Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

tehot hävis?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Joo-os, tuosta nyt ei oikeen viisaammaksi tullut missä se vika alunperi oli, mutta tämä kallistuu kyllä nyt sinne vetari/alapallo/raidetangonpää/kiranluu joku muu vastaava paskana. Tosiaan ajoin sunnuntaina n 120km (tehoja tuntu olevan ihan ok, auto totteli kyllä kaasua melko normaalintuntuisesti, varovasti kylläkin mentiin), jonka jälkeen käytin sit tyhjäkäynnillä joku 25min (kun ei viittinyt pakkasessa odotella) tyhjäkäynnin jälkeen en ajanut vaan samamutin auton. Kun siitä siten lähdin niin eipä palanut enään moottorin vikavalo. Sen jälkeen nyt tullut ajettua sellanen ehkä hitusen vajaa 600km (parikappaletta useamman sadan pätkiä) ja aattona tosiaan laitoin auton iltapäivällä yhteen talliin (ehkä joku +10 astetta) sulamaan. Eilen (25pvä) vaihdettiin sit polttoainesuodatin ja ilmasuodatin (joka kyllä näytti siltä että saattaa siinä olla vika, pöllys ympärilleen varmaan kilon paskaa kun sen lattialle nakkasin, ja silti siitä varisi ihan kun siihen koski) JA tosiaan sen jälkeen ajettuna joku 400km täysin ongelmitta tehojen kanssa.

    Ainoana vikana nyt on se että välillä hyvällä tiellä voi erottaa että vähän täryttää oik. etupyörästä. Ja kaartaa myös oikealle hieman. Ja yhdessä parkkiksella sano uiuiui kun käänsi etanavaudissa pyörät kaakkoon (että mahtuu ruutuun).

    Eli tekeekö pakkanen temppujaan veiko joku vetari/tms säpänä?

    Comment


      #32
      Nyt täytyy kyllä rehellisesti sanoa etten ymmärtänyt mitään.
      Pakkanenhan voi tehdä ja tekee temppujaan.

      Mainitsit että ajoit 3 vaihteella ja kierroksia noin 3000rpm. Vauhti 35-40 km/h. Jos noin niin joko kytkin luistaa tai sitten joku vetari ei ole paikoillaan ja pakkasella vaseliinit niin jäässä että jonkun verran ottaa kiinni. Mutta tuokaan ei enään päde siis jos vetari vikaa varsinkaan ku ne rasvat lämpenee tai autosi varsinkin lämpimään talliin viet. Tällöin ei edes kytkinkään luista jos se luistaminen on vaikkapa kytkinnesteiden jäätymisestä johtuvaa.

      Jonkun "viisaamman" kyllä kannattas nyt tutkia missä on vikaa.

      Käy ihan maantiellä ajamassa ihan normaalisti tai testaa nyt reilusti tuo kässäri homma. Kässäri päälle ja kokeilet lähteekö vai sammuuko moottori.
      Katsellaan sitten lisää.
      Viimeksi muokannut jsahlman; 26.12.2012, 13:10.

      Comment


      • #33
        jsahlman: kyllä se kässäri päällä lähtee etiäppäin, ei sammu...

        Comment


          #34
          Tä?

          Jos kässäri päällä ja se vielä pitää eikä voimalinjassa ole vikaa niin kun kytkimen nostat niin moottorin pitää sammua.

          Comment


          • #35
            No kässäri ainakin luistaa:D

            Comment


            • #36
              Mielestäni ongelma on tässä jutussa siinä, että autoon ei oikein voi tulla tuollaista vikaa, mitä on koitettu kuvailla. Jos ajaa luistavalla kytkimellä 100km suuntaansa kierroksilla väkisin vedättäen, niin ihan varmana sellainen haisu käy konehuoneessa, että ei tarvitse enää miettiä, mikä siellä on vikana.

              Tavallaan ei ole kuitenkaan mitään syytä kyseenalaistaa kerrottuja oireita. Siksi tässä on useampikin ehdottanut, että jos autoa tutkisi joku tekniikkaan enemmän perehtynyt, että löytyisi se puuttuva palanen tästä jutusta, joka saisi asiat kloksahtamaan paikoilleen. Kun jotain hyvin oleellista tietoa taitaa kuitenkin oireista puuttua tai jäänyt huomaamatta.

