Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 2.0T huohotinputki jäässä, mahdollinen konerikko?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B7 2.0T huohotinputki jäässä, mahdollinen konerikko?

    Nyt olis hyvät neuvot tarpeen, ottiko nyt ohraleipä?

    Sukulaisen A4 B7 hyytyi joulunaikoihin, eikä välttämättä näytä hyvältä.
    Alustava merkkiliikkeen pikadiagnoosi on huohotinputken jäätyminen, josta seurauksena jotain jälkiä männissä(?) Toinen nokka-akseli ei pyöri...

    Homma kävi näin:
    Joulun alla ko. autolla ajeltiin tuolta Hämeen suunnilta pohjoiseen Kemin lähistölle. Matkan alussa pakkasta oli n. -15C ja perillä -25C. Matkan aika ei ollut lumipyryä, matka sujui ilman ongelmia. Seuraavana aamuna auto oli johdon päässä lämmityksessä ja keulaan oli myös laitettu viimasuojaa kovista pakkasista johtuen. Sitten jouluaattoaamuna lähdettiin kauppareissulle ja jo n. parinsadan metrin ajon jälkeen öljynpainevalo syttyi ja auto pysäytettiin ja kone sammutettiin, valon syttymisen jälkeen auto varmaankin sen sata-parisataa metriä kulki. Sammuttamisen jälkeen autoa koitettiin kerran startata, ei käynnistynyt.
    Nyt ei ole tiedossa pukkasko öljyt pihalle, koska konepeltiä ei tuolloin tullut avattua. Ainakaan alle ei kuulemma tiputtanut. Eikös ne öljyt tule pihalle mittatikun reiästä tai jostain jos huohotinputki jäätyy?

    Sen jälkeen vähän selattiin audifinnsiä ym. ja arveltiin syyksi tuota huohottimen jäätymistä tai öljysihdin tukkeutumista...enempää ei asiaa selvitelty siinä joulun keskellä, tilattiin hinuri joka otti Audin kyytin ja kuskasi sen lähimpään merkkiliikkeen pihaan (Pörhö Keminmaa), jonne se jäi tähän päivään saakka kun liike taas oli auki.
    Tänään liike ehti pikaisesti tutkia autoa jonkin aikaa. Venttiilikoppa avattiin ja männissä oli kuulemma "jotain jälkiä". Toinen nokka-akseli ei myöskään pyörinyt (en tiedä ihan tarkkaa diagnoosia mutta joku hihna oli hypännyt pois paikaltaan?).
    Sen enempää heillä ei ollut aikaa tutkia vaan tarkempaa diagnoosia päästään tekemään vasta joskus uuden vuoden jälkeen kun/jos auto otetaan työn alle...

    Nyt oliskin hyvät neuvot tarpeen
    a) Onko hyvä arvauksia mitä tuossa olis voinut käydä tai mistä syystä? Mahtaakohan tuo nyt johtua huohotinputken jääätymisestä vai jostain muusta?

    b) Onkohan Kemi-Keminmaa-Tornio akselilla mitään hyvä pajaa tai muuta asiantuntijaa joka pystyisi diagnosoimaan vauriot ja mahdollisesti korjaamaan ne. Siis joku muu kuin merkkiliike joka tuskin on edullisin vaihtoehto (eikä välttämättä aina asiantuntevinkaan).

    c) Näin pikadiagnoosin perusteella vaikuttaisi että vaihtokone tulisi edullisemmaksi kuin vanhan remontointi jos siellä oikeasti on isompaakin tuhoa käynyt? Mistä kannattaisi noita vaihtokoneita lähteä metsästämään jos siihen joudutaan?

    Potilas on vm. 2005 A4 B7 2.0Tq Avant Tiptronicilla mittarissa n. 220tkm.

    Asiaa hankaloittaa "vähän" sekin että auton omistajan täytyi palata takasin tänään kotiinsa ja auto on toistaiseksi nyt tuolla merkkiliikkeen pihalla Pohjois-Suomessa.

  • #2
    Ite miettinyt kun näitä vastaavia tapauksia on tullut luettua, että jos öljynpaine katoaa, niin meneekö ne hihnan ja ketjun kiristäjät löysälle jolloin tuo koneen täystuho syntyy. Jos tuossa kyseisessä on jälkiä männissä ja nokka-akseli ei pyöri, niin kansi menee ainakin remonttiin. Tulee muutaman tonnin remontti jos ei saa jotakin johonkin vastuuseen.

    Comment


    • #3
      Vai onko öljynpaineet hävinnyt ja nokka leikannut kiinni ja siitä syystä hypännyt nokkahihna pois. Ei kai huohotuksen jäätyminen öljynpaineita hävitä, kunnes sylkee kaikki öljyt ulos. Oliko siellä vielä öljyä koneessa?

