Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AUDI A6 2.4 V6 -05, Moottorin ohjausvikavalo syttyi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AUDI A6 2.4 V6 -05, Moottorin ohjausvikavalo syttyi

    Taustaa sen verran, että ajokilometrejä on 210tkm ja moottorityyppi on BDW.

    Autossani jäi yhtenä pakkasaamuna moottorin ohjausvikavalo palaamaan ja se ei poistunut ennen kuin kävin tutun korjaamolla huollossa / pyyhkimässä vikakoodit. Koodien alkuperä ei ollut täysin selvä, mutta tossa vaiheessa arveltiin liittyvän antureiden toimintaan (pohdittiin toki isomman ongelmankin mahdollisuutta). Ajelin korjaamolta kotiin ilman vikavalon ilmenemistä ja tein tuolla samalla matkalla mm. kauppareissun, jonka jälkeenkään startattuani ei vikavaloa tullut. Kuitenkin seuraavan todellisen kylmästartin jälkeen samainen vikavalo ilmestyi jälleen kiusaksi.

    Kyseiset ODB-vikakoodit olivat aiemmalla lukukerralla P0010, P0011 ja P0016. Katoin koodien selitykset englanniksi, mutta senkin jälkeen on aika paljon vaihtoehtoja auki. Vika kuulemma saattaa piillä huonossa liittimen kontaktissa (pitää tarkistaa asap) tai sitten pahimmillaan nokkaketju on venynyt tjsp ja aiheuttaa isomman rempan.

    P0010 - "A" Camshaft Position Actuator Circuit (Bank 1)
    P0011 - "A" Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance (Bank 1)
    P0016 - Crankshaft Position - Camshaft Position Correlation (Bank 1 Sensor A)

    Sanottakoon vielä, että moottori kuulostaa "terveeltä" ja käyttäytyy muutenkin kaikin puolin normaalisti. Onko kellään kokemusta vastaavista oireista?

    #2
    Kato, että pelkääjän puolen kiristäjän liitin on kunnossa ja laita sinne kontaktisprayta. Se on helpoin ja halvin toimenpide, joten siitä kannatta aloittaa. Pakkanen voi aiheuttaa kontaktiongelmia.

    Comment


    • #3
      Kiitos vastauksesta. Saisko lisäinfoa missä tuo kiristimen liitin sijaitsee/minkä näköinen on..? Näkyykö suoraan konehuoneessa vai pitääkö paljonkin kaivaa?

      Kävin just muutaman kilsan lenkin kaupassa ja tankkaamassa. Valo möllötti koko matkan, mutta kun ajoin kotipihalle ja starttasin auton uusiksi, niin valo sammui... Sama tapahtui toisellakin käynnistyksellä. Eli näemmä lämpimänä startatessa vikavaloa ei tule, mutta kylmästartissa tulee (kuten aiemminkin tuli koettua).

      Menen huomenna tarkistamaan vikakoodit ja vaihtamaan akun tutun korjaajan tykö; akku meinaan starttasi nuhaisesti alkutalvesta pahimpien pakkasten aikaan ja latasi hiukan huonosti. Ei ole sittemmin oireillut joten ei tullut vaihdettua. Käsittääkseni huono akkukin voisi olla syypää tällaiseen käytökseen (voi toki edelleen olla myös tuo huono liitos osasyyllisenä ja sekin on pakko tsekata)?
      Viimeksi muokannut Proteos; 28.1.2013, 18:41.

      Comment


        #4
        Ei toi vikakoodi tule huonosta akusta. Kiristimen venttiili on kannen päädyssä. sylinterinmuotoinen pötkylä, jossa on liitin.

        Comment


        • #5
          Löytyy apukuskin puolelta venttiilikopan alapuolelta lohkon ja tulipellin välistä. Itsellä oli liitin irronnut kokonaan ja anteli kaikkea tuohon liittyvää koodia kunnes irtosi kokonaan, ja tuli koodi camshaft adjuster malfuction. Voit myös tsekata sen saman puolen hall-sensorin liittimen, joka on myös apukuskin puolella mutta lohkon keulan puolella, hihnojen suojamuovin alla.

          Comment


          • #6
            Akku vaihdettiin ja sen koomin ei ole moottorin ohjausvikavalo kiusannut. Ajattelin mennä lukemaan vikakoodit jonkun ajan päästä ja sitten jos niitä vielä ilmestyy, niin pitää miettiä uusiksi (mikäli kojelaudassa oleva vikavalo ja vikakoodit eivät olisikaan samasta asiasta).

            Mutta toi liitin jäi vielä löytymättä vaikka koitettiin kovin sitä naarata (mm TN69:n ohjeistus vaikutti erittäin hyvältä, muttei silti löytynyt)... Varmistan vielä, että pitääkö jotain purkaa, että pääsee näkemään? Moottoritilassa olevat "suojamuovit" otettiin toki pois tieltä ja osaava autokorjaaja yritti liintiä paikallistaa. Tämän pitäisi varmaankin löytyä moottoritilasta ylhäältä päin katsottuna? Ja vielä, että kyse on C6-sukupolvesta ja sen moottorista 2.4 V6.

            Puheissa ollut liitin saattaa vielä olla huonosti kiinni ja aiheuttaa vikakoodeja tms ja siksi siihen haluaisi päästä käsiksi, mutta näemmä huonolla akullakin on ollut jonkinlainen rooli tässä tarinassa.

            Comment

            Working...
            X