Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 2.0E(?) 85kw '92 päästöt hurjat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 2.0E(?) 85kw '92 päästöt hurjat

    Morjens!

    Audissa siis vuoden takaiselta vikalistalta päästöt olivat aika hurjat, lukemia ei tässä nyt tällä hetkellä käsillä mutta päivitän tänne kun saan ne käsiini. Yksi alipaineletku oli lähes kokonaan poikki joka vaihdettiin uuteen siinä toivossa että se olisi vain syyllinen. Uudet lukemat otettiin perjantaina eikä oikeastaan poikennut aikaisemmista. Bensiini kyllä oli osittan tankissa seissyttä paskaa.

    Osa arvoista oli kuitenkin noin tuplat sallituista (päivitän huomenna tänne lukemat), lambda oli 0,96.

    Mittausten jälkeen on nyt vaihdettu lambda, uusi ilmansuodatin ja paikattu vuoto joka oli noin 50cm katin jälkeen sekä tankki täyteen 98. Uskaltaisikohan käydä yrittämässä vai onko nuissa joitakin muita yleisiä kohteita mikä voisi mättää?

    En tiedä oliko harhaluuloa tai sitten mielestäni kylmänä putkesta ei tuppaa savua läheskään niin paljoa kuin moottori lämpimänä, savutus ei mielestäni hirveästi vähentynyt näillä korjauksilla muttei haise niin pahalle. Mitään käynnistys tai käyntiongelmia ei ole, lähtee käyntiin kun unelma ja kiihtyy/kulkee ihan pirteästi.


    Toivottavasti jotain selvää sai tilanteesta, päivitän huomenna lukemia.
    Viimeksi muokannut Janspede; 3.2.2013, 18:59.

  • #2
    Noniin, käytetty uudelleen pakokaasumittauksessa eikä se vieläkään läpi mennyt. Lambda ja HC saatiin sallittuihin rajoihin, mutta CO: Tyhjäkäynnillä 0,59(0,5 sallittu) sekä korotetulla kierroksilla 0,9(0,3 sallittu).

    Epäilivät ilmamäärämittaria mutta mikä ihme tekee tuon että korkeimmilla kierroksilla tuo nousee, eikös yleensä korotetulla juuri laske kuten raja-arvoistakin voi päätellä? Kokemuksia anyone?

    Comment


    • #3
      Auto vieläkin leimaamatta, päästöt ennallaan. Mittauksen jälkeen on ilmamäärämittari puhdistettu, imuputket puhdistettu, imusarjasta ei löytynyt vuotoja, puristukset tarkistettu, tulpat tarkastettu(uudehkot, väri hyvä).

      Pakosarja+putki ennen lambdaa tutkaillaan huomenna tarkasti mutta onko noissa jotain antureita tai muita tyyppivikoja mitä kannattaisi tsekata?
      Alkaa olemaan jo epätoivoista näitten päästöjen kanssa muttei kehtaisi luovuttaakkaan kun auto on muuten niin hyvässä kunnossa.

      Mikä on muuten tuon moottorin malli/tyyppi? 2.0 8v 85kw ja -92...

      Comment


        #4
        Se on ABK ja siemens digifantilla :/ !
        Oma oli aika viaton mutta LPR:n guru joskus sanonut miten niin vähällä määrällä antureilla voi saada tuon koneen niin sekaisin :) !

        Comment


          #5
          Vikakoodit lukuun.

          muoks: vaatii vanhan mallin pistokkeen, ja melko rajallinen vikamuisti, mutta kyllä sen pitäisi pahimmat ilmoittaa.

          Comment


          • #6
            lämpötila-anturi?

            Comment


            • #7
              Saakos tuosta vikakoodit ulos perus obd-mittarilla audin adapterin kanssa? Tilasin tosin jo viime viikolla tuollaisen adapterin niin näkeepä sen sitten kokeilemallakin...
              Alettiin tuota lämpötila-anturia epäilemään itsekin, kun näyttää siltä että savuaa enemmän lämpimällä koneella niin jotain on lämpötilan havaitsemisessa varmaan vikaa.
              Olikos se käypänen anturi tämä?: http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=37-3101 (linkki korjattu?)
              Itketään sitten lisää jos ei vaikutusta tuon vaihdolla :D

              Comment


                #8
                Mittauksen jälkeen on ilmamäärämittari puhdistettu
                Jos se on ABK, niin ilmamäärämittarihan on läppämekanismi potentiometrillä. Ne liukupotikan pinnat siellä kuupan alla alkaa tuossa iässä olla melko kuluneet, mikä voi aiheuttaa virheellisiä lukemia. Jotkut ovat tuota fiksanneet siirtämällä läpän mukana kääntyvää kontaktinastaa hiukan eri kohtaan vastuspinnalla. On nääs muistaakseni kohtuullisen arvokas osa.