      Comment


      • #4
        Joo samaa itsekin mietin että välttämättä ei tuo huohotuksen jäätyminen ole se perimmäinen syy tuossa. En nyt tiedä oliko siellä öljyä koneessa ja kunka paljon. Täytyy tuosta vielä kysellä.
        Viimeksi muokannut okkim; 27.12.2012, 23:50. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus

        Comment


        • #5
          Jonkin verran tässä jo tuli kartoitettua vaihtokoneita tuon A4:een. Olis autovahinkokeskuksessa tarjolla ~79tkm ajettu 162kW kone kylki-/kattomällätystä B7:sta.
          Onko tietoa käykö tuo about "plug and play" koska alkuperäinen kone on se perus 147kW kone?

          Comment


          • #6
            Moottorinohjausohjelma on syytä vaihtaa, mutta muuten pitäisi sopia.

            Comment


            • #7
              Työkaverilla katkes öljypumpun ketju 2.0T 170hv eli BPJ (?) koneesta pari kuukautta taaksepäin. Katkes käynnistyksen yhteydessä ja jumitti koko moottorin. Meni koko kone uusiks koska riipi kampiakselin päästä katjurattaan hampaita rikki. Tässä tapauksessa oli koneella ajettu n. 200tkm.

              Tämmönenkin sitten on vaarana! Jenkkien puolelta näitä tapauksia löyty muutama sekä volkkarin puolelta että audilta. Ja kilometrejä muutamasta kymmenestä vajaaseen pariinsataan tuhanteen.

              Comment


              • #8
                Sen verran tuli lisätietoa tuosta tapauksesta tänään että öljyt oli koneessa, ei ollut pukannut niitä ulos...

                Comment


                • #9
                  Todennäköisintä lienee jakohihnan/kiristimien pettäminen ja venttiilien osuminen mäntiin. Saattaa lyödä nokankin jumiin jos osuu pahasti. Jakohihnan kiristin ei toimi öljynpaineella, eikä ketjunkiristinkään saisi löysätä sen takia.. Vaan sammuiko moottori lennosta jolloin öljynpainevalo tietenkin syttyy, vai syttyikö painevalo palamaan vaikka kierroksia oli vielä?

                  Comment


                  • #10
                    Minulla teki oma Volkkari saman, kone leikkasi kiinni. Mennyttä oli kansi ja kiertokangen laakeri oli leikannut kiinni. Meinasivat minulta koko rempan kustannuksen periä, väittivät minun ajaneen autolla merkkivalon kanssa. Todellisuus autossa on, että merkkivalo syttyy vain jos öljykierto katekaa. Huohottimen jäätyminen lisää painetta konetilaan, pökkäsee öljyt pihalle mittatikusta ja yleensä ruiskun kohdalta. Konetila on tässä tapauksessa aivan öljynen ja tiputtaa myös allensa. Veikkaan nyt niin, että koneessa on täysin katkennut öljykierto, sihti esim. mennyt tukkoon? LongLife huollot kerää moskaa öljytilaan ja öljykanavat tukkeutuvat. Kumminkin homman ydin on se, että jos autoa on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti ajallaan ja huoltomääräyksien mukaisesti, ei tällaista kuulu tapahtua! Itse reklamoin asiasta kahteen kertaan ja vaihtoivat minulle maahantuojan piikkiin moottorin uuden. Hintaa taisi olla 7500euroa. Eihän tämä ole käyttäjän vika missään nimessä jos auto ei vaan yksinkertaisesti sovellu pohjolan oloihin! Omassani meni huohottimen esilämmitin hajalle ja veti tästä syystä mutkan kohdalta jäähän.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitoksia tähän astisista kommenteista.
                      Joo ei tuo huohottimen jäätyminen liene syynä tässä koska öljyt oli koneessa sisällä. Ihan sataprosenttisen varmoja muistikuvia tuosta tilanteesta ei kuulemma ole mutta ensin oli syttynyt öljynpainevalo ja sitten alettiin himmailemaan eli nostettiin jalka kaasulta ja sen jälkeen auto sammui.

                      Edit: Ko. autossa on muuten siirrytty longlifesta kiinteään vaihtovälin jo ajat sitten, varmaan ainakin yli 100tkm sitten. Tuohon oli syynä kova öljynkulutus ja ajateltiin että se olisin hillinnyt öljynkulutusta. Ei auttanut juurikaan kai. Liekö tuolla öljynkulutuksella mitään tekemistä asian kanssa? Oli kuulemma öljyntaso mittatikun puolivälissä kuitenkin nyt kun se siellä liikkeessä tsekattiin tuon tapauksen jälkeen.

                      Comment


                      • #12
                        Testattiinko öljyt että paljonko oli bensaa seassa? Etenkin kun on kylmä ulkona menee väljässä koneessa raakaa tavaraa läpi öljypohjaan joka vuorostaan huonontaa öljyjen voitelukyvyn.

