Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nestevuotoa ja lämppäri kylmä, A4 B5 1.8T -95

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nestevuotoa ja lämppäri kylmä, A4 B5 1.8T -95

    Tuli hankittu tämä peli pari kuukautta sitten eikä aikaisempaa kokemusta Audeista ole. Joten tarinaa tältä päivältä....hermot meni. Elikkä edellä mainittu peli tänään pajalta ilmastointi huollosta ajoon ja yllätys yllätys, korjaaja sanoi huomanneensa jäädytysnestettä tihkuttavan "jostakin" muttei enää ehtiny sitä jäädä tutkimaan. Todellakin tihkuttaa vai mitä tapahtuu kun lämpöä ei puhalla kapiiniin ei sitten yhtään. Pelkkää kylmää ja sitä kyllä joka suuttimesta. Lämmöt nousee ajaessa (mittarin mukaan ainakin) normi 90:een. Termostaattiko kabut vai osaisko kuka sanoa mistä kysymys. Ei huvita alkaa arpomalla laittamaan kaikkea uusiks tai seisottaa tutkittavana montaa päivää, ihan halpaa se ei kuitenkaan ole.
    Viimeksi muokannut jasso; 16.1.2013, 22:32. Perustelu: Otsikko muutettu jotain aiheesta kertovaksi.

    #2
    Ilmaa jäähdytysjärjestelmässä. Ilmaus lämppärin kennon paluuletkulta auttaa. Mutta jos jossain vuoto, niin todennäköisesti vetää ilmaa myös sisään, eli sama homma edessä uudestaan.

    Comment


      #3
      No, jos auto täysi-ikäinen kaikenlaista on odotettavissa.
      Mitä ilmastoinnille on tehty, ja miksi? Onko manuaali vai auto.ilmastointi? Miten toimi ennen huoltoa?
      Onko vikakoodit luettu?
      Panostapa otsikkoon :) !

      Comment


      • #4
        Enpä usko että pelkkä ilmaus riittää tohon tautiin koska tosiaan vuotaa nesteitä jostain. Olisko pelkkä tiiviste, letku tai termostaatin kotelo halki/puhki ? Jos jollain samanlaista oiretta, kuuntelisin mielellään.

        Comment


          #5
          Autosi varmasti AEB-koneella. Vuotokohta voi olla vaikka mistä, syläri, öljyjähdytin, vesipumppu, laippa mihin tulee lämpötilananturi, letkuliitos,jne...

          Comment


          • #6
            Katso ensin edes vähän miltä suuntaa vuotaa niin sitten voidaan arvailla paremmin.

            Comment


            • #7
              Automaatti ilmastointi on ja huolto tehtiin kun edellinen omistaja ei edes muistanu millo olis tehty edellisen kerran. Tämän pari kk palannu kyllä moitteetta.

              Comment


                #8
                Anteeksi, mutta kyllä näin se yleensä taitaa olla että auto pelaa kuin unelma siihen saakka kun tulee joku vika :D!
                Turha jatkaa arvailuja ennen kun tiedetään enemmän.

                Comment


                • #9
                  Eipä tosiaan tänään ole ehtinyt vielä tutkia mistä vuotaa kun sain vasta pajalta ulos. Aamulla puretaan vikakoodit mutta välttämättähän siitä ei ongelma selviä.

                  Comment


                  • #10
                    Ja samoin Killeri, anteeksi. En ole tyhmä vaikka olen nainen! Jotain autoista tiedän, ehkä keskivertoa enemmänkin. Ja luulin että tämäkin palsta olisi neuvojakin antava varsinkin kun kerroin heti alkuun et on ensimm.audini.

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Kettu64 Näytä viesti
                      Ja luulin että tämäkin palsta olisi neuvojakin antava varsinkin kun kerroin heti alkuun et on ensimm.audini.
                      Ei hätiä mitiä, oikeassa olet, tervetuloa :) !

