Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 C3 vaihdelaatikko ja vaihteensiirtäjän stefa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 C3 vaihdelaatikko ja vaihteensiirtäjän stefa

    Kyseessä siis 2,2 sedan ja 5-lovinen manuaaliloota, auto on otettu käyttöön 4.1.1989. Nettisivuilla kun olen rekisteriotteen Vin-koodia metsästänyt, tuntuu kuin se ei olisi aivan oikea, mutta -89 herjaa koodin mukaan vuosimalliksi. Auto ollut mulla vähän yli viikon.

    Vaihteensiirtäjän stefa vuotaa reippaasti öljyä, n 1 litra alle sadalla kilometrillä. Kun olen netistä metsästänyt kyseistä stefaa, niin 2,2 litraisten jaottelu näkyy olevan seuraava; 2,2 101kW 12/88 asti ja 2,2 kW kat 6/89 eteenpäin. Motonet tuntee -88:iin asti vaihteensiirtäjän tiivisteen 15x24x7mm, mikä on melko lähellä työntömitalla nitattuihin arvoihin; akseli 16mm , stefan ulkomitta 24mm. Jostain sivuilta (olikohan Varaosat 24) löytyi -89 eteenpäin stefa mitoilla yli 30 ja 40mm.

    Lisäksi vaihdelaatikosta kuuluu moottorijarrutuksessa hieman vastaava ääni, kuin peruutusvaihteella lujaa peruutettaessa. Kytkintä painaessa ääni ei kuulu. Auton eturenkaita (vaihde vapaalla) pyöritettäessä kuuluu laatikosta rohinaa. Tiedossa ei ole, kuinka paljon laatikolla on ajettu vajailla öljyillä. Muuten pelaa olovana hienosti, eikä tasakaasulla tai kiihdyttäessä korvaan tunnu mitään erikoista.

    Siinä sekava johdanto:)

    Kysymyksiä;

    Olisikohan mun oltava laatikon ääntelystä niin huolissani, että se edellyttäisi laatikon vaihtoa, vai riittäisikö tuo stefan vaihto ja ääntelystä välittämättä oleminen?

    Onko eri vuosimallien vaihdelaatikoissa kuinka paljon eroja? Tuo stefan metsästys on pistänyt miettimään, että onko mun autoni kuitenkin käytännössä -88 mallia, vaikka -89 virallisesti onkin. Eli jos alan katselemaan varaosa-autoa ja yleensäkin varaosia, pitäisikö etsiä -88 vai -89 mallin autoa tai pelkkää laatikkoa, vai sopiiko esim. -86 :sta -88:iin sama loota heittämällä jne? Entäpä neljä-lovinen?

    Kiitollinen olisin myös tiedosta, että mistä löytäisin varaosanumeroita em. osiin?
    Viimeksi muokannut Sleepy2; 28.1.2013, 13:26. Perustelu: Allekirjoitukset tarpettomia.

  • #2
    Noh mulla laatikko ulisee sivuäänivoimakkuudella nopeuden mukaan vaihtelevalla taajuudella ja hieman kahisee jos vedättää kunnolla. Joskin nuo äänet ovat olleet autossa viimeiset 8 vuotta edellisellä omistajalla ja minulla 10 000 km. Joten kunhan saat öljyt sisään ja myös pysymään siellä ni ei se välttämättä ihan heti porsi, kunhan et rääkkää sitä laatikkoa :D .

    Jos laatikosta kuuluu rohinaa niin useimmiten siellä on poski- tai pinjonilaakerit kuluneet. Tasauspyörästön saa irti autosta vaikka laatikko olisi kiinni autossa kunhan vetarit yms ovat irti.

    Auton mallivuosi on varmaankin ihan 89. Ainakin minulla auto, mikä on rekisteröity marraskuussa 89 on jo mallivuotta 90.

    Laatikosta pitäisi ottaa selvää, onko se 012 vai 016 tyyppinen. Tossa sun autossa on aika varmasti sähköinen nopeusmittari niin vanhemmat (prefacelift) lootat ei sovi, sillä niissä voi olla nopeusmittari vielä vaijerilla.

    Comment


    • #3
      Kiitti Villee. Mistäs ton laatikon tyypin näkisin? Uskoisin, notta nopeusmittari tosiaan on sähköinen, koska välillä tekee sitä, että nopeusmittari heijaa, eikä tällöin trippiin/matkamittariin kerry lukemia ja oon huomannu että kun tuo "vika" on päällä, niin lämpömittarikaan ei silloin toimi.

