Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
A4 1.8 20v. kilisee/rallattaa käynnistyksen jälkeen noin puoli minuuttia ja lopuu sitten. Eikä kilinä/rallatus tule takaisin ellei sammuta ja käynnistä uudelleen.
Mikähän moisen aiheuttaa?
Niin kuin herra Lipponen ehdotti kantsii aukaista venttiilikopan ja katsoa, joskus jättää jälkeä siihen ja sen alumiinimulju tuskin tee hyvää koneelle öljyn seassa.
Jos kerran nokatkin nostetaan, ketjukin vaihtoon.
Taitanee öljynputsarin jalassa oleva paineenrajotusventtiili olla tiensä päässä. Karkaa öljynpaine kiristimestä (ja pisemmällä aikavälillä myös nostajista ja näinollen pitää rallatusta.
Ketjun ja kiristäjän vaihdolla ei ole mitään tekemistä jakopää rempan kanssa. Imunokka ensin pois. Pakonokkaa ei tarvitse kuin löysätä, jotta ketjun ja kiristäjän saa pois. Eli ei tarvitse ottaa jakohihnaa pois eikä edes löysätä sitä.
Laitappa kunnon mekaaninen öljynpainemittari kiinni ja käynnistä auto seisomisen jälkeen. Jos öljynpaine ponkasee HETI 4-5bar on tuo rajoitusventtiili ehjä. Jos aikaa kuluu 2-3s ennenkuin paine alkaa nousta on tuo venttiili paskana. Ja tämähän ei todellakaan tee hyvää moottorille...
Jos autosi on ADR moottorilla voit myös pyöritellä porakoneella öljynpaineen moottoriin. Avaat lohkossa kampuran asentotunnistimen vieressä olevan pyöreän lätkän, otat sieltä rattaan pois ja pyörittelet porakoneella pumppua. Sen tuntee porakoneen momentissa kun paine alkaa nousta. Porakoneella pienillä kierroksilla saa n.3bar painetta moottoriin. -> ratas ja lätkä takas paikalleen. Auto käyntiin ja kuuntelemaan rallattaako vai ei.
(siis tämä porakoneella öljypumpun pyöritys vaatii hienon erikoistyökalun. 10cm pätkän puutarhaletkua, jonka saa vaivoin ängettyä öljypumpun akselille, joka on jotain 12mm paksu. Toiseen päähän letkua joku autotallin nurkasta löytyvä 10-12mm paksu pyörötangon pätkä. Ite käytän 10mm loppuun poltettua poranterää. Tämä klemmarilla kiinni letkuun. Ja kylmillä öljyillä sitä pumppua ei todellakaan tarvii pyörittää kuin ihan hitailla kierroksilla, niin paine nousee. Tätähän ei voi tehdä kuin vanhan liiton apuakseli lohkoissa.)
Mulla loppui rallatus kun irrotin kiristäjän ja putsasin sen alla olevan pienen öljysihdin. Oli aivan tukossa karstasta.
Dona, onko tuo siis jokin takaiskuventtiili vai miten tuo toimii? Mulla on turbon öljylinjassa painemittari kiinni ja paineet tosiaan nousee vasta muutaman sekunnin päästä startista, samalla pari nostajaa naputtaa.
Öljynputsarin jalassa jousella toimiva venttiili. Rajottaa painetta jousikuormalla. Jumitellessaan jää raolleen ja päästää öljyt valumaan alas. En nyt pääse just tallille kattomaan saiko sen irrotettua vai meneekö koko putsarin jalka vaihtoon. Aika kivuttomasti sen saa sieltä pois. Kolmella kuusiokolo pultilla kiinni se jalka.
Nyt on paineet mitattu ja ne on ok.
Mistäköhän saisi kiristimen ja ketjun edullisesti? Merkkikorjaamolla on aika hinnakkaat.
Kiitos vinkistä jo etukäteen.
Comment