Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Letku öljynsuodattimen kannessa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Letku öljynsuodattimen kannessa?

    A6 -2002 2.5TDI, Auto oli juuri öljynvaihdossa (ei merkkihuolto) ja huoltomies ihmetteli öljynsuodattimen kannesta lähtevää letkua joka menee öljynkorkin juureen. Ei ole kuulemma aiemmin sellaista nähnyt ja kieltämättä kiinnitys suodattimen kanteen vaikutti aika kotikutoiselta.

    Onkohan tuo alkuperäinen ja mikä funktio ko. letkulla mahtaa olla?

    #2
    Eipä taida olla alkuperäinen

    Comment


    • #3
      Jos letku oli kierteellä suodattimen kannessa (kansi alaspäin) on tarkoitettu suodattimen tyhjentämiseen öljystä ja ihan merkkiliikkeen erikoistyökalu, joka unohtunut sinne.

      Comment


      • #4
        En ole kaima ihan varma mitä tarkoitit, mutta letku on siis asennettu kanteen niin, että siihen on tehty metalliputkella läpivienti, johon täyttöaukkoon lähtevä letku on klemmarilla kiinnitetty. Kannen sisäpuolella putki ei jatku kun noin sentin verran.

        Itselle tulee mieleen että tämän letkun avulla vähennetään painetta suodattimen kotelossa tai johdetaan ylimääräisiä öljyjä sieltä pois, tms... ?

        Lisään vielä kuvan myöhemmin....Tässä:

        https://www.dropbox.com/s/0o4gsu8pi4...2013.20.03.jpg
        Viimeksi muokannut Pirtu; 3.2.2013, 17:27. Perustelu: kuvan lisäys

        Comment


        • #5
          Tuollaista patenttia ei vielä olekaan tullut vastaan. Onkohan tuolla jotain nokkien voitelua haettu?

          Tuo suodattimen tyhjennys letku on niihin malleihin joissa suodatin on auton alapuolella.

          Comment


          • #6
            Mitäs jos alakerta antaa sen verran savumerkkejä että on hyvä olla letku. Menee huohotukset suodattimelle.

            Comment


            • #7
              Mietiskelin että voisiko letku liittyä nokka-akseliongelmiin? Kertyykö sinne jotain ylimääräistä painetta tms. kun osat alkaa kulua?

              Tuossa on remontti jouduttu huoltokirjan mukaan tekemään 150tkm kohdalla. Nyt mittarissa 205tkm.

              Comment


              • #8
                Siististi tehty asennus, vaikkakin erikoinen. Syitä varmaan vaikea selittää ilman soittelematta entisille omistajille. Arvailut ihan hyviä mielestäni?

                Onko noissa polttoaineputkissa ollut jotain vikaa kun on teipattu noin?

                Comment


                • #9
                  Jaa-a, sitäkin voi vaan arvailla. Itse en keksi yhtään syytä miksi nuo teippaukset joku on tehnyt. Ymmärtäisin jos ne olisivat helposti kuluvia, jolloin teipit olisivat hankaussuojina.

                  En taida viitsiä vanhoille omistajille enää soitella, kun ei nuo nyt mitään merkittäviä asioita ole. Oikeastaan perimmäinen syy miksi yritän koneen toimintaa tajuta, on käynnistymisongelmat puolilämpimänä. Monilla niitä on tuntunut olevan ja järkevää syytä ei kai oikein löydy. Tuossa on webasto, joten sen avulla koneen saa kyllä lämpimäksi jolloin lähtee helposti.

                  Comment


                  • #10
                    Oikeastaan perimmäinen syy miksi yritän koneen toimintaa tajuta, on käynnistymisongelmat puolilämpimänä.
                    Onko moottorinlämpötila-anturi tarkastettu? Jos sattuu antamamaan jotain väärää singanaalia tietyn lämpöisenä.

                    Kunhan vain tuli Mieleen, jos sattuis olemaan halpa vika.

                    Comment


                    • #11
                      Syy taitaa olla vain pumpun ajoitus pielessä tai sitä ei ole säädetty hihnanvaihdon yhteydessä. Koita ottaa tuo lämpöanturin johto irti jolloin kone hehkuttaa pitkään ja heikompi ajoitus riittää.

                      Comment


                      • #12
                        Joo, nuo jutut olinkin jo lukenut aiemmin. Olin juuri vähän näpertelemässä konepellin alla ja oikeastaan ajattelin aluksi mitata hehkut, mutta jo pelkästään hattujen irroitus tuntui niin hankalalta, että sai jäädä.

                        Otin kyllä lämpötila-anturin irti ja vaikka se taitaakin jännitettä toimiessaan antaa ulos, niin mittasin vastusta välillä A-B ja se ainakin lähti 1,1k:sta alaspäin kun kädellä lämmitti, n.900ohmiin, eli jotain eloa sensorissa ainakin on. Huomasin myös että nesteen pinta anturin kohdalla oli niin alhaalla, että anturin pää ei edes koskenut siihen. Paisuntasäiliön korkin avaus tietysti auttoi tilannetta. :) Ja tuskinpa tuokaan mikään merkittävä asia on.

                        Ostaessani auton n. vuosi sitten, se oli ollut todella huonosti hoidettuna, myyjä esim. sanoi että talvella lämpöä ei saa kuin webastolla. Jäähdytysnesteethän siellä oli vähissä(paisuntasäiliö käytännössä tyhjä) ja lisääminen korjasi ongelman. Laitoin silloin kirkkaan pinkkiä nestettä ja nyt huomasin samalla että neste on aivan oranssia, ilmeisesti ruostetta joukossa?

