Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

tehot hävis?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • tehot hävis?

    ELikkäs dilemmana olis taas jälleen kerran tuo auto, jonka kanssa sitten olis ongelma. Kesken ajoin tänään kauppaan lähdettäessä (oli ollut roikassa lämpiämässä n 1.5h ennen lähtö) niin tuntu ihan kaasupolkimessa asti kun tehot yhtäkkiä hävis, ja auto ei kulkenut enään yli 70kmh nopeutta. Vaikka kuinka piti kaasua pohjassa ja vaihteilla pelas niin ei se vauhti siitä juurikaan noussut. Oli vähän häpeällistä ajaa motarilla. Yhtäkkiä siis puskista tuli tuo etä tehot hävis. Alkumatka sujui moitteetta. Kaupasta kotimatkalla niin syttyi sitten vielä moottorin vikavalokin. Missä vika? Koodeja kun en pääse lukemaan kun ei ole vagcomia itsellä, ja joulupyhät just nyt tulossa, jolloinkas pitäis huomenna ajaa reilu 400km ja maanantaina 300km ja tiistaina taas joku 400km. Uskaltaako ajaa? Lienee ehkä huono kysymys kun on pakko, mutta any ideas viasta?

    Haulla löyty http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...hävisi&page=2 ja http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...=tehot+hävisi mutta ei oikeen auta nyt nekään.

    Keskiviikkona auto kävi pajalla, oli sisällä joku reilu tunnin kun moottorilämppäri öljynpohjan palikka uusittiin, sekä Y-haarasta sinne menvä piuha. Öljyt on vaihdettu lokakuussa. EGR-venttiili, joku turbon/egr:n palikka (joku muistaakseni T16 tms) syyskussa. Katsastuksesta meni läpi paitsi etummainen alimmainen alapallo joka vaihdettu pari viikkoa sitten. Mutta mikään näistä ei selitä tota että tehot hävisi. Eikä silanne muutu vaikka pysäyttää auton ja käynnistää uusiksi, tankilla meinaa kävin kotimatkalla.

    Kellään mitään ideaa mitä voisi tarkistaa/katsoa/testata ilman että pääsee koodeja lukemaan? Ellei jollakin sit tampereella ole koodilukijaa?

  • #2
    Voiko tuollaisessa pakoputki jäätyä? Yhdellä tutulla hajosi katti ja romut tukkeeksi putkeen, niin kulki juuri tuon 60-70km/h. Minä kuulin sen heti äänestä koeajolla, että putki suhisee kovaa. Mutta itse hän ei ollut huomannut kiinnittää ääneen huomiota. Toinen tuttu peruutti lumikinokkeen lähtiessään ja sama homma, tehot hävisi ja sihinä kävi putkessa.

    Et kertonut, että käykö moottori normaalin kuuloisesti kaikilla. Putken kuitenkin tarkistaisin ensimmäisenä, että tuleeko sieltä päästä normaalisti tavaraa pihalle. Jos on tuuninkia, niin joku jälkiasennus-ilmansuodatinkin voisi kanssa herkästi jäätyä.

    Comment


    • #3
      Ei ainakaan kuulostanut mitenkään vaikeasti käyvältä tyhjäkäynnillä paikoillaan (mitä nyt kylmä dieseli kalkattaa). Tie oli niin jäässä että siitä melulta mitä siitä kuului ei saanut erotettua edes koneen ääntä. Pakoputkia en tajunnut tarkistaa, mutta niitä on kumminkin kaksi, ni eiks luulis et ainaski toinen toimii (nehän erkanee jossakin suunnillee etupenkkien kohdila) vaikka toinen olisikin hankeen peruutettu (ei näillä keleillä ole mikään mahdolttomuus sekään). Pitää huomenna vielä kuulostella tarkemmin ja mennä sellaselle tielle mikä ei ole ihan jäisiä möykkyjä täynnä et mitä se sanoo sitten kun niille kierroksille päästään... Tosiaan kierrokset kyllä nousee mutta vauhti ei
      Viimeksi muokannut 8866; 23.12.2012, 00:21. Perustelu: Ei käytettä tätä ^ merkkiä.

      Comment


      • #4
        No joo, jos kaksi putkea ja haarautuu niin aikaisin, niin ei kai se silloin jäästä putkessa voi johtua.

        Mutta miten kierrokset voi nousta, mutta vauhti ei. Onko se automaatti? Auton tiedot olisi hyvä olla aloitusviestissä, kun vaihtuu profiilin autot. Niin löytyy sitten haulla, jos joku saman ongelman kanssa joskus painii. Ja noista ^ -merkeistä ei modet tykkää. :)

        Comment


        • #5
          Autona siis tosiaankin tuo profiilissä oleva, A6 (C5/4B) 2.5 TDI V6 Avant Quattro... Manuaalilaatikko siinä on. Ja siis esim kun kaupunkinopeutta matelee niin esim jollakin kolmosella saattaa kierrokset olla kolmen tonnin kieppeillä, ellei tylikin ja vauhti nousee ehkä just ja just kolmeenkymppiin tai hyvällä säkällä johki ihan hiipusen yli kun kaasu pohjassa. Normaalistihan sen pitäis "ampua" menemään muutamissa sekunneissa lähemmäs moottoritienopeuksia. Nyt ei siis kierroksissakaan ole vääntöä, aivan sama onko kierroksia 2000, 3000 vai punasen rajalla päälle 4000 niin se ei vaikuta mitenkän siihen että liikkuuko auto.

