Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Coupe 2.3 NG ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi Coupe 2.3 NG ei käynnisty

    Tilanne on nyt se että uskollinen Coupe ei enää käynnisty.
    Autossa oli ihmeellistä rykimis ja sammuilu ongelmaa aikaisemmin. Vian selvittämiseksi on vaihdettu tähän mennessä:

    - Käytetty määräjakaja
    - Tulpat
    - Tulpanjohdot
    - Virranjakajan kansi & pyörijä
    - Hall anturi

    Syksyllä vaihdettu pakoputki katilta taaksepäin ja lambda. Kaikki vaihdetut uudet osat ovat olleet Bosch merkkisiä. Määräjakaja on käytetty jossa varaosanumerot täsmäsivät, löytyi foorumin kautta.

    Viimeisimpänä vaihdettu tuo hall anturi, eikä virranjakajan irroituksen jälkeen ole lähtenyt käyntiin. Tohelona ryssin ajoituksen, mutta foorumilta löydettyjen ohjeiden avulla sain sen oletettavasti kohdalleen.
    Auto starttaa kyllä muttei käynnisty millään. Joka pyttyyn kuitenkin tulee kipinä, starttailun jälkeen auton luona tuoksahtaa bensa.

    Vielä varmistukseksi tuosta ajoituksesta. Kun virranjakajn pyörijän kärki osoittaa virranjakajan rungossa olevaan pieneen merkkiin, on ykköspytty yläkuolo kohdassa ja vauhtipyörä kohdassa jossa on nolla ja viiva. Eikös sen näin kuulu olla ?

  • #2
    eli vauhtipyörän merkki oikean ajoitus luvun kohtaan (vauhtipyörässä merkit 0 ja suurin taisi olla 18) ja virranjakajassa pyörijän osoittaa virranjakajan runkon viivaan? Saattaa olla sytytys 180 astetta pielessä.

    Comment


    • #3
      Mikä noista sitten on se oikea ajoitusluku.
      Vauhti pyörässä on merkit 0I, 6, 12 ja 18 ?

      Jos sytytys on 180 astetta pielessä tarkoittaako se että v-jakajan kansi olisi ns. väärinpäin?
      Viimeksi muokannut tuomos; 4.3.2013, 20:10.

      Comment


      • #4
        Pitääkö edes pauketta putkessa tai imusarjassa ? Onko tuoretta bensaa ja pyöriikö pumppu ? Ruiskuta jollain pieni määrä bensaa suoraan imusarjaan.

        Comment


        • #5
          Pitempään starttaillessa kyllä paukkuu, pumppu lähtee päälle niin kuin pitääkin. Tankissa viikon vanhat bensat.

          Comment


          • #6
            Kansi on vaikea saada väärinpäin, sillä jää vinoon jos yrittää laittaa sen väärinpäin, mutta esimerkiksi tulpanjohdot voi olla 180 astetta väärässä järjestyksessä. Pyörijän tulee osoittaa 1 pytyn tulpanjohtoon kun vauhtipyörän merkki on oikeassa merkissä. Itse laittaisin aluksi vaikka ennakon siihen numeron 15 kohdalle, pitäisi lähteä käyntiin jo silläkin vaikka olisikin väärä.

            1. Eli vauhtipyörän merkki kohtaan 15 ja nokan merkki suurinpiirtein kohdalleen. (nokan merkki on kohdallaan silloin, kun vauhtipyörän merkki on kohdassa 0I)
            2. Virranjakajan pyörijä osoittamaan viivaan jakajan rungossa
            3. Ykkösen tulpanjohto siihen nastaan virranjakajan kannessa johon pyörijä osoittaa
            4. Tulpanjohdot järjestykseen 1-2-4-5-3 myötäpäivään virranjakajan kannessa.
            Viimeksi muokannut Mehtala; 4.3.2013, 21:03.

            Comment


            • #7
              Pitäshän se nokankin merkki tarkistaa.

              Comment


              • #8
                no perkeles, se jäi sanomatta... ohjetta korjattu

                Comment


                • #9
                  Ymmärsin täysin siihen asti kunnes tuli tuo nokan merkin säätäminen, mikä, missä ja miten sen saa säädettyä? Jos se on kohdallaan vauhtipyörän merkin ollessa 0I mutta vahtipyörä pitäisi kuitenkin saada kohtaan 15?