                        Nuokin pitäisi varmaan vaihtaa kokonaan vai onko tuo normaalia?

                        EDIT: Vastaus itselle: Aika urpo vissiin olin itsekin, sillä vaikuttaa siltä että vanhat nesteet on ollu vihreät ja punaisen sekoittaminen joukkoon aiheutti tuon. Nyt tosin jo 15tkm takana, joten suurempia ongelmia se ei ole vielä aiheuttanut. Menee silti vaihtoon aika nopeasti.
                        Viimeksi muokannut Pirtu; 5.2.2013, 18:27.

                        Comment


                        • #13
                          Kirjottelen nyt korjailukokemuksia, josko näistä jollekin muulle olisi apua;

                          Toissaviikonloppuna otin auton työn alle ja aloitin jäähdytysnesteiden vaihdosta. Pohjan suojamuovi piti irroittaa ja sen alta, syylärin alanurkassa, auton takaa katsottuna oikeassa nurkassa oli muovinen venttiili, josta nesteet sai ulos. Kerralla sieltä ei tullut kuin muutama litra, joten lisäsin vettä ja käytin autoa, jotta saisin kiertoa tyhjäksi. Vieläkään en ole varma olinko sotkenut vihreää ja punaista nestettä aiemmin, koska ei se neste kannussa enää niin oranssilta näyttänyt, mitä aiemmin lämpöanturin alta letkusta katsottuna. No nyt on kuitenkin uudet, laitoin pinkit.

                          Seuraavaksi oli vuorossa ruiskun ennakon säätö. Sitä varten piti irroittaa jonkin verran muoveja hihnojen suojien ympäriltä, esim. vasemman etulyhdyn takamuovin irroitus auttoi pääsemään käsiksi yhteen metalliklipsiin joka pitää hihnasuojaa paikoillaan. Suojat ovat kätevästi monessa osassa, joten tähän hommaan riitti kun otin molemmilta puolilta päälimmäiset, jotka olivat muistaakseni 3 klipsillä kiinni. Sitten tussilla merkki nokka-akselin puoleiseen hihnapyörään, jotta tiesi alkuperäisen kohdan. Kannattaa varmaan ennen säätöä pyöräytellä konetta niin, että saa laitettua merkkejä useampaan paikkaan, niin ei tarvitse myöhemmin aina yrittää pyöritellä merkin kohdalle nähdäkseen muutoksen suuruuden.

                          Mulla ei ole uudempaa/kunnollista kaapelia, jolla olisi saanut vag-comin 2.5tdi:n timingin suoraan, vaan tein säätöä numeroarvojen perusteella. Tästä osiosta mun ei ehkä kannata tarkempia ohjeita antaakaan, sillä tein säätöä "näppituntumalla". Välillä tuntui että vaikka arvot olivat kohdallaan, käynnistyminen oli tosi huonoa. Enää en edes muista mistä löysin "oikeat" arvot. Joka tapauksessa Basic settings ja kanava 0, jolloin kone vaihtelee 10sek välein 2 arvon välillä. (Korjattu/ilman korjausta?) Sain koneen käynnistymään todella hyvin ja olin tyytyväinen. Kuitenkin, kun myöhemmin lähdin ajamaan, n. 10min jälkeen esp meni ajoittain pois päältä. Hetken päästä jo kokonaan. Sitten huomasin että kiihdyttäessä käyntiääni oli oudon traktorimainen. Foorumilta vikaa etsimään ja tajusin että säätö oli mennyt pieleen. Ennakko oli jo niin kaukana, että käynninaikainen korjaus ei enää riittänyt ja siitä aiheutui vikakoodeja:

                          Vaihteisto&ABS:
                          18265 - Load Signal: Error Message from ECU
                          P1857 - 35-10 - - - Intermittent
                          Engine:
                          00550 - Start of Injection Regulation
                          08-10 - Control Limit Surpassed - Intermittent

                          Koodit nollille ja ennakkoa uudelleen säätämään. Otin oikeastaan vain 1mm verran takaisin, jolloin käynnistyvyys ei ole ihan niin hyvä, mutta n.3sekuntia kuitenkin maksimissaan, parin tunnin jäähtymisenkin jälkeen. Ajoitus jäi jonkin verran myöhäiselle kuitenkin. Tuntui että kohdilleen säädettynä sai sahata käyntiin paljon kauemmin.

                          Nyt on toiminut hyvin n. 500km. Voi olla että sääolotkin vaikuttaa, mutta nyt lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä pakoputkesta ei tule mitään näkyvää.

                          Vielä viimeinen korjausvinkki:
                          Matkustajan puolen etuoven lukko on reistaillut jo kauan, niin että se ottaa vain ekan pykälän kiinni. Ovi piti vetää tosi hitaasti kiinni jotta sen sai pysymään. Eri aineilla rasvailu ei tuonut kuin hetkellisen avun, joten otin koko koneiston irti ja laitoin sen valopetroolikylpyyn. Valopetrooli "venyttää" muoviosia, joten pidin vaan n. puoli tuntia, mutta likaa irtosi paljon. Liemi oli ihan ruskeaa ja seassa vielä mustia lastuja. Seuraavaksi huuhtelu vedellä ja kuivaus kuumailmapuhaltimella. Lopuksi WD40-kylpyyn. Nyt toimii.

                          Tänään tuli postissa parkkitutkan anturi, jonka jo onnistuneesti vaihdoinkin, sekä vakionopeudensäädin, jonka asennus olisi sitten seuraava projekti.

                          Comment

                          Working...
                          X