Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Urs4 AAN-Moottoriin veivit,männät mistä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Urs4 AAN-Moottoriin veivit,männät mistä?

    Aloitetaan sillä että miten kävi.
    Männäntappi poikki, lohko paskaksi, veivi entinen ja venttiilit trallalaa..

    Nyt kaipaisin apua teiltä hyvät herrat ja tietenkin naiset.
    Mistä saa ja mitä hiluja kannattaa laittaa seuraavaksi sisään.
    Kokemuksia?

    Koneessa oli tehoa noin 600hv.

    Vanhat osat:

    Männät, Mahle (audi sport)
    Veivit, Po-metallin H-profiilit

    Iso kiitos vastaajille.

  • #2
    Myykö PO-veivejä yksi kerrallaan? Luulisi myyvän. Siihen kaveriksi hyväkuntoiset vakiomännät ja vahvemmat tapit. Outoa kyllä kun joidenkin vakiotapit menee poikki/vääntyy 600hp:lla, joillakin mennään tuosta yli ilman mitään ongelmia. Ei nakuttamaan ole päässyt? Jos ollut kone säädöissään, niin onkohan Audilla jotain materiaalieroja ollut eri vuosimallien välillä?

    Yritin kesällä saada omia vakiotappeja poikki, ei ylävireisellä +670hp:lla ainakaan vielä ole alkanut oireilemaan.

    Comment


    • #3
      Entisessä projektissani tapit alko taipumaan +600 luvuolla. Poiki eivät kuitenkaan kerenneet onneksi mennä.

      Comment


      • #4
        Tupi, näin muistelin ja silloinhan tappiasiaa puitiin sun projektitopicissa. Se vaan kun maailmalla on noita +700hp vehkeitäkin vakiotapeilla, joten mikä näissä koneissa mahtaa olla eroina. Tietty dynoissakin eroa, mutta siitä huolimatta tuntuu oudolle.

        Comment


        • #5
          Olen suunnitellut laittavani kaikki uudet veivit ja myös uudet männät.
          kestääkö vakio männät? joku puhui että yli 600hv ihan helposti ja jotku sanoo että ei kestä.
          Harkitsen vielä kampuran vaihtoa, liekkö saanut kuin potkua ku tappi poikki meni.
          Ollaanko audeissa menty vakio kampiakselilla vai alkaako tässä etsimään teräskampuraa tms.

          Comment


          • #6
            Eikö nuo orkkikset ole perinteisesti kestäneet ihan ok? Paljonko sulla on ollut kierroksia koneessa?

            Comment


            • #7
              Laita männät ja kanget 22mm:n tapilla, jos kerran uusit ne. Vakio kampura kestää kyllä nuo tehot ja aika paljon enemmänkin. Tarkista se kampiakseli, että ei oo kiero. Jos uusit kampuran, niin kannatta tasapinottaa se uusien mäntä/kanki yhdistemien kanssa, kuten vanhakin jos käytät sitä. Ja vauhtipyörä painotukseen mukaan, jos ei oo 2-massa vauhtis.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
                Eikö nuo orkkikset ole perinteisesti kestäneet ihan ok? Paljonko sulla on ollut kierroksia koneessa?
                8000 rpm

                Miten nuo JE-männät?
                entä Integrated Engineeringin veivit?

                onko perää ettei po-metallilta saa enään veivejä..? voi olla ihan huhu mutta selviää soittamalla.


                vakio kampura saa jäädä, mallia teräs about 3000€?
                Viimeksi muokannut okkim; 6.1.2013, 22:29. Perustelu: Viestit yhdistetty, älä tee heti uutta perään vaan editoi vanhaa

                Comment


                • #9
                  JE:ltä saat kyllä hyvät männät, täälläkin niitä käyttää useempi.
                  Ja mitä noihin IE:n kankiin tulee niin näyttää ihan normi kiinakangelta tosin jenkkileimalla. Eli ihan käypästä tavaraa tehokkaampaankin setuppiin, kuhan vähän mittailee ennen ku pulttaa kiinni.