              Comment


              • #37
                Nyt on kuvailtu vikaa niin paljon ja luovasti että minkä tahansa diagnoosin kupasta alkaen saa sopimaan tähän tapaukseen ;)

                Eli selvitetään ensin onko tuo voimansiirto "kiinteä" vai ei.

                Kysymys 1. Jos vaihteistossa on kolmonen silmässä ja kierrokset 2000, mikä on nopeus ?

                2. Tuosta kun polkee kaasun pohjaan niin mikä nopeus on kun kierrokset saavuttaa 3000 rpm ?

                3. Liikkuvatko yleisesti nopeusmittari ja kierroslukumittari "samassa tahdissa" eli kierrosten noustessa myös nopeus nousee lineaarisesti ? (Nouskoon se nopeus nopeasti tai hitaasti, aivan sama, siihen keskitytään myöhemmin...)

                Näillä vastauksilla ehkä päästään oikeaan suuntaan vianhaussa.

                Comment


                  #38
                  Mielenkiinnolla kyllä odotan, että mikä tässä on ollut oikeasti oireena :)
                  Kyllä kytkinvika jotenkin voidaan jo laskea ulos, kuten vetariongelma. Ei semmosten ongelmien kanssa varmaan 600km matkaa selviä mitenkään.

                  Vikakoodit kertois ehkä jotain, mutta jotenkin jäätymisen piikkiin laittaisin. Ja ehkä ahtopuolelle vielä.

                  Tuo pakoputken jäätyminen kuulostaisi oudolta ja mahdottomalta, mutta enon Jaggessa putki jäätyi pari talvea sitten.

                  Comment


                    #39
                    Kuten tuossa aikasemmin jo totesin, niin hyvin vahvasti tuon kuvauksen perusteella olisi kytkin, vetari yms. vika, mutta sellaisen vian kanssa ei kyllä ajettaisi 600km:iä. Auton omistajan kannattaisi nyt tarkentaa vian kuvaustaan, niin ongelmaan saataisiin edes jotain selkoa, tällä hetkellä ongelma kuulostaa sellaiselta mitä ei oikein voi edes olla.

                    Kiitokset audiq:lle, ei tollasia taho ite huomata :D.
                    Viimeksi muokannut 54mmy; 27.12.2012, 22:07.

                    Comment


                    • #40
                      Alkuperäinen kirjoittaja 54mmy Näytä viesti
                      Ensimmäisessä urlissa kirovire.

                      Comment


                        #41
                        Tarina noin kymmenen vuoden takaa, joka tuli Mieleen, kun tätä episodia lueskelin:

                        Olen ajanut tutun autolla, jossa oli vikana kytkimen luisto (minun diagnoosini melko vastaavaan vikakuvaukseen kuin ketjun ensimmäinen viesti) kun vääntöä otettiin ulos - ripeämpi kiihdytys pienillä vaihteilla tai normaali nopeuden nosto maantiellä isolla vaihteella. Ajelin kuin sukkasillani auton 50 km päähän pajalle, johon se jäi pihaan pariksi päiväksi. Kytkintähän siinä piti ruveta vaihtamaan, mutta pajan omistava kaveri sanoi koeajaneensa auton eikä siinä mitään vikaa ole.

                        Hain auton pois ja vein sen tutulle, joka laittoi paksut talvikenkänsä jalkaan ja lähdettiin ajamaan. Siellähän se vasen jalka lepäsi koko ajan polkimen päällä ja kevensi siten koko ajan hieman kytkintä.

                        Todennäköisesti pientä luistoa siis aiheutti kytkimelle kiillottaen pintoja niin sitten luisti myös ilman, että piti jalkaa kytkinpolkimella. Sitten kun ajettiin normaalisti eli liikkeellelähdöissä ja vaihteenvaihdoissa kulutettiin kiillottumaa pois (ei tietoisesti kuitenkaan) niin kytkin palautui entiselleen - tai ainakin käyttökelpoiseksi. Tämän jälkeen autolla ja samalla kytkimellä ajettin vielä 2 vuotta (n. 30 tkm) ennen kuin myytiin pois ilman kytkinremontin tarvetta. Ei pidetty jalkaa kytkinpolkimella valmiustilassa sen jälkeen.

                        Kysymys Pikkumyylle: Ethän sinä lepuuta jalkaasi kytkinpolkimella ajaessasi? Et edes kaupungissa, ethän? Eihän kukaan ole säätänyt kytkinvaijeria viime aikoina, eihän?

