Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 cruise aaltoilee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    C5 cruise aaltoilee

    Mikähän tai mitkähän anturit antaa opastusta vakionopeussäätimelle? Persdyno tuntee pienen "humppaamisen" kun vakkarilla ajelee. Jos ottaa cruisen pois päältä ja ajaa tasakaasulla, niin meno on tasaista.

    Joku tai jotkut anturithan tuonne varmaan signaalia heittää ja nyt jostain tullee vaihtelevaa lukemaa ja siksi cruise korjailee nopeutta niin tiuhaan (ja turhaan) että meno on vähän nykivän oloista.

    Vihjeitä mikä anturi voisi tuota aiheuttaa?

  • #2
    Ja mä kun olen luullut, että pieni humppaaminen Audin vakkarilla on ominaisuus. Ajoin isolla Volvolla ja se kulki tosi tasaisesti, mutta nopeusmittarista näki pientä aaltoilua nopeudessa. Mun A6 c5 pitää nopeuden just eikä melkein, mutta kuski tuntee humpan... Olisko jossain siis joku vika?

    Comment


      #3
      Mulla tuo golffin vakkari saattaa silloin tällöin tehdä äkkinäisen nopeuden noston. Tai oikeastaan nykäsyhän se on, nopeus nousee ehkä kilometrin pari.

      Comment


        #4
        Edellisessä rinkelissä, urSsissa ei tuollaista ilmennyt. Ja mitään äkkinäisiä muutoksia ei ole, vain sellainen pieni ja mieto hidastus-kiihdytys-hidastus-kiihdytys tyylinen ilmiö. Ei välttämättä ehdi edes navin nopeusnäytössä näkyä (pitääkin muuten se tsekata vielä), mutta persdynossa tuntuu.

        Comment


          #5
          C5 ässä pitää tasamaalla nopeuden juts eikä melkein. Olettaisin että bitissä on cruisen kannalta ajateltuna samaa kamaa kuin kasissakin. Onko se aiemmin toiminut humppaamatta ja nyt alkanut vai onko aina ollut samanlainen?

          Comment


            #6
            Eiköhän se cruise tarkkaile renkaiden pyörintänopeutta, eli käyttäisikö se silloin ABS:n antureita hyväkseen? Oma C5 pitää kyllä asetetun nopeuden kyllä justiinsa.

            Comment


            • #7
              Ei kyllä pitäisi A6 Biturbon humpata. Itsellä on justiin tuollainen -02 ja yhtään ei nyi suorilla, ylä eikä ala-mäissä. Volkkarin Passatissa ja Golfissa tuntuisi noi vakkarit olevan hieman rujompia ja niissä voi olla äkkinäiset liikkeet, mutta ei missään nimessä A6:ssa. Onko muuten tiptronic?

              Comment


              • #8
                Oma härveli pitää nopeuden kyllä tasaisena, jopa ylä- ja alamäissäkin mikäli eivät ole sitten erityisen jyrkkiä.
                Näin ovat toimineet myös pari muutakin C5:sta, joita olen ajanut / ollut kyydissä.
                Ei siis ole ominaisuus vakkarissa, vaan selkeä pieni toimintavirhe.
                Pomputtaako kierroslukua samaan tahtiin ja autossa Tiptronic?
                -> resetoi tippi ja kokeile uudestaan.

                Comment


                  #9
                  Oma biturboni ei yleisesti humppaa vakionopeussäätimellä ajaessa. Veto on tasaista ja nopeus pysyy muutaman yksinkön tarkkuudella paikallaan. 76-78km/h GPS nopeudella humppaaminen esiintyy lähes joka kerta, mutta se on helppo välttää. Nopeuden nosta tai lasku yhden pykälän verran poistaa vedon heilunnan.

                  Eihän autosi kai aina ole tuollainen ollut?

                  Comment


                    #10
                    Aina se on enemmän tai vähemmän tuota tehnyt. Ei ole oikein saanut varmaa tuntumaa missä vauhdeissa, mutta enimmillään kun ajelee mittarissa 90 tai 110 niin niiissä nyt ainakin. Jarkko ehkä muistaakin kun silloin ihan alkuaikoina jo tuota kyselin. Ei se siitä muuttunut ole eikä apukuskin paikalla istuvat ole aina edes huomanneet ellen ole kysynyt.

                    Eroja en ole kierroslukumittarissa huomannut tai sen tarkemmin seurannut, mutta aika pientä tuo huojunta on joten en usko välttämättä siellä mittarissa edes näkyvän. Voihan se olla, että olen vain turhan pikkutarkka. Niin, ja auto on manuaali. Pitääkin muuten kokeilla tekeekö tuon vitosella ja kutosella samalla cruisen asetuksella.

                    Comment


                    • #11
                      Täällä kanssa tahmaa C5 vakkarilla, ihan kuin liisterissä ajaisi. Normaalia tuo ei voi olla.

                      Comment


                        #12
                        Miten se sitten käytännössä ilmenee?

                        Comment


                        • #13
                          Tuntuu oikeastaan aika samalta kun ajaisi todella reilussa loskassa, välillä tahmaa ja sit taas mennään. Tuntuu vain moottoritienopeuksissa, kaasulla menee tasaisesti, vakkari päällä meno muuttuu heti.

                          Tiptronikki on tämä tapaus. Kaveri joka on skodien kanssa päivittäin tekemiseissa sanoi että normaalia, ei minusta.

                          Comment


                          • #14
                            Itse en ole huomannut kyllä isoa vaihtelua nopeudessa kun menee vakkari päällä, olipa sitten iso tai pieni ylämäki tai tasamaata. Alamäessä kyllä voi karata nopeus mutta se on asia erikseen. GPS:n kanssa katsottuna pysyy sellaisen ±1 km/h sisällä nopeus.

                            Comment


                              #15
                              Testasinpa huvikseen omaa cruisea, en kyllä havainnut humppaamista perstuntumalla.

                              Comment


                                #16
                                Tuli käytyä Tampereella. Kyllä tuo cruise humppaa niin, että Tomtom näyttää (esimerkiksi) pääosin 93, mutta käy välillä 92 ja 94. Vaihteesta riippumatta. ABS antureita ekaksi ihemttelemään jos ongelma pahenee. Kyllä tuon kanssa vielä elää ihan hyvin vaikka kaikki maantieajot käytännössä cruisella menenkin.

                                Comment


                                  #17
                                  Lähtisin ennemmin hakemaan vikaa seoksen hallinnasta (alipaine- ja ahtovuodot kuuluu tähän) ja sähköisen kaasuläpän toiminnasta. Ainakin itsellä tuntuu siltä, että moottori olisi haluton vetämään ja cruisen tekemä kaasunasennon muutos saa halut kasvamaan yli tarpeen - heijaus alkaa. Vedon vaihtelu ei juuri nopeuteen ehdi vaikuttaa, mutta keho tuntee sen ikävän vedon aaltoilun.

                                  Comment


                                    #18
                                    Omassa on joskus töksähdellyt cruise, erityisesti kun meni esim. kevyttä alamäkeä. Juurikin niin ettei näy nopeusmittarissa, mutta tuntee kyllä.

                                    Muistaakseni ko. oiretta oli silloin kun MAF alkoi vedellä viimeisiään. Lopulta alkoi cruise tippua pois päältä ja MAF antaa vikakoodia. Kannattaa ainakin alkuun tehdä sähköisen kaasuläpän nollaus/adaptaatio, muistaakseni se helpotti oireita.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X