          Hyvänä esimerkkinä tossa kun eilen kävin kotimatkalla tankkaamassa, n 1km päässä kotoa, siinä sitten yritin päästä mahdollisimman hyvää vauhtia kotia, olihan tossa kotipihaan kääntyessä vauhtia joku 35-40 välillä ja vaihteista käyty 1,2,3,4 ja takasi 3:selle kun tuo ei lähde kiihtymään, nollasta kahteenkymppiin menee vielä suht kiltisti, mutta siitä sitten ei oikeen enään menekkään. Tossa kun motonetti aukee 3h kuluttua ni meen sielä hakemaan polttoainesuodattimen ja samalla reissulla katson miltä ilmanputsari näyttää...

          Comment


            #6
            Kokeile ahtimen kellolta alipaineet ja jos tyhjäkäynnillä ei sitä ole, on joku letku irti tms. Pitäisi olla sormen päässä tuntuva sen alipaineen ja mittarilla katsottuna väh. -0.5bar.

            Comment


              #7
              Kyl kuulostaa jotenki mekaaniselta vialta jossain voimalinjassa, jos kerta kierrokset nousee mut vauhti ei. Joko kytkin mennyt tms. :)

              Comment


              • #8
                Jos talvi diisselit tankissa niin eipä kyllä muuta vaihtoehtoa jää kun noi suodattimet tai sit diesel pumppu huonoimmassa tapauksessa

                Comment


                • #9
                  Jos kytkinpoljinkin toimii normaalisti, niin sitten voisi kuulostella hieman vetoakseleita, erityisesti sitä nurkkaa johon alapallo on vaihdettu. Jos kuuluu roklotusta tms, niin vika löytyi juuri -> vetonivel rikki tai ei kunnolla paikoillaan.
                  Kun moottori vastaa kaasuun ja nostaa kierrokset normaalisti, niin johonkin sen voiman on hävittävä.

                  Comment


                    #10
                    Vetonivelvika täälläkin tuli mieleen. Yhden kerran olen kaverin Passatin hinannut korjaamolle juuri vastaavien oireiden saattelemana. Sieltä vaan ihan oikeasti lopulta pullahti vetari pois navasta eikä kulkenut enää edes huonosti kun keppi klompotti siellä navan takana poikittain.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja MarkusS
                      Kokeile ahtimen kellolta alipaineet ja jos tyhjäkäynnillä ei sitä ole, on joku letku irti tms. Pitäisi olla sormen päässä tuntuva sen alipaineen ja mittarilla katsottuna väh. -0.5bar.
                      Ahtimen kello? ei kai tossa sellasta ole ainakaan mun tietääkseni? Turbo sinne siis vaihdettu n. 13kk sitten, sekä luonnollisesti turbon tiiviseeet. Mistäkohtaan ja mikä pitää nypätä irti jotta voi kokeilla tuon ns sormenpäään?

                      Alkuperäinen kirjoittaja diffas
                      Kyl kuulostaa jotenki mekaaniselta vialta jossain voimalinjassa, jos kerta kierrokset nousee mut vauhti ei. Joko kytkin mennyt tms. :)
                      Alkuperäinen kirjoittaja jarituru
                      Jos kytkinpoljinkin toimii normaalisti, niin sitten voisi kuulostella hieman vetoakseleita, erityisesti sitä nurkkaa johon alapallo on vaihdettu. Jos kuuluu roklotusta tms, niin vika löytyi juuri -> vetonivel rikki tai ei kunnolla paikoillaan.
                      Kun moottori vastaa kaasuun ja nostaa kierrokset normaalisti, niin johonkin sen voiman on hävittävä.
                      Alkuperäinen kirjoittaja hopsis
                      Vetonivelvika täälläkin tuli mieleen. Yhden kerran olen kaverin Passatin hinannut korjaamolle juuri vastaavien oireiden saattelemana. Sieltä vaan ihan oikeasti lopulta pullahti vetari pois navasta eikä kulkenut enää edes huonosti kun keppi klompotti siellä navan takana poikittain.
                      Kytkin toimii omasta mielestäni ok, on toki voinut vähän alkaa kulumaankin kun pikkuhiljaahan menee ni eihän sitä itse huomaa kun koko aika tuolla ajelee. Kytkin ei kyllä haise, eikä sitä ole luisutettukkaan.

                      Tuo oli siis etummainen alapallo oikealla eturenkaassa. Siellä on siis kaksi kappaletta niitä. Koko tanko vaihdettiin. Kävi sen jälken katsastusasemalla sitä näyttään (tuli siis hylsy leimasta sen takia) ja ne sitä aikanaan rämpläs ni olisko ne huomannut sen? Ei tolla ole ajettu kun ehkä 1000-1500km sen vaihdon jälkeen. Pitää tota klonksutusta kuunnella täs tänään kun on pakko tolla lähtee ajeleen 400km matka. Huomenna vielä 350km matkan jälkeen saan sen lämpimään talliin (+10-15) vuorokaudeksi ni voi paremmin katsoa, tänään kun ei oikeen tuolla pakkasessa mitään osia saanut irrotettua. Haen nyt sen polttoaine ja ilmasuodattimen motonetistä tänään ja vaihdan ne kun tuon saan talliin. Voiko sen vetari/raidetanko/pallo tai muu nivel ongelman tuntea näin maallikkona jos nostaa tunkille ja rullaa sitä pyörä käsissää? miten ja mitä sielä pitäis tuntua? jotakin glappia tms?

