Ajattelin tehdä nyt uuden ketjun vaikka 7a-aiheisia keskusteluja toki on (luettu), mutta ei ihan näistä ongelmista. Toki projekti puolelle voisi tehdä ketjun myös pikkuhiljaa, mutta aloitellaan nyt tässä. Ympäristönä siis typ89 90 quattro.
Eli aloitetaan nyt siitä että viime kuukausien huollot kattaa: kaikki suodattimet (myös bensa) ja moottoriöljy vaihdettu, jäähdytysneste vaihdettu, venttiilikopan tiiviste uusittu ja samalla pesin tarkasti kaiken mikä kävi irti, mm. imusarja kauttaaltaan painepesurilla, imuläpän putsasin ja huohotusputket.
Moottoritilakin pesty kunnolla, ja annettu kuivaa lämpöisessä ennen virtojen kytkentää. Sen jälkeen suurin osa sähköliittimistä putsattu ja/tai voideltu kontaktisprayllä. Myös ISV:tä koitin kovasti puhdistaa muutamallakin eri kertaa.
Ongelmia siis:
- kylmänä käynnistäessä ei pysy heti käynnissä ilman kaasun painamista, heittelehtii rankasti 0-1000rpm 5-10sek käynnistyksestä. Kuumana käynnistäessä ongelmaa ei käytännössä ole, ja yleisesti tyhjäkäynti kohtalaisen tasainen
- kylmällä koneella ajoon lähtiessä tekee melko usein semmoisen että ei ota kierroksia kuin noin reilu 2000, ja sitten lyö kokonaan syötön pois, eli menee moottorijarrulle jos ajaa. Muutaman sekunnin päästä ottaa taas kierroksia sen about 2000. Tuntuisi että nimenomaan röpöttäisi kone kun vika päällä.
Poistuu aina koneen hiukan lämmettyä, ei tarvi välttämättä edes uudelleen käynnistystä niin alkaa toimimaan normaalisti. Tätä nyt ei kuitenkaan tapahdu ollenkaan joka kylmästartin jälkeen. Lisäpähkinänä teki kerran saman kesken pitkän maantieajon, pakkasta kyllä silloin -25, poistui tuolloin hetken paikallaan käyttämisen ja uusintastarttien jälkeen
- yleisesti kone tuntuisi toimivan ja vetävän tehojensa mukaisesti, eli esim. tyypillinen "nykäisy" löytyy siitä 4000 kierroksen paikkeilta. Kuitenkin kun kierrättää tappiin asti, niin 6500 kierroksen paikkeilla meno selkeästi hyytyy, eli kierrosten nousu hidastuu huomattavasti, kuitenkin niin että hitaasti keräilee silti sinne rajoittajalle 7200 asti. Mutta tämän punarajalle kierrättämisen jälkeen menee aina ilmeisesti jonkinlaiseen vikatilaan ja kone alkaa nykiä hiukan ja vetää huonosti kautta alueen. Tämä poistuu uudelleen käynnistyksellä.
-jäähdytysnesteiden vaihdon ja järjestelmän pesukäsittelyn jälkeen moottorin lämpömittari lakkasi toimimasta. Käsittääkseni siitä multivika-anturista tulee erillinen tieto mittarille. Olisikohan tuo multivika jotenkin ottanut itseensä nesteiden vaihdossa? (Vanhat nesteet oli TOSI vanhat)
Yleishuomiona kulutuspuoli myös reippaanlaista, maantiellä 10-11, kaupungissa 13-16l/100km.
Tulipa paljon tekstiä, mutta minkälaisia ajatuksia olisi raadilla tämmöisiin onkelmiin?
Eli aloitetaan nyt siitä että viime kuukausien huollot kattaa: kaikki suodattimet (myös bensa) ja moottoriöljy vaihdettu, jäähdytysneste vaihdettu, venttiilikopan tiiviste uusittu ja samalla pesin tarkasti kaiken mikä kävi irti, mm. imusarja kauttaaltaan painepesurilla, imuläpän putsasin ja huohotusputket.
Moottoritilakin pesty kunnolla, ja annettu kuivaa lämpöisessä ennen virtojen kytkentää. Sen jälkeen suurin osa sähköliittimistä putsattu ja/tai voideltu kontaktisprayllä. Myös ISV:tä koitin kovasti puhdistaa muutamallakin eri kertaa.
Ongelmia siis:
- kylmänä käynnistäessä ei pysy heti käynnissä ilman kaasun painamista, heittelehtii rankasti 0-1000rpm 5-10sek käynnistyksestä. Kuumana käynnistäessä ongelmaa ei käytännössä ole, ja yleisesti tyhjäkäynti kohtalaisen tasainen
- kylmällä koneella ajoon lähtiessä tekee melko usein semmoisen että ei ota kierroksia kuin noin reilu 2000, ja sitten lyö kokonaan syötön pois, eli menee moottorijarrulle jos ajaa. Muutaman sekunnin päästä ottaa taas kierroksia sen about 2000. Tuntuisi että nimenomaan röpöttäisi kone kun vika päällä.
Poistuu aina koneen hiukan lämmettyä, ei tarvi välttämättä edes uudelleen käynnistystä niin alkaa toimimaan normaalisti. Tätä nyt ei kuitenkaan tapahdu ollenkaan joka kylmästartin jälkeen. Lisäpähkinänä teki kerran saman kesken pitkän maantieajon, pakkasta kyllä silloin -25, poistui tuolloin hetken paikallaan käyttämisen ja uusintastarttien jälkeen
- yleisesti kone tuntuisi toimivan ja vetävän tehojensa mukaisesti, eli esim. tyypillinen "nykäisy" löytyy siitä 4000 kierroksen paikkeilta. Kuitenkin kun kierrättää tappiin asti, niin 6500 kierroksen paikkeilla meno selkeästi hyytyy, eli kierrosten nousu hidastuu huomattavasti, kuitenkin niin että hitaasti keräilee silti sinne rajoittajalle 7200 asti. Mutta tämän punarajalle kierrättämisen jälkeen menee aina ilmeisesti jonkinlaiseen vikatilaan ja kone alkaa nykiä hiukan ja vetää huonosti kautta alueen. Tämä poistuu uudelleen käynnistyksellä.
-jäähdytysnesteiden vaihdon ja järjestelmän pesukäsittelyn jälkeen moottorin lämpömittari lakkasi toimimasta. Käsittääkseni siitä multivika-anturista tulee erillinen tieto mittarille. Olisikohan tuo multivika jotenkin ottanut itseensä nesteiden vaihdossa? (Vanhat nesteet oli TOSI vanhat)
Yleishuomiona kulutuspuoli myös reippaanlaista, maantiellä 10-11, kaupungissa 13-16l/100km.
Tulipa paljon tekstiä, mutta minkälaisia ajatuksia olisi raadilla tämmöisiin onkelmiin?
Comment