                      Comment


                        #12
                        Eipä tosiaan tänään ole ehtinyt vielä tutkia mistä vuotaa kun sain vasta pajalta ulos. Aamulla puretaan vikakoodit mutta välttämättähän siitä ei ongelma selviä.
                        Juu ei kerro vikakoodit mistä vuotaa. Mut jos mehii niin vähän, että ei merkittävästi vajua nesteet säiliöstä, niin kannattaa ilmata järjestelmä, että ei tarvitse jääkaapilla ajella. Tuo ilmaus on kuitenkin helppo tehdä ihan parkkipaikalla.

                        Comment


                          #13
                          Omasta aeb:stä kun mehi nesteet ulos kannen takaa olevasta muovisesta haaroitusmötikästä. Teki sen että nesteet kun meni paisarissa alarajaan niin sisälle rupes tulemaan kylmää. Mutta koskaan en ole ilmannut reilu 6 vuoden aikana järjestelmää. Ja on ollut auki paikat ja vuotanut ym. Aina se ilma on jostain ulos löytänyt.

                          Comment


                            #14
                            Sama homma. Nesteiden kans on tullut läträttyä monet kerrat ja ikinä ei oo tarvinu alkaa erikseen ilmailee mitenkään, senkus kaatanu hissukseen nesteet sisään ja ajoa.

                            Comment


                              #15
                              Termostaatti jumissa, nostaa kyllä moottorin lämmöt nopeasti normaaliin mutta neste ei pääse sisätilankennolle asti. Alkaa melko nopeasti nostamaan lämpöjä niin että keittää.

                              Vesipumpusta siipipyörä irronnut akselilta, yleistä 1.8t:ssä. Oireet melko samat kuin termostaattiongelmassa.

                              Jos vikaa on ilmastoinnin puolella niin siitä löytyy vikakoodi melko varmasti.

                              Comment


                                #16
                                Termostaatti jumissa, nostaa kyllä moottorin lämmöt nopeasti normaaliin mutta neste ei pääse sisätilankennolle asti. Alkaa melko nopeasti nostamaan lämpöjä niin että keittää.
                                Eipä se termari ole tekemisissä lämppärinkennon kierron kanssa mitenkään.

                                Comment


                                  #17
                                  Eipä näköjään olekaan, seurasin väärää letkua etkasta, my bad. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mikäli lämmintä ei riitä sisälle asti, kannattaa tuo systeemi tosiaan ilmata. Omassa ilmaus meni niin että avattiin lämmityslaitteen kennon oikeanpuoleisen letkun lemmaria ja vedettiin letkua hieman ulospäin (letkussa on merkki siinä kohdassa jossa on ilmausreikä), samalla kun konetta käyteltiin. Nestettä lisättiin tarvittaessa.

                                    Vuotoon liittyen - Ensimmäisenä katsoisin sitä tavanomaisinta, eli koneen päässä olevaa muovista haaroitus kappaletta. Eli kuten täällä jo onkin ehdotettu, se on yleisin paikka josta vuotaa. Vuoto näkyy yleensä vaihdelaatikon päällä joko pinkkinä tai valkoisena, riippuen nesteestä.

                                    Ohjetta englanniksi:
                                    http://www.audiworld.com/tech/eng76.shtml

                                    Itselleni tuli tuo vaihdeltua viime kesänä, eikä ollut kovin iso homma. Vaati ainoastaan pienen räikän ja siihen sopivan lyhyen hylsyn sekä aimo annoksen notkeutta ja kärsivällisyyttä. - ja tietenkin sen että osa nesteista piti laskea pois.

                                    http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Ka...vaannin-10511/

                                    Samalla kannattaa kaikki tiivisteet uusia ja tarkistaa onko lämmittimen kennolta haarakappaleelle tuleva "pikaliitin" halki, kuten tällä usein on tapana olla.

                                    Itse korjasin tuon purkamalla alkuperäisen päältä haljenneen muovin pois ja laitoin letkun tuohon pikaliittimeen perinteisellä ja tutun turvallisella letkulemmarilla. Samalla tietenkin pikaliittimeen ja anturiin jne uudet o-renkaat (pikaliittimen sisällä oleva on sama kuin anturin o-rengas, löytyy mm. motonetista 0,90eur/kpl) sekä varmuuden vuoksi tarvittaessa uusi peitetulppa (motonet, 3,90e) tyhjään paikkaan, mikäli tällainen on.

