Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

[Vika löytynyt] A4 1,8 TQ 96, vaihtamisongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • [Vika löytynyt] A4 1,8 TQ 96, vaihtamisongelmia

    Päivitys 1.2.2013 - Vika löytynyt

    Eli laatikko avattu korjaamossa ja todettu että vika löytyy alla olevista kuvista näkyvän poikittaisakselin ja vaihteensiirtäjän välillä. Muuten laatikko on hyvässä kunnossa. Osat tulevat maksamaan alle puolet uuden "käytetyn laatikon" hinnasta. Toimitusaika on kuitenkin aika pitkä.

    **********

    Tulee pitkä teksti mutta olen testannut ja hakenut tästä forumista ja muistakin jo pitkään. Olen löytänyt yhden mahdollisen vastauksen (siis kalliin remontin vaihtoehtona ... ). Löytyykö muilta kokemusta voiko olla kysymys viestin lopussa kuvatusta viasta vai onko tämä vain toiveajattelua???

    Tapahtumasta

    Oltiin harjoitelemassa kytkimen peruskäyttöä pojan kanssa ja hän sai siinä aikaiseksi pari kolme voimakkaita nykäisyjä ennenkin moottori sammui. Vaihdettiin kuski. En saanut ykköstä sisään enkä pakkia. Kakkosen sain sisään voimalla ja pääsimme kotiin.

    Oireista ja testauksista

    Kytkin toimii minusta täysin normaalisti, ottaa puolessa välissä kuin ennen, en kuule mitään ylimäärääisiä ääniä. Kun laittaa ykkönen sisään ja käynnistää moottorin niin ei ole merkkejäkään siitä että haluisi lähteä liikkeelle. Moottori sammuksissa, ykkönen sisään, kytkin puoliksi alas niin pystyn työntämään samalla voimalla kuin tarvitaan kuin vaihde on vapaalla. Kytkin ei luista. Testasin myös lähteä vähän rivakkaammin liikkeelle jäisellä tiellä ja en huomannut mitään erikoista muuta kuin että kakkonen vaatii voimaa.

    => Eli minusta kytkin kyllä irrottaa.

    Voimalla saa kyllä ykkönenkin sisään on ainoastaan pakki joka ei millään menee sisään. Pitää vain sammuttaa ensin jos tarvitsee käyttää pakkia.
    Eli siis ykkönen ja kakkonen vaatii voimaa ja erityisesti jos seisoo paikalla - liikkeessä kakkonen on helpompi saada sisään. Pakin osalta ottaa vastaan heti kun on keppi on painettu pohjaan. Jos yrittää sen jälkeen vetää taksepäin niin ottaa vastaan ja kuuluu "tonk".

    Moottori sammuksissa kaikki vaiheet toimivat ongelmitta.

    Öljy oli aika vähän askissa lisäsin noin 0,5 litraa - ei muutosta.

    Tarkistin myös vaihdekepin asennot Bentlyn mukaan ja kaikki vaikuttivat olevan ok.

    Ajatus viasta

    Eli kun tämä vika tuli näin yllättäen ja heti tuon tapahtuman jälkeen on kai selvä että jotain on mennyt rikki. Minusta ei voi olla kytkin joten on siis kysmys laatikosta.

    Audizinesta löysin keskustelun sisältä http://www.audizine.com/forum/showth...!!!!!!!!!!!!!! kts postaus 36 ja siihen liittyen kuvan http://forums.audiworld.com/picture....ctureid=125109

    Voiko tästä oli kysmys minunkin tapauksessa ja mikäli mistä löydän nuo pultit - on ilmeisesti yksi per pää? Minun Bentlyssä on aika huonot kuvat/selitykset vaihdelaatikon osalta joten en osa yhdistää audizinen kuvia siihen. Ei myöskään ole monttua tai hallinosturia välittömässä käytossä.


    Löysin kuvan

    Ei en ole vielä etsimässä uutta askia mutta googlen kuvahaku hakusanana "växellåda" johti laga.se sivuille ja sieltä löytyikin hyviä kuvia. Eli tuo valkoinen muovinen kansi on sama kuin audizinen kuvassa. Eli sen alapuolella heti oikeanpuolisen vetarin takana pitäisi löytyä pulti! Auto valmiina pukella joten oikea etupyöri irti niin pitäisi jo näkyäkin - eli huomenna.

    Päivitystä 13.1.

