Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Oudon äänen metsästys S4 B5

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Oudon äänen metsästys S4 B5

    Mun autonomistuksen aikana autossa on ollut aina sirittävä ääni tietyissä ajotilanteissa ja nyt se on pikkuhiljaa koventunut ja lisääntynyt sen verran, että **tuttaa.

    Auto siis -01 S4 B5 AZB koneella (2001.5) ja manuaalilootalla.

    Ääni on pahimmillaan vitos ja kutosvaihteella ja kuuluu jatkuvasti sekä tasakaasulla ja moottorijarrulla. Ainoastaan aivan pintakaasulla ääni poistuu. Muilla vaihteilla ääni on satunnaisempaa ja riippuu ajotilanteesta. Heti kun painaa kytkimen pohjaan ja vapaalle, niin silloinkin ääni poistuu. Pienemmillä vaihteilla voi kuulua eritäin vaimeita lyhyitä ääniä senkin jälkeen kun on painanut kytkimen pohjaan.

    Ääntä ei kuulu autoa paikallaan kierrättämällä.

    Äänen taajuus muuttuu korkeammaksi kierrosten mukaan.

    Kun auto on ollut lämpimässä pitkään ja lähtee pakkaseen ajamaan, niin ääni on kovempi heti ja ilmenee heti pienemmilläkin vaihteilla.

    Omasta mielestä tuo on kuulostanut jonkun venttiilin resonanssilta, mutta olen kallistumassa voimansiitoon.

    Ääninäytteitä:
    http://amalin.kuvat.fi/#/kuvat/S4/ne...jarrulla_2.mp4 (nelosvaihde moottorijarrulla. nelosella ääni kuulu harvoin veto päällä.)
    http://amalin.kuvat.fi/#/kuvat/S4/Pi...vaihteilla.mp4 (Pienillä vaihteilla kuuluu vain alussa lyhyt ääni)
    http://amalin.kuvat.fi/#/kuvat/S4/vaihto+vitoselle.mp4 (pahin tilanne jatkuva ääni vitosvaihteella)


    koneen osaltahan tämä auto on käynyt aikamoisen läpikäynnin pari isomman vaurion muodossa:

    Kansi halki:
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=67313

    Ennen kannen halkeamista en ääntä huomannut, mutta itse en ollut autolla siinä vaiheessa ajellutkaan, kun pari tuhatta kilsaa.

    pikkuhiljaa sen jälkeen sirittävä ääni rupesi kuulumaan lähinnä talvella kylmillä ilmoilla satunnaisesti.

    Sen jälkeen meni Jakopään hihna katki.
    [COLOR=#0066cc]http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=88314[/COLOR]

    Moottori oli purettuna alakertaa myöten. Laakerit vaihdettu ja laitettu uudet koneistetus kannet nokat ja ketjut. uusittu myös nostajat ja kaikki mahdolliset tiivisteet, vesipumppu, kiristimet yms.

    Viimekesän Viper tuningin softaus ei tuonut ainakaan oleellista muutosta.

    Muita vaihdettuja osia liittyen tähän ja muihin huoltoihin.
    N75
    N249 delete.
    vihreät vastaventtiilit koneen päällä
    huohotus.
    suctionjet pump
    bypassit
    N80
    Aktiivihiilisäiliö
    Bensapaineen säädin
    suuttimet
    Turbot
    Downpipetkin ovat vaihtuneet kahteen kertaan.
    Kytkin ja paineasetelma

    Ahtovuodot testattu kesällä, ei vuotoja ulospäin. Ahdotkin pysyi dynossa tosi stabiilina 1.4 bar.

    Laatikkoon on vaihdettu öljyt pari vuotta sitten ja laitettu viime kesänä RVS:t

    Ei välttämättä liity tähän, mutta tankin luukun luona haisee ajon jälkeen bensa. Ei tule alhaalta suodattimen luota, vaan tankin korkin kohdalta. Painetta?
    Viimeksi muokannut amalin; 11.2.2013, 16:42.

    #2
    Erikoinen ääni tosiaan. Voidaan vaihtaa päittäin bensakorkkia pariksi päiväksi jos näissä oli huohottava korkki?

