Ilman muuta hihna vaihtuu. Tuollaisessa tilassa, kun kone on, olisi mukava tietää että mitä siellä on rikki. Tuolla nokkien liikuttamisella voisi päästä jyvälle.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Onko S8 jakohihnan kireys kohdallaan?
Collapse
X
-
No, siis tuo auto pelasi ihan normaalisti ja ilman vikavaloja eikä mitään ongelmaa ole ilmennyt. Vehje kävi ja kukkui, sammutin suoraan ongelmattomasta ajosta sen tuohon talliin ja tulin vain vilkaisseeksi tuota jakopäätä , tuli vain sellainen olo. En tiedä, onko sylinteri-venttiili -osastolta mitään rikki, mutta olettaisin että se oireilisi jotenkin, esim. kolinana tai muuna ongelmana. Tuleeko nokkien pielessä olosta mitään vikakoodia? Luin tuosta justiin vikakooditkin, eikä siellä ollut koodin koodia konepuolella, ainoa vika taisi olla joku "ovet eivät lukkiutuneet oikein" tai muu vastaava.
Edit: olisiko tässä hyvä paikka purkaa jotain muuta, kun pitää vaihtaa tuo remmikin?
Comment
-
Jos jako on vähän pielessä, alle hampaan verran kuitenkin niin moottori käy ilman vikakoodeja eikä narahda edes päästömittauksella mutta kaikkea voimaa ei saa pihalle. Kokonaisen hampaan heiton huomaa ensimmäisellä startilla jonka jälkeen saakin nostaa hatut pois.
Comment
-
Vertailun vuoksi, mulla oli nokka-akselien keskinäinen asema melkein kohdillaan mutta alamerkki heitti 6-7mm. Ajoitus oli katottu sen jakopään suojakilvessä olevan merkin mukaan eikä siten että kampura kirrataan lukitustapilla todelliseen nollakohtaan.
Kuvassa jako kohdallaan ja lukitustappi paikallaan jolloin alapään merkki on tuon verran sivussa siitä pellinpalan kolmiosta. Eron huomaa ajossa alakierroksilla heti. Enää ei moottori stumppaa ja nyykähdä jos liian nopeasti nostaa kytkimen liian pienillä kierroksilla. Muutenkin tuntuu hengittävän ja kiertävän kevyemmin.
Comment
-
Eli tuossa kun laittaa sitten aikanaan sen lukituspultin tuonne koneeseen, on syytä uskoa sitä pulttia vaikka tuo merkki näyttäisi näennäisesti olevan hieman pielessä. Voiko hopsiksen tapauksessa olla, että tuossa koneessa on eri koneesta otettu tuo hihnapyörä (kuullostipa ammattimaiselta arvaukselta =)
Comment
-
Minä luulen että se irtonaisen suojakilven kiinnitys itsessään aiheuttaa jo epätarkkuutta, Kampuran pyörä tuskin on vaihdettu mutta kai se 270tkm voi dampperikumia hiukan venyttää ja sitä kautta siirtää tuota merkkiä. Lisäksi luulisin että tuo on vain apumerkki jolla päästään tontille ja lukitustapilla haetaan sitten millilleen oikea kohta.
Comment
-
Sen hihnapyörän saa laitettua muutaman millin heitolla kiinni. Myös se alla oleva suojamuovi liikkuu vähän. Eli reiät eivät ole aivan justiinsa. Itse teen niin että laitan kampuran lukkoon, ja sitten kiristän hihnapyörän niin että se merkki on just kohdallaan. Sen jälkeen on helpompi katsoa jako kun konetta on pyöräyttänyt.
Comment
-
Jos seuraavat ehdot täyttyvät:
1. Lukitustappi on oikeassa kolossa ja kampura lukossa
2. Nokkien lukitustyökalu on oikeassa paikassa ja nokat lukossa
3. Nokkapyöriä ei ole vielä lukittu paikalleen, vaan pantu "huulille" remmin kanssa ja pultit perään pidikkeeksi
4. Remmi on laitettu oikeille rullille ja pyörille ja kiristin ammuttu kireälle
5. Tämän jälkeen nokat on pyöräytetty 55 Nm momenttiin kiinni
niin eikö tuon homman pitäisi mennä saletisti oikein tuolla reseptillä?
Comment
-
Ei niitä nokkia ole tarkoitus säädellä. Jos eivät osu kohdilleen, niin jossain on vikaa. Pakonokat kohdilleen, ja se on siinä.
niin eikö tuon homman pitäisi mennä saletisti oikein tuolla reseptillä
Comment
-
Toimiiko tuo homma sillai, että jos tuo merkki ei ole kohdallaan aluksikaan, niin merkkaan sen paikan, missä se on ennen pyörittelyä ja jos tuo sitten osuu aina samaan kohtaan niin se asia on kunnossa?
Ja pyöriikö se kone nyt sitten edestä katsottuna myötäpäivään?
Löytyykö sen epäkeskokiristäjän ohjeen jostain noista erWinin dokkareista?
Comment
-
Noniin, tuossapa pyörittelin ITSE TEHDYLLÄ special toolilla =) tuota kampuraa ja tulos seitsemän oikein on nähtävissä kuvista. Okkim, se on se kiristin, tarjoan kaljan, kun seuraavan kerran nähdään.
Herää kysymys: Mihin ihmeeseen noita keltaisia merkkejä on tarvittu? Ei ole vissiin käytetty nokkapyöriä irti? Mitä noilla merkeillä muuten tekisi?
Comment
-
Disclaimer: Otan itse vastuun kaikista tämän auton huoltoon liittyvistä asioista. Kysyn vain mielipidettä.
Tuossa on edellisestä remminvaihdosta vajaa pari vuotta aikaa. Nyt jos levinnyt on kiristin ja hihna, niin olisikohan lie kannattavaa vaihtaa koko jakopää samalla aukaisulla? Laskeskelin, että tuosta pääsee köyhtymään jo parisen sataa pelkästä kiristin-hihna -kaksikosta. Viidellä sadalla pääsee koko jakopään omistajaksi.
Comment
-
Otin pirullani eilen jakopään suojakopat pois ja aivan yhtä löysässä oli jakohihna nokkien välissä kuin noissa tämän ketjun aiemmissa videoissa. Sitten kun konetta pyöritti käsipelin kampurasta varttikierroksen niin johan kiristyi.
Moottori oli seissyt noin 5 tuntia siinä vaiheessa. Hoksasin vasta tänään että pitää katsoa heti ajon jälkeen ja sitten uudestaan kun on muutaman tunnin seissyt. Eihän tuossa ole oikein mitään muuta vaihtoehtoa kuin että jostain syystä toinen nokka pääsee kääntymään inan verran jolloin keppien väliin tulee löysää? Voisiko epäkeskokiristäjän esijännitys vaikuttaa asiaan?
Comment
Comment