Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moniurahihnan kiristin pomppii

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moniurahihnan kiristin pomppii

    Eli auton ollessa tyhjäkäynnillä kiristin tekee pomppivaa liikettä. Kierrosten nostamisella pomppiminen hieman rauhoittuu.
    Itse kiristinkös se ilmoittelee väsymisen merkkejä? Hihnakin näytti kuluneelta. Se syynä moiseen? Jotain muuta?
    Mitenkäs tuon kiristimen vapautus tapahtuu? Moottori 2.0TFSI

    #2
    Onkohan tuossa bensamallissakin vapaakytkin laturin pyörässä? Jos on, niin sen rikkoutuminen saattaa aiheuttaa kiristimen pomppimisen.

    Tarkastele laturin hihnapyörää, jos siinä on korkki päässä ota se irti. Jos sen alta paljastuu joku muu kuin kiinteä pyörä niin selvitä pyöriikö laturin ankkuri suht vapaasti toiseen suuntaan työkalulla tökkien, kone pysähtyneenä.

    Comment


    • #3
      Minäpä tarkistan asian! ja jos joku tietää onko tuossa laturissa vapaakytkintä?

      edit
      olihan se vapaakytkin siellä. eli se kannattaisi vaihtaa kun näytti 183tkm ajetulta. vinkkejä vaihtotyöhön?

      edit2
      No tuntuipa vapaakytkin olevan kunnossa. Eli olisko vaan hihna venynyt ja wanha joka voisi aiheuttaa tyhjäkäynnillä pomppimista vai kuuluuko se peräti asiaan..?
      Viimeksi muokannut miccomus; 17.2.2013, 15:58. Perustelu: Tutkitaan kunnolla ennen kuin hutkitaan...

      Comment


      • #4
        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=120594

        Olisko tuosta mitään apua? En tiedä, minkälainen ero noiden TFSI- ja 1.8T-koneiden kiristimissä on, mutta vilkaise kuitenki, onko yhtään tutun näköstä. Jos et saa tuota ekan viestin videota muuten auki, kokeile tallentaa se ensin koneelle.

        Comment


        • #5
          Eli taitaa olla kuitenkin edullisin vaihtoehto kun aloittaa hihnan vaihdolla ja katsotaan mitä tapahtuu....

          Comment


          • #6
            Kaippa sitä vois vähän "ennakoida" ja vaihtaa vapaakytkimen... Onko porukalla tietoa saako http://www.motonet.fi/fi/tuote/80405...usarja-13-osaa tällä irroitettua 2.0TFSI:n laturin vapaakytkimen?

            Comment


            • #7
              Ilman pulttipyssyä on turha yrittää irrottaa kytkintä. Yleensä se on hieman XZN:ää muistuttavalla moniurakannalla kiinni. Sarjojen mukana tulee lisäksi Torx, tms. jolla on tarkoitus pitää laturin akseli paikallaan, mutta ne eivät ainakaan omassa käytössä ole kestäneet. Pulttimopolla ammuttuna irtoaa helposti kunhan vaan huomioi, että monessa on vasenkätinen kierre. Uudesta vapaakytkimestä voi vakoilla kumman suuntainen kierre on kyseessä.

              Itse en joka tapauksessa vaihtaisi vapaakytkintä vaan varmuuden vuoksi. Jos hihna irti kytkin ottaa toiseen suuntaan ja pyörii nahkean vapaasti toiseen suuntaan ei sen vaihdolle ole tarvetta. Todennäköisempää on, että itse kirstin on väsähtänyt.

              Comment


              • #8
                Oikeassa kyllä olet, että kiristinkin saattaa olla tiensä päässä. Onkos sen hankinnalle jokin tietty paikka mistä kannattaa ostaa?

                Comment


                • #9
                  Riippuu aikalailla tapauksesta. Saksan ebayssä yleensä hinnat halvempia mutta postikulut tappavat yksittäisen tuotteen hankinnan, tällöin vaaka kääntyy jonnekin topautoosat.fi tai autovaraosat24.fi kantille.

                  Comment


                  • #10
                    Mikäs tähän autoon on nyt tullut, kun ei tuo moniurahihnan kiristin nyt kestä paikallaan. Jakohihna vaihdettiin vuosi sitten 270 tkm kohdalla, jolloin myös moniurahihna kiristimineen vaihdettiin. Kuukausi sitten jätti tielle n. 310 tkm, kun katkesi pultti moniurahihnan kiristimestä. Koitettiin laittaa vanhoilla hiluilla kasaan, mutta kiristin oli huomattavan väljä ja rulla sojotti ihan miten sattuu. Paikallisella pajalla laitettiin uudet Gatesin hihna ja kiristin. Nyt eilen putosi taas ohjaustehostin ja laturi pois pelistä. Pääsin onneksi kotipihaan ja kiristin taas irti. Audi A6 4F 2.0TDI.
                    Viimeksi muokannut Killeri; 27.2.2023, 15:18. Perustelu: Auton tiedot lisätty viestiin.

                    Comment


                      #11
                      Laturin vapaakytkimen jumiminen aiheuttaa väpätystä siihen kiristimeen. Paha sanoa, voiko se ihan noin tiuhaa vikaantumista aiheuttaa, mutta kannattanee tarkistaa/vaihtaa.

                      Comment


                      • #12
                        V Marjamäki Ihmettelinkin remontin jälkeen, että väpättää melko levottomasti tuo kiristin. Saakohan tuota vapaakytkintä uusittua, vai meneekö koko laturi uusiksi? Hiilet tietysti pitää uusia samalla.

                        Comment


                          #13
                          Jos laturi alkuperäinen, vaihtolaturi tilalle vaan.

                          Comment


                            #14
                            Vaihdat vain sen laturin hihnapyörän (vapaakytkin on siinä sisällä) uuteen. Muutaman kympin osa ja lähtee auki yhdellä pultilla, joten helppo koittaa ensin vain se. Tarvitsee tosin erikoishylsyn millä pitää hihnapyörää paikoillaan, mutta sellaisenkin saa vaikka Motonetistä kympillä.

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja Killeri Näytä viesti
                              Jos laturi alkuperäinen, vaihtolaturi tilalle vaan.
                              Mistä vaihtolaturi?

                              Comment


                              • #16
                                Mitä tähän voi olla syitä? Onnistuuko A4 B6: een itsellä kiristimen vaihto(jos vika siinä) suht helposti?

                                Comment


                                  #17
                                  Kulutustavaraa se on, uusi hihna ja kiristin tilalle vaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Millainen urakka?

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei se mikään hirvittävä urakka ole. Pitkittäis koneisissa vähän ahdas väli tehdä, mutta onnistuu kyllä. Youtubesta kannattaa kaivella joku video malliksi jos ei oo tuttu homma niin menee helpommin ja piirrä vaikka kuva miten hihna kulkee ennen irrottamista niin ei tarvi arpoa sitten

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tattis. Taidan ekana testata tuon laturin vapaapyörän...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sehän se on juminut. 19 vuotta vanha laturi joutaa jo vaihtoon.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X