                        Comment


                        • #42
                          A6 C5 on hydraulikytkimellä.. Pysyn kannassani että vika on moottorinohjauksen tekemässä väännönrajoituksessa jonkin vian vuoksi ja kierrosluku/nopeus-jutut pitää jättää huomiotta. :D

                          Comment


                          • #43
                            Täähän alakaa mennä, kuin Agahta Christien jännäreissä;))
                            No lupaus on yhä voimassa.

                            Sitä vaan en vieläkään saa päähäni, jotta jos moottorin kierrosluku nousee ja auton vauhti ei, niin voimansiirtoon meikä kyllä kallistuu.

                            Tai sitten pitää pyörien jo pyöriä melkolailla tyhjää, niinkuin 96 Saabissa aikoinaan, kun vesikelissä ajettiin. No, Old School äijä.
                            Viimeksi muokannut kapaz; 27.12.2012, 16:58. Perustelu: John ehtikin tuohon väliin kirjoittaessani, mutta silti.

                            Comment


                            • #44
                              Iroonistahan tässä on nyt se että alkuperäinen vika hävisi, kun sitä käytti tyhjäkäynnillä sen vajaa puolti tuntia (eli siis moottori vikavalo palaa, kierrokset kaakkoon vauhti hyvin hidas.) tod näk johtui pakkasista?

                              Sen jälkeen ilmeni vaan sellanen sika että klonksuttaa oikeeta etupyörää ja vetää oikealle. Se että ovatko nämä kaksi vikaa kytkennöksessä toisiinsa en tiedä.

                              Mitään vikaa ei tällä hetkellä on tuon tehon suhteen, auto kulkee klonksutusta lukuunottamatta ihan hyvin, niinkun pitääkin, ja vikavalokin on itsestään sammunut. Toki tosiaan se polttoaine + ilma suodattimet vaihdettu.

                              Että en tosiaankaan itsekään tiedä missä vika, tai edes minkämoinen, varmaankin joku nivel tms tuolla klonksaa, mutta voimansiirrossa ei tällä hetkellä ole merkkejä minkäänlaisesta viasta...

                              Comment


                                #45
                                Heitetääs tähän vielä yksi mahdollinen vaihtoehto.
                                Olen myös sillä kannalla että jos kierrokset nousee ja vauhti ei niin kytkin luistaa.
                                Olisiko mahdollisesti voinut käydä niin että joku mekaaninen paikka (jarrut tai voimansiirtolinja, laakerit tms.) oli niin jäässä että vastusti pyörimistä ja liikkeellähtöä/ajoa. Sama tilanne jos lähdet liian raskaalla peräkärryllä tai muulla kuormalla liikkeelle, kytkinhän siellä luistaa silloin jos auto ei sammu.

                                Tai toinen todennäköisempi vaihtoehto, kytkinpoljin ei jostain syystä palautunut ihan ylimpään asentoonsa ja näinollen luisti hiukkasen koko ajan.Meillä kävi tämä kun hälyttimen johdot oli takertuneet kytkinpolkimeen ja esti kytkinpolkimen ylöspääsyn viimeiset millit. Vaimoke ihmetteli vain kun auto ei kiihdy kunnolla vaikka kierrokset nousee.

                                Comment


                                  #46
                                  mulla ei montaa kytkintä ole vielä autoista mennyt, mutta luistanu on muutamaan otteeseen. Viimesin on kun yritin Golffia nypätä liikkeelle Audilla. Ei se kerenny kun hetken luistaa, mutta haju kyllä oli melkonen. Eikä se golfffin mihinkää liikahtanu.

                                  Comment


                                    #47
                                    Ei muuten haise kytkin välttämättä jos se on ihan loppuun ajettu. :)

                                    Comment


                                    • #48
                                      Coupevesqu : voi olla että oli, voi olla että ei. Vaikee sanoa. Mut tosiaan alkumatka kun kotoa lähdin meni ihan jees, ilman mitään että olisin reagoinut ettei toimi kuten pitäis, jokunen matka kotoa (siis kilometrejä) niin tuntu kaasussa että nyt jokin tapahtu. Siinä hävis tehot. Vikavalo syttyi vasta sillon melkeet parikyt kilsaa myöhemmin, kun olin välillä käynyt kaupassakin. Seuraavaks kun lähdin liikkeelle ni toimi ihan ok, ja vikavalkin sammu sen jälkeen... Kytkin ei ole haissut missään vaiheessa. Jäätä ja lunta sekä pakkasta on kyllä ollut

                                      Comment

                                      Working...
                                      X