      Comment


      • #4
        Se nopeusmittarin heijaus taas mitä luultavimmin on mittaristovika, eli kylmä/ -hajonneita juotoksia etsimään. Heijasi itselläkin ja loppui kun kaikki nopeusmittarille menevät piirin osat juotin uusiksi ja hyppylangalla hyppäsin hajonneitten kohtien yli

        Mittaristopohjasen vian voi varmistaa sillä että lyö koelautaa silloin kun vika iskee päälle, jos vika silloin katoaa, niin asia on varsin selvä :D

        Ja tuossa näkyy, mistä ettiä laatikon koodia (ainakin 012 laatikon tapauksessa): http://audi.workshop-manuals.com/a4-...ex.php?id=4587

        Comment


          #5
          Eikö kaikki facelift-mittaristot ole sähköisellä nopeusmittarilla? Facelift on siis mm. upotetuilla oven kahvoilla ja leveällä mittaristolla. Auton mallivuosi vaihtuu syksyllä. Ei siis tarkoita kalenterin vuosia. Käyttöönottopäivämäärä puolestaan on viranomaisten rekisterijuttuja eikä liity suoraan auton mallivuoteen.

          Vaihteiston tyyppikoodi (kolme kirjainta) löytyy auton tyyppitarrasta. Löytyy takakontin luukkusta. Se on periaatteessa tarkempi tunniste kuin tuo 012- vai 016-sarjalaisuus.

          Comment


          • #6
            Kiitos taas näistä. Pitää käydä luurimassa jahka kotiudun keskiviikkona reissusta.

            Comment


            • #7
              No niin, sain Audin takaluukun auki.
              Auton tyyppi on 443 P34
              Moottori on KU
              Vaihteisto on AMK

              Osaisivatko minua viisaammat kertoa näillä tiedoilla, missä vuosimalleissa/moottorivaihtoehdoissa löytyy tuo AMK-laatikko?

              Comment


                #8
                AMK:ta (012-sarjalainen) on käytetty ajanjaksolla 1/88-7/89. Saanut 100:n yhteydessä kolmelle eri moottorille: 2.0e RT 115hp, 2.2e KU 137hp, 2.3e NF 136hp. 443P34 on ns. myyntimallikoodi: Audi 100 2.2e, KU, 101kw/137hp, valmistettu 1/88-7/89. Eli samaa kombinaatiota löytyy siis vuosimallina -88 ja -89.

                Vinkki: http://www.autowiki.fi/index.php?tit...us&oldid=71342

                Comment


                • #9
                  Kiitos Jasso.
                  Luulenpa, että tosiaan tässä vaiheessa vaihdetaan vain stefa ja laatikon vaihtoa pohditaan vasta sitten jos se porsii. Ostin auton aluksi jälleenmyyntimielessä, mutta nyt kun olen sillä pikkuisen ajellut, niin ajatus sen pitämisestä itsellä on alkanut elää aina vain vakavampana vaihtoehtona. On meinaan vanhaksi autoksi jämiät kyydit ja hyvät sisätilat. Tässä on vielä oikean auton tuntua...

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja JanneAK47 Näytä viesti
                    Kiitos Jasso.
                    Luulenpa, että tosiaan tässä vaiheessa vaihdetaan vain stefa ja laatikon vaihtoa pohditaan vasta sitten jos se porsii. Ostin auton aluksi jälleenmyyntimielessä, mutta nyt kun olen sillä pikkuisen ajellut, niin ajatus sen pitämisestä itsellä on alkanut elää aina vain vakavampana vaihtoehtona. On meinaan vanhaksi autoksi jämiät kyydit ja hyvät sisätilat. Tässä on vielä oikean auton tuntua...
                    jos yhtään lohduttaa niin juuri noin minäkin tekisin; vuodot kuntoon ja eikun antaa vaan mailaa :D todennäköisesti ei porsi vielä pitkiin pitkiin aikoihin....

                    Comment


                    • #11
                      Mulla toi laatikon koodi on myös AMK. Varalla mulla on toinen 012 sarjalainen AXG-laatikko, mikä on kunnoltaan muuten ok, mutta hantinpuolen poskilaakerissa on siinäkin jo eroosiota näkyvissä. Eli pitää pistää kuntoon niin on varalla hyvä loota.

                      Kovaa ajoa vaan maailman tappiin :)

                      Comment


                        #12
                        S2 01A (ARV?) laatikossa vaihteensiirtäjän stefa näkyy vuotavan. Onko millainen operaatio vaihtaa tuo, vaatiiko paljon purkamista että pääsee vaihtamaan stefan? Olisiko antaa stefan kokoa?

                        E. Haulla löytyikin jo vaihtoon apuja.
                        Viimeksi muokannut vV8m5; 29.7.2013, 11:09.

                        Comment

                        Working...
                        X