                  Mistäs katselit tota mäntä/kankipakettia, IE kanget ainaski näyttäs olevan 20mm tapille ja JE:n tapithan vois sit varulta ottaa vahvistettuna.

                  Ainakin viime kesänä sai vielä Ojennukselta veivejä.

                  Comment


                  • #10
                    Futurezilta kyselin pakettia, vielä odotetaan mitä muut tarjoaa.
                    heavy duty tapeilla.

                    Soitin po-metallille, vielä tekevät veivejä mutta ei tienny kuinka kauan.

                    Nyt harkinnassa laitanko IE:n veivit jotka maksaa noin 550€ vai tuplasti kalliimmat Po-metallin.
                    ja sit vielä verdin 1400€. itselläni herää kysymys että onko 550€ veivit hyvät? Ja onko tuplasti kalliimmat sitten tuplasti paremmat?

                    Comment


                    • #11
                      Kiinaveivit kestää ihan varmasti sen mitä niiden tarvitsee.

                      Comment


                      • #12
                        Virtalan Risto myy h-profiilia kyllä harrastaja hintaan, jos vaikka butjetti vakiomäntä konetta rakentaa.

                        Comment


                        • #13
                          Päädyin lopulta wisecon mäntiin, autoverdin kankiin.

                          Onko kokemuksia lohkon poraajista Oulun alueella?
                          Oulun moottorikoneistamo?

                          Miten nuo kiertokanganlaakerit, laittaako audin omat vai? ACL-laakereita ei ilmeisesti saa?

                          Comment


                          • #14
                            Tuliko Wisecot 22mm:n tapilla? Jos 20mm Wisecon oma vahvistettu tappi, niin on ohuempiseinämäinen kuin Audin orkkis! Mulla vähän huonoja kokemuksia noista Wisecon 20mm:n tapeista.

                            Comment


                            • #15
                              22mm tapilla tuli, olen kuullut niistä 20mm tapeista joskus..

                              Comment


                              • #16
                                JE:n 20mm tapit kestää ihan hyvin raakaakin käyttöä. Wisecon tapeista kuullut pelkkää huonoa.

                                Ihan tietopakettina kuitenkin sen verran, että vakiomännät kestää kyllä yli 700hp/nm, tapit on sitten toinen juttu.

                                Oli veivit mitkä hyvänsä (kiinaveivejä ne hienosti lasermerkatutkin kikkareet suurelta osin on), niin kannattaa pyytää koneistamoa tarkistamaan silmien yhdensuuntaisuus ja veivien keskinäiset painot sekä yhteensä, että päiden osalta erikseen. Normaalien välysten tarkistusten lisäksi siis..

                                Kannattaa panna myös merkille männänrenkaiden katkosvälys kovasti viritetyssä koneessa. Tehtaan speksi saattaa olla hieman turhan tiukka. Jo tuollaisessa kuudensadan konin viritysasteessa kannattanee mennä semmoisella 0,45-0,5mm katkoksella ylemmän renkaan ja 0,45-0,55mm alemman renkaan osalta. AAN korjauskirjassa annetaan arvoksi 0,15-0,35mm, joka on minusta liian vähän.

                                Edit: Ja vakio veivilaakerit on aivan mainiot. Niistä ei jää alakerran kestävyys kiinni.
                                Viimeksi muokannut kenax; 15.2.2013, 18:59.

                                Comment


                                • #17
                                  Kiitos tietopaketista!

                                  Varsinkin tuosta renkaisen välyksestä on hyötyä, kiitos.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Onko mahdollista saada tähän päivitettyä tietoa. Miltä sivustolta ostaa ja minkä merkkiset? 034 myy kahenlaisia kankia mutta mäntiä en pikasella googlailulla löytänyt muutakun nuo wisecon mutta oli tuolla 20mm tapilla.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X