Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Väpätystä apulaitehihnassa 1.8T 190 hv

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Väpätystä apulaitehihnassa 1.8T 190 hv

    Hep, kysymys kaverin puolesta. Tuo kuvassa oleva vehje lienee kiristin? Onko tuollainen väpättäminen kuin tuossa videossa ihan asiallista?:

    https://skydrive.live.com/redir?resi...AMLEHjWldBgJFA

  • #2
    Miulla vasta vaihdettiin jakorempan yhteydessä tuo kiristin kun oli klappia. Käynti hiljeni koneessa kun ei kiristin enää rallattanut. Siitä en tiedä kuuluuko tuo vapina asiaan, omaa ei tullut seurattua niin tarkasti.

    Comment


      #3
      Onko laturin vapaakytkin ehjä?

      Comment


      • #4
        Jos kykenet niin katso kans hihnan väpättäminen pystysuunnassa, jos pomppii ylösalas kovinkin voimakkaasti niin ainakin hihna joutas vaihtoon. Mesen kuorma-autossa se hihna näytti siltä että pomppaa paikoiltaan :D Mutta se kiristin on tapana ollut itellä tarkastaa ainakin ihan vaan käsikopelolla... Siitä viimeistään tietää kiristimen olevan kaputt kun laakeri on väljä ja jos sitä pystyy käsivoimin liikuttamaan.. Sen kiristimen liikkeen siis tulisi olla niin jäykkä että sitä ei jaksa normi riisitautinen käsin liikuttaa...

        Vaihdettiin veljen emännän passattiin (AEB) kans hihna (ts. entinen meni poikki kesken ajon) ja huomattiin sitten kun uusi oli paikallaan että kiristin piti kolinaa kun se oli aivan kuoleutunut eikä antanut enää mitään vastusta. Uusi gatesin hihna makso muistaakseni muutaman kympin (25-40 € en muista) ja kiristin oisko ollu alennuksineen jotain 60 ekua. Ad liikkeestä. Voithan jos on varaosapuljuja äärellä niin tehdä vaikkas niin että ostat uuden hihna ja kokeilet josko se siitä rauhottuu ja jos ei niin ostat sitten siihen se kiristimen, helppo oli vaihtaa hihna paikallaan.

        Mutta tosin, tuo kiristimen sieluntoiminta näytti äkkiä videossa melkos vauhikkaalta, että saattaahan siinä olla jo käyttötunnit täynnä. Kannattaahan se tutkia että onko muualla klappia esim. tehostimessa.

        Comment


        • #5
          Taidettiin, Antti, joskus ihmetellä samaa siitä mun BEXistä, kun kuunneltiin jakohihnan vinkumisia stetarilla. Jakopään rempan yhteydessä vaihdettiin moniura ja sen kiristin, mutta samalla tavalla se heilu uusillakin hiluilla. Ja tällä viikolla kaveri kävi näyttämässä BFB:tään, jossa ihan sama juttu.

          Eli tällä otannalla mä laskisin ton ominaisuudeksi.
          Viimeksi muokannut mstr; 31.1.2013, 21:13.

          Comment


            #6
            Kyllä se emännän BFB:ssäkin väpättää pienesti mut en oo antanu sen häiritä.

            Comment


              #7
              Jos se väpättää akselillaan niin se kuuluu asiaan, mutta jos siinä on pystysuunnassa klappia niin vaihtoon. Ja tuossa videossa se näyttäisi väpättävän ihan akselillaan.

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viesti
                Onko laturin vapaakytkin ehjä?
                Toistan: Onko laturin vapaakytkin ehjä?

                Comment


                • #9
                  Hyvä kysymys. Saako sitä muuten selville kuin katsomalla jostain nurkasta, pyöriikö laturin sisällä sörsselit vai miten?

                  Comment


                  • #10
                    Hihna pois laturilta ja pyörittelemään laturia käsin hihnapyörästä: toiseen suuntaan pitäisi roottorin pyöriä hihnapyörän mukana ja toiseen suuntaan taas ei. Jos roottori pyörii kumpaankin suuntaan hihnapyörästä kääntelemällä, vapaakytkin on jumissa. Viisaammat korjatkoon.

                    Comment


                      #11
                      Se ei aivan sormin kokeilemalla pyöri tyhjää toiseen suuntaan. Pitää vaikka meisselillä pitää akselia paikallaan samalla ku koittaa pyörittää hihnapyörää. Pienesti nahkee on mutta saa kyllä käsin kokeiltua.

                      Comment


                      • #12
                        Kävin tallilla kokeilemassa tuota, omassa jonkin aikaa nimittäin apulaiteremmin kiristäjä pitänyt kunnon ropellusta kun lähtee vähän liian isolla vaihteella liikkeelle. Ehdin jo epäillä kiristäjää mutta vian yhtäkkisen ilmaantumisen vuoksi alan kallistua tuon vapaakytkimen suuntaan. Vapaakytkin tuntui olevan aika jumissa, vai kuinka nahkee se saa olla?

                        Comment


                          #13
                          Aika vaikee kuvailla miten nahkee. Emännän autoon vaihdoin ja kyllä uudestaki sai aika tiukasti pitää navasta kiinni että sai ulkokehän pyöriin. Vois kai sanoa että on kunnos jos saa sutimaan toiseen suuntaan. Ainaki kuulu sellanen pakoputkimainen kolina ku lähti alhasilta kierroksilta vedättään. Luulinki aluks et joku pakoputken kiinnike on pettäny.

                          Comment


                          • #14
                            En tuota videota saanu pyörimään, mutta niin vatkaa kiristimet pikkusen meilläkin kahdessa motissa. Toisessa on yhtenä vemputtajana ainakin viturallaan pyörivä viskotuuletin (pultti vissiin kiero). Oon tottunu aina silloin tällöin vilkasemaan, että kiristin ei oo väljistynyt. Viimeks oli jo remmin vaihdossa jonkun verran vinkkelissä..

                            Comment

                            Working...
                            X