Viesti siirtyy FAQ-osastolle myöhemmin. Julkaisen tämän ensin täällä kommentointia varten. Kertokaahan, jos olen jossain kohdassa epäselvä niin koitetaan parantaa tekstiä. Typotkin saa bongata.
--
Tuli omaan kasikymppiin asennettua Audi D11 V8:n takatasauspyörästön sisuskalut. Autossa on nyt siis torsen-pyörästö sekä akseleiden välissä että taka-akselilla. V8:n lisäksi löytyy muilta merkeiltä myös sovelluksia aiheesta - esimerkiksi Lancia Delta Integrale. Ajatus ei voi olla siis aivan pöllö :)
Tässä tulee ohje homman hoitamiseksi.
Tarvittavat osat:
V8 takamurikka (koodilla AFV tai AXZ) kokonaisena tai
Tasauspyörästön sisuskalut ja vetolaipat
Akselitiiviste kuskin puolelle 017525400C (kallis)
Akselitiiviste apukuskin puolelle 016409399B 45x60x8 (myös esim 7 tai 10mm paksu on ok, oma tuli laakerikaupasta 7mm vahvuisena)
M8x35 kuusiokolopultteja 9kpl sivukanteen
Lisäksi hyödyksi on hommata 2kpl M10x1x40 apupultteja
Mikäli asennusta ollaan tekemässä malliin, jossa on pienet vetolaipat eli käytännössä mikä tahansa muu kuin (R)S2, tarvitaan myös:
S2 takavetoakselit (B3 ja B4 eri akselit eli B3:een S2 Coupesta ja B4:ään Avantista)
TAI seuraavat
Toinen alkuperäisen kokoinen pelkääjän puolen vetolaippa
M8x100 (10.9) kuusiololopultit + pienet tavalliset aluslevyt
Custom 2kpl 25x9,3 mm holkkeja (halkaisija x pituus), joissa on M8:lle sisäreikä TAI sopivia aluslevyjä + laakerishimmejä kuten minä tein
Vetolaippojen pituusero on noin 9,3mm. V8:ssa on takana uniikit laipat. Tavallisempien mallien laipat ovat keskenään vaihtokelpoisia. Laippoja on olemassa 90, 100 ja 108mm halkaisijalla.
Laakerit ovat V8:ssa ja B3/B4:ssä samoja. Ehjien laakereiden vaihtamista en nähnyt itse tarpeelliseksi ja sekoitin jopa ulkokoolit/laakerit keskenään eli en irroitanut tai vaihtanut mitään laakereihin liittyvää.
Lisäksi kemikaaleja:
Tasotiiviste, esim Loctite 574
Kierrelukite, normaali, sininen
Vetoakselirasvaa
Merkkausväriä hammaskosketuksen tarkastukseen (laakeriliike tai vastaava erikoisliike)
Työohje
Pura V8 pyörästöstä vetolaippojen keskipultit ja vetolaipat irti
Avaa sivukannen pultit ja koputtele sivukansi irti
Poista tasauspyörästön runko
Pura lautaspyörä irti rungosta, pultit pois ja tasaisesti kehälle koputtelemalla lautaspyörä irtoaa helposti. Lautaspyörä on aina vaihdettava vaikka välitys olisi sama. Hammaspyörät on tehtaalla sovitettu pareiksi ja parien sekoittaminen on huono idea.
Isomman akselitiivisteen voi halutessaan uusiokäyttää, jos se ei ole vuotanut eli koputtele varovasti tiiviste irti kotelosta
Pura takatasauspyörästö irti autostasi
Öljyt pois ja täyttöpropun löysytys
Kardaanin pultit ja nivel, hyödynnä käsijarrua
Vetoakseleiden sisäpultit ja nivelet irti, hyödynnä käsijarrua
Toisen puolen alapallonivel irti tolpasta, näin saat sivuttaistilaa vetoakseleiden kohdalle. Tarve on tapauskohtaista ja riippuu myös camber-säädön asennosta. Vetoakseleita ei ole kuitenkaan tarve kokonaan poistaa autosta.
Takalukon alipaineletkut irti alipainekellosta
Takalukon merkkivalokytkimen johto irti
Takakannakkeen pultti
Etutassujen pultit
Murikka syliin
Tässä vaiheessa olisin laulattanut Kärcheriä ulkona, jos olisi ollut suojasää. Nyt vuotanut ja sitä myöten saastainen kotelo sai jäädä likaiseksi.
