Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 S4 öljyvalo palaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • B5 S4 öljyvalo palaa

    Elikkä iso punanen öljykannu piippaa ja pysyy mittariston näytössä. Taustatiedoksi sen verran että, oli tossa viikonloppuna kone pois keulilta kun tuli tehtyä pikku "huoltoa" ja sen jälkeen kun kone ym. oli ruuvattu nätisti paikalleen niin alkoi mittaristo huutamaan öljyä.
    Sen verran olin huolimaton että yksi irtojohto löytyi ja paikansin sen nopeasti tuonne hihnapyörien välissä sijaitsevaan öljynpaine? vai määrä? anturiin mutta, vaikka sen kiinnitin niin vika vain on ja pysyy.

    Kysymys kuuluukin että montako anturia koneessa on mitkä voisivat olla syypäitä? Tiedän että edellämainittu ja sitten myös tämä öljynsuodattimen läheisyydessä öljypohjassa sijaitseva mutta onko vielä muita? ja mikä näistä nyt on mikäkin, kun puhutaan ylä- ja alapaine anturista? Ja myös lueskelin öljyn määrä/lämpö anturista?

    Öljyö on max merkkiin, kone käy nätisti eikä pidä sivuääniä, johdot mittasin ecu kotelolle asti että ovat ehjät.

    #2
    Eiköhän se herjaa öljynpaineesta. Sen anturi on öljynsuodattimen jalan edessä. Siihen hihnapyörien väliin menee lämpöanturi. Faceliftissä lämpö ja tasoanturi on alemmassa öljypojhjassa. Näissä vehkeissä ei ole ylä-ja alapaineanturia, ainoastaan yksi.

    Onko sieltä ollut johtosarja irti? Mitä tuo "huolto" sisälsi?

    Comment


    • #3
      Kyllä johtosarja oli irti. Huolto sisälsi uuden startin, sähköisen kiertovesipumpun (kävi näppärästi irroittamatta imusarjaa) ja tuli siinä toiseen ahtimeen vesibanjoon uudet kuparitiivisteet.
      En nyt ymmärtänyt tuota alemmassa öljypohjassa kohtaa.. auto on facelift kyllä mutta tuota öljypohjan "pohjaan" kolmella pultilla tulevaa anturia autossa ei ole.. Vai tarkoititko sitä?

      Comment


        #4
        Juurikin sitä tarkoitin. Ei vissiin ole tarpeeksi uusi facelift kun siinä ei vielä ole anturia öljypohjan alla.

        Comment


        • #5
          Juu ei varmaan.. 18.6 ensirek. Täytyy käydä autosähköliikkeestä kyselemässä tota anturia. Eikös se niin ollut että Hellan anturi on se alkuperäinen ja varmatoimisin? Sellaisen käsityksen sain ulkomaalaisilta sivuilta.

          Comment


          • #6
            Nyt tuli mutka matkaan. Tuli väärän värinen anturi! Autossa on musta anturi kiinni ja mulla nyt sit valkoinen.. Voiko mustan tilalle laittaa tuon? Ymmärsin että olisi eri painearvot. Auto nyt ei ole ajokunnossa kun valutin öljyt pois joten en tähän hätään voi käydä tota vaihtamassa ja tiedä edes löytyykö hyllystä.

            Comment


            • #7
              Itselleni vastaten: Toimii tolla valkosellakin kytkimellä.. asteikko siinä 1,6-2 bar että ei kai öljynpaineet tuota alemmas tipu kesähelteelläkään? noh aika näyttää.

              Jos joku tulevaisuudessa vaihtaa kyseiseen autoon anturia niin itse käytin hyödyksi näitä ohjeita: http://forums.vwvortex.com/showthrea...ure-switch-diy

              Ja kiitokset okkimille nopeista vastauksista :)

              Comment


              • #8
                Velimiehen S4 tuumasi myös, että öljyvalo palaa kun kiekat nostaa yli 1600 rpm. Ollaanko anturiongelmassa ja jos ollaan, miten sen voi testata?

                Comment


                  #9
                  Uusi anturi vanhan tilalle? Se kait se järkevin tapa oikeastaan on koska ne ei edes maksa paljoa.

                  Pitääkö kone normaalia ääntä?

                  Comment


                  • #10
                    Pitää normiääntä, kuulemma, mitä nyt vain vinkaisee öljynpaineesta kun painaa yli 1600 kiekkaa. Keppi kastuu kuulemma normaalisti, eli öljy ei ole vähissä. Potilas on siis 1998-mallia.

                    Autolla siis ei ehditty ajaa kuin 20 metriä kun startin jälkeen teki tuon. Velimies soitteli saman tien ja sanoi, että tuo valo sammuu kun kiekat laskee alle 1600. Sinne se jäi odottamaan toimenpiteitä ja matka jatkuu myöhemmin.

