Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kansitiivisteen vaihdosta (ABY)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kansitiivisteen vaihdosta (ABY)

    Huomasin että kannen ja lohkon välistä, pakosarjan puolelta, tihkuu jäähdytysnestettä. Kansitiiviste pitäisi siis mitä ilmeisimmin vaihtaa. En ole moista operaatiota aikaisemmin suorittanut, joten neuvot olisivat tarpeen.

    Onko suositeltavaa nostaa kansi irti imu- ja pakosarja paikallaan?

    Entäs kannen plaanaus, mitä kannesta on purettava ennen plaanausta?

    Onko kansipinnapulttien (ARP, Raceware) käytössä mitään järkeä? Mitä maksavat? Orkkis pultit ovat kertakäyttökama, em. pinnapultit ilmeisesti ei?

    Muita vinkkejä? Tiedän että tässä kohtaa usein suositellaan koneistaa seetit, hioa venttiilit, vaihtaa ohjurit, venttiilivarsien kumit, nostajat ja nokkien välinen ketju. Pitäähän tuotakin harkita, mutta kumit, nostajat ja ketju ovat harmittavasti vaihdettu alle 10 tkm sitten. Jakopään hihna hilppeineen ovat nekin vaihdettu suht. äskettäin.

    #2
    Kai se siitä sarjoineenkin nousee, mutta itse varmaan lähtisin purkamaan rojuja ensin irti konehuoneessa.

    Imuvenat pitää purkaa pois plaaniin sillä ne törröttää snadisti yli kansitason.

    Muutamat vakiopultit saat ostaa pinnapulttien hinnalla. Jos ei ole hipo-aikeita eli käytännössä jatkuvaa remonttia tiedossa niin melkeinpä rahan tuhlausta.

    Comment


      #3
      En ole koskaan purkanut ABY:stä kantta, mutta eiköhän siihen päde samat ohjeet, kuin muihinkin kansiremppoihin. Ohjureiden ja venttilien kunto kantsii tutkia ja uusia niitä jos tarvetta on. 20vt kansien halkeilusta on myös ollut jonnin verran puhetta. Ei olisi varmaan yhtään huono idea teettää kannelle painetesti kun koneistamolle tulee asiaa kuitenkin kannen oikaisun tiimoilta. ARP:n pinnapulteista tai oikeastaan niiden aluslevyistä ollut myös juttua. Olikohan niissä liian pienet aluslevyt, jotka saattavat upota kanteen tjs. Viisaammat kertokoon enempi aiheesta.

      Jos et laita pinnapultteja, niin kannen takaisinasennusta voi helpottaa sellainen kikka, että sahaat parista-kolmesta vanhasta kansipultista kannat pois eli teet niistä "pinnapultit", kierrät ne lohkoon kiinni ihan vaan sormikireyteen. Sitten vaan tiputat kansitiivisteen lohkon päälle. Noi pultit toimii kannen paikalleenasennuksen ajan "ohjureina", jotka pitää tiivisteen oikeassa paikassa ja myös kansi menee laakista oikeaan kohtaan, kunto ujutat sen "pinnapulttien" avulla paikalleen. Sitten vaan parit kansipultit paikoilleen sormikireyteen ja sen jälkeen poistat noi "pinnapultit" yläkautta ja laittelet loput kansipultit paikoilleen ja rupeat kiristämään kantta säädettyyn momenttiin. Tietty jos kannessa on jotkut ohjuritapit, niin noitten "pinnapulttien" kanssa pelaaminen ei ole tarpeellista.

      Comment


        #4
        Ilkka, 20v:ssä menee lohkon kaksi ohjuritappia ihan kanteen asti toisin kuin 10v:ssä.

        Juuri joku aika sitten 8v-konetta kasaillessa oli hämmennys suuri kun hienot ohjuritapit pitää tasan kannentiivistettä kohdillaan ja itse kannen kohdistuksessa on välystä vaikka kuinka. Juuri sahatuilla pulteilla tuli se sitten aseteltua "kohdilleen". Hämmentäviä ratkaisuja.

        Comment


          #5
          Ok, hyvä tietää. Varmaan itsekin pääsen askartelemaan 20vt-kannen kanssa ennemmin tai myöhemmin.

          Comment


          • #6
            Näyttää korjauksen työmäärä ja kustannukset paisuvan suuhteettoman suuriksi vikaan nähden. Taidan vielä hetken seurata tilannetta. Tuo ARP:n prikkaongelma olikin tiedossa, vaikka en kyllä ole kuullut ongelmista Audien kohdalla.

            Comment


              #7
              Jatketaanpa vanhaa ketjua

              Tänään ponnistin pirssiä että syy nesteiden häviämiseen löytyisi, niin menihän ne nesteet ja öljyt sekaisin.

              Laitan toisen rempatun kannen tilalle, kunhan saan sen rempattua

              Mikäs ARP:in pinnapulttien saatavuus/hinta on nykyään?

              Mitäs muuta vesipumpun ja nokkahihnan lisäksi kannattaa uusia?

              Mikäs on nokkien pukkien järjestys, kun ne on varakannessa irrallaan?
              Viimeksi muokannut pipo_esa; 27.8.2007, 00:18.

              Comment


                #8
                Kiristinrulla nyt ainakin. Varalle kampiakselin hammashihnapyörä ja pultti. Stefa kannattaa myös olla varalla.

                Comment


                • #9
                  Vaihtoon vielä termari jos ei ole vähään aikaan vaihdettu. Venakopan tiiviste jos vuotaa pahasti. Hall anturin vaihto taitaa myös vaatia nokkapyörän irroituksen, joten sen voi tietenkin vaihtaa samalla varmuuden vuoksi. Nokkien välinen ketju myös vaihtoon jos vaikuttaa löysältä. Ja nokka-akselin stefa tietty.

                  Jakohihnan lisäksi myös muut hihnat on myös hyvä vaihtaa samalla. Oikeanpuoleinen moottorin tukikumi voipi olla kätevä vaihtaa kun pakosarja on irti.

                  Sitten vielä hydraulinesteet vaihtoon jos ovat vanhat, jälkijäähyn anturi ja kiertovesipumppu kun kerran järjestelmä tyhjänä, hapertuneiden letkujen vaihto, kuulerin puhdistus, kuulerin liitoksen tiivistys... Oman maun ja lompakon mukaan.

                  Comment


                  • #10
                    ARPin pulttit ovat hyllytavara US-Partsissa 195.- sarja (ARP204-4207)
                    Laakeripakkat mene seuravasti:
                    5 10
                    4 9
                    3 8
                    2 7
                    1 6
                    ketju

                    Comment


                      #11
                      Ja viiste kohti virranjakajan paikkaa.

                      Comment


                      • #12
                        Lisää lainailua.

                        Mistäs metalli kannentiiviste? RS2 onko metallinen?

                        3b koneeseen siis tulossa.

                        Comment


                        • #13
                          No vaikka tarvikkeena Victor Reinz:n tiiviste. Se on ainakin metallinen. Marmorilla taitaa saada vain metallista.

                          Comment


                          • #14
                            Kannentiiviste Tepolta. Metallinen. Tänään sain omani taas.

                            Comment


                            • #15
                              Mikäs on tepon hinta tiivisteelle. Marmorilla on alkuperänen tiiviste 100?

                              Comment


                                #16
                                Reinzin "kansipelti" 48e, yks on hyllyssä.

                                Comment

                                Working...
                                X