Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 2.3 10V -92 ei vedä kylmänä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • C4 2.3 10V -92 ei vedä kylmänä?

    Olisiko jolloin kokemuksia, vaimon autossa v.92 on ongelmana ilmeisen laiha seos kylmällä moottorilla. Autossahan mekaaninen ruisku katilla.
    En edes pikaisella perehtymisellä löytänyt seoksensäätöä koko ke-jetistä, sen verran paneuduin että moottorin(ainakin oletettavasti) lämpäanturin vastus oli haalealla vedellä n.150ohmia.

    Onko lääkettä kuinka saisi kylmänä kakkua lisää, auto on todella laiska vetämään kylmänä..?
    Täyskaasurikastus taas tuntuu pelaavan aika hyvin.

    Vikakoodeja ei ole katsottu, kun ei ole kerennut Audistien kokoontumisiinkaan...

  • #2
    Taitaa olla kaikilla muilla turbovehkeitä, kun ei kukaan tiedä edes kuinka seosta säätää.. :)

    Comment


    • #3
      Ihan vaan heittona lonkalta: toimiiko imuilman esilämmitys?

      Comment


      • #4
        Ongelma ollut jo edellisen omistajan aikana, kesällä tietenkin toimi paremmin kun on lämmintä...

        Comment


        • #5
          Siinä ei ole seoksensäätöä muutakuin tyhjäkäyntiseokselle, siinä jakajan kupeessa. Vika ei sulla ole kuitenkaan siinä, vaan yksi arvaus voisi olla moottorin lämpötila-anaturi? Tuossa k-jetissä on erillinen rikastus-suutin kylmäkäynnille.

          Comment


          • #6
            Niinpä, osaako kukaan sanoa onko tämä lämpöanturin arvo normaali-->
            lämpäanturin vastus oli haalealla vedellä n.150ohmia.

            Mielestäni lähelle 20asteisessa koneessa on puhuttu yleensä n. 2 kilon vastuksesta?
            Täytyy käydä kyselemässä mitä uusi anturi kuntantanee...

            Ns. kylmärikastusanturia erikseen rikastussuuttimelle ei taas näin hienoissa k-jeteissa olekaan,
            eikä se kyllä ajossa enää seokseen vaikuttaisikaan.

            Comment


              #7
              ainakin omaa ku-moteuriin kustansi se termarinkotelon alapuolinen anturi OOOO-varaosatiskillä 25 eskoa et luulis ettei c4:nkaan anturi konkurssia aiheuta.

              Comment


              • #8
                K-jetin kylmäkäynnistyssuutin ei varsinaisesti hoida käynnistyksenjälkeistä rikastusta. Suutin vain avittaa kylmäkäynnistyksessä. Se muistaakseni suihkuttaa lisäbensaa maksimissaan jotain 20 sek. käynnistyksen jälkeen. Suihkutusaika on kiinni ulkoilman lämpötilasta.

                Kylmän/haalean koneen rikastuksen tekee ns. kylmäkäynnistys/kuormitusrikastin (mokkula lohkon vasemmalla puolen) joka säätää niitä k-jetin paineita. Ton vehkeen toimintaa ohjaa moottorin lämpötilanturilta saatu tieto.

                Tässä tapauksessa kyse on KE-jetistä ja siinä ECU ohjaa moottorin toimintaa. Kylmäkäyntirikastus saatta toimia eri tavalla, mitä k-jetissä. Veikkaisin vian kuitenkin olevan jossain lämpötila-anturassa.

                Comment


                • #9
                  Nyt antura mitattu ja näyttäisi olevan tolkuissaan. Uusi anturi olis maksanut jotain 70Eur ja on
                  eri anturi kuin vanhemmissa... Seuraava kohde voisi olla lambda, tarvike sellainen. Uusi 150E V.A.G

                  Comment


                  • #10
                    Kantsis katella vuotaako suuttimien o-renkaat startpilotilla tms. + alipainevuodot yleensä.
                    ECU ei käytä lambda-anturin tietoa lämpenemisvaiheessa joten vika ei liene siinä.
                    Millasella seoksella auto käy lämpimänä?

                    Comment


                    • #11
                      ECU ei käytä lambda-anturin tietoa lämpenemisvaiheessa joten vika ei liene siinä.
                      Factum vai essonpaarissa naapuripöydästä kuultua?

                      Comment


                      • #12
                        Faktaa, lamba ei anna signaalia lämpenemisvaiheessa joten eculla ei ole signaalia käytettävissä.

                        Comment


                        • #13
                          Niin tuolla tavalla tietysti, mutta ei moottorinohjaukseen määritelty että ennen jäähdytysnesteen lämpötilaa x ei olla takaisinkytkennässä?

                          Ei muuten kyllä hirveän kauan sähkölämmitteisen anturin pelikuntoon mene. Muutama kymmenen sekuntia. Puolessa minuutissa mukana.

                          Comment


                          • #14
                            Puolessa minuutissa moottori on tuskin riittävän lämpöinen että pelais lambdasäädön mukaan vaikka anturi signaalia antaisikin..?

                            Comment


                            • #15
                              Niinpä niin mutta onhan siellä kylmärikastuskartta :)

                              Kyllä ainakin melko kylmänkin koneen anturitieto "humppaa".

                              Comment


                              • #16
                                Kyllä vain mutta kylmänä ei pelata stökiömetristä seosta, systeemi pelaa muiden antureiden varassa. Boschin mukaan lambda antaa luotettavaa tietoa jossain 350 asteen tietämissä.

