkäs NGK BKUR6ET-10 toivottavasti näillä nyt ongelmat katoaa.

                                Comment


                                • No nyt on tulpat ja raitisilmasuodatin vaihdettu(oli muuten vaihdon tarpeessakin jo). Näin perstuntumalta vois sanoa että tyhjäkäynti rauhoittui, mutta pitää seurata tilannetta edelleen. Kulutuksesta en vielä osaa sanoa miten on sen laita nyt tulppien vaihdon jälkeen. Luin juuri iltalehden sivuilta(joku kysely uudesta E10 bensasta) että E10 bensaan siirryttyä on kulutus noussut ja tyhjäkäynti heijannut. Tästä lähtien laitan tankkiin vain ja ainoastaan e98, tiedä muutenkaan mitä tuhoja tuo uusi litku tekee koneelle pidemmällä aikavälillä..

                                  Mutta nyt taas kun käytiin tulpat vaihtamassa lämpimässä tallissa ja auto sai seistä siellä jonkin aikaa, niin alkoi kuulua suhinaa tankista ja kun korkkia availi niin kierrokset hyppivät. Aivan samoin kävi myös sillon kuin oli tullut juuri huollosta, muuten kun auto ollut ulkosalla niin ei ole suhissut tai en ainakaan ole huomannut mutta nyt kyllä heti kuuli sen verran voimakas ääni. Pitää nyt ens viikolla käydä kyselemässä asiasta merkkihuollossa, osaa varmaan sanoa mistä johtuu. En usko että olen ensinmäinen tapaus..


                                  Ohessa vielä linkki E10 bensasta: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011...87373_uu.shtml

                                  Comment


                                  • Suhina varmasti loppuu sillä, kun puhdistat sen hiilipöntön sieltä apparinpuolen etukaaresta. Itellä oli täynnä hiekkaa se pönttö, jonka seurauksena pohjassa oleva venttiili jumissa. Puolen tunnin homma puhdistaa, paineilma on oiva apu.

                                    Comment


                                    • Pitää tuo hiilipönttö siisi seuraavana toimenpiteenä puhdistaa. Pitääkö muuta osaa autosta purkaa, paitsi rengas pois tieltä? Onko pönttö millä kiinni siellä etukaaren uumenissa?

                                      Comment


                                      • Nyt ollut hiljaisempaa tässä keskustelussa ;)

                                        Tosiaan oli kyllä ihan asiaakin. Nyt vklp huomasin/kuulin että konepellin alta kuuluu ihme nakutusta/naputusta, paikansin äänen lähteeksi kyseisen osan: (http://www.aijaa.com/v.php?i=003697560471.jpg). Nyt joku viisaampi voisi kertoa amatöörille, mikä mötikkä on kyseessä ja mihin vaikuttaa. Mitään uutta ongelmaa ei ole kyllä ilmaantunut, mutta vanhat vaivat vaivaa edelleen, eli kierrokset(tyhjäkäynnillä) heijaa/nypyttää välillä, bensatankista kuuluu suhinaa ja bensaa tuntuu palavan kohtuuttoman paljon.

                                        Tuo nakutus kuuluu sisälle asti kun tarkasti kuuntelee ja ottaa volat pois humppamasiinasta. Ja suunnilleen nakuttaa tyhjäkäynnin kanssa samaan tahtiin, en ole kokeillut nkuttaako nopeampaa tahtia jos antaa kierroksia ja ajossa sitä ei huomaa kun on rengasmelua sun muuta tuulen suhinaa..

                                        Tulpat on vaihdettu noin pari viikkoa sitten ja ilmansuodatin ostettu mutta ei vielä vaihdettu.

                                        Tuota hiilipönttöä en ole vielä puhdistanut. Mutta nyt alkaa tuntumaan siltä että pitää viedä taas huoltoon, ja kysellä sieltä tarkemmin. Sekä varmaan lambada vaihtoon..

                                        Comment


                                          Kuvassa oleva osa on bensahyöryjen takaisinkierrätysventtiili ja sen kuuluu nakuttaa.

                                          Comment


                                          • Kiitos selvennyksestä. Mutta mutta ei ole aikasemmin noin kovaa nakutusta pitäny, aikasemmilla kerroilla en ole huomannut sen pitävän mitään ääntä,

                                            Comment


                                            • Vaikuttaakos tuo hajonnut lambda auton käynnistyvyyteen?