Harjaa ja puhalla sivukannen sauman seutu puhtaaksi
Irroita sivukannen pultit
Poista vetolaippojen keskipultit ja vetolaipat
Koputtele sivukansi auki
Poista tasauspyörästön runko kotelosta ja irroita lautaspyörä
Irroita akselitiivisteet kotelosta ja kannesta, iso erikoistiiviste on isommalla sisäreiällä nappilukollisessa, joten se on vaihdettava
Poista akselitappi takalukon alipainekellon akselin päästä
Avaa lukkohaarukan 2 alapulttia ja etummainen yläpultti
Poista kaikki lukkoon liittyvät osat kotelosta
Huom! Merkkivalokytkimen ja lukkohaarukan välissä on jatkotappi. Poista jatkotappi tai se pääsee ilman haarukkaa putoamaan paikaltaan. Tappi näkyy toiseksi viimeisessä kuvassa.
Tiivistä lukkovivun haitarikumi parhaaksi valitsemallasi tavalla. Itse vedin vain pienen nippusiteen kapeaan päähän ja jätin haitarin kiinni koteloon. Vaihtoehtoisesti koko kumin voi poistaa ja etsiä jostain aukkoon sopiva tulppa. Aukon koko on noin 36mm, mutta tarkka mittaus oli hankalaa purkamatta haitarikumia.
Pienempilaippaisen kuin S2:n tapauksessa tässä vaiheessa on hyvä koekasata laipat ja holkit/prikat pyörästöön. Laipan kauluksen ja pyörästön rungon väliin jää V8:n omilla laipoilla 0,3mm välys. Itselleni jäi prikka+laakerishimmi -patentin kanssa ehkä kympin pari reilumpi, mutta ei haittaa tahtia tässä kohdassa. Pääasia, että öljylle on tilaa osien välissä eikä ole liian tiukka.
Asenna auton oma lautaspyörä torsen-pyörästöön. Käytä apuna kahta pidempää M10x1 -pulttia kohdistukseen ja paikalleen vetoon. Vedä lautaspyörää rauhallisesti vuorotellen molemmilla pulteilla kunnes auton omat pultit ylettyvät kierteille. Jatka kiristystä ristikkäin auton omilla pulteilla. Kiristysmomentti pulteille on 90Nm. Pyörästö kannattaa kiinnittää ruuvipenkkiin alaosastaan laakerin alta, ettei torsen-matopyörät vaurioidu. Käy kaikki pultit vielä varmistukseksi uudelleen läpi.
Levitä merkkiväriä esim noin 10 peräkkäiseen lautaspyörän hampaaseen
Puhdista vanha tiivisteaine kotelosta ja sivukannesta
Asenna pyörästö koteloon niin, että väriainekohta ei ole pinjoniakselilla vaan toisessa suunnassa ja kiristä sivukansi muutamalla pultilla
Pyöritä tasauspyörästöä kardaanin laipasta niin että vetoakselilähdöt pyörivät kierroksen-pari
Pura sivukansi irti ja tutki väriaineeseen tullutta jälkeä kuten tässä ja tässä. Puhtaan osan pitäisi osua lautaspyörässä melko keskelle hammasta. Tarvittaessa shimmaa (yritys/erehdys?).
Omaan ei tarvinnut tehdä shimmausta, joka onkin tässä tehty aika hankalaksi. Shimmit ovat ulkokoolien alla ja ovat käytännössä kertakäyttöisiä, koska vaurioituvat ulkokoolia irti naputellessa. Testasin irroitusta v8:n kotelossa.
Asenna akselitiivisteet paikalleen. Sopiva asennussyvyys on noin 8mm.
Kiristä lukkomekanismin vivun akselipultit takaisin koteloon tiivistämään reiät.
Laita pyörästö koteloon
Levitä tasotiivistettä sivukanteen pystypintaan puolivälin tienoille (pulttien suuntainen pinta) noin 2mm palko ympäri asti.
Asenna sivukotelo paikalleen. Pulttijako ei ole tasainen, joten oikea asento löytyy kyllä.
Kiristä kotelon pultit noin 25Nm
Voitele akselitiivisteiden huulet.
S2:n tapauksessa asenna V8:n vetolaipat ja kiristä V8:n omat keskipultit lukitteen kanssa noin 30Nm. Pyörästön sisälle kannattaa suihkauttaa kierteeseen rasvanpoistajaa ja ilmaa perään. Pultit tulee myös puhdistaa.
Pienempilaippaisen tapauksessa asenna laipat holkkien ja hankkimiesi M8x100 -kuusiokolopulttien ja aluslevyjen kanssa. Käytä lukitetta ja noin 30Nm momenttia. Varmistu vielä kiristyksen jälkeen, että laipassa on välystä sitä vetäessä/painaessa kohti pyörästöä.