                  Comment


                  • #10
                    Jos vauhtipyörän merkki on I0 ja nokan merkki on kohdillaan, pyöräytät vaan koneen I0 (homma ok ja kone on oikealla tahdilla) -> 15 ja laitat tuon virranjakajan kohdilleen.

                    Comment


                    • #11
                      Anteeksi tyhmät kysymykset mutta mistä tuo nokan merkki katsotaan?
                      Alan epäillä omia taitojani :D

                      E: vai siis onko nokan ajoitus se että ykkös pytty on yläkuolo kohdassa? Jakohihnaa tai muita ei ole tässä yhteydessä otettu pois, eli oletan nokan ajoituksen olevan kohdillaan. Olen säätänyt vain virranjakajan ajoitusta.
                      Viimeksi muokannut tuomos; 4.3.2013, 22:00.

                      Comment


                      • #12
                        http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=82118

                        Haulla löytyy.

                        Comment


                        • #13
                          Kiitos! Oli tuo topicci mennyt hauissani ohitse.

                          Comment


                          • #14
                            Sellasta mietin että kun nyt säädän tuon ajoituksen 15 astetta ennakolle, niin pitäiskö auton toimia ihan normaalisti? Eli pystyis ajamaan yms? Ja pitääkö se sytytys sitten säätää nollille jossain vaiheessa ?

                            Comment


                            • #15
                              Ei pidä vaan NG:lle on ohjeena tuo 15 astetta.
                              Tarkampi säätö pitää tehdä ajoitusvalolla ja sulake harmaan bernsapumpun releen päällä tuulilasikaukalossa, jottei tietokoneet säätele ennakkoa.
                              Muistan joskus aikoja sitten saaneeni jonkinmallisen tarvike-virranjakajan kannen "ihan helposti" tuon puoli kierrosta väärinpäin asennettua - kannattaa tosiaan tarkistaa.

                              Jako kohdallaan on nokka akselin hammaspyörän takana painettu viiva linjassa venttiilikopan tiivisteen yläpinnan kanssa.
                              Hullu imuvuotokin estää käynnistymisen, jos on jokin paikka jäänyt kiristämättä.

                              Comment


                              • #16
                                Säädin tuohon nyt sen 15 astetta ennakkoa ja sehän lähti kuin palmun alta! Käy ja kukkuu niinkun pitääkin ja vedotkin tuli takaisin :) erittäin suuri kiitos kaikille neuvoja antaneille ja foorumille ylipäätään kun täältä löytyi neuvot.

                                Comment


                                • #17
                                  Pitkään ei sitä iloa kestänyt että Audi toimisi. Ajoitusvalon hommattuani säädin tuon ajoituksen tarkemmin siihen 15 asteeseen. Auto toimi hetken hyvin.

                                  Sittten kuitenkin palasi aiempi ongelma. Kun autolla lähtee liikkelle esim. liikennevaloista, ehtii juuri vaihtaa kakkoselle, joskus jopa kolmoselle kun auto rupeaa rykimään eikä vastaa enää kaasuun. Tämä johtaa sammumiseen tai siihen että auto pitää sammuttaa, lähtee tämän jälkeen aina ykkösellä käyntiin ilman epäröintiä. Satunnaisesti tekee myös pitkään tasakaasulla ajaessa tämän "tukehtumisen". Tilanteeseen ei ole vaikutusta sillä onko kone kylmä tai lämmin, lähtee kuitenkin tilanteessa kuin tilanteessa hyvin käyntiin. Epäilisin jotain sähkö/anturi vikaa mutta mitä? Apuja kaivataan!