                                              Itellä tuntuu välillä käynnistyvän heikosti ja nyt on ruvennut kuluttamaan about 11l sadalle :o Katalysaattorissakin saattaa olla irto tavaraa kun siristää kylmänä...

                                              Comment


                                              • Ei vaikuta. Lämpöanturi saattaa olla pois hyvästä. Lukase viat.

                                                Comment


                                                • Tällästä tarjos vcds lite rekisteröimätön versio...


                                                  VCDS-Lite Version: Release 1.1
                                                  Monday, 23 April 2012, 12:11:13.


                                                  Chassis Type: 8D - Audi A4 B5
                                                  Scan: 01,02,03,08,15,16,17,25,35,37,45,55,56,57,67,75,76 ,77

                                                  -------------------------------------------------------------------------------
                                                  Address 01: Engine Labels: Redir Fail!
                                                  Controller: 8D0 907 557
                                                  Component: 1,8l R4/5VT MOTR HS D05
                                                  Coding: 04001
                                                  Shop #: WSC 00000
                                                  VCID: EDADCAB7B49F
                                                  1 Fault Found:
                                                  16505 - Throttle Position Sensor (G69): Implausible Signal
                                                  P0121 - 35-10 - - - Intermittent
                                                  Readiness: N/A

                                                  -------------------------------------------------------------------------------
                                                  Address 03: ABS Brakes Labels: 4D0-907-379-ABS.LBL
                                                  Controller: 4D0 907 379 K
                                                  Component: ABS/EDS BOSCH 5 7680
                                                  Coding: 0265109031
                                                  Shop #: BB 37680
                                                  VCID: 361FA5DB0149
                                                  No fault code found.


                                                  Eli kaasuläpässä joku tunnistin/anturi herjaa?
                                                  Voiko tuo vaikuttaa kulutukseen?
                                                  Viimeksi muokannut Jumppakuutio; 23.4.2012, 15:14.

                                                  Comment


                                                  • Sain tarkasteltua vcds:llä lambda anturin voltteja ja ne seilasivat tyhjäkäynnillä välillä 0.2-0.8?

                                                    Kuinka normaalia tuo on? Välillä huomaa autosta tyhjäkäynnillä, että käy jotenkin täristäen normaalia enemmän. Ja tosiaan bensan kulutus luokkaa 11-12l

                                                    Mitään erikoista vikakoodia ei ilmennyt. Ei vaan viitsisi turhaan ostella noita osia jos ei mitään vaikutusta.

                                                    Comment


                                                    • Tuli tuossa mieleen että voisiko laahaavat takajarrut vaikuttaa kulutukseen 2-3l?

                                                      Tein autoon jarruremontin muutama kuukausi takaperin (levyt ja palat) ja tuntuu että takapään pyörät laahaavat vähän vastaan, etupäässä pyörät pyörivät vapaammin. Näin siis kulmat ylös tunkattuna ja käsin pyörittäen..

                                                      Liukutapit putsailin satuloista rempan yhteydessä, mutta mäntiin en kajonnut..

                                                      Mitäs lämpötiloja tuolla vcds:llä näkee kun tarkastelin niin näytti 90-91, eli tämä on ilmeisesti koneen lämpötila. Ja toista lämpötilaa näytti n.44astetta, mutta miltä anturilta tuo tulee??

                                                      Comment


                                                      • Riippuu ohjelmaversiosta. Osa näyttää vain moottorin lämpötilaa ja osa näyttää myös flektin anturin näyttämän. Lämpöanturi on halpa osa vaihtaa ja se kannattaa uusia jos on jo ikää / kilometrejä takana. Sama pätee myös lambdaan, joskin sen hinta on vähän tyyriimpi.

                                                        Entiseen 1.8t AVJ koneiseen A4:ään vaihdoin sekä lämpöanturin että lambdan 190tkm kohdilla ja kulutus putosi tasan litran seka-ajossa.

                                                        Laahaavat jarrut lisäävät toki kulutusta. Satuloita voi yrittää herkistellä muutamalla kovalla jarrutuksella esim. hiekkatiellä.

                                                        Jos voimansiirron öljyjä ei ole vaihdettu niin kannattaa sitäkin harkita. Varsinkin peräöljy menee ajan ja kilometrien saatossa lähinnä siirappia vastaavaksi tahnaksi, vaikka tehdas ei sille vaihtoväliä olekaan määrittänyt.

