Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.3 AAR päästöt

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.3 AAR päästöt

    Arvoisat tietäjät. Auttakaa.

    Nyt jäi mm. päästöistä kiinni leiman saaminen. Muut viat saan kyllä korjattua, mutta nuo päästöt on toistaiseksi tuntematonta sarkaa. Hakua käytetty, mutta tietoa löytyy monenlaista.

    Osaatteko tulkita?

    CO% 0,49/0,55
    HC ppm 157/105
    02 0,84/0,67
    co2 14,0/14,1
    lambda 1,02

    Autolle maistuu soppa ja pakokaasu käryää öljylle. Öljyä myös kuluu jonkun verran. Noin 1l/1000km luokkaa.
    Tulpat ja ilmansuodatin vaihdettu lähiaikoina, kuten myös kannen tiiviste. Tulpiksi valitsin hätäpäissäni ne nelikärkiset ja huomasin kyllä jo vaihtaessa, että ei ehken pelaa niin kuin vanhoilla kolmikärkisillä. Merkkiä en muista, mutta otan selvää.
    Talvella välillä tuntuu että automatiikka ryypyn suhteen ei pelaa, kun kierrokset kylmänä alhaalla ja lämpimänän ylhäällä. Katsastaessa, kuitenkin oli norm kierrokset ~800-900, jotka nekin vissiin yläkanttiin. Tämä vissiin viittaa siihen ecua ohjaavaan anturiin joka huijaa viallisena seosta.

    Kysymys onkin nyt että mitä poissulkemalla saan arvot kohdalleen?
    -Meinasin ekaksi tutkia mahdolliset vuodot ja alipaineletkut
    -uudet orkkistulpat?
    -ecua ohjaava lämpöanturi?
    vai mitä tehdä?

    Mielenkiintoa ei hirveästi ole koska rahaa uponnut pieni omaisuus :)
    Vikojahan tässä ei ole yhtään, mutta huoltaa saa koko ajan ;)

    Kiitos jo etukäteen.
    Viimeksi muokannut nigi; 16.1.2013, 21:22.

  • #2
    Vissiin saksantuonti, jos käryää öljylle. Voi auttaa Mobil 1 5W-50 tihennetyllä öljynvaihtovälillä.
    Vahva oletus, että katti ei toimi. Joko kylmänä mitattu tai sitten se on vainaa.

    Comment


    • #3
      Kysymys onkin nyt että mitä poissulkemalla saan arvot kohdalleen?
      -Meinasin ekaksi tutkia mahdolliset vuodot ja alipaineletkut
      -uudet orkkistulpat?
      -ecua ohjaava lämpöanturi?
      vai mitä tehdä?
      Ykköseen sanoisin, jotta ihan ekaks se toimenpide.
      Kakkoseen, kyllä pitäis toimia nelikärkisilläkin.
      Kolmoseen en kyllä vastausta tiedä.

      No katti ja lambaada tietysti tarkistukseen.

      Katsatuksesta saat kyllä läpi päästöjen takia, jos tiukalle menee. (hakua käyttämällä löytyy jutskia)

      Se muuten ainakin meikän katti piti olla tosi kuuma ja anturi työnnettynä syvälle putkeen siellä katsastuksessa, vaikka aina se katsastusmies valittaakin, jotta joku heittelee;) (jäännöshappee meinaan)

      Vuotasko putki hiukan.

      Comment


      • #4
        Kyllähän se on aikoinaan uitettu ja siinä on nyt halvat lirut sisällä. Ilmeisesti saa olla aika kankeeta tavaraa se öljy kun nuita kilsojakin on jo 340 tuhatta.

        Jussi: Miten se muuten vaikuttaa siihen savutukseen se, että on tuontiauto?

        Pitää siis tsekata ne letkut ja ajaa katti niin kuumaks, kun ilkeää.

        Kari: Kyllähän nuita poppakonsteja tuntuisi löytyvän :) Kansipahvin vaihdon yhteydessä vaihdettu se ekan laipan tiiviste ja tuntuisi että ei pitäisi vuotaa pakosarjankaan, mutta eihän näistä tiedä.

        Comment


        • #5
          Niin tarkoitus olikin jotta meikäläisen kertomalla "jutskalla" saada ajoaikaa ja se leima, jotta todellisen vian voi korjata;), kun aikaa on sitten enemmän kuin se pakollinen kuukausi;), ja jos katsastus on vielä vielä hitonmoisten pakkasten aikaan, eikä tallia.

          Comment


          • #6
            ei oo omista autoista koskaan katsuri koskaan ottanut päästöjä, aina vieny tutulle korjaamolle. siellä tahtoo olla niillä enemmän aikaa paneutua ja kokeilla vippaskonsteja jos ei vaikka heti lukemia tuu. ja halvempaa tietty.

            Comment


            • #7
              Ei nuo arvot nyt niin paljon ole pielessä että mitään vippaskonsteja tarvitsee tehdä. Nopealla vilkaisulla sanoisin että katalysaattori ei vain ole ollut tarpeeksi kuuma, jäännöshappi senverran pieni että vuotoja tuskin on. Häkä ja palamattomat ovat mielestäni linjassa samoin kuin lambda arvo, joten kunnolla lämpimäksi katti ja sitten pakokaasumittaus ja kuten tuossa ylempänä mainittu; korjaamolla jossa mittari saat kerralla oikeat tulokset.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja nigi Näytä viesti
                Kyllähän se on aikoinaan uitettu ja siinä on nyt halvat lirut sisällä. Ilmeisesti saa olla aika kankeeta tavaraa se öljy kun nuita kilsojakin on jo 340 tuhatta.

