Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi TFSI ongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi TFSI ongelmia

    Eli käynnistyy, mutta käy hetken tosi huonosti ja sammuu. Konepellin alta kuuluu vihellystä sen jälkeen.. en kerennyt aamulla tutkia yhtään enempää, kun oli kiire töihin.

    Ajattelin vaan kysäistä täältä, mahdollisesti turbo rikki? Käynnistelin muutaman kerran, pysyy käynnissä 1-2 sek... sitten viheltää...

    Mitään virheilmoituksia ei tullut ajotietokoneelle ja millään diagnostiikalla ei oo vielä tutkittu...

    Ajatuksia, missä vika?

    #2
    Vaikka turbosta puuttuisi siivet kokonaan, ei olisi mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin. Vikakoodit lukuun, kuten taisit arvatakin.

    Jos pitäisi arvata: Bensapaineet ("rail-paine") hukassa, esim. johtuen korkeapainepumpun kuolemasta.

    Comment


    • #3
      Soitinkin huoltoon ja epäilivät bensapumppua, tai bensapumpun relettä...

      Comment


      • #4
        En ole vielä ehtinyt autoa viemään huoltoon. Vihellys loppui ja auto ei käynnisty ollenkaan, eli ei taida saada bensaa enää yhtään. Mitä ilmeisemmin siis bensapumppu rikki. Missä tuo pumppu sijaitsee vm. 2009 mallin A4 TFSI? Mistä löydän varaosanumeron? Tilaan Tallinnan Forssilta uuden pumpun.

        Comment


          #5
          Jos nyt kuitenkin alkuun lukisit ne vikakoodit ja sen jälkeen tarvittaessa ns. perinteinen diagnoosi jos ei vika selviä. Ei mitään järkeä lähteä vaihtamaan kalliita osia jos ei edes tiedä mikä on rikki. Toki omapahan on autosi ja rahasi.

          Tuossa on ymmärtääkseni 2 eri bensapumppua. Toinen on ns. siirtopumppu bensatankissa, ja sen lisäksi tuo korkeapainepumppu, jota käyttää nokka-akseli (?). Ensin mainittu maksanee joitain satasia, jälkimmäinen luultavimmin nelinumeroisen summan ja paljon työtä.

          Comment


          • #6
            Pakoputki jäätynyt tukkoon? ja nyt kun on tarpeeksi tarttailtu niin tulpat kastuneet? Saatte nauraa ihan vapaasti mutta on yllättävän yleinen vika automalliin katsomatta.

            Comment


            • #7
              Kaverilla oli jäätyny vectrasta takavaimennin. Lähti viimein käyntiin komeella pamauksella, takapönttö halkes ;)

              Comment


              • #8
                Tuo jäätyminen mielestäni varsin yleistä, naapurilla sama homma viime talvena, auto kävi tyhjäkäyntiä mutta ei ottanu kierroksia juuri lainkaan. Katti oli jäässä. Aikansa kun se sitä siinä herätteli niin alko pelittää.

                Comment


                  #9
                  Joudun esittämään eriävän mielipiteen katalysaattorin jäätymisestä. Se kun on suunniteltu lämpiämään mahdollisimman nopeasti (jotta toimisi) moottorin käynnistyttyä, joten mitään jäätyvää sinne ei keräänny. Ja tulppien kastuminen nykyisillä moottorinohjauksilla on sekin omaan makuun aika epätodennäköistä. Ja vielä että Vectran kone jaksaisi nostaa pakopaineet niin ylös, että 2m päässä moottorista sijaitseva takapönttö halkeaisi...ei en pysty ostamaan tätäkään :)

                  Comment


                    #10
                    Juuri näin. Ranskikset, vanhukset ja naapureiden/serkunkaimojen autot pois lukien taitaa olla hyvinkin marginaalisesta ilmiöstä kyse. Enpä ole koskaan kuullut että tämän vuosituhannen Audista olisi putki jäätynyt ja melkein voin lyödä vetoa että tässäkään tapauksessa putkisto ei liity asiaan mitenkään. Eiköhän sieltä puutu bensa (ellei sitten kipinä tai ilma).