                                Comment


                                  #17
                                  Minun autossa on sama vika. Kerrothan jos vika selviää.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mulla samoja ongelmia. Kylmänä kulkee tosi laiskasti.

                                    Comment


                                    • #19
                                      "Ihan vaan heittona lonkalta: toimiiko imuilman esilämmitys?"

                                      Ei liity alkuperaiseen kysymykseen?, mutta lötkössäni se ei pelannut. Syy oli "termostaattiosassa".

                                      Ilmanottoputkessa oli mm "osoitin", joka näyttää läpän asennon = ottaako ilman pakosarjan/ulkoilman kautta. Sitä läppää ohjasi "termostaatti".

                                      Löysin kirjastosta audin Tee-se itse-opaskirjan, jossa oli selvitettymm sen säätö. Muistaakseni lämmitin sitä vesikattilassa lämpömittarin mukaan ja sain homman pelaamaan.

                                      Kaikkien lötköjen haltijoiden kannattaa vilkaista ( koneen ollessa kylmä ja kuuma) imuilmanputken kohtaan ("neliskanttinen" osa, josta lähtee haitariputki pakosarjan alle), mihin osoitin näyttää.

                                      Samoin kannattaa tarkastaa pakosarjan alle menevä haitariputki ja sen kiinnitys sinne.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tänä aamuna muutaman päivän seisonnan jälkeen ei meinannut mokoma toimia ollenkaan. Aluksi ei pyörinyt kunnolla edes tyhjäkäyntiä. Pienen lämmittelyn jälkeen alkoi pyöriä, mutta ei ottanut kierroksia. Vähän aikaa tyhjäkäynnillä pyörittämistä ja alkoi toimimaan paremmin, 5 minuuutin ajon jälkeen kunnolla.

                                        Huomasin, että 20 asteen pakkasilla moottorin laiskuutta kesti moninkertaisesti pidempään (ei ollut sähkölämmityksessä tilanteen pakosta, mutta hyvin lähti kuitenkin käyntiin)

                                        Mitenkäs Tomi mittasit sen anturin toiminnan, millaisia arvoja pitäisi tulla? Tuo lämpötila anturi vaikutaisi niin todennäköiseltä vialta KE-Jet opusten mukaan. Anturin antama resistanssi pitäisi siis olla suurempi kylmässä kuin kuumassa.

                                        Tässä opuksessa lukee, että anturin "moitteeton" toiminta on hyvin tärkeää, jotta ohjausyksikkö säätää suihkutusmäärän moottorin lämpötilaan sopivaksi.

                                        Pitäis varmaan mitata tuon anturin toimintaa paikoillaan, että näkee toimiiko se moitteettomasti ja lineaarisesti. toisaalta irroittamalla tuon anturin pistokkeen kylmänä, näkisi onko anturilla vaikutusta rikkampaan seokseen.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jokohan on vika selvinnyt?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eikös KE-jeteissäkin voi seosta säätää kun pyörittää sitä ruuvia johon pääsee käsiksi siitä lautasen vierestä. 3mm kuusiokoloavain säätöön. Pikkaisen pyöräyttää rikkaammalle vaan. Noin 1/4 kierros riittää varmasti aluksi tai jopa vähemmänkin. Sillähän säädetään sitä lautasen ja määränjakajan "suhdetta".

                                            Vai vaikuttaako tuo pelkästään tyhjäkäynnin seoksiin. En mää vaan tiä :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              No joo, auto meni tässä jo vuodentaitteessa kiertoon...
                                              Lambda vaihdettiin ja tilanne parani jonkinverran eli tyydyttävästi.
                                              Määräjakajaa säätämällä saa muutettua kokonaiseosta, mutta otettava varovasti... Ei varmaan mene hukkaan vaikka mittaisi myös bensanpaineet järjestelmästä, vanhemmissa sitä säädettiin välilevyillä.
                                              Lämpöanturi mitattiin muistaakseni vain tietyn lämpötilan mukaan, ohjearvo Audin korjaamokäsikirjasta...

                                              Comment


                                              • #24
                                                omassa vähän samaa vikaa, osaako joku neuvoa mikä vikana? lambda vaihdettu ei imuvuotoja ja lämpöanturi kunnossa...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ite pukkasin siitä ruuvista hiukan rikkaammalle niin alkoi käymään paremmin. Pitää käydä testerissä seokset katsoon.
                                                  Suuttimien juuresta jos hiukankin vuotaa niin se aiheuttaa nykimistä kyllä.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ilmeisesti selvää vikaa tähän veto-ongelmaan ei ole löytynyt. Nyt viime aikoina tuo meikäläisen auto rupesi jo tosi hankalaksi. Jos kuuma moottori oli seisoksissa esim tunnin, niin rupesi jo röpöttämään ja veto oli tod huono kunnes virkistyi kotvan kuluttua. Eilen tein semmosen toimenpiteen että pidin akun kenkiä tunnin irti kytkettynä. Töistä lähtiessä aikaisempaa vetopois röpötys vaihetta ei enää ollut, eikä tänä aamunakaan.
                                                    Voiko tuo buutti vaikuttaa noin vanhaan autoon -91? Pientä ryntäilyä kyllä vielä oli, mutta veto oli tallella. kuvittelenko vaan.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Nostanpa kissan vielä pöydälle. Onko kukaan löytänyt syytä tähän vitsaukseen?
                                                      Varmasti muillakin 90 tai 100.sen omistajilla kokemuksia tästä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tuossa keskustelussa http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=55172 puhuttiin jostakin isv:satä ja ohjauspaineensäätimestä. Minkä näköisiä nuo on ja missä päin se sijaitsee?

                                                        KE jetti ja 2.0.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X