Tuli hankittu tämä peli pari kuukautta sitten eikä aikaisempaa kokemusta Audeista ole. Joten tarinaa tältä päivältä....hermot meni. Elikkä edellä mainittu peli tänään pajalta ilmastointi huollosta ajoon ja yllätys yllätys, korjaaja sanoi huomanneensa jäädytysnestettä tihkuttavan "jostakin" muttei enää ehtiny sitä jäädä tutkimaan. Todellakin tihkuttaa vai mitä tapahtuu kun lämpöä ei puhalla kapiiniin ei sitten yhtään. Pelkkää kylmää ja sitä kyllä joka suuttimesta. Lämmöt nousee ajaessa (mittarin mukaan ainakin) normi 90:een. Termostaattiko kabut vai osaisko kuka sanoa mistä kysymys. Ei huvita alkaa arpomalla laittamaan kaikkea uusiks tai seisottaa tutkittavana montaa päivää, ihan halpaa se ei kuitenkaan ole.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Nestevuotoa ja lämppäri kylmä, A4 B5 1.8T -95
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kettu64 Näytä viestiJa luulin että tämäkin palsta olisi neuvojakin antava varsinkin kun kerroin heti alkuun et on ensimm.audini.
Comment
-
Eipä tosiaan tänään ole ehtinyt vielä tutkia mistä vuotaa kun sain vasta pajalta ulos. Aamulla puretaan vikakoodit mutta välttämättähän siitä ei ongelma selviä.
Comment
-
Omasta aeb:stä kun mehi nesteet ulos kannen takaa olevasta muovisesta haaroitusmötikästä. Teki sen että nesteet kun meni paisarissa alarajaan niin sisälle rupes tulemaan kylmää. Mutta koskaan en ole ilmannut reilu 6 vuoden aikana järjestelmää. Ja on ollut auki paikat ja vuotanut ym. Aina se ilma on jostain ulos löytänyt.
Comment
-
Termostaatti jumissa, nostaa kyllä moottorin lämmöt nopeasti normaaliin mutta neste ei pääse sisätilankennolle asti. Alkaa melko nopeasti nostamaan lämpöjä niin että keittää.
Vesipumpusta siipipyörä irronnut akselilta, yleistä 1.8t:ssä. Oireet melko samat kuin termostaattiongelmassa.
Jos vikaa on ilmastoinnin puolella niin siitä löytyy vikakoodi melko varmasti.
Comment
-
Mikäli lämmintä ei riitä sisälle asti, kannattaa tuo systeemi tosiaan ilmata. Omassa ilmaus meni niin että avattiin lämmityslaitteen kennon oikeanpuoleisen letkun lemmaria ja vedettiin letkua hieman ulospäin (letkussa on merkki siinä kohdassa jossa on ilmausreikä), samalla kun konetta käyteltiin. Nestettä lisättiin tarvittaessa.
Vuotoon liittyen - Ensimmäisenä katsoisin sitä tavanomaisinta, eli koneen päässä olevaa muovista haaroitus kappaletta. Eli kuten täällä jo onkin ehdotettu, se on yleisin paikka josta vuotaa. Vuoto näkyy yleensä vaihdelaatikon päällä joko pinkkinä tai valkoisena, riippuen nesteestä.
Ohjetta englanniksi:
http://www.audiworld.com/tech/eng76.shtml
Itselleni tuli tuo vaihdeltua viime kesänä, eikä ollut kovin iso homma. Vaati ainoastaan pienen räikän ja siihen sopivan lyhyen hylsyn sekä aimo annoksen notkeutta ja kärsivällisyyttä. - ja tietenkin sen että osa nesteista piti laskea pois.
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...vaannin-10511/
Samalla kannattaa kaikki tiivisteet uusia ja tarkistaa onko lämmittimen kennolta haarakappaleelle tuleva "pikaliitin" halki, kuten tällä usein on tapana olla.
Itse korjasin tuon purkamalla alkuperäisen päältä haljenneen muovin pois ja laitoin letkun tuohon pikaliittimeen perinteisellä ja tutun turvallisella letkulemmarilla. Samalla tietenkin pikaliittimeen ja anturiin jne uudet o-renkaat (pikaliittimen sisällä oleva on sama kuin anturin o-rengas, löytyy mm. motonetista 0,90eur/kpl) sekä varmuuden vuoksi tarvittaessa uusi peitetulppa (motonet, 3,90e) tyhjään paikkaan, mikäli tällainen on.
o-rengas: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/309008/4
peitetulppa: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/306905/4
Ei ole enää tuokaan vuotanut ja nesteet pysyy koneessa.
Comment
-
Lyhyt katsaus tämänpäiväiseen. Vikakoodeja ei ilmastoinnissa, ilmattiin lämppärin kennon letkusta sekä säiliön korkkikin avaamalla. Käyttämällä riittävästi kierroksilla alkoi lämpöä (ei kuumaa vaan haaleaa) kapiiniin hiukan tulla ja letkut päältäpäin kokeiltaessa kyllä lämpeni. Kuitenkin jätettäessä tyhjäkäynnille alkoi taas puhaltaa vain kylmää. Moottorin lämmöt pysyi kaiken aikaa normi 90, nousi normaalisti ja siinä pysyi. Ilmaa tuli jonkun verran kyllä ja vettä lisättiin mutta tilanne ei siis korjautunut. Vesipumppu ehjä. Vuoto oli ihan letkuliitoksesta johtuva, se ongelma poistui letkuklemmari vaihtamalla. Huomenna termostaatti koppineen ja tiivisteineen vaihtoon. Josko tokenis?
Comment
-
Kyllä sitä ei voi vaihtaa osittain.
Ei kovin kallis mutta työn osuus maksaa paljon enemmän.
Esim. tästä:
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/c...ew/10891/64/18
Comment
-
Jos koneen lämmöt nousee ja pysyy 90-asteen paikkeilla niin tuskin on termari vika?
Yksi tyyppivika taitaa tosiaan olla kennon tukkeutuminen, ainakin jos on käytetty eri tyypin pakkasnesteitä sekaisin, tai lisätty sekaan jotain vuodon tukkimiseen tarkoitettua ainetta.
Kennon vaihtaminen onkin sitten hieman enemmän työtä vaativa operaatio. Täältä englanniksi lisää:
http://audi-diy.blogspot.fi/2007/10/...core-swap.html
Ainakin kannattaa koittaa tuota jo täälläkin ehdotettua huuhtelua ennen tuohon hommaan ryhtymistä.
Comment
Comment