                                  Tähän mennessä siis vaihdettu:
                                  Määräjakaja
                                  Tulpat
                                  Tulpanjohdot
                                  Virranjakajan kansi & pyörijä
                                  Hall-anturi
                                  Pakoputki
                                  Lambda

                                  Comment


                                  • #18
                                    Voisko olla ihan perinteinen bensapumppu? Pumppu voi surista ja ihan muka toimia mutta ei tuota tarpeeksi painetta. Mulla on tästä kokemusta yhdestä autosta (ei Audi). Vikaa etsittiin meinaan tovi jos toinenkin. Ja oireet oli mitä ihmeellisimpiä käyntihäiriöitä. Lopulta eräs viisas tajusi mitata bensanpaineet ja vika löyty.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nyt alkaa kyllå loppua usko..
                                      Vaihdoin pähkäilyjen jälkeen bensapumpun audiin kun ajossa ongelma tuntui juurikin siltä että ei riitä bensa.
                                      Mutta eipä sekään mennyt iuin elokuvissa. Vaihto itsessään sujui ongelmitta, mutta pumpun vaihdon jälkeen kone ei enää jaksa käydä. Ekalla startilla käynnistyi ja kävikin hetken oikein hyvin, kunnes vain sammui. Se jälkee käynnistyy kyllä mutta sammuu heti.
                                      Olenko voinut ryssiä tuossa hommassa jotain mikä aiheuttaisi tämän?
                                      Vai mikäköhän sille nyt sitten tuli.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ihan mutuilua...onko tossa bensapumpun rele siellä konehuoneessa? Ja onko siinä samanlaista systeemiä kun noissa lötköissä että saa sulakkeella sen bensapumpun pyörimaan kokoajan. Virtalukon pohja voisi kanssa periaatteessa tehdä tuollaista kiusaa tai viallinen bensapumpun rele. Olisi helppo kokeilla jos polttoainepumppu jäisi pyörimään että lähteekö auto käyntiin eikä sammu.

                                        Muutenhan tuossa on käyty jo lähes kaikki perinteiset ruiskuautojen vikamahdollisuudet läpi.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllähän tuossa bensapumpun releessä on se sulake paikka. Olettaisin että se toimisi samalla periaatteella kuin lötkössä. Pystyisiköhän joku varmistamaa tätä?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Joko mittasit ne bensanpaineet? Suodatinkin voi olla tukossa tai putki.

                                            Comment


                                            • #23
                                              En ole mitannut paineita, meinasin ne mitata mutta edellinen pumppu piti niin pahaa ääntä että ajattelin suorilta vaihtaa sen. Mistä ja millaisella mittarilla noita paineita kannattaa mittailla ?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Joko se pieni sihti on poistettu banjopultista polttoaineen menolinjasta määränjakajan kyljessä?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei ole poistettu. Se ilmeisesti kannattaisi poistaa ?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tai ainakin kannattaa tarkistaa onko tukossa, itse omasta aikoinaan porasin sen pois.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Se mikä tässä nyt itseäni jäi kaivelemaan on että voiko tuossa pumpun vaihdossa ryssiä jotain joka tämän aiheuttaisi ?
                                                      Auto kuitenkin käynnistyi ennen pumpun vaihtoa, kävi huonosti mutta kävi kuitenkin.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jos mielenkiintoa piisaa niin kokeile laittaa vanha pumppu takas.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Otin vielä pumpun irti ja putsasin uudelleen sihdin ja varmistin että kaikki on kunnolla. Sitten tarkastin määräjakan letkut ja juurikin tuo Mehtalan mainitsema sihti oli aivan tukossa. Vaihdoin sen tilalle banjopultin ilman tuota sihtiä. Näiden jälkeen auto rupesi toimimaan ja ainenkin toistaiseksi kulkee eteen ja taakse :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Lainataampa tätä..

                                                            Elikkä ongelma 2.3 ng:ssä seuraavanlainen:
                                                            Pari kertaa käynyt tankki melko tyhjänä, ei ole kuitenkaan bensa loppunut, niin tulee käynnistysongelmia tankkauksen jälkeen. Eka kertaa kun tuon teki, niin pitkään starttaamalla lähti kyllä käyntiin, mutta eilen ei enää lähtenyt. Startti pyörii hyvin ja tupruttaa kyllä savua pakoputkesta, mutta käyntiin ei lähe vaikka välillä yrittääkin. Työntämällä sai käyntiin.

                                                            On tullut selailtua aiheita, voisko tässäkin tapauksessa olla se hall-anturi sökö tms.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X