Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronicin vahvistus vai uusi laatikko? A6 btq 2.7 -01

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tiptronicin vahvistus vai uusi laatikko? A6 btq 2.7 -01

    Tullu tässä mieleen hullu päähän pisto. Jos nyt kuitenkin pitäisi tämän nykyisen kulkineen hamaan tulevaisuuteen, mutta mutta... Tehojan täytyy jossain vaiheessa saada lisää.

    Eli auto on pre-facelifti 2.7 btq tomaatilla. Ja sehän ei tunnetusti kestä kuin perus "lastun". Turboja kun ei omassa ole vielä vaihdettu ja kilsoja on jo se 240 tkm, niin eittämättä on edessä jossain vaiheessa nuo turbot. Ja jos sinne vaikka RS:n hyrrät laittaisi tulevaisuudessa, niin laatikkohan pitää vahvistaa muunmuassa.

    Kysymys kuuluukin, että kannattaako tuota nykyistä vahvistaa? Vai suosiolla hankkia joku kestävämpi ja ehkä nopeampi vaihtamaan? Ja jos on suotavampaa hankkia joku kestävämpi, niin mikä laatikko menee tuon AZA-koneen kanssa niin sanotusti yksiin ilman isompia ongelmia?

    Vai onko tässä nyt yhtään mitään järkeä? :D

    #2
    Ei se vaihteisto tehoa pelkää. Jos väännön pitää siellä 450Nm tuntumassa tai vähän yli niin arvaisin huolletun askin kyllä kestävän. 450Nm 6800 kierroksella on noin 430hv eli eipä paljon jäisi laitumelle rs-ahtimista.

    Taloudellisesti virittämisessä ei tapaa olla järkeä, mutta tavallisesti jotain muita syitä löytyy perusteluksi...

    Comment


      #3
      Onko tosiaan näin että tuo pre-faceliftin laatikko kestäisi ilman vahvistusta tuommosia vääntöjä? Jostain tältä forumilta muistan lukeneeni, että 400 Nm paikkeilla ois ns turvallinen raja. Ja faceliftissä sitten taas ois 450Nm paikkeilla?

      Autohan kuitenkin ois tarkotus pitää käyttöautona kun ei ole varaa hankkia tallia sekä sitä harraste autoa, niin sen takia tätä nyt kyseenalaistan :)
      Ja eihän tuosta siis risaa saa tekemälläkään, mutta jos pienellä panostuksella (turbot ja laatikon huolto ilmeisemmin sekä tietenkin softat) pääsis tuonne 400 pollen paikkeille, niin kyllähän se taas laskis sitä autokuumetta kummasti. Joten tuolta kantilta se vois jopa olla perusteltavissa myös taloudellisesti (lähinnä siis paremmalle puoliskolle) että miksi pistää tuohon nykyseen rahaa, kuin vaihtaisi RonSuun, joka taas vaatisi lisärahoitusta 15-20k € :)

      Comment


        #4
        Tuolla oli mainittu 420 Nm 5hp19fla -lootalle, joka Ristonkin autossa taitaa olla.

        Linkit ZF:n dokumentteihin ei enää toimi, mutta nuo mainitut luvut siellä olivat merkittynä "Max input torque" -kohtaan.

        Comment


        • #5
          Ja tuossa max input torque rajassa on tuntuva määrä turvamarginaaliakin vielä mukana. Ehjälle (ei kuluneelle!) laatikolle 450Nm ei pitäisi olla mikään ongelma. Itse tosin harkitsisin läpikäyntiä ja samalla vahvistusta. Kyseinen laatikko tunnetusti kuluu monista paikoista ihan vakioväännöilläkin.

          Comment


            #6
            Juu, siis jos nyt tähän projektiin lähden, niin ensimmäisenä on tuon laatikon täydellinen huolto ja ehkäpä vahvistus siinä samalla. Onkos kenelläkään hajuakaan paljonko laatikon huolto ja vahvistus kustantaa esim Latviassa Recrolla, jota tunnutaan kehuttavan tälläkin forumilla? Entäpä Suomen hinnat samalle operaatiolle?

            Comment


            • #7
              Kysy suoraan recrolta, vastaavat hyvin mailiin kokemuksen perusteella ja hinnat on ainakin kunnostukselle aivan eri planeetalta kuin Suomessa. Lisäksi osaavat myös venttiilikoneiston kunnon ja testauksen (hyvin tärkeää!), tuohon ei löydy keltään Suomessa laitteistoja. Vahvistus on varsin simppeliä hommaa, en tiedä ovatko siellä perehtyneet siihen mutta voit kysyä. Jos eivät sitä tee, niin oma valinta voisi olla kunnostuttaa/testata turbiini sekä venttiilikoneisto recrolla ja hoitaa se normaali tiivisteiden ja pakkojen uusinta sekä vahvistus Suomessa, siihen täältä kyllä löytyy ammattitaitoa käsittääkseni.