Tehtaan pultit ovat erikoiskannalla tiivistyksen vuoksi. Nyt riittävä tiivistys hoidetaan aluslevyillä. Aluslevyjen pois jättäminen edellyttää lyhyempien pulttien käyttämistä. Muutoin pulttien päät tapaavat toisensa ja mekanismi alkaa jumittamaan. Tarkkana!
Asenna pyörästö autoon
Lisää jonkin verran tuoretta vetoakselirasvaa laippojen kuppeihin
Kiinnitä vetoakselit + kardaani
Kiinnitä alapallo
Tulppaa tai poista alipaineletkut ja kiinnitä lukon merkkivalon johto paikalleen tai johonkin nippusiteellä
Itse annoin tässä välissä tasotiivisteen kuivua vuorokauden verran. Seuraavaan päivään jäi vain öljytäyttö. Öljyksi kannattaa laittaa aluksi joku edullinen GL5-luokituksen öljy muutaman sadan kilometrin ajaksi. Sen tarkoitus on huuhdella remontin aikaiset epäpuhtaudet pois. Sitten pitkän tyhjennysvalutuksen jälkeen joku laadukas öljy sisään. Itse päädyin Castrol 75w-140 GL5-öljyyn torsenin suuremman lämmönmuodostuksen ja rata-ajoharrastuksen johdosta. Tavallisempi viskositeettiluokitus on 75w-90. Täyttömäärä on 0.8-0.9 litraa. Täytetään niin paljon kuin täyttöpropusta menee auto vaakatasossa.
Koeajolle! Toivottavasti shimmaus onnistui ja ulinat ovat poissa. Itselläni liitekuvan hammaskosketuksella ei sivuääniä kuulu.
Vastaavia muutoksia on tehty myös viritettyihin S2. Toisaalta myös V8:ssa on rikottu näitä pyörästöjä, joten pommin varmana tätä ei voi pitää. Oletettavasti kestävämpi vastaava pyörästö löytyy Quaifen valikoimista, mutta projektin hinta sitä käytettäessä on noin kolmin-nelinkertainen.
Ekat käyttöfiilikset ovat positiivisia. Lumisesta mutkasta tuntuu poistuvan paremmin ja sutivan vähemmän. Seuraavat jääratakokemukset kertovat lisää.
Miinuspuolena voi mainita löysän vähän lisääntyneen voimalinjassa eli vedolle/vedolta tömähtää hieman entistä voimakkaammin.
--
Tuli omaan kasikymppiin asennettua Audi D11 V8:n takatasauspyörästön sisuskalut. Autossa on nyt siis torsen-pyörästö sekä akseleiden välissä että taka-akselilla. V8:n lisäksi löytyy muilta merkeiltä myös sovelluksia aiheesta - esimerkiksi Lancia Delta Integrale. Ajatus ei voi olla siis aivan pöllö :)
Tässä tulee ohje homman hoitamiseksi.
Tarvittavat osat:
V8 takamurikka (koodilla AFV tai AXZ) kokonaisena tai
Tasauspyörästön sisuskalut ja vetolaipat
Akselitiiviste kuskin puolelle 017525400C (kallis)
Akselitiiviste apukuskin puolelle 016409399B 45x60x8 (myös esim 7 tai 10mm paksu on ok, oma tuli laakerikaupasta 7mm vahvuisena)
M8x35 kuusiokolopultteja 9kpl sivukanteen
Lisäksi hyödyksi on hommata 2kpl M10x1x40 apupultteja
Mikäli asennusta ollaan tekemässä malliin, jossa on pienet vetolaipat eli käytännössä mikä tahansa muu kuin (R)S2, tarvitaan myös:
S2 takavetoakselit (B3 ja B4 eri akselit eli B3:een S2 Coupesta ja B4:ään Avantista)
TAI seuraavat
Toinen alkuperäisen kokoinen pelkääjän puolen vetolaippa
M8x100 (10.9) kuusiololopultit + pienet tavalliset aluslevyt
Custom 2kpl 25x9,3 mm holkkeja (halkaisija x pituus), joissa on M8:lle sisäreikä TAI sopivia aluslevyjä + laakerishimmejä kuten minä tein
Vetolaippojen pituusero on noin 9,3mm. V8:ssa on takana uniikit laipat. Tavallisempien mallien laipat ovat keskenään vaihtokelpoisia. Laippoja on olemassa 90, 100 ja 108mm halkaisijalla.
Laakerit ovat V8:ssa ja B3/B4:ssä samoja. Ehjien laakereiden vaihtamista en nähnyt itse tarpeelliseksi ja sekoitin jopa ulkokoolit/laakerit keskenään eli en irroitanut tai vaihtanut mitään laakereihin liittyvää.