                    Comment


                      #11
                      No laittaisin sinne sen uuden anturin, ja jos sattuu olemaan öljynpainemittausvehkeet hollilla niin siinä samalla mittaisin paineet. Erittäin harvoin noissa on pumppuvikoja. Mutta ei kannattane ajella turhia ennenkuin vika selviää.

                      Comment


                      • #12
                        Jepu, pitää keksiä, miten tuo onnistuu parhaiten. Luultavasti jollain korjaamolla.

                        Comment


                        • #13
                          Terve!

                          Tätä ketjua ajattelin lainata, kun vaikuttaa olevan lähimpänä omia murheita.

                          2000- vuoden facelift s4.

                          Eli: Kun auto ajettu lämpimäksi jäähdytysnesteiden osalta, niin kierrosten noustessa yli 16-1700 kuuluu kolme piippausta, ja syttyy punainen öljykannu mittarin keskinäyttöön.
                          Infonapista painaessa teksti "Öljyntaso alhainen, sammuta moottori".
                          Tuo valo sammuu ensimmäisen ilmestymisensä jälkeen 1-2 kertaa satunnaisesti (vaikka kierrokset olisivat yli tuon 16-1700) ja jää sitten palamaan niin pitkään kun auto käynnissä.

                          Koneessa on tarpeeksi öljyä, öljyn lämpötila-anturi toimii.
                          ​​​​​​Öljynpohjan tasoanturilta myös mitattu johdot, jännitteet siellä ok.

                          ​​​Pitää normaalia ääntä, ja sisuskalut näyttävät terveiltä (venttiilikoppien alta tähystettynä).
                          Vika ollut päällä viimeiset n. 3000km, eli öljyn paineeseen ei luulisi tämän viittaavan.

                          Onko muilla ollut vastaavanlaisia oireita, jos on, niin millä nikseillä tullut ehjäksi?

                          Comment


                            #14
                            Sanot että "lämpötila-anturi toimii", mutta toimiiko painenturi?

                            Comment


                            • #15
                              Paineanturia en ole tarkastanut, onko se se suodattimen lähistöllä oleva?
                              Voisiko tuo siis viitata vialliseen paineanturiin, vaikka näytössä erikseen öljyn tasosta mainittaisiin?

                              Comment


                                #16
                                Tuo punainen öljykannun kuva ja varoitukset kyllä minusta viittaa öljynpaineeseen. Onko sulla kuvaa siitä varoituksesta ja tekstistä?

                                Comment


                                • #17
                                  Tässä kuvat.

                                  Kannun nokasta pudottaa tippaa öljyä kun palaa mittarissa.
                                  Viimeksi muokannut Aut15; 10.12.2023, 15:10. Perustelu: Kuva lisätty

                                  Comment


                                    #18
                                    Millanen setuppi kyseessä? Pahin skenaario lohko halki
                                    https://www.audiclub.fi/audifinns/forum/tekniikka/moottori-ja-voimansiirto/41016-b5-s4-öljynpainemittarin-asennus?p=1513474#post1513474

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vakiokuntoinen, tekniikkaan ei tehty muutoksia.

                                      Olisi hyvin mielenkiintoista jos lohko olisi halki, kun kaikki nesteet pysyvät paikallaan, ja tehot autossa tallessa. ?
                                      Tilasin uuden öp-anturin, kokeillaan viikonloppuna vaihdella se mikäli ehtii saapua ja katsotaan piuhat samalla.

                                      Kysymys,
                                      Olisiko ideaa mikä tuo liitin voisi olla, tulee jarrunestesäiliön edestä tulipellistä ulos?

                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #20
                                        Lohko voi haljeta sisäisesti runkolaakeripukista, eikä se vuoda öljyjä pihalle.

                                        Se on varmaan jarrunesteen tasoanturiin tuleva liitin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Aivan, ja tuollanen halkeama oletetusti myös näkyy paineissa.
                                          ​​​​​​
                                          ​​​​​​No, viikonlopun jälkeen ollaan todennäköisesti viisaampia, mittailen paineet samalla kun kaivan tuon anturin pois.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Paineita ei saatu mitattua näillä vehkeillä, mutta valoa ei enää sytytä uudella paineanturilla ja puhdistetuilla liittimillä.
                                            ​​
                                            Vanha anturi oli kohtuullisen kovassa hapettumassa kauttaaltaan (auto ollut seisonnassa
                                            ​​​​​pitkään), ja liitin vanhaa öljyä täynnä.
                                            Öljyä vuoti myös reilusti anturilta, kun ei päässyt tiivistymään hapettuman takia.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X