Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Onko S8 jakohihnan kireys kohdallaan?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Minä saatan tehdä tuon DIY:n. Teen samalla toisen mokoman aiheesta V8 ohivuotomittaus (ulisen sitten siinä samalla kauheita prosentteja ja kiroan Alusil-vehkeitä).

    Siltä varalta, että ohivuoto männänrenkaista tms. olisi kauheaa, oletan että on viisaampaa itkeä tihrustaa hetki ja tilata vaihto-AQH jostain Ruotsista vähillä kilsoilla eikä alkaa tuota vanhaa kunnostamaan.

    Comment


    • #32
      Voin myös kuvien kera tehdä jos joku lainaa ne kalut.

      Comment


      • #33
        Tekeekö noita alusil-hoonauksia joku Suomessa?

        Comment


        • #34
          Ohessa kuva kiristimestä. Epäilykset sen löysäämisestä lienevät turhia. Miten se tuosta muka löysäisi, kun ei pääse enää yhtään löysemmälle, kiristimen runko ottaa vastaan.
          Attached Files

          Comment


          • #35
            Tarkoitatko siis että vika ei olisi siinä? Kyllä kiristin normaalisti "ponnistaa" ylöspäin vajaan 10 mm. Eli sökönä se on.

            Comment


            • #36
              Ei se kiristin voi ponnistaa tuosta mihinkään kun remmistä kuuluu C# kun sitä räpsäyttää tuosta kiristäjän vierestä. Ponnistaisi jos voima riittäisi, mutta remmi on valmiiksi jo niin helkkarin kireällä, ettei tuo kiristin tee tuossa mitään työtä paitsi rungollaan, joka pitää paikkaansa.

              Edit: et okkim ole välttämättä väärässä enkä minä oikeassa, mutta se asia ei selviä ennenkuin tuon kiristimen nappaa irti tuosta. Tuo remmi on aika lujalla sitä vasten.
              Viimeksi muokannut seepra; 20.2.2013, 20:19.

              Comment


              • #37
                Pyörittele kone nollakohtaan ja nappaa toinen nokkapyörä irti niin saat hihnaan löysää ja kaikki on helpompaa. Toinen vaihtoehto on avata epäkeskokiristäjä, sieltäkin tulee vähän löysää.

                Comment


                • #38
                  Otapas vähän laajempi kuva tuosta koko hihnasta. Kuulostaa kyllä aika oudolta että hihna soi yhdestä kohtaa, ja toisaalta on löysä kuin lepakko. :)

                  Comment


                  • #39
                    Ohessa video:

                    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=V9CLmgEwQWM"]http://www.youtube.com/watch?v=V9CLmgEwQWM[/ame]

                    Comment


                    • #40
                      Hyvä video :) Näyttää kyllä edelleen oudolta tuo nokkien väli. Mitä se sitten sanoo kun pyörität yhden kierroksen ympäri? Ihan kuin nokat eivät pyörisi kunnolla, tai jotain muuta kummallista.

                      Comment


                      • #41
                        Koskaan en tälläistä konetta ole tutkaillut saati jakopäätä ihmetellyt mutta tuli maallikkona mieleen josko nokkien välissä olisi 1 hammas liikaa. Tällöinhän remmi olisi löysä välistä ja pinkeä toisesta kohtaa.

                        Ps. hyvä video sekä kerronta :)

                        Comment


                        • #42
                          Niin tosiaan, eipä tullut mieleenkään kun koko ajan on ollut mielessä että jako olis ns. kohdillaan. Niinhän se voisi periaatteessa olla, mutta tuo väli kyllä kiristyy kun kone pyörii. Toinen (tai molemmat) nokka on vaan persiillään. Nyt ei ole tietoa että miten tuohon asentoon ollaan päädytty.

                          Ei kait tuossa nyt kannata ekaksi muuta tehdä kuin löysätä nokkapyörät, ja lukita kampura ja laittaa ajoitus kohdilleen. Sitten tarkistaa miten kiristin toimii. Sen jälkeen ihmetellään lisää. Tämähän alkaa kuulostamaan jo niin jännältä että tekis mieli tulla itse vilkaisemaan ;)

                          Comment


                          • #43
                            Aika erikoinen keissi. Hyvin näkee tosin tuon miten hihna halaa hammaspyöriä 3/4-kierroksen josta syystä ei varmaan olekaan päässyt hyppäämään.

                            Saatko millään narulle miten paketti reagoi kun kampurasta pyörittää? Jos siellä välissä on yksi hammas liikaa niin olen edelleen sitä mieltä että jokin venttiilinjousi painaa toista nokkaa sen verran että löysä siirtyy tuohon väliin.