                    On aivan eri juttu jos katti on keskellä auton alla tai putkisto tekee jonkun erikoisen alaspäin taittuvan mutkan matkalla. Nykyautoissa katti on käytännössä suoraan ahtimessa tai pakosarjassa kiinni. Ja muistetaan tosiaan että katissa lämpötilat ovat siinä 250-800C, eli ei sinne mitään jäätä kyllä kerry. Ja jos nyt oikein haluaa vängätä, niin voitte pohtia lähtisikö auto 1-2s ajaksi käyntiin jos turbon perässä on täystukos.

                    Comment


                    • #11
                      Viime pakkasjaksolla sulatettu 5 pakoputkea, kaikki uudempia kuin 2008... kylmärikastus on fsi:n ansiosta reipasta ja vedenmuodostus sen mukaista. Kone käy pari sekuntia ja vihellyksen saattelemana sammuu, kun kaasut ei pääse ulos. Ja nykyiset moottorinohjaukset on tasan yhtä tolloja kuin vanhatkin eli tulpankastelu onnistuu kun olosuhteet on luotu. En väitä että tämä olis otsikon tapauksen vika, mutta varmasti yhtä todennäköistä kuin kaikki muutkin arvailut.

                      Comment


                        #12
                        No, ehkä se ei mahdotonta ole jos katin lämpötila on startissa vaikkapa -30C. Tuossa oli toki kylmempi pakkasjakso takana kun ketju aloitettiin, tosin 25.1. oli Helsingissä noin -1C. Taitaa olla Ylivieskan ja Kajaanin pakkaset vähän erilaisia kuin täällä jos on yleistäkin uuden auton katin jäätyminen käynnistyksen yhteydessä :).

                        Nyt on plussakelit, joten jäätymisen voi helposti poissulkea kokeilemalla startata - jos autoa ei ole jo muuten korjattu.

                        Comment


                        • #13
                          Jos se vectran pönttö on vielä tallilla niin otan kuvan siitä, saumasta oli haljennu. Sori offtopic ;)

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                            Ja vielä että Vectran kone jaksaisi nostaa pakopaineet niin ylös, että 2m päässä moottorista sijaitseva takapönttö halkeaisi...ei en pysty ostamaan tätäkään :)
                            Vectrasta en tiedä, mutta tukkeutuneen ja räjähtäneen vaimentimen olen nähnyt, autona taisi olla Ford Sierra. Räjähtänyt auki kuin popkorni.

                            Comment


                            • #15
                              Noi pöntön halkeamiset ja posahtelut liittyy varmaan enemmän siihen, että ensin startattu pitkään ja sitten kun lähtee tulille, niin poks. Todennäköisesti ylimääräiset gasot syttynyt putkistossa.

                              Jos haluaa kokeilla kestääkö putki vielä enemmän painetta kuin starttaamalla saa aikaan silloin, kun katti on jäässä, niin tyhjäkäynnillä vaan mono putkiston päähän ja ei tarvitse kauaa painaa kun sammuu. Ja ei varmaan hajoa mitään, paitsi umpilahosta pakoputkesta.

                              Comment


                              • #16
                                Eikös A4 1.8t:hen porailtu äänenvaimentimiin reikiä oikein merkkihuollossa ja takuuaikana ainakin hertsikassa. Kun sitä pätkäajoa tulee ja paikat ei ehdi lämmetä, niin kyllä se vesi jäätyy. Sitä en tiedä, onko vesi aloittajan ongelman syy, mutta tuo jäätyminen on faktaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä porailtiin, ja paljon. Siis B6 korissa.

                                  Kävinpä sunnuntaina katsomassa aloittajan autoa ja tiistaina tuli hallin pihaan hinaten.
                                  Sunnuntaina vihelteli vain kovasti, mutta ei käynnistynyt, hieman yski. Tänään hallissa oltuaan pidemmän aikaa, starttasi yskien ja lopulta jäi käymään nätisti. Ja tämä toki niin, etten vika päällä ehtinyt kunnolla mitta-arvoja lukea. Olisi kiinnostanut bensapaineet silloin kun ei käynnisty, näistä kun on tankkipumpun ohjainlaitteita mennyt.
                                  Joten, lopputulema saatta olla se, että putki oli tosiaan jäässä ja tulpat kastuneet.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                    Kyllä porailtiin, ja paljon. Siis B6 korissa.
                                    Jäi tuo tarkennus, mutta sentään faktaa muistin.

