Eli kyseessä se hal-anturi vissiin. Bank1 on apukuskin puolen nokka-akselin päässä keulan puolella muovikotelon alla, bank2 on taas tuulilasin puoleisessa päässä kuskin puolella. Bank1 pitäisi olla helppo vaihtaa. Näin muistelen lukeneeni, itsellä tulee myös koodeja välillä tuolta suunnalta.
Itse en ainakaan huomaa mitään isompaa. On siis 17745 koodi itsellä, eli kuskin puoli. Persdynolla mitattuna vaikuttais tehotkin olevan tallella. Toki moottorin vikavalo syttyy vähän väliä.
Moottorin vikalo on vasta euro3 saastepäästöt tayttävässä autossa, eli 2001 eteenpäin. Moottori tietääkseni käy hyvin, varsinkin tyhjäkäyntiä ilman nokkien asentotietoa, mutta ei kaikissa tilanteissa.
Tekstiselitykset voisi laittaa myös vikakoodista, näin ei tarvitse kaivella niitä netistä, kun yrittää vastata.
Vika viittaa anturin tai sen johtosarjan vikaan. Eli anturin johtosarjan tarkastus, onko ok. Jos on, niin anturi vaihtoon. Myös nokkien ajoituksessa voi olla vikaa, mutta uskoisin anturin olevan rikki, jos ei koskaan vaihdettu eikä vika ole ilmaantunut esim. jakopäärempan jälkeen.
Tässäpä Googlella löytyneitä selityksiä, aikaa meni 5s: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...6/P1338/004920
Niinkuin Pulla tuossa sanoi, niin sähköisestä viasta kyse, aina kun vikakoodin selityksessä on sanat: circuit tai Open or Short to Plus tms. sähköihin liittyvää, niin toimilaitteen, sen liittimen ja johdotuksen tarkistus. Viimeisenä sitten ohjaava pää eli yleensä ECU tai muu ohjainlaite.
Vaihdoin kyseisen anturin viime viikolla omaani (2,4 V6). Jokusen kk ajelin autolla vaikka asentoanturi oli pimeenä. V-koneissa on kaksi anturia ja jos toinen menee pimeäksi, niin matka jatkuu yhdellä, mutta kulutus pomppaa muutaman litran. ECU arvioi yhdestä anturista saamansa tiedon perusteella toisen puolen tapahtumat ja tällöin polttoainetta ja happea syötetään toiselle puolelle "riittävästi", mikä oli itsellä n 3l/100km lisää kulutusta. Bensaa on tällöin siis pakoputkessa ja ties missä ja se haisee. Moottorin suorituskyky ja kaikin puolin koko toiminta paranee huomattavasti kun tämän anturin uusii. Tuosta Speed Autoteilesta sain korvaavan osan nopeasti ja edullisesti. Piti olla Boschin osa, mutta valmistusmaa oli ainakin Kiina.
17745/P1337/004919 - Camshaft Position Sensor (G40): Short to Ground
olisi se impulse rotor myös viallinen siellä anturin sisällä? Vai tuleeko siitä oma vikoodi? Se kun ei paljoa maksa kuitenkaan, niin mietin, että jos sen tilailee samalla.
Possible Causes
Timing Belt/Chain incorrectly installed
Timing Chain probably lengthened
Camshaft Position Sensor 2 (G163) faulty
Engine Speed Sensor (G28) faulty
Possible Solutions
Check Timing Belt/Chain installation
Use Measuring Value Blocks (MVB) to Check Timing Chain
Check/Replace Camshaft Position Sensor 2 (G163)
Check/Replace Engine Speed Sensor (G28)
Special Notes
When found in VR6 4 Valve (BDF, BJS, BAA,) engines in conjunction with 17748 please see Technical Bulletin 15-07-03. The previous Technical Bulletin number was 15-04-01.
When found in a 30-valve V6 gasoline Audi engine (such as EPB or BEL), DTC 17748 may be stored as well. If both of these codes are displayed simultaneously, and the codes only appear after the motor is revved above 1800RPM, then the issue is likely that the cam chain tensioners were installed on the incorrect heads (drivers' tensioner on passenger head, etc).
Anturin (G163) vaihdoin, ei auttanut.
Mihinkäs tuon anturin johto menee siitä anturilta? Mietin lähinnä, että jos toisen pään löytäis, ni vois mittailla onko piuhat ehjät.
Voisko tuo vikakoodi tulla tuosta Engine Speed Sensor (G28):sta? Mistäs moinen löytyy ja pystyykö jotenkin toteamaan, että toimiiko ilman että vaihtaa uuden?
Muita vikakoodeja ei ole. Mitä nyt satunaisesti lisäilmapumpusta 17819/P1411/005137 - Secondary Air Injection System; Bank 2: Insufficient Flow
Mutta käsittääkseni näillä ei ole mitään yhteyttä toisiinsa.
Kysellääs nyt lisää, kun itsellä menee sormi suuhun ja pää lyö tyhjää.
Vikakoodihan on tuo ylläoleva:
17755/P1347/004935 - Camshaft Position Sensor 2 (G163) / Engine Speed Sensor (G28): Incor. Correl.
Ja tämä tuli sen jälkeen koneeseen on vaihdettiin pakonokka kuskin puolelle sekä kummatkin nokkien ketjut. Sen jälkeen myös on vaihdettu tuo G163 anturi, mutta vika vaan pysyy. Ajoitukset pitäis olla kohillaan, kun on kaksilla silmäpareilla tarkistettu ja tekijälläkin sen verran kokemusta biturboista että pitäisi mennä oikein vaikka silmät kiinni :), mutta silti kanava 93 näyttää arvoiksi bank1 2 ja bank2 17. Lukemat oli samat ennen ketjujen ja kuskinpuolen pakonokan vaihtoa. Ketjut vaihdettiin siksi, että luulin niiden olevan venyneet ja aiheuttaneen osaksi tuon. Vikakoodia ei tosin ollut ennen tuota remonttia.
Mikäs tässä siis nyt voisi olla pielessä? Antaakos tuo ketjun kiristäjä jotain vikakoodia jos on rikki? Se kyllä liikkui kun konetta pyöriteltiin käsin, eli ei ainakaan täysin jumissa ole.
Jaa, oisit heti sanonu, että itse guru on tarkastanut :)
Voikohan se triggeriregas päästä siirtymään. Olikos ne asentoanturit samanlaisia, että voi kokeilla puolelta toiselle?
Kiristimeen tuo viittaa, jos jako kerran on kohdillaan, myös nokkaketjujen osalta. Onkohan se G163:n pulssilevy oikein/kunnolla kiinni?
Mitä näyttää Vag-comilla measuring group 90
a) tyhjäkäynnillä?
b) kuormitettaessa konetta ~3000 rpm paikkeilla?
Tyhjäkäynnillä arvon pitäisi pyöriä nollan tuntumassa, ja kuormituksessa n. 16..25 asteessa. Jos lukema ei tipu tyhjäkäynnillä nollan pintaan, niin kiristin on jumiutunut "high torque" -asentoon. Kiristin ei välttämättä osaa antaa vikakoodia, jos vika ei ole siinä solenoidiosassa.
Voisiko se triggeri rengas vaan kuitenkin olla kaput? Vaikka se ei käsittääkseni yleistä ole.
Ja satavarmasti en mene sanomaan että juuri sama vikakoodi oli aikoinaan, koska nytkin muistin sen väärin. Jotain nokka akseliin viittaavaa silloin aikoinaan oli.
Comment