                Comment


                • #9
                  Kyllä tuosta vikakoodeja pääsee lukemaan mutta itellä ei onnistunu kuin Ross-Techin kaapelilla.

                  Linkin lämpöanturi on oikea, sininen on moottorinohjaukselle ja se toinen (valkoinenko se oli) lämpömittarille.

                  Comment


                    #10
                    Audi 80 2,0 16v koneessa sai CO-päästöt kohdilleen kääntämällä virranjakajasta sytytyksen siten että käy tosi pienillä kierroksilla tyhjäkäyntiä. Oli juurikin tuollain että kaikki muut arvot ok, mutta CO liian korkea. Hankalahan toi on laittaa kohdilleen jos ei ole päästömittaria itsellä, menee arpomiseksi. Ei ne korjaamolla paljoa siitä ota kun pyytää testaamaan sytytyksen säädön vaikutuksen päästöihin.

                    Comment


                    • #11
                      No mites ton virranjakajan kääntely vaikuttaa sitten päästöihin korotetulla kierroksilla? Sitä vaan kun tässä CO lähes rajoissa tyhjäkäynnillä mutta 2000rpm nousi isommaksi...

                      Comment


                      • #12
                        Yhden ABK:n päästöarvot korjaantuivat tuolla lämpötila-anturin vaihdolla. Siinä tosin arvot olivat jo muutenkin päin metsää, sillä moottorin ollessa 90c näytti anturi vajaa 60c.

                        Comment


                          #13
                          En mä tiedä miten se on mahdollista, mulla oli CO poskellaan sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla ja loppujen lopuksi ainoa mikä vaikutti oli tuo sytkän säätö.
                          Vaihtoivat huollossa sitä ennen tulpat (ei ollut vaikutusta), tsekkasivat imuvuodot (ei ollut), itse vaihdoin öljyt, ilmansuodattimen ja ilmamäärämittarin (ei vaikutusta).Lambda oli alle vuoden vanha, samoin lämpötila-anturi niin ei vaihdettu niitä.
                          Onko toi sitten vain kikkailukeino saada päästöt kohdilleen ja todellinen vika on jossain muualla ? Ei pysty sanoa eikä oikeestaan kiinnostakaan kun leimasta meni läpi, muuta vikaa ei sit ollutkaan.

                          Comment


                          • #14
                            Sytytyksellä on merkit ja se säädetään siihen. Jos sitä lähdetään korvakuulolta kääntelemään tai päästömittarin mukaan, niin sitten mennään kauas metsään. Yleensä huonosti toimivat autot on juuri tuota, että yksi on kääntänyt yhtä ruuvia korvakuulolta, toinen toista ja jne.

                            Comment


                            • #15
                              Niin jos se sytkä oli vitullaan ennen ja sitten säädöllä meni oikeaan asentoon? Katsotaan nyt sitten vielä sekin ennenkun hakeen lappua, tosin ei kyllä käynnissä huomaa mitään kummempia häröjä jotka viittais että sytkä olis ketullaan. Anturi myös vielä vaihtoon tässä jokupäivä, luultavasti lauantaina saa sitten tuomion ;)

                              Comment


                              • #16
                                Kyllähän sillä sytytyksen ajoituksella saa päästöjä tosiaan kohdalleen ja leiman lappuun, mutta senjälkeen alkaakin se varsinainen vianetsintä.

                                Täytyy tunnustaa, jotta kerran turvauduin 80:ssä tuohon kikkaan. Olikohan jotta mittarin kera hieman myöhäiselle.

                                Comment


                                  #17
                                  Ei sillä liene merkitystä enään näiden n.1000e hintaluokan pirsseissä miten sen sytytyksen säätää kunhan saa päästöistä läpi ja vuodeksi taas leiman lappuun. Myönnettävä on että aavistuksen verran laiskemmaksi se kävi tuon säädön jälkeen mutta kaksi ruuvia auki ja pikku kääntö jakajasta takaisinpäin niin löytyy taas potkua enemmän.Kunhan jaksaa vaivautua....