Lisäksi kemikaaleja:
Tasotiiviste, esim Loctite 574
Kierrelukite, normaali, sininen
Vetoakselirasvaa
Merkkausväriä hammaskosketuksen tarkastukseen (laakeriliike tai vastaava erikoisliike)
Työohje
Pura V8 pyörästöstä vetolaippojen keskipultit ja vetolaipat irti
Avaa sivukannen pultit ja koputtele sivukansi irti
Poista tasauspyörästön runko
Pura lautaspyörä irti rungosta, pultit pois ja tasaisesti kehälle koputtelemalla lautaspyörä irtoaa helposti. Lautaspyörä on aina vaihdettava vaikka välitys olisi sama. Hammaspyörät on tehtaalla sovitettu pareiksi ja parien sekoittaminen on huono idea.
Isomman akselitiivisteen voi halutessaan uusiokäyttää, jos se ei ole vuotanut eli koputtele varovasti tiiviste irti kotelosta
Pura takatasauspyörästö irti autostasi
Öljyt pois ja täyttöpropun löysytys
Kardaanin pultit ja nivel, hyödynnä käsijarrua
Vetoakseleiden sisäpultit ja nivelet irti, hyödynnä käsijarrua
Toisen puolen alapallonivel irti tolpasta, näin saat sivuttaistilaa vetoakseleiden kohdalle. Tarve on tapauskohtaista ja riippuu myös camber-säädön asennosta. Vetoakseleita ei ole kuitenkaan tarve kokonaan poistaa autosta.
Takalukon alipaineletkut irti alipainekellosta
Takalukon merkkivalokytkimen johto irti
Takakannakkeen pultti
Etutassujen pultit
Murikka syliin
Tässä vaiheessa olisin laulattanut Kärcheriä ulkona, jos olisi ollut suojasää. Nyt vuotanut ja sitä myöten saastainen kotelo sai jäädä likaiseksi.
Harjaa ja puhalla sivukannen sauman seutu puhtaaksi
Irroita sivukannen pultit
Poista vetolaippojen keskipultit ja vetolaipat
Koputtele sivukansi auki
Poista tasauspyörästön runko kotelosta ja irroita lautaspyörä
Irroita akselitiivisteet kotelosta ja kannesta, iso erikoistiiviste on isommalla sisäreiällä nappilukollisessa, joten se on vaihdettava
Poista akselitappi takalukon alipainekellon akselin päästä
Avaa lukkohaarukan 2 alapulttia ja etummainen yläpultti
Poista kaikki lukkoon liittyvät osat kotelosta
Huom! Merkkivalokytkimen ja lukkohaarukan välissä on jatkotappi. Poista jatkotappi tai se pääsee ilman haarukkaa putoamaan paikaltaan. Tappi näkyy toiseksi viimeisessä kuvassa.
Tiivistä lukkovivun haitarikumi parhaaksi valitsemallasi tavalla. Itse vedin vain pienen nippusiteen kapeaan päähän ja jätin haitarin kiinni koteloon. Vaihtoehtoisesti koko kumin voi poistaa ja etsiä jostain aukkoon sopiva tulppa. Aukon koko on noin 36mm, mutta tarkka mittaus oli hankalaa purkamatta haitarikumia.
Pienempilaippaisen kuin S2:n tapauksessa tässä vaiheessa on hyvä koekasata laipat ja holkit/prikat pyörästöön. Laipan kauluksen ja pyörästön rungon väliin jää V8:n omilla laipoilla 0,3mm välys. Itselleni jäi prikka+laakerishimmi -patentin kanssa ehkä kympin pari reilumpi, mutta ei haittaa tahtia tässä kohdassa. Pääasia, että öljylle on tilaa osien välissä eikä ole liian tiukka.
Asenna auton oma lautaspyörä torsen-pyörästöön. Käytä apuna kahta pidempää M10x1 -pulttia kohdistukseen ja paikalleen vetoon. Vedä lautaspyörää rauhallisesti vuorotellen molemmilla pulteilla kunnes auton omat pultit ylettyvät kierteille. Jatka kiristystä ristikkäin auton omilla pulteilla. Kiristysmomentti pulteille on 90Nm. Pyörästö kannattaa kiinnittää ruuvipenkkiin alaosastaan laakerin alta, ettei torsen-matopyörät vaurioidu. Käy kaikki pultit vielä varmistukseksi uudelleen läpi.