                        Olen kyllä samaa mieltä paavmi88 kanssa. Jos auto ei sovellu pohjoisen olosuhteisiin niin se ei ole ostajan vika.

                        Comment


                        • #13
                          Öljysihdin tukkeentuminen vaikuttaa sitten todennäköisimmältä, ellei sitten öljypumpulle tullut jokin muu tuho. Öljynpaineen kadotessa on saattanut nokka leikata kiinni jolloin on sitten mennyt koko loppukin pakka sekaisin ja venttiilit osuneet mäntiin. Purkaa pitäisi että olisi viisaampi..
                          Yhden tarinan olen kuullut että B7:ssa öljypumpun imusihti olisi jäätynyt tukkoon (möhnän ohella tietysti), kuulosti silloin oudolta että öljyn seassa voisi olla niinkin paljon kosteutta, ellei sitten ole jotenkin huohottimen kautta sinne päätynyt.

                          Comment


                          • #14
                            Alkuperäinen kirjoittaja harald
                            Testattiinko öljyt että paljonko oli bensaa seassa? Etenkin kun on kylmä ulkona menee väljässä koneessa raakaa tavaraa läpi öljypohjaan joka vuorostaan huonontaa öljyjen voitelukyvyn.

                            Olen kyllä samaa mieltä paavmi88 kanssa. Jos auto ei sovellu pohjoisen olosuhteisiin niin se ei ole ostajan vika.
                            En usko että tuota öljy-bensa seossuhdetta tuossa yhteydessä tsekattiin. Tilanne katsottiin vain suht pikaisesti. Tarkempaan syyniin auto menee kai vasta joskus vähän ennen tammikuun puoliväliä, sitä aikaisemmin ei ollut vapaita aikoja.
                            Viimeksi muokannut 8866; 29.12.2012, 21:39. Perustelu: ^merkkiä ei käytetä, quote on sitä varten

                            Comment


                            • #15
                              Tähän tarinaan hiukan jatkoa.....
                              Auto edelleen merkkihuollon pihalla mutta on lähiaikoina todennäköisesti siirtymässä pienemmälle pajalle joka tekee koneenvaihdon.
                              Varsinaista syytä ja vaurioiden laajuus ei ole selvinnyt, koska ei ole mitään hajua kuinka paljon merkkihuolto tulisi tarkemmasta tutkimisesta veloittamaan, eivätkä he itsekään osaa antaa mitään hehtaaria edes, saatikka korjausarviota. Koneen vaihdosta osasivat jotain arviota antaa.

                              Todennäköisesti tuo aiemmin mainittu autovahinkokeskuksen 79tkm 162kW kone on tulossa autoon, kohtuuhinnalla sen sais kuten myös koneen vaihdon.

                              Alkuperäinen kirjoittaja Jarkko Kalsi Näytä viesti
                              Moottorinohjausohjelma on syytä vaihtaa, mutta muuten pitäisi sopia.
                              Mitä tuo tarkoittaa käytännössä? Jos jätettäisiin vanha ohjelma niin autossa olis vaan se 147kW, mutta toimisi(ko) silti normaalisti? Olisko se uudelleen ohjelmointi vaiko ko moottorinohjausyksikön (tms.) vaihto vaihtokoneesta? Parinkymmenen hevosen lisäys ei tässä tapauksessa olisi oleellista, kunhan auto tulee kuntoon.

                              Kuulemma sekä autovahinkokeskuksen kaveri, että se moottorin vaihtava paja olivat kommentoineet kun tuota moottorinohjausyksikön vaihdosta oli kyselty, että sitä ei kannata ottaa vaihtokoneesta, koska joutuisi muuten vaihtamaan ajonesto- "ym." järjestelmät ... tulisi eri avain virtalukkoon ja oviin....????

                              Comment


                              • #16
                                Kyllä sen moottorinohjausyksikön saa ohjelmoitua sopimaan vanhoihinkin avaimiin. Todennäköisesti ohjausyksikkö on sitäpaitsi raudaltaan sama joten helpoin on vain ohjelmoida nykyinen uudelleen vastaamaan uutta 162kW moottoria. Merkkiliike ei tätä välttämättä osaa mutta ohjelmointeihin perehtynyt henkilö kyllä.

                                Comment


                                • #17
                                  A4 B7 2.0T huohotinputki jäässä, mahdollinen konerikko?

                                  OK, eli järkevintä lienee jättää vanha yksikkö. Toisaalta jos lisää tehoa haluaa niin saahan tuohon samalla vaivalla enemmänkin tehoa kuin se "vakio" 162kW. Liekö nuo koneet muuten ihan samat mutta tehoero tehty ainoastaan softalla, vaikka moottorikoodi lienee eri.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Saman verran saa tehoa molemmista softalla juu.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X