                                    Comment


                                      #19
                                      No johan nyt on - käytännön kokemukset voittivat teoriapohjaisen mutuilun :(. Seison korjattuna.

                                      Comment


                                        #20
                                        Vikahan oli siinä, että takapönttöjen pohja on kalteva eteenpäin. Auton pesu tietää sitä, että pöntöissä on vettä, joka ei tule ihan heti ulos. Ja tosiaan pakoaasun mukana tuleva kosteuskin sinne kertyy.
                                        Niitä sitten porattiin ja loroteltiin tyhjäksi, välillä annettiin sulaa yön yli. Aamulla oli pari litraa vettä lattialla.
                                        Aiheutti kyllä hilpeyttä muutama ensimmäinen, myöhemmin porailtiin reikiä ihan huolloissakin varmuuden vuoksi.
                                        Ja nyt kun miettii, niin enää muutamaan vuoteen en ole noihin törmännyt. Se oli pari talvea se trendi, sitten katosi. Toki suurinosa on siirtynyt jo muille korjaamoille. Tai sitten on porattu kaikkiin jo reijät. :D

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                          Vikahan oli siinä, että takapönttöjen pohja on kalteva eteenpäin. Auton pesu tietää sitä, että pöntöissä on vettä, joka ei tule ihan heti ulos. Ja tosiaan pakoaasun mukana tuleva kosteuskin sinne kertyy.
                                          Autoahan ei tarvinnut pestä, mutta tuo kaltevuus teki tehtävänsä. Kaikki vesi jäätyi putkeen, jos ei lämmennyt tarpeeksi.

                                          Comment


                                          • #22
                                            tässä nyt itselläkin tuli esitettyä vaan oma viimekertainen kokemus jäätymisestä, en toki väittänyt että topikin aloittajan autossa olisi ko. vika. Ja itse asiassa kyseessä oli pösö, ja jos omistaja kokemuksesta kertoo että näin on käynyt aiemminkin niin enpä ala sitä sille sen enempää kyseenalaistamaan kun olen muitakin tapauksia joskus kuullut. Oletan että pakkasta oli, ei hajuakaan että miten paljon.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja dumo Näytä viesti
                                              No johan nyt on - käytännön kokemukset voittivat teoriapohjaisen mutuilun :(. Seison korjattuna.
                                              se nyt ei tullut aivan täytenä yllätyksenä... tullut monesti huomattua... :D
                                              Viimeksi muokannut Kikke; 31.1.2013, 23:29. Perustelu: lievennys ja vähän hymyä naamaan

                                              Comment


                                              • #24
                                                Audi A3 35TFSI/vettä pakoputkessa

                                                Vaimo ajlee otiskon mukaisella autolla lyhkäsiä matkoja ja nyt kun etelässäkin oli kovempia pakkasia niin takapönttö tai jostakin sieltä meni putki jäähän. Auto kävi vain tyhjäkäyntiä ja ku se oli pari tuntia tallissa niin kaikki oli taas ok. Tämän tehnyt nyt kaksi kertaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja jo niin oletteko poranneet pönttöön pienen reijän? Kiitos etukäteen.
                                                Viimeksi muokannut Killeri; 9.12.2023, 17:24. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Oletko varma että pakoputki jäätyy? Ettei olis joku anturi joka sitten tallissa sulaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Moi,

                                                    en tiedä onko putki tai anturi, jotenkin vaan ihmettelen etanturi tekisi tuon ja putki pihisee ja pakolaasut tulee jostakin muusta välistä. Kun ollut tallissa niin kaikki taas ok. Ehkä tosiaan järkevintä porata pönttöön reikä, aloittaa ainakin tutkinta siitä

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      On todella yleinen ongelma, viime talvena useampi A3 8v noilla pienemmillä tfsi moottoreilla sulateltiin töissä kun pakkaset koveni. Sulattelun ohessa tehtiin takavaimentimeen ja joissain tapauksissa jos en väärin muista myös keskivaimentimeen parin millin reiät josta kondensio vesi pääsee valumaan pois pikku hiljaa eikä jäädy tukkimaan vaimentimia.
                                                      Jos ei ole lämmin talli saattaa sulaa parikin päivää se pakoputessa oleva jää möykky sillä vaimennin toimii kylmälaukun tavoin ja varastoi sen kylmän sisälleen.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X