                            Comment


                            • #44
                              En kyllä ole nähnyt konetta pyörittäessä että hihna pääsisi välillä löysälle. Ja noissa mun rassaamissa on vähemmän sylintereitä, eli epätasaisempi nokan voima. Kasissa on vielä tasaisemmin joku nokka aina painamassa ja toinen aukeamassa, eli vielä vähemmän pitäisi olla syytä että se voisi pyörähtää.

                              Comment


                              • #45
                                Mun veikkaus on että jako on hiukan väärä ja venajouset painaa pakonokat sellaiseen asentoon että nokkien väliin jää tuo löysä osuus, miltäs näyttää käydessä?

                                Comment


                                • #46
                                  Vanhemmassa 4-venttiilikonetyypissä nokat vetävät lukitustilasta vapautettaessa tuota väliä kireämmälle eli siinä ei ainakaan YKK-tilassa jää löysiä siihen nokkien väliosuudelle. Samasta syytä niitä nokkia ei myöskään saa ajoitukseen millään ilman asianmukaisia työkaluja. En toki tiedä tuosta uudemmasta konstruktoista ja veikkamalla tuskin voi voittaa. Innolla odotamme lisätietoja =).

                                  Comment


                                  • #47
                                    Samoin :) Saisinkohan sellaisen videon jossa konetta pyöritetään käsin tai startilla, josta näkis miten hihna käyttäytyy?

                                    Comment


                                    • #48
                                      Jos tuota vielä uskaltaa käyttää niin akselien välisen löysyyden tarkistaa varmaan helposti jos vaikka hanskat kädessä koittaa pitää vesipumpun pyörää paikallaan.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Onhan tuolla melkein 2 v ajeltu, joten ei liene syytä huoleen. Mutta en käynnistä siltikään. Käyn huomenna hakemassa Pala-Metallista hieman lattarautaa ja turmelen tuon Stahlwillen 17 mm avaimen, siitä tulee kampuranpyöritysvehje.

                                        Okkim: Jos on ajelua tässä Limingan suunnassa, niin tule ihmeessä vilkaisemaan =). Olen toiveissa, että dieselkontor.de lähettää tarvimani kikkareet tuota lukitsemista varten.

                                        Mietin tuossa juuri, että en ole itsekään osannut ajatella tuota asiaa oikein, täytyy tuon vänkärin puolen nokkien laahata perässä vähän. Mitenkähän tuo kone on pysynyt ehjänä tuon remmin kanssa? Ehkei se ehdi mennä solmulle noin pienellä virheellä. Tosin voisin kuvitella että tehot kärsisivät. Jos venat olisivat osuneet mäntiin, sen vissiin huomaisi kyllä??

                                        Edit2: hep, se muuten voi olla se kiristin. Okkim, tästä pisteet kotiin =)
                                        Viimeksi muokannut seepra; 20.2.2013, 22:43.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Mikä kampuranpyöritysvehje? Tavan 1/2" räikkä ja 12-hampainen 24mm hylsy on pop.

                                          Lukitusvehkeetkin on edelleen saatavana, huomenna vielä sais aamupäivällä lähteviin ennen Tahkolle irtoamista.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                                            Niin tosiaan, eipä tullut mieleenkään kun koko ajan on ollut mielessä että jako olis ns. kohdillaan. Niinhän se voisi periaatteessa olla, mutta tuo väli kyllä kiristyy kun kone pyörii. Toinen (tai molemmat) nokka on vaan persiillään. Nyt ei ole tietoa että miten tuohon asentoon ollaan päädytty.

                                            Ei kait tuossa nyt kannata ekaksi muuta tehdä kuin löysätä nokkapyörät, ja lukita kampura ja laittaa ajoitus kohdilleen. Sitten tarkistaa miten kiristin toimii. Sen jälkeen ihmetellään lisää. Tämähän alkaa kuulostamaan jo niin jännältä että tekis mieli tulla itse vilkaisemaan ;)
                                            Eihän tuo löysyys pitäisi hävitä minnekkään vaikka kuinka kone pyörisi kun tuolla välillä ei ole kiristintä. Jos väli pitäisi olla vaikka kuvituksellisesti 60 hammasta ja nyt välillä onkin 61 hammasta = löysä hihna. Tuo selittäisi myös sen että hihna on piukalla tuolta vasemmalta puolelta koska sillä välilä olisi tällöin 1 hammas liian vähän.

