Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 ABZ konerempan jälkeiset ongelmat (öljyvuoto, syy selvisi)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 ABZ konerempan jälkeiset ongelmat (öljyvuoto, syy selvisi)

    Tein A8 -98 ABZ kärryyni koneremppaa (kansi/venttiili remppa, nokkaremmi+hilut ja tiivisteitä+letkuja...). Eilen illalla sain vihdoin paketin kasaan ja oli aika käynnistää pata. Kone lähti hyvin käyntiin ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Sitten peruutin auton tallista pihalle, ja oli aikomus ajaa pikku testi lenkki. Auto sammui kuitenkin tielle peruutettuani. Kone käynnistyi uudelleen aina vain hetkeksi ja kävi heikosti ja sammui viimeistään kun laittoi vaihteen päälle. Pihalle se sitten jäi yöksi ku kolmen miehen voimat eivät riittäneet auton talliin työntämiseen ylämäkeen.

    Aamulla otin akun sisälle latautumaan ja laiton moottorilämmittimen päälle. Eihän se enään lähtenyt edes hetkeksi käyntiin (startti pyörittää kyllä). Missä vika? Polttoaine pumppu kävi mielessä. Eikö siitä pumpusta pitäisi kuulua ääntä ku virrat kääntää päälle? Nyt ei kuulu mitään. Hajoaako pumppu yleensä kertalaakista, vai toimiiko se aluksi heikommin? Eikös siellä oo joku pumpun rele vänkärin jalkatilassa? Vai onko vika jossain aivan muualla?

    Vikakoodeja ei ole luettu, ku en omista siihen mitään laitetta.
    Viimeksi muokannut Pearl; 6.1.2013, 21:48.

  • #2
    Vikakoodit lukuun vaan ensin.Varmasti joku avulias forumilainen auttaa lähistöltä.
    Kyllähän pumppukin voi hajota ja yleensä kertalaakista hajoaakin,kopauttamalla voi saada hetkeksi toimimaan.
    Minulta löytyy vähän(n.2000km) käytetty pumppu,jos tarvetta.Ja ylimääräinen VAG-COM kaapeli myös.

    Comment


    • #3
      Nyt on ponnisteltu auto takaisin talliin. Koodit pitäisi saada luettua. Löytyykö Kokkolan seudulta auttavaa ihmistä vikakoodien lukuun?

      Comment


        #4
        Pumppu ei välttämättä pyöri jos linjassa on paine jo valmiiksi. Onko imuputket maffin ja kaasuläpän välistä kunnolla kiinni?

        Comment


        • #5
          Pitäis olla kiinni.

          Comment


          • #6
            Koodeja koitettiin lukea, mutta akku niin yössä, ettei onnistunut. Jatketaan pyhien jälkeen...

            Comment


            • #7
              Tilanne päivitystä tänne. Koodit saatiin luettua uuden akun voimin, kiitos vaan quattrolle+kaverille (ei ollu mitään vikakoodeja moottori puolella). Seuraava askel oli polttoainesuodattimen vaihto, ei ollut siitä apua. Sitten vaihtui bensapuppu, ja se oli ratkaisu käyntiongelmiin. Nyt auto pelaa hienosti, ja onneksi ei tarvitse enää liukastella vaimon pikku Volvolla.

              Olihan tässä projektissa ihan riittävästi vastoinkäymisiä ilman tätä lopun polttoaineen saanti hässäkkääkin. Iso kiitos SampoT ja Hartsi teknisestä puhelinneuvonnasta.

              Onko normaalia että tarvike pumppu on äänekkäämpi kuin alkuperäinen?

              Comment


              • #8
                Jos vertaat ääntä siihen vialliseen pumppuun niin viallinen pumppu ei varmaankaan normaalia ääntä enää pidä.
                Painettahan se ei jaksanut tehdä enää niin pumppu joko pyörii hitaammin jostain syystä tai kulunut muuten.