    Sivusta ei suoraan pääse - lämpösuojia edessä. Toisen päähän sain näköyhteyttä. Löytyy kytkimen työsylinterin vieressä eli pääsen ylhäältä kun nostan paisuntasäiliön sivuun. Pultti on XZN-typpinen mutta sopiva koko (M12 tai M10?) ei löytynyt tallista eli pitää käydä Erkin hallissa huomenna.

    Oireista vielä ja vaihtoehdoista

    Kun pakottaa vaihteet päälle ei kuulu rusahduksia voinko silloin sulkea pois että vika olisi synkronoineissa?
    Viimeksi muokannut martinm; 1.2.2013, 18:19. Perustelu: Lisätietoja ja korjattu virhe

    #2
    Pakin osalta ottaa vastaan heti kun on keppi on painettu pohjaan. Jos yrittää sen jälkeen vetää taksepäin niin ottaa vastaan ja kuuluu "tonk"
    Ottaa vastaan ? "Sorvaako" rattaat ?

    Comment


    • #3
      Eivät! En pysty viemään keppi yhtään taaksepäin eli aivain kuiten vaihteensiirtäjä? ei voisi liikkua vaan osuu johon esteeseen.

      Comment


        #4
        Kytkin vialta kuitenkin kuulostaa, jos vaihteet toimii sammuksissa normaalisti ja vaihdekepissä ei tunnu mitään outoa.

        Comment


          #5
          Tuo kuvassa vetolaipan vieressä näkyvä valkoinen osa on se, joka estää vivustoa menemästä suoraan vitosvaihteelta pakille. Keppi on käytettävä ensin keskellä. Aloittaisin irroittamalla tuon osan ennen muita selvityksiä.

          Tämä ei tosin selitä kakkosvaihteen ongelmaa, mutta peruutusvaihteen hyvinkin.

          Ehkä tuosta samasta on puhetta linkkien takana, mutta ei riitä mielenkiinto lähteä nyt surffailemaan niitä :)

          Comment


          • #6
            porkkis; Tuo kuvassa vetolaipan vieressä näkyvä valkoinen osa on se, joka estää vivustoa menemästä suoraan vitosvaihteelta pakille. Keppi on käytettävä ensin keskellä. Aloittaisin irroittamalla tuon osan ennen muita selvityksiä.
            Onko tuo tapana rikkontua ja miten - pääseekö korjaamaan ulkopuolelta?

            sleepy2; Kytkin vialta kuitenkin kuulostaa, jos vaihteet toimii sammuksissa normaalisti ja vaihdekepissä ei tunnu mitään outoa.
            Tuntuu loogiselta mutta miksei ole muita oireita kytkimen puolelta. Jos ymmärsin tuon audizinen keskustelua oikein niin oli samat oireet kuin minulla.

            No sain hankittua työkalut. Palataan asiaan...

            porkkis; Ehkä tuosta samasta on puhetta linkkien takana, mutta ei riitä mielenkiinto lähteä nyt surffailemaan niitä :)
            Juu oli pitkä keskustelu.... linkitän suoraan aiheen kuviin niin on helpompi seurata;




            Comment


            • #7
              Oli toiveajattelua - ainakin että pystyisi ottamaan tuo "tappi" irti ottamatta vaihteisto alas - askin kannatin edessä!

              Tuo kuvassa vetolaipan vieressä näkyvä valkoinen osa on se, joka estää vivustoa menemästä suoraan vitosvaihteelta pakille. Keppi on käytettävä ensin keskellä. Aloittaisin irroittamalla tuon osan ennen muita selvityksiä.
              Tähän osaan pääsin kiinni ja otin irti. Muovinen holkki oli ehjä, liikuva tappi oli ehjä ja jousi vaikutti oleva kunnossa. Voidaan laittaa takaisin vain yhdellä tavalla :-)

              Tapin pää näkyy yllä olevissa kuvissa - epäsymmetrisesti, erikoisella tavalla muotoiltu osa punaisen ympyrän alapuolella.

              Eli pitää antaa periksi ja tilata aikaa kytkinrempalle ....

              Comment


              • #8
                Päivitys : Auto huollossa ja laatikko otettu pois. Kytkin on kunnossa mutta vauhtipyörä ei.

                Seuraavaksi avataan laatikko ... Lähetin jo kyselyjä Ruotsiin päin että paljonko rahti maksaa ...

                Comment


                • #9
                  Vika löytyi kts eka postaus.

                  Comment

                  Working...
                  X