Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.3 20v 7a ei kierrä tappiin asti (+muuta)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.3 20v 7a ei kierrä tappiin asti (+muuta)

    Ajattelin tehdä nyt uuden ketjun vaikka 7a-aiheisia keskusteluja toki on (luettu), mutta ei ihan näistä ongelmista. Toki projekti puolelle voisi tehdä ketjun myös pikkuhiljaa, mutta aloitellaan nyt tässä. Ympäristönä siis typ89 90 quattro.

    Eli aloitetaan nyt siitä että viime kuukausien huollot kattaa: kaikki suodattimet (myös bensa) ja moottoriöljy vaihdettu, jäähdytysneste vaihdettu, venttiilikopan tiiviste uusittu ja samalla pesin tarkasti kaiken mikä kävi irti, mm. imusarja kauttaaltaan painepesurilla, imuläpän putsasin ja huohotusputket.
    Moottoritilakin pesty kunnolla, ja annettu kuivaa lämpöisessä ennen virtojen kytkentää. Sen jälkeen suurin osa sähköliittimistä putsattu ja/tai voideltu kontaktisprayllä. Myös ISV:tä koitin kovasti puhdistaa muutamallakin eri kertaa.

    Ongelmia siis:
    - kylmänä käynnistäessä ei pysy heti käynnissä ilman kaasun painamista, heittelehtii rankasti 0-1000rpm 5-10sek käynnistyksestä. Kuumana käynnistäessä ongelmaa ei käytännössä ole, ja yleisesti tyhjäkäynti kohtalaisen tasainen
    - kylmällä koneella ajoon lähtiessä tekee melko usein semmoisen että ei ota kierroksia kuin noin reilu 2000, ja sitten lyö kokonaan syötön pois, eli menee moottorijarrulle jos ajaa. Muutaman sekunnin päästä ottaa taas kierroksia sen about 2000. Tuntuisi että nimenomaan röpöttäisi kone kun vika päällä.
    Poistuu aina koneen hiukan lämmettyä, ei tarvi välttämättä edes uudelleen käynnistystä niin alkaa toimimaan normaalisti. Tätä nyt ei kuitenkaan tapahdu ollenkaan joka kylmästartin jälkeen. Lisäpähkinänä teki kerran saman kesken pitkän maantieajon, pakkasta kyllä silloin -25, poistui tuolloin hetken paikallaan käyttämisen ja uusintastarttien jälkeen
    - yleisesti kone tuntuisi toimivan ja vetävän tehojensa mukaisesti, eli esim. tyypillinen "nykäisy" löytyy siitä 4000 kierroksen paikkeilta. Kuitenkin kun kierrättää tappiin asti, niin 6500 kierroksen paikkeilla meno selkeästi hyytyy, eli kierrosten nousu hidastuu huomattavasti, kuitenkin niin että hitaasti keräilee silti sinne rajoittajalle 7200 asti. Mutta tämän punarajalle kierrättämisen jälkeen menee aina ilmeisesti jonkinlaiseen vikatilaan ja kone alkaa nykiä hiukan ja vetää huonosti kautta alueen. Tämä poistuu uudelleen käynnistyksellä.
    -jäähdytysnesteiden vaihdon ja järjestelmän pesukäsittelyn jälkeen moottorin lämpömittari lakkasi toimimasta. Käsittääkseni siitä multivika-anturista tulee erillinen tieto mittarille. Olisikohan tuo multivika jotenkin ottanut itseensä nesteiden vaihdossa? (Vanhat nesteet oli TOSI vanhat)

    Yleishuomiona kulutuspuoli myös reippaanlaista, maantiellä 10-11, kaupungissa 13-16l/100km.
    Tulipa paljon tekstiä, mutta minkälaisia ajatuksia olisi raadilla tämmöisiin onkelmiin?
    Viimeksi muokannut Winter; 16.2.2013, 16:56. Perustelu: tarkennuksia ja lisäyksiä

  • #2
    tulpat + kaapelit + jakajan osat?

    Comment


    • #3
      Lambda alkuperäinen?

      Comment


      • #4
        Ei tunnu lambdavialta noin äkkiä ajatellen. Lambdasäätö astuu kuvaan vasta moottorin saavutettua sopivan käyntilammön. Nythän häiriö poistuu lämmetessä.

        Minullakin oli mielessä ensin sytkäosat.