                Comment


                  #9
                  Kun pumpun äänen on kerran "kuullut" eli asioikseen höristänyt korviaan kuuntelemaan kaiken muun käyntiäänen seasta juuri sitä pumpun surinaa niin sen kuulee ikuisesti vaikka siihen ei aiemmin olisi kiinnittänyt huomiota. Sama periaate kuin orkesterin soiton seasta pystyy kuulemaan jonkun huilun vaikka sata muuta mölyää ympärillä.

                  Muuten ei jää vaihtoehtoja kuin asennushäkin asennusvirhe jolloin pumpun resonaatio pääsee kantamaan tankin runkoon tai joku muu puuttuva äänenvaimennukseen vaikuttava tekijä.

                  Comment


                  • #10
                    Eikai se ääni ulos asti kuulu?

                    Comment


                    • #11
                      Tuo A8:n bensapumppu tuntuu olevan laitos, joka laukeaa a) kaikilla aina joskus ;) ja b) hajottuaan aiheuttaa useilla pientä arpomista että miksi kone ei käy... (t nimim. Siilinjärvellä maantienvarressa bensalinjoja availlut ;)

                      Joten miten tuonne konehuoneeseen saisi helpolla/halvalla/siististi pienen bensanpainemittarin, vaikkakin mekaanisen, josta laakista näkisi että pumppu on kypsä ?

                      En nyt kurkannut pellin alle, mutta siellähän on muistaakseni metalliset kartioliitokset "bensakiskon" sekä tulo että menopuolella, joten noihin väleihin patentoiminen kai vaatisi pientä putkiaskartelua jotta saisi painemittarin tuohon väliin.

                      Mutta, voiko ennen kiskoa olevan letkun vain katkoa ja sovitella siihen T-kappale klemmareilla, vai haetaanko siinä nyt ongelmia ?


                      Tosin silmiin pisti tuollainen laitos, mahtaisiko toimia ?

                      http://www.ebay.com.au/itm/Hot-Alumi...item2a26aed12a

                      Comment


                        #12
                        On ehkä vähän racing ratkaisu laittaa kiinteästi painemittaria, vähimmillään yksi vikakohde lisää. Pumpun käynnin tarkistaa kaiken helpoiten kun avaa tankinluukun ja kuuntelee kun kaveri kääntää virrat päälle. Toisena vaihtoehtona ainakin näissä vanhemmissa on helppo ohittaa hyppylangalla pumpun rele jolloin saa pakotettua pumpun pyörimään testimielessä.

                        Jos nyt välttämättä haluaa niin mieluummin sitten mittari letkun väliin kuin tuollainen halpissäädin. Paineita kun ei ole mitään tarvetta säätää.

                        Comment


                        • #13
                          Pumppu voi pyöriä eikä jaksa vaan tehdä riittävää painetta,niinkuin tässä Samulin tapauksessa.
                          Itsellänikin yhdessä kasissa hajonnut pumppu samalla tavalla.

                          Comment


                            #14
                            Porukoiden A8:n sammuilu aiheutui myös bensapumpusta. Suoralla virralla nosti kyllä bensaa ja avainta kääntämällä nosti paineen bensakiskolle, mutta ei nähtävästi riittävän korkealle.

                            Eli näytti saavan bensaa, mutta ei käy. Uudella pumpulla korjaantui.

                            Comment


                            • #15
                              Eli käsi ylös ne kasikuskit joilla ei ole pumppu lauennut ? ;) (ja käsi heti perään alas ja pumppu tiluuseen!)

                              Mutta totta, "made in china, hinnat alkaen" -paineensäädin ei luultavasti paranna luotettavuutta.

                              Mutta tuollainen "inline" asennus tuskin kovin pahasti vaarantaa luotettavuutta:

                              http://www.ecstuning.com/Audi-B5_S4-...e/Fuel/ES5701/

                              Kysymys onkin, saako tuollaista mittaria 4.2ssa A8:ssa mihinkään väliin järkevästi ?