    Mullakin oli muuten joskus zirpitystä ja epäilin pakosarjan ja kannen välistä vuotoa?

    Comment


      #3
      Eli tuleeko vaihdelaatikosta? Vai tuleeko jos ihan jos paikallaankin kaasuttelee tai pitää kierroksia.

      Auto nosturelle ja ajaamaan siellä vain. Pääsee alapuolelta tutkimaan ja kuulostelemaan.

      Comment


        #4
        Pakosarja kävi kans mielessä, mutta luulis ettei se ole noin vaihderiippuvainen. Ei kuulu paikallaan kaasutellessa.
        Pitääpä yrittää saada auto nosturille, toivottavasti ääni tulee esille ilman kuormaa.

        Tähän asti olen kuvitellut äänen tulevan moottorista, mutta osia on jo vaihdettu niin paljon, ettei oikeen mitään ole jäljellä ja äänen pahentuessa olen pystynyt tunnustelemaan kuormitustilanteita niin, että rupeaa tuntumaan, että lähde olisi voimansiirto, ...ehkä.

        Äänen suunta kuulostaisi olevan enemmän etuoikealla.

        Comment


          #5
          Muuttako jarrun painaminen tai jarrua vasten kuormitus mitään, myös käsijarru ? Entä vaihdekepin liikuttelu ?

          Comment


            #6
            Pääsen vasta ensi maanantaina testaamaan, mutta aikaisemmin en ole kepin vatkaamisella saanut ääntä kuulumaan enkä ole toistaiseksi jarrua vasten testaillut.

            Comment


            • #7
              Voimansiirtoa veikkailen minäkin, mutta melko laajakäsite sekin. Itsellä tuli aikoinaan laitettua kiireessa bensapumpun luukun tiiviste huonosti ja pukkasi sieltä kunnon hajut, täydella tankilla tuli ihan pensaa maahanki.

              Comment


                #8
                Toi bensanhaju tulee varmuudella korkin kohdalta. Olen haistellut suosattimen ja pumpun luota, mutta ainoastaan korkista haisee. Joskus sihahtaa vienosti. Luultavasti yhteyttä tuohon ääneen ei ole, mutta en vielä ole sulkenut täysin pois. Bensapumppuna on 044.

                Comment


                • #9
                  Vaihdelaatikkoa kyllä veikkaisin äänen aiheuttajaksi edelleen. OT:na omasta 6-vaihteisesta hävisi juuri käytännössä kokonaan kolmosvaihteen laakeriujellus RVS:llä, mutta ei tuo ääni kuulosta laakerivialta vaan joltain irtonaiselta osalta tms.

                  Comment


                    #10
                    Minäkin veikkaisin lootaa. Yksi pieni mahdollisuus voisi olla kardaanin suojapelti, jos se ottaa kardaaniin kiinni? Pystyykö äänen suuntaa mitenkään paikallistamaan? Moottoria en ainakaan epäilisi tuon perusteella mitä nyt läppärin kajareista erotti.

                    Comment


                      #11
                      Itse sulkisin varmuudella seuraavat pois:
                      ei: pyöränlaakeri, rengas, kardaani, vetarit. Kaikki edellämainitut kun pyörivät tasanopeudella kytkimen polkemisesta huolimatta.

                      Itselle tulisi mieleen vaihdevivuston ottaminen kiinni johonkin esim kardaaniin? Tämä selviää kun kuuntelet, että loppuuko ääni kun laitat kytkimen pohjaan vs. vaihdat vapaalle. Silloin vivusto siirtyisi eri paikkaan. Pienillä vaihteilla vosi laatikko/kone liikahtaa siten, että vivusto ottaa kiinni hetken.

                      Isojen vaihteiden rattaat, jotka pyörivät samaan aikaan, mutta lakkaavat pyörimästä kun vaihdetaan vapaalle. Joku vaihteistovelho osaa varmaan tämän ratkoa.

                      Ota laatikosta öljyt ulos ja katso paljonko siellä on metallia.