        Comment


        • #5
          Lambda on kyllä vaihtolistalla joka tapauksessa, ei tieto koska/onko vaihdettu.
          Suurehko kulutus voisi viitata vanhaan lambdaan.

          Sytkäosista sen verran että edellisen omistajan puheiden mukaan oli tulpanjohdot + tulpat juuri vaihdettu, tiedä sitten.
          Ainakin nyt tulpat voisi vaihtaa hetimmiten. Bosch FR6LTC tulppaa tunnutaan tuohon tarjoavan, 20v.orgin mukaan Bosch F6 DTC olisi ohjekirjan mukainen, mutta tuommoista nyt ei paljon tunnu löytyvän. Mitä olette yleensä 7a:an laittaneet? Entä mitä johtoja suositella?

          Jakajaa en ole käyttänyt irti, mikä siinä tämmöisiä vikoja aiheuttaisi, hall-anturi?

          Comment


          • #6
            Onko johdot 5k ohmiset?

            Comment


            • #7
              Jahas, pitääpäs tarkistaa tuo ohmi määrä. Eli juurikin 5 ohmisetko niiden piti olla?

              Beru:n johdot ne nyt asennettuna ainakin pitäisi olla, eli sikäli ymmärtääkseni ainakin oikealla pohjalla asia.

              Comment


              • #8
                Berut taitaa olla just ne 5k johdot eli on oikeet.

                Comment


                • #9
                  Tästä naapurista saattaisi löytyä toinen multivika-anturi, jos tahdoit koittaa muuttuuko miksikään sen vaihdolla.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitokset Mehtalalle avuntarjonnasta! Mutta tuli vasta nyt päivitettyä profiilia, työasioissa ollaan toistaiseksi ulkomaiden puolella, autoineen päivineen.
                    Mutta siltikin: onko sulla 7a-koneen multivika olemassa, vai olikos se näissä aikakauden laitteissa enemmänkin yleismallinen?

                    Comment


                    • #11
                      Tuo on peräisin NG koneesta, mutta olettaisin että oli näissä kaikissa sama.

                      ps. Kauas oot pohojanmaalta lähteny...

                      Comment


                      • #12
                        Sen verran raporttia että mm. lambdan ja multivika-anturin vaihdon jälkeen tuntuu nyt vetävän tappiin asti aika normaalisti. Tosin noiden vaihdon jälkeen tullut ajettua todella vähän kun kori projektivaiheessa.
                        Kulutus maantiellä myös laski kevään aikana 10->8,5l/100km, ajoittuen suurinpiirtein siihen kun vaihdoin raskaammat ja leveämmät kesärenkaat! Kehältään kyllä ihan aavistuksen kesäpyörät pienemmät.
                        Lamda vaihtui vasta kulutuksen laskun jälkeen.

                        Ihmetellään silti nyt tuota moottorin lämpömittaria. Eli ennemiin keväällä jo juottelin mittariston liitäntöjä uusiksi, mutta ei ollut mitään vaikutusta, lämpömittari aivan kuollut. Multianturin vaihdolla mittari heräsi henkiin, mutta viisari nousee vain noin 60 asteeseen.
                        Ei tuossa viissiin muut anturit vaikuta tuohon mittarin näyttöön? Se pääjäähdytinkennon alapään anturi vissiin vain flektille?
                        Viimeksi muokannut Winter; 6.8.2013, 20:31.

                        Comment


                        • #13
                          Itselläni 7a nokat ja ajoituksia säätäessä törmännyt tuohon, että vetää komeasti ylös asti, mutta nopean vaihdon jälkeen alkaa empiä. Tietyn pykälän jälkeen mitä enemmän aikaistaa pakoa, sitä enemmän teki. Eli kun alkoi ahtojen nousu aikaistumaan, alkoi tehdä samalla tuota. Imunokan ajoituksella ei taida olla niinkään paljoa väliä.
                          Eli onko remmiin koskettu, voiko pakosen ajoitus olla pielessä, tai nokkien välinen ketju löysä?

                          Comment


                          • #14
                            Multianturin vaihdolla mittari heräsi henkiin, mutta viisari nousee vain noin 60 asteeseen.
                            Ei tuossa viissiin muut anturit vaikuta tuohon mittarin näyttöön? Se pääjäähdytinkennon alapään anturi vissiin vain flektille?
                            Ei vaikuta muut anturit, eli oiskohan termari vaihtokunnossa.

                            Comment

                            Working...
                            X