                                    o-rengas: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/309008/4
                                    peitetulppa: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/306905/4

                                    Ei ole enää tuokaan vuotanut ja nesteet pysyy koneessa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kävin tänään ostamassa samaan remonttiin tarvittavat osat, tässä alkuperäiset osanumerot mikäli turbossa on samat kuin vaparissa:
                                      Attached Files

                                      Comment


                                      • #20
                                        Lyhyt katsaus tämänpäiväiseen. Vikakoodeja ei ilmastoinnissa, ilmattiin lämppärin kennon letkusta sekä säiliön korkkikin avaamalla. Käyttämällä riittävästi kierroksilla alkoi lämpöä (ei kuumaa vaan haaleaa) kapiiniin hiukan tulla ja letkut päältäpäin kokeiltaessa kyllä lämpeni. Kuitenkin jätettäessä tyhjäkäynnille alkoi taas puhaltaa vain kylmää. Moottorin lämmöt pysyi kaiken aikaa normi 90, nousi normaalisti ja siinä pysyi. Ilmaa tuli jonkun verran kyllä ja vettä lisättiin mutta tilanne ei siis korjautunut. Vesipumppu ehjä. Vuoto oli ihan letkuliitoksesta johtuva, se ongelma poistui letkuklemmari vaihtamalla. Huomenna termostaatti koppineen ja tiivisteineen vaihtoon. Josko tokenis?

                                        Comment


                                          #21
                                          Onko katsottu realiaikaisesti moottorinlämpötila, jos sama kun mittarissa?.
                                          Voi olla ettei termarissa vikaa, jos ei tokene, kenno vaihtoon, tai ainakin huuhtelu ensin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kyllä ja oli kuten mittarissa. Näin ajattelinkin ellei termarilla tokene, menee kenno vaihtoon. Purkaminen vaan aikaa vievää hommaa vaikkei toimenpide kummoinen, kannattaa varmaa silloin vaihtaa jo koko kenno??

                                            Comment


                                              #23
                                              Kyllä sitä ei voi vaihtaa osittain.
                                              Ei kovin kallis mutta työn osuus maksaa paljon enemmän.
                                              Esim. tästä:
                                              http://www.merteil.fi/verkkokauppa/c...ew/10891/64/18
                                              Viimeksi muokannut Killeri; 17.1.2013, 18:46. Perustelu: linkki.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itse sain ilmat vasta silloin pois kun nostin paisuntasäilön niin korkealle kun vain sain. Auto siis puolilämmin, sammuksissa ja paisarin korkki kiinni.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Killeri, tarkoitinkin tietysti että kun kerta purkaa auki niin kannattaa vaihtaa kenno eikä enää yritäkkään putsailla juurikin sen tähden kun työ maksaa!!!!!

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ok, mutta kun kenno voidaan huuhdella irrottamatta :) !

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jos koneen lämmöt nousee ja pysyy 90-asteen paikkeilla niin tuskin on termari vika?

                                                      Yksi tyyppivika taitaa tosiaan olla kennon tukkeutuminen, ainakin jos on käytetty eri tyypin pakkasnesteitä sekaisin, tai lisätty sekaan jotain vuodon tukkimiseen tarkoitettua ainetta.

                                                      Kennon vaihtaminen onkin sitten hieman enemmän työtä vaativa operaatio. Täältä englanniksi lisää:
                                                      http://audi-diy.blogspot.fi/2007/10/...core-swap.html

                                                      Ainakin kannattaa koittaa tuota jo täälläkin ehdotettua huuhtelua ennen tuohon hommaan ryhtymistä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Meillä oli ihan samanlaiset oireet , tosin opelissa. Järjestelmän puhdistuksella parani täysin. Bilteman puhdistusainetta käytin kun ei muutakaan ollut saatavilla.
                                                        Ei ole kallis kokeilu, olisko 5€ pintaan ollu aine ja uudet nesteet siihen lisäks.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          No niin Kettu64 mikä oli lopputulos, kennon huuhtelu, vaihto, vai tuli kuntoon muulla konstilla?

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X