Nyt olis hyvät neuvot tarpeen, ottiko nyt ohraleipä?
Sukulaisen A4 B7 hyytyi joulunaikoihin, eikä välttämättä näytä hyvältä.
Alustava merkkiliikkeen pikadiagnoosi on huohotinputken jäätyminen, josta seurauksena jotain jälkiä männissä(?) Toinen nokka-akseli ei pyöri...
Homma kävi näin:
Joulun alla ko. autolla ajeltiin tuolta Hämeen suunnilta pohjoiseen Kemin lähistölle. Matkan alussa pakkasta oli n. -15C ja perillä -25C. Matkan aika ei ollut lumipyryä, matka sujui ilman ongelmia. Seuraavana aamuna auto oli johdon päässä lämmityksessä ja keulaan oli myös laitettu viimasuojaa kovista pakkasista johtuen. Sitten jouluaattoaamuna lähdettiin kauppareissulle ja jo n. parinsadan metrin ajon jälkeen öljynpainevalo syttyi ja auto pysäytettiin ja kone sammutettiin, valon syttymisen jälkeen auto varmaankin sen sata-parisataa metriä kulki. Sammuttamisen jälkeen autoa koitettiin kerran startata, ei käynnistynyt.
Nyt ei ole tiedossa pukkasko öljyt pihalle, koska konepeltiä ei tuolloin tullut avattua. Ainakaan alle ei kuulemma tiputtanut. Eikös ne öljyt tule pihalle mittatikun reiästä tai jostain jos huohotinputki jäätyy?
Sen jälkeen vähän selattiin audifinnsiä ym. ja arveltiin syyksi tuota huohottimen jäätymistä tai öljysihdin tukkeutumista...enempää ei asiaa selvitelty siinä joulun keskellä, tilattiin hinuri joka otti Audin kyytin ja kuskasi sen lähimpään merkkiliikkeen pihaan (Pörhö Keminmaa), jonne se jäi tähän päivään saakka kun liike taas oli auki.
Tänään liike ehti pikaisesti tutkia autoa jonkin aikaa. Venttiilikoppa avattiin ja männissä oli kuulemma "jotain jälkiä". Toinen nokka-akseli ei myöskään pyörinyt (en tiedä ihan tarkkaa diagnoosia mutta joku hihna oli hypännyt pois paikaltaan?).
Sen enempää heillä ei ollut aikaa tutkia vaan tarkempaa diagnoosia päästään tekemään vasta joskus uuden vuoden jälkeen kun/jos auto otetaan työn alle...
Nyt oliskin hyvät neuvot tarpeen
a) Onko hyvä arvauksia mitä tuossa olis voinut käydä tai mistä syystä? Mahtaakohan tuo nyt johtua huohotinputken jääätymisestä vai jostain muusta?
b) Onkohan Kemi-Keminmaa-Tornio akselilla mitään hyvä pajaa tai muuta asiantuntijaa joka pystyisi diagnosoimaan vauriot ja mahdollisesti korjaamaan ne. Siis joku muu kuin merkkiliike joka tuskin on edullisin vaihtoehto (eikä välttämättä aina asiantuntevinkaan).
c) Näin pikadiagnoosin perusteella vaikuttaisi että vaihtokone tulisi edullisemmaksi kuin vanhan remontointi jos siellä oikeasti on isompaakin tuhoa käynyt? Mistä kannattaisi noita vaihtokoneita lähteä metsästämään jos siihen joudutaan?
Potilas on vm. 2005 A4 B7 2.0Tq Avant Tiptronicilla mittarissa n. 220tkm.
Asiaa hankaloittaa "vähän" sekin että auton omistajan täytyi palata takasin tänään kotiinsa ja auto on toistaiseksi nyt tuolla merkkiliikkeen pihalla Pohjois-Suomessa.
Sukulaisen A4 B7 hyytyi joulunaikoihin, eikä välttämättä näytä hyvältä.
Alustava merkkiliikkeen pikadiagnoosi on huohotinputken jäätyminen, josta seurauksena jotain jälkiä männissä(?) Toinen nokka-akseli ei pyöri...
Homma kävi näin:
Joulun alla ko. autolla ajeltiin tuolta Hämeen suunnilta pohjoiseen Kemin lähistölle. Matkan alussa pakkasta oli n. -15C ja perillä -25C. Matkan aika ei ollut lumipyryä, matka sujui ilman ongelmia. Seuraavana aamuna auto oli johdon päässä lämmityksessä ja keulaan oli myös laitettu viimasuojaa kovista pakkasista johtuen. Sitten jouluaattoaamuna lähdettiin kauppareissulle ja jo n. parinsadan metrin ajon jälkeen öljynpainevalo syttyi ja auto pysäytettiin ja kone sammutettiin, valon syttymisen jälkeen auto varmaankin sen sata-parisataa metriä kulki. Sammuttamisen jälkeen autoa koitettiin kerran startata, ei käynnistynyt.
Nyt ei ole tiedossa pukkasko öljyt pihalle, koska konepeltiä ei tuolloin tullut avattua. Ainakaan alle ei kuulemma tiputtanut. Eikös ne öljyt tule pihalle mittatikun reiästä tai jostain jos huohotinputki jäätyy?
Sen jälkeen vähän selattiin audifinnsiä ym. ja arveltiin syyksi tuota huohottimen jäätymistä tai öljysihdin tukkeutumista...enempää ei asiaa selvitelty siinä joulun keskellä, tilattiin hinuri joka otti Audin kyytin ja kuskasi sen lähimpään merkkiliikkeen pihaan (Pörhö Keminmaa), jonne se jäi tähän päivään saakka kun liike taas oli auki.
Tänään liike ehti pikaisesti tutkia autoa jonkin aikaa. Venttiilikoppa avattiin ja männissä oli kuulemma "jotain jälkiä". Toinen nokka-akseli ei myöskään pyörinyt (en tiedä ihan tarkkaa diagnoosia mutta joku hihna oli hypännyt pois paikaltaan?).
Sen enempää heillä ei ollut aikaa tutkia vaan tarkempaa diagnoosia päästään tekemään vasta joskus uuden vuoden jälkeen kun/jos auto otetaan työn alle...
Nyt oliskin hyvät neuvot tarpeen
a) Onko hyvä arvauksia mitä tuossa olis voinut käydä tai mistä syystä? Mahtaakohan tuo nyt johtua huohotinputken jääätymisestä vai jostain muusta?
b) Onkohan Kemi-Keminmaa-Tornio akselilla mitään hyvä pajaa tai muuta asiantuntijaa joka pystyisi diagnosoimaan vauriot ja mahdollisesti korjaamaan ne. Siis joku muu kuin merkkiliike joka tuskin on edullisin vaihtoehto (eikä välttämättä aina asiantuntevinkaan).
c) Näin pikadiagnoosin perusteella vaikuttaisi että vaihtokone tulisi edullisemmaksi kuin vanhan remontointi jos siellä oikeasti on isompaakin tuhoa käynyt? Mistä kannattaisi noita vaihtokoneita lähteä metsästämään jos siihen joudutaan?
Potilas on vm. 2005 A4 B7 2.0Tq Avant Tiptronicilla mittarissa n. 220tkm.
Asiaa hankaloittaa "vähän" sekin että auton omistajan täytyi palata takasin tänään kotiinsa ja auto on toistaiseksi nyt tuolla merkkiliikkeen pihalla Pohjois-Suomessa.
Comment