                                                        Comment


                                                        • Ostin muutama kuukausi sitten lastuttamattoman 275tkm ajetun Audin vm 01 1.8tq B5 APU-koneella. (moottori taitaakin olla AWT, eikä APU)

                                                          Torque-softa + ELM327 näyttää että long time fuel trim on +12.5. Vikakoodeja ei ole tai näy ja moottorin lämpö on 95 astetta. 100km/h nopeudessa MAF-arvo on n 25 g/s ja 2.vaihteella rajoittimelle kiihdyttäessä arvo on max 130g/s. Short term fuel trim vaihtelee +-2.5.

                                                          MAF -arvot ovat ymmärtääkseni normaaleja, mutta fuel trim ei? Auton edellinen omistaja sanoi, että hänen mielestään auto ei kulje samalla tavalla kuin silloin, kun hän sen aikoinaan osti. Auto kuitenkin vetää puhtaasti nykimättä kaikilla kaasun asennoilla läpi kierroslukualueen.

                                                          Liotin MAF:ia pari tuntia isopropanolissa, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Auton kulutus on Torquen mukaan 100km/h vauhdissa 8,7 L/100km. Pihistellen haja-asutusalueen teillä 60km/h rajoitusalueella pääsee 7L /100km. Nämä ovat siis Torquen laskelmia, ei tankatessa mitattuja lukuja.

                                                          Kumman vaihdolla aloitan, Lambdan vai MAF:in? Jos mitattu ilma vuotaisi turbo-autossa, luulisi että ruiskutettavan polttoaineen määrää pitäisi vähentää, ja fuel trim olisi negatiivinen?
                                                          Viimeksi muokannut jussi.linnansuu; 18.1.2013, 15:04.

                                                          Comment


                                                          • Tein pari logitusta Torquella. Maallikkona olettaisin, että MAF-näyttää ihan järkeviä koska viiva on melko lineaarinen ja huippuarvot kohdallaan. Ahtopaineet nousee 0,6 paikkeille mikäli mittausmetodi on luotettava. Kaavio on melko sekavaa suttua. Näköjään normaaliajossa imusarjassa on enimmäkseen alipainetta, jolloin positiviinen LTFT on luonnollinen seuraus imuvuodosta. Paineistin imupuolen ja vuotoa ei ollut. Seuraavaksi vaihdan lambdan. Katsojaan jos LTFT korjaantuu. Kulutus ei nytkään ole kohtuuton, ehkä hieman reippaan puoleinen (<10l/100km).


                                                            Comment


                                                            • Nyt autoon on vaihdettu uusi lambda ilman vaikutusta. LTFT1 on välillä 11.7-13. Autoon päivitettiin eilen Karalan 190hp "ei räätälöity" softa. Fuel trim arvot nollaantuivat ja Torquen mukaan 20km kotimatkalla, josta puolet on 100km/h ja puolet 80km/h, kulutus oli 7.4l/100km/h. Tiedä oliko Torque hämillään, mutta kulutus oli vähintään kohtuullinen jos pitää paikkaansa.

                                                              Myöhemmin LTFT1 palasi takaisin tuonne samaan arvoon jossa se ennen softauskin oli, ja kulutus nousi litran.

                                                              Eilen illalla tulppasin kaasuläpän lähelle tulevan alipaineletkun sekä imusarjan takapäähän tulevan alipaineletkun eliminoidakseni mahdollisen jarrutehostimen vuodon. Ei vaikutusta LTFT1 arvoon. Onko imusarjassa muita alipaineletkuliitäntöjä kun etu ja takapäässä olevat 2 nippaa sekä kaasuläpän lähelle tuleva letku? Imusarjan etupään nipasta lähtee ymmärtääkseni alipaine magneettiventtiilin kautta blow off venttiilille.

                                                              Ajattelin seuraavaksi ottaa PRV (pan cake) venttiilin irti ja tulpata turbon imuletkun reiän. Ymmärtääkseni PCV:n kautta virtaa imusarjaan mittaamatonta ilmaa irtonaisen PRV:n läpi? Eli PRV:n letku pitäisi tulpata myös ja jättää huohotus ulkoilmaan? Tuleeko PRV venttiili siihen imusarjan takapäässä olevaan nippaan sen kamalan letkuhässäkän kautta jossa on yksisuuntaisventtiilejä, jarrutehostin yms? Tämän testin tarkoitus on selvittää mahdolliset vuodot huohotusputkistossa.

                                                              Minkälaisia fuel trim arvoja ehjissä moottoreissa on?
                                                              Viimeksi muokannut jussi.linnansuu; 13.2.2013, 13:51.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X