              Comment


              • #8
                Jos utelet sieltä hintoja vahvistukselle ja hintoja ylipäätään niin ole kiltti ja kerroppa minullekkin. Itse painin saman ongelman kanssa. =)

                Comment


                • #9
                  Sliptronic? Kuten jenkit piruilee eurotuotteelle.
                  Paljonko tuollainen viritetty 2.7 BiT pystyy tuottamaan vääntöä?

                  Olen kuullut, että Siekkinen on tehnyt vahvistuksia. Silloin kai lisätään ylimääräinen kitkalevy. Mietin, että miten se mahtuu? Rumpujen kai pitäisi olla aika tarkalleen sopivasti täynnä tavaraa. Ilmeisesti otetaan jotain pois/ korvataan ohuemmalla levyllä?
                  Pessimisti saattaisi tietysti ajatella, että kytkimen on suunniteltu luistavan vähän ennen kuin esim. planeettapyörästöjen kestävyys vaarantuu.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllähään siitä saa vääntöä vaikka 600Nm jos haluaa ottaa. Ehkä järkevää on bensalla on vajaa 500Nm ja etanolilla 550 (ahtopaine jossain reilut 1 bar).

                    Comment


                      #11
                      Risto pistää sitten tietoa jakoon jos recron porukka vastailee jotain tuon vahvistuksen tiimoilta, nimittäin itsekkin EHKÄ tarvin vahvistettua lootaa.

                      Kysele samalla millaisia vääntö lukemia laatikko tulisi kestämän jos/kun tekevät vahvistuksia.

                      Comment


                        #12
                        Älkää nyt ainakaan hengitystä pidättäkö odotellessa meikäläisen toimia :) mailia kyllä varmaan jossain vaiheessa tuonne laitan, mutta lähi päivinä on aika paljon muutakin ajateltavaa. Kuten jo aloituksessa totesin, päähän pisto viikonlopulta, mutta toteutukseen ei ole vielä edes varoja :D
                        Viimeksi muokannut Sleepy2; 16.1.2013, 10:59. Perustelu: Kuvalliset hymiöt kielletty

                        Comment


                        • #13
                          Joo tarkotinkin että laittele jos/kun saat tietoa. Itsellä on tässä vaihteeks omankin kanssa tekemistä kun kävi kivi kyläilemässä öljypohjan luona. Meni sekä ylä että alapohja ---> irroita moottori.

                          Comment


                          • #14
                            Laitetaan vielä tuo IPT- linkki, en tiedä ovatko hyviä , olisi kiva kuulla kokemuksista.
                            http://www.importperformancetrans.co...agonauto.shtml

                            Comment


                            • #15
                              Törmäsin tuossa sattumalta oikein vanhan koulukunnan viritykseen, eli vakiota korkemman stall speedin momentinmuuntimeen. Minun nuoruudessa ei ollut internettiä, joten joutui lukemaan V8 magazinea. Jenkkiautojen virityksessä ihan ykkösjuttuja. Tosin automaatit noissa oli vain kolmivaihteisia, eli asialla lie ollut suurempi merkitys. Idea siis on antaa moottorin ottaa enemmän kierroksia ennenkuin muunnin alkaa välittää tehoa eteenpäin -> kiihtyy paremmin, kun moottori heti tehoalueella. Audin 5hp19/FLA laatikkoon löytyisi tuolta revmax:ilta:

                              http://www.revmaxconverters.com/inde...19fla-279.html?

                              Hintakaan ei kovin paha, kun muutenkin tuntuisi olevan hyvistä osista tehty. En selvitellyt firman toimitusehtoja. Eikä mulla liioin ole käsitystä, mikä vakion stall on. Sen voi toki omalla vastuulla testata.

                              Comment


                              • #16
                                Vaikkei nyt varsinaisesti asiaan liity, niin sanon silti. Oman AKE:n laatikko rempattu A-Osalla virossa 2010 ja hintaa laskun mukaan 1380e sis turbiini, työ, öljypumppu, filtteri, öljyt, tiivisteet yms.

                                Comment


                                  #17
                                  1200e netto ois "5HP19 full rebuild with modifications" Recrolla.

                                  2 päivää ottaa aikaa.

                                  Vääntöjä koitan vielä selvitellä, mutta ainakin Raimonds vaikutti mukavalta. Linkitteli oman Mini Sportin kuvia :)

                                  Ymmärsiköhän Raimonds nyt ihan kunnolla mitä hain kun sain seuraavan viestin:

                                  Maximum torque limit in 5HP19 ECU is 350Nm, but I can modify transmission up to ~420 Nm including ECU tuning.
                                  Recrolla ei onnistu vissiin vahvistus, kun sain vastauksen että tuo 420Nm on piikki mitä tuo laatikko kestää.
                                  Viimeksi muokannut RistoEe; 8.2.2013, 14:25. Perustelu: Lisäilyjä

                                  Comment


                                    #18
                                    Pistetään nyt Siekkisenkin hinta,

                                    Eli Vahvistus irtolaatikolle tekee n.3000e, sisältää täysremontin, jakolaatikko saa myös uudet tiivisteet ja öljyt. Jos koko auto tulee niin asennukset 650e päälle.

                                    Täytynee vielä kysyä pelkän vahvistuksen hintaa, jos täysrempan teettää Recrolla.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X