                                  Juu, vika voi olla toisaalla mutta tuohonkin 16v vehkeeseen on komponentit siinä hintaluokassa että eipä oikein kannata alkaa summamutikassa vaihtamaan kun auto kuitenkin pelaa. Ilmamäärämittari taisi olla 900e ja määräjakaja 1800e vaihto-osana kun niitä joskus kyselin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Juu, vika voi olla toisaalla mutta tuohonkin 16v vehkeeseen on komponentit siinä hintaluokassa että eipä oikein kannata alkaa summamutikassa vaihtamaan kun auto kuitenkin pelaa. Ilmamäärämittari taisi olla 900e ja määräjakaja 1800e vaihto-osana kun niitä joskus kyselin.
                                    Tuskimpa tuo maailmaa kaataa, jos toimiva auto liikenteessä on, eikä uutta tarvitse sen takia tuottaa.
                                    Läpi leimasta ja paljon turvallisempaa ajoa, kuin itäisillä ohutkuorisillia perheautoilla.
                                    Kovaa ajoa vain, ja ruoste ei raiskaa;))

                                    Comment


                                    • #19
                                      Lämpötila-anturi vaihdettu, ei vaikutusta savutukseen kone lämpimänä. Edelleen lämpimällä koneella savuaa huomattavasti enemmän. Huohotinputket tarkistettu. Virranjakajan kääntelemisellä sai savupilveä vähän pienemmäksi mutta käynti alkoi olla huonoa.

                                      Vieläkään en ole saanut siitä tietoa miksi CO-arvo nousee isommilla kierroksilla, eikös tuo jotain ilma/polttoaine-seosta ilmoita? Sittenhän se alkaisi olemaan ilmamäärämittari jos se ei hiffaa säätää seosta kun antaa kierroksia? Tämäkin tosin turhanpäivästä lässytystä heti aamusta, eniten tuossa ihmetyttää se että auto kulkee todella pirteästi eikä kuluta bensaakaan ylimääräisiä.

                                      Enivei tänään mennään pistämään pilli putkeen ja säädellään tuota sytkää vielä siinä samalla.. Palailen asiaan tuomion jälkeen

                                      Edit: joo ja 100€ autoon ei aleta tonnitolkulla rahaa laittamaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Läpi meni katsastuksesta! :) Aika rajoilla oli kyllä vielä päästöt eli seuraavaan katsastukseen varmaan taas samaa tiedossa. Ennen katsastusta pakoputkesta löytyikin vielä yksi vuoto ennen kattia liitoksesta joka ilmeni vasta vähän korkeammilla kierroksilla, tyhjäkäynnillä ei vuotanut. Myös ilmamäärämittarin piirikorttia siirretty sen verran että hinkkaa nyt "puhtaalle" pinnalle ja mittailtiin resistanssit että tasaisesti muuttuu arvot.

                                        Kiitoksia neuvoista kaikille, syksyllä uudestaan :D

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kertokaahan mistä johtuu tuo rikkaalla käyminen? Päästöistä ei siis mene läpi ku saa aivan liikaa pensaa..Lambda anturi ja moottorin lämpötilaanturi vaihettu eikä mitään vaikutusta. voiko lambdaa testata mitenkään kotikonstein että toimiiko? Voisko ilmamäärämittari vaikuttaa tuohon niin paljon? Autona siis audi 80 2.0e abk

                                          Comment


                                            #22
                                            Mitkäs ne arvot on? Tässä ketjussa on aika hyvin jo käyty läpi mahdolliset vikakohteet. Yhden asian voisi tähän lisätä eli jakopään tarkastus olisi hyvä tehdä, teksteistä ei käy ilmi että se olisi edellisellä kirjoittajalla tehty mutta tämä on vain mutu tuntumaa.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joutkokäynti/ Rpm yli 2000

                                              Co% 5.56/5.70

                                              Co2 10.01/9.89

                                              HC 288/ 271

                                              Lambda 0.889

                                              Osaisko kukaan antaa hyviä vinkkejä mille alkaa seuraavaksi? :)

                                              Comment

                                              Working...
                                              X