                              Edit:

                              Esimerkiksi tuollaisilla palikoilla:

                              http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kau...ails.php?p=246

                              http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kau...ails.php?p=247
                              Viimeksi muokannut Juisii; 2.1.2013, 14:51. Perustelu: lisätty tarvittavia osia

                              Comment


                              • #16
                                Kyllä ne pumput hajoaa muissakin autoissa,en usko että kaseissa sen useammin.Olen nähnyt yli 300tkm ajettuja pumppuja ja vielä toimiviakin.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Hartsi Näytä viesti
                                  Eikai se ääni ulos asti kuulu?
                                  Kyllä se ääni hieman ulkopuolellekkin kuuluu. Ajossa kuuluu selvästi kuskin paikalle hitaassa nopeudessa radion ollessa kiinni.

                                  Comment


                                  • #18
                                    ei kyllä pitäisi sellaista ääntä pitää..

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla rupeaa ääni kuulumaan jos bensa on "loppumassa", hyvin vaikeasti havaittava sirinä tosin.
                                      Siksi lainausmerkeissä, että pumppu on pyörinyt jo 350 000km ja näin ollen lakkaa nostamasta jo viivan ennen punaista :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Pumpun ääni vaimeni huomattavasti kun otin sen pois tankista ja totesin pumpun olevan liian syvällä kupissa. Ilmeisesti pumppun ympärillä oleva siivilä hässäkkä kosketti kupin pohjaa ja aiheutti resonointia.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Öljyvuoto:

                                          Eli vänkärinpuolen jakohihna kotelon ja kannen välistä vuotaa öljyä. Tänään sain padan uudelleen kasaan uusilla nokka-akselin etupään tiivisteillä ja hihnakotelon kanttisilla tiivisterinkuloilla (077-103-487-A). Pikku testilenkin jälkeen totesin öljyvuodon olevan ennallaan. Ei auttanu ku purkaa taan keula levälleen. Tiivisteet olivat oikeilla paikoilla ja kaikki pultit olin kiristänyt, mutta silti vuotaa. Kuskinpuolelle vaihdoin saman tiivisteen mutta ei siellä mitään vuotoa ole. Eikös 10nm pitäisi olla oikea kiristys noille M6 torkseille? Uusi tiiviste oli kyllä hieman kapeampi kuin vanha, mutta toisaalta paksumpi ja kuvittelin sen tiivistävän kuitenkin hyvin. Onkohan näihin saatavilla erikokoisia tiivisteitä? Vai pitääkö se tiivistää silikoonilla tai vastaavalla? Alkaa pikkuhiljaa huumori loppua kesken tän Audin kanssa...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko nokka-akselien päätypukkien välissä tiivistemassa?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ei ole, vaikka olisi niin kuitenkin nokka-akselin päässä olevaan tilaan on öljykanava.

                                              Comment


                                              • #24
                                                saatko otettua kuvaa vuodosta?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  http://img51.imageshack.us/img51/2100/imgnokka4.jpg
                                                  http://img442.imageshack.us/img442/4823/imgnokka3.jpg

                                                  Tuossa pari kuvaa vuotokohdasta, nuoli kuvaa vuotoa.
                                                  Viimeksi muokannut Pearl; 6.1.2013, 20:08.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Onko venttiilikopan tiivistettä asennettaessa laitettu silikonia,tuohon nokkapukin ja kannen yhtymäkohtaan?
                                                    Jos ei ole niin 99% varmasti vuotaa siitä.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kyllä on laitettu. Sitä kannentiivisteen reunaa olen syynännyt koneen käydessä ja sieltä ei vuoda öljyä.
                                                      Viimeksi muokannut Pearl; 6.1.2013, 20:18.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kyllähän tuo sininen tiivistekin näyttää riittävän paksulta.Veikkaisin kuitenkin venttiilikopan tiivistettä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Sininen tiiviste on kyllä riittävän paksu, mutta hieman kapea.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Edelleen sitä mieltä, että päätypukin tasopintojen välistä vuotaa. Voin tietty olla väärässäkin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X