                      Comment


                        #12
                        Varasin maanantaille Jereltä nosturin, niin päästään etsimään ääntä. Hassua miten se muuttuu noin jatkuvaksi ääneksi vitoselle vaihtaessa. Sen takia aluksi aattelin, että ecussa on joku vaihteistokohtainen kartta jollekin venttiilille.

                        Ainiin, konetta viimeksi irroittaessa huomasin, että kytkinkopassa oli pyörinyt jotain irallista ja huomasin, että paineasetelmasta puuttui pala. Nyt tosin koko setti vaihdettu, joten ei pitäs enää olla siitä kiinni. Eikä satunnaisesti pyörivä pala aiheuttaisi tuollaista jatkuvaa ääntä.
                        Tietty oisko vauhtipyörän väliin voinut joutua jotain, mutta luulis, että sekään ei olis noin vaihderiippuvainen, vauhtis on kyllä joutunut pienemmilläkin vaihteilla kovemmalle rasitukselle ilman ääntä. Auton orkkis kaksoismassa edelleenkin kiinni.

                        Pystyykö äänen suuntaa mitenkään paikallistamaan?
                        Etuoikealta enemmän.

                        Ota laatikosta öljyt ulos ja katso paljonko siellä on metallia.
                        Parivuotta sitten vaihdettaessa oli ihan mormaalit öljyt, ei purua. Toki ääni on pahentunut siitä, joten voihan sitä purua toki nykyään olla.

                        että loppuuko ääni kun laitat kytkimen pohjaan vs. vaihdat vapaalle.
                        Loppuu, ainoastaa aivan kevyt ääni saattaa kuulua, kun oikein kuuntelee ja tosi satunnaisesti ja lyhyesti.
                        Viimeksi muokannut amalin; 11.2.2013, 16:41.

                        Comment


                          #13
                          Helposti saatavilla oleviin pyöriviin ei ainakaan viimeksi mikään ottanut kiinni. Eli vetarit ja kardaani.
                          Luulen että keskitytään tuohon kytkimen kanssa pelaamiseen, jos se selkeästi muuttaa ääntä.

                          Comment


                            #14
                            Nyt on autoa ajeltu pyörät ilmassa ja ääni kuuluu vaihdelaatikosta vetarien ja torsenin välistä, eli 5 ja 6 vaihteen mekanismista. Luultavasti muilla vaihteilla ääni kuuluu vain välillisesti jonkun osan heiluessa. 5 ja 6. vaihteilla jatkuvana. Tuo että 5 ja 6 kutosvaihde on samassa paketissa selittää aika hyvin sen miksi ääni kuuluu pahiten juuri niillä vaihteilla.

                            Eli tässä kuvassa osiosta 2. http://amalin.kuvat.fi/#/kuvat/S4/S4_DSY_laatikko.jpg

                            Js saman kohdan sisuskalut: http://amalin.kuvat.fi/#/kuvat/S4/S4_DSY_5_6_assy.jpg

                            Toivottavasti kestää Tahkon reissun. Luulis kestävän kun on jo pari vuotta jonkinlaista ääntä pitänyt.

                            Comment


                              #15
                              Stetoskoopillako sait paikallistettua?

                              Tästä lääkettä ongelmaan?

                              Tuskin se nyt heti on hajoamassa kerran on kestänyt jo kauan.

                              Comment


                                #16
                                Njoo stetoskoopillakin, mutta oli suht selkeä se äänen lähde, kun seisoi siellä autonalla. Jere piti meisseliä siinä osiossa ja tuntui selkeästi.

                                Comment


                                  #17
                                  Siinä vielä liiikkuvaa kuvaa "mies ja meisseli" http://amalin.kuvat.fi/#/kuvat/S4/13020009.mp4
                                  Auto siis 4 vaihteella tyhjäkäynnillä ja ääni tulee satunnaisesti, kuuluu selleisia lyhyitä "zirp"-ääniä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kävin tänään näyttämässä laatikoa semmosella joka on noita laatikoita laitellu.
                                    Katottiin öljyt ja näytti valuttaessa ihan OK:lta, mutta taskulampun valossa oli metallinhohtoöljyt.