                Jussi: Miten se muuten vaikuttaa siihen savutukseen se, että on tuontiauto?
                Se Mobilin 5W-50 on sopivaa tuollaiseen. Se on paksua. Kilometrejähän tuossa on ihan naurettavan vähän. Jos nuo olisi todellisia, niin olisi vasta sisäänajettu.

                Nuo tuontiautot on aika monesti öljypolttimoita. En tiedä miten saa niin paskaan kuntoon tekniikan kuin mitä niissä usein on. Koneet käryää ja laatikot rutisee. Mittarista puuttuu tietysti satku - kaksi, mutta ei tekniikan siltikään pitäisi niin huonoon kuntoon vielä mennä.

                Comment


                • #9
                  ei oo omista autoista koskaan katsuri koskaan ottanut päästöjä, aina vieny tutulle korjaamolle
                  Ite asiassa näimpä tuli tehtyä PikkuMyylle aikoinaan, tuo Vanharouva on taas korjaamolla ollut niin vähän (koputtaa puuta, eli päätään), joten pelkkien päästöjen takia ei viitti viedä, mutta taitais olla helpoin ratkaisu.

                  Lappu kouraan ja loput viat onkin sitten katsurin huoli;)

                  Comment


                  • #10
                    Huoltokirjan mukaan ainakin Saksan kilsat pitäisi olla linjassa huoltokirjan kanssa, mutta eihän sitä tiedä ovatko siellä omilla leimasimillaan lätkineet huoltoja ja korjanneet kilsoja. Samapa sen kuhan toimii. Onhan sitä tosin voinut Suomessakin joku räpeltää, mutta eipäilen, kun käytin mittaristoa irtin niin näytti ettei olisi availtu.

                    Niin se inssikin sano, jotta ei pahasti pielessä päästöt. Pitää siis ajaa katti kuumaks ja koittaa uudestaan. Ensi kerran sitten tuttavan korjaamon kautta pakokaasulappu kourassa konttorille.
                    Oli muuten sillä inssilläkin kuulemma pari satkua itellään, tosin 2.5 diesselpadalla :)

                    Lähinnä tässä vaan päästöasiassa huolestutti se että, kun nuita pahaenteisiä merkkejä oli mm. se savutus ja käyntihäröt, niin että olisi seokset päin persettä ja joutuisi niitä rumppaamaan. Kiitos vastauksista!

                    Comment


                    • #11
                      Perskules.

                      No eihän ne arvot tippuneet riittävästi. Vuotoja ei löytynyt.

                      Tässä vanhat arvot ja vieressä uudet
                      CO% 0,49/0,55 nyt_____0,54/0,53
                      HC ppm 157/105 _______125/73
                      02 0,84/0,67 _______0,80/0,68
                      co2 14,0/14,1 ______14,3/14,3
                      lambda 1,02 ______1,014

                      Missä vika? Auto oli lämmin ja katti varmasti kuuma.

                      Comment


                      • #12
                        Oiskohan katti vainaa, muuten arvot näyttää hyvältä mutta katti ei vaan puhdista tarpeeksi. Onkohan näissä vitos koneissa mahdollista mitata päästöt ennen kattia? Sillä saisi asiaan varmuuden, tai sitten vain käyttää korjaamolla ja sanoo että poraa mittasondille reiän putkeen (ennen kattia) ja kattoo arvot katin molemmin puolin.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä näissä tulee ennen kattia mittausputki tuohon imusarjan kupeeseen.
                          Katti tai lambda varmaan paskana. Löytyyköhän keltään lambdaa tai sitten kattia, jos ei muu auta?

                          Comment


                          • #14
                            Jos ei ole tietoa milloin lambda on vaihdettu niin kannattaa suosiolla vaihtaa se uuteen. Toki kannattaa tuo katalysaattorikin testata jos mahdollista, arvoissa kuitenkin laskennallinen lambda on 1 niinkuin pitääkin mutta voihan se sen verran olla jo väsynyt että pitäisi vaihtaa.

                            Comment


                            • #15
                              Käytin tuossa Teboililla Männistössä testeissä ja neuvoivat siellä laittamaan ruiskutusjärjestelmän puhdistusainetta tankkiin. Tämän pitäisi poistaa tehokkaasti karstaa suuttimista ja mahdollisesti myös venttiileistä. Tämän siis osaltaan pitäisi parantaa pääästöjäkin.

                              No. Tein työtä käskettyä ja hyväksytyt paperit tuli heti mukaan! Joten homma bueno ja huomenna konttorille lapun kanssa. Eli se siitä katin vaihtamisesta.

                              Tosi asiallista palvelua kyseisessä paikassa!

                              Comment


                              • #16
                                Ei leimaa herunut päästöjen takia.Tyhjäkäynnillä( CO 5,8)(co2 11,2)HC ppm 340)o2 0,34 ja kierroksilla CO 1,9(co2 13,4)hc ppm 115(o2 0,36) ja lambda ,95.Mistäpä mahtais johtua

                                Comment


                                • #17
                                  Itellä oli samanlaista ongelmaa 2.3 ng kanssa äskettäin. Imuvuodot ilmamäärämittarin jälkeen tarkistukseen ja sytyspuolen osat syyniin kanssa. Lambda vaihtoon jos ei tietoa edellisestä vaihdosta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    leima tuli

                                    Lambda sökö ja katti

                                    Comment


                                    • #19
                                      Minäkin kokeilin asetonin ja bensanlisäaineet,mutta kattihan se oli ihan silppuna, alkuperäinen kampe näytti olevan,joten hyvin oli kestänyt ajan hammasta.

                                      Comment

                                      Working...