                                            Okkimin ohjeita suosisin itsekkin eli kampura lukkoon ja ajoitus varmasti kohdilleen.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Mitenkäs meinasit että se "taaempi" nokka pyörii jos hihna ei sitä vedä? Ja milloin olet vetänyt esim pulkkaa löysällä narulla niin että pulkka liikkuu? ;)

                                              Comment


                                              • #53
                                                Totta. I'll get my coat...

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Jos oikean nokan lukitsee (tyyli vapaa) ja pyörittää konetta ns. pyörimissuuntaan, eli löysä olisi silloin kiristimen kohdalla, niin saako kiristimen sitä painettua käsin kasaan? Jos saa niin rikkihän se sitten on. Pelkkä nokkien "veto" ei kyllä omasta mielestäni millään saa painettua tuota kiristin patruunaa kasaan.
                                                  Onkos tuossa vasemmassa isossa rullassa myös joku esikiristys ominaisuus?

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Itse en ole koskaan vetänyt muuta kuin pulkkaa, mutta nyt teen niinkuin kaikki jääkiekkotuomarit ja opettajat joka päivä: myönnän, että olin väärässä (tuossa hihna-asiassa) ja pahoittelen, että edes aloin inttämään mitään. Eli tuo kone ilmeisesti pyörii edestä katsottuna myötäpäivään, siis kampura ja nokat? Silloin tuo vänkärin puolen nokka jää vähän jälkeen koneen käydessä ja silloin se ylimääräinen löysä menee tuolta kampuran kautta ja tuon kiristimen on melkeen pakko silloin muuttua pidemmäksi (tai pitäisi tulla syrttyä). Jos kiristin taas menee tuollai läjään kuin se on nyt, on siinä vikaa. Se vain ei selity mitenkään, että miksi tuo remmi on tuosta ylhäältä ihan vetelä ja tuolta alhaalta kuin viulun kieli? Ja ennen kaikkea: miksi tuo remmi ei ole pompannut jaoltaan jos se on noin vetelänä?

                                                    Edit: voiko tuo alapuolinen kireys johtua siitä, että nokat ovat sopivasti niin, että ovat jääneet ns. huulille pyörähtämään ja kun olen sammuttanut koneen, ovat ne lopsahtaneet pikkuisen johonkin suuntaan -> remmi kireälle alapuolelta ja löysälle ylhäältä?

                                                    Edit2: voiko tuollainen jaon pielessä olo aiheuttaa sitä öljynkulutusta?

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Ei se kovin herkästi pomppaa kun melkein koko kierroksen matkalta on rattaan päällä.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Kyllä, edestäpäin katsottuna kone pyörii myötäpäivään, nokat ja kampura. Kiristin on yleensä aina hihnan ns. löysällä puolen, siis ainakin nämä automaatti kiristeiset.

                                                        Edit: voiko tuo alapuolinen kireys johtua siitä, että nokat ovat sopivasti niin, että ovat jääneet ns. huulille pyörähtämään ja kun olen sammuttanut koneen, ovat ne lopsahtaneet pikkuisen johonkin suuntaan -> remmi kireälle alapuolelta ja löysälle ylhäältä?
                                                        Kyllä, näin juurikin ja samalla tuo kiristin menee pohjaan jos on rikki. Ehjällä kiristimellä ei tuota lämpsää ole noin mahdottomasti, jos ollenkaan.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Tällaisia tilanteita ei liian usein näe ilmeisesti siksi, että kaikki eivät ole riittävän epäluuloisia?

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            On kyllä mielenkiintoinen ilmiö.
                                                            Mietin jo, että voiko nokkien välinen ketju/ketjunkiristin aiheuttaa nokan kääntymisen.
                                                            Voimaa nokan kääntymiseen tarvitaan kuitenkin jonkun verran (vai tarvitaanko, ei ole tullut nokkia pyöriteltyä) ja tuota voimaa vastaan jakohihnan kiristin joutuu myös vastustamaan, moottorin ollessa sammutettuna.
                                                            Hihnahan esikiristetään ennen kiristinpatruunan sokan irrotusta, mitä jos hihnaa koittaisi kiristää samalla menetelmällä nyt? eli kiristinrullasta kuusiokoloavaimella oliko se 15nm voimalla?

                                                            Miten, saako kumpaakaan nokkaa liikutettua hihnapyörästä käsivoimin, eli tavallaan vedettyä löysää nokkien välistä pois?

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Nikke: tuo hihnakotelosta löytynyt kuminen muhju nollaa tuon idean. Tuo hihna on Ingolstadtin termein scheissenä, joten vaihtoon se menee. Saapa nähdä pitääkö vaihtaa muutakin. No, konetta ei VIELÄ tarvi vaihtaa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X