                                    Epäili, että tossa kuvassa osat 14 ja/tai 17 on lähtenyt irti tms, niin rattaistot pääsee hankaamaan vastakkain.
                                    http://amalin.kuvat.fi/#/kuvat/S4/5_6_vaihde.jpg

                                    Nyt kun vaihteistoremppa on edessä, niin mitäs kannattas samalla päivittää?
                                    synkrot tai jotain muuta?

                                    Comment


                                      #19
                                      JHM:n uudet synkat ainakin kannattaa laittaa jos laatikon lihoiksi pistät.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ja varmaan vaihteiston tulikumit ja vivustopäivitystä kannattaa laittaa samalla?

                                        Comment


                                          #21
                                          No ainakin JHM:n keppi, jos sulla sitä vielä ei ole.

                                          JHM:llähän on uudet niiden speksaamat synkrot. Nuo voisi olla aika kivat.

                                          Comment


                                            #22
                                            Laatikkopajalla oli sen verran kiirettä, että homma seisoi odottamassa, mutta tänään vihdoinkin löytyi äänen aiheuttaja.

                                            Tossa on laatikko levällään: http://amalin.kuvat.fi/kuvat/S4/01E_osina.jpg

                                            Ja siinä äänen aiheuttava 5-vaihteen ratas:
                                            http://amalin.kuvat.fi/kuvat/S4/5-ratas.jpg
                                            http://amalin.kuvat.fi/kuvat/S4/5-ratas2.jpg

                                            Eli nuo nimismiehen kiharat tuolla rattaan sisäpinnalla.

                                            Laatikko oli kuulemma muuten ihan huippukunnossa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Aika erikoinen vika. Eikö se ratas ole syönyt laakeria/akselia? Mitä lootalle on nyt tarkoitus tehdä?

                                              Comment


                                                #24
                                                Laakeri ja akseli oli ok.
                                                Nyt vaan tarttis uutta ratasta. Marmorilla maksaa yli 500€.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kerrohan varaosanumero.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Muistaakseni tuo: 01E311361B
                                                    Pitää tarkistaa vielä töiden jälkeen, jäi muistiinpanot kotiin.
                                                    Tuohon kelpuuttaisin hyvä käytetyn osankin, koska vika on erittäin harvinainen ja osan voi vaihtaa irrottamatta koko askia. Torseni vaan edestä pois.

                                                    Myös neulalaakeri 01E311118 vaihdetaan varmuuden vuoksi.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Jokos tässä on se uusi ratas?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        On ratas vaihdettu, ei apua. Ääni edelleen tallella, vaikka tuo ratas näytti niin selkeältä äänen aiheuttajalta.
                                                        Ehkä ääni hieman pieneni, mutta voi mennä uusien öljyjen piikkiin.

                                                        Torsenin laakerit menee viel uusiks. Onneks ei ollu kalliita.
                                                        Auto on ollu seisonnassa viime talven jälkeen, ei oo jaksanu tehä tälle juuri mitään.
                                                        TFSI puolakonversiossa meni 8 kuukautta :)
                                                        Viimeksi muokannut amalin; 25.12.2014, 00:28.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Päivitystä tähän. Tuli otettua Torsen irti ja todettua, että sielläkin kaikki kunnossa.

                                                          Ruettiin vaihdelaatikkospesialistin kanssa katsomaan hieman tarkemmin räjäytyskuvia ja ihmeteltiin shimmilevyjen tarkoitusta. Sen seurauksena löytyi kuvista kartiorullalaakeri, joka säädetään välyksettömäksi niillä shimmipaloilla.

                                                          Kun torsen oli irti, pääsi laatikon takapuolelta kokeilemaan niiden sisäkkäisten akselien sisemmän välystä. Ja olihan siinä pieni välys. Tästä luultavasti johtuu ääni. Ja luultavasti välyksestä johtuen oli tuo vaihdettu ratas saanut nimismiehen kiharat laakeripinalle. Akseli pääse välyksesä johtuen värisemään sen verran.

                                                          Korjaus vaatisi taas vaihdelaation räjäyttämisen palasiksi.
                                                          Viimeksi muokannut amalin; 2.11.2015, 15:57. Perustelu: typot

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kartiorullalaakerithan on tavallisesti pikemminkin esijännityksessä (kuulalaakereilla välys).

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X