Levitä merkkiväriä esim noin 10 peräkkäiseen lautaspyörän hampaaseen
Puhdista vanha tiivisteaine kotelosta ja sivukannesta
Asenna pyörästö koteloon niin, että väriainekohta ei ole pinjoniakselilla vaan toisessa suunnassa ja kiristä sivukansi muutamalla pultilla
Pyöritä tasauspyörästöä kardaanin laipasta niin että vetoakselilähdöt pyörivät kierroksen-pari
Pura sivukansi irti ja tutki väriaineeseen tullutta jälkeä kuten tässä ja tässä. Puhtaan osan pitäisi osua lautaspyörässä melko keskelle hammasta. Tarvittaessa shimmaa (yritys/erehdys?).
Omaan ei tarvinnut tehdä shimmausta, joka onkin tässä tehty aika hankalaksi. Shimmit ovat ulkokoolien alla ja ovat käytännössä kertakäyttöisiä, koska vaurioituvat ulkokoolia irti naputellessa. Testasin irroitusta v8:n kotelossa.
Asenna akselitiivisteet paikalleen. Sopiva asennussyvyys on noin 8mm.
Kiristä lukkomekanismin vivun akselipultit takaisin koteloon tiivistämään reiät.
Laita pyörästö koteloon
Levitä tasotiivistettä sivukanteen pystypintaan puolivälin tienoille (pulttien suuntainen pinta) noin 2mm palko ympäri asti.
Asenna sivukotelo paikalleen. Pulttijako ei ole tasainen, joten oikea asento löytyy kyllä.
Kiristä kotelon pultit noin 25Nm
Voitele akselitiivisteiden huulet.
S2:n tapauksessa asenna V8:n vetolaipat ja kiristä V8:n omat keskipultit lukitteen kanssa noin 30Nm. Pyörästön sisälle kannattaa suihkauttaa kierteeseen rasvanpoistajaa ja ilmaa perään. Pultit tulee myös puhdistaa.
Pienempilaippaisen tapauksessa asenna laipat holkkien ja hankkimiesi M8x100 -kuusiokolopulttien ja aluslevyjen kanssa. Käytä lukitetta ja noin 30Nm momenttia. Varmistu vielä kiristyksen jälkeen, että laipassa on välystä sitä vetäessä/painaessa kohti pyörästöä.
Tehtaan pultit ovat erikoiskannalla tiivistyksen vuoksi. Nyt riittävä tiivistys hoidetaan aluslevyillä. Aluslevyjen pois jättäminen edellyttää lyhyempien pulttien käyttämistä. Muutoin pulttien päät tapaavat toisensa ja mekanismi alkaa jumittamaan. Tarkkana!
Asenna pyörästö autoon
Lisää jonkin verran tuoretta vetoakselirasvaa laippojen kuppeihin
Kiinnitä vetoakselit + kardaani
Kiinnitä alapallo
Tulppaa tai poista alipaineletkut ja kiinnitä lukon merkkivalon johto paikalleen tai johonkin nippusiteellä
Itse annoin tässä välissä tasotiivisteen kuivua vuorokauden verran. Seuraavaan päivään jäi vain öljytäyttö. Öljyksi kannattaa laittaa aluksi joku edullinen GL5-luokituksen öljy muutaman sadan kilometrin ajaksi. Sen tarkoitus on huuhdella remontin aikaiset epäpuhtaudet pois. Sitten pitkän tyhjennysvalutuksen jälkeen joku laadukas öljy sisään. Itse päädyin Castrol 75w-140 GL5-öljyyn torsenin suuremman lämmönmuodostuksen ja rata-ajoharrastuksen johdosta. Tavallisempi viskositeettiluokitus on 75w-90. Täyttömäärä on 0.8-0.9 litraa. Täytetään niin paljon kuin täyttöpropusta menee auto vaakatasossa.
Koeajolle! Toivottavasti shimmaus onnistui ja ulinat ovat poissa. Itselläni liitekuvan hammaskosketuksella ei sivuääniä kuulu.
Vastaavia muutoksia on tehty myös viritettyihin S2. Toisaalta myös V8:ssa on rikottu näitä pyörästöjä, joten pommin varmana tätä ei voi pitää. Oletettavasti kestävämpi vastaava pyörästö löytyy Quaifen valikoimista, mutta projektin hinta sitä käytettäessä on noin kolmin-nelinkertainen.
Ekat käyttöfiilikset ovat positiivisia. Lumisesta mutkasta tuntuu poistuvan paremmin ja sutivan vähemmän. Seuraavat jääratakokemukset kertovat lisää.
Miinuspuolena voi mainita löysän vähän lisääntyneen voimalinjassa eli vedolle/vedolta tömähtää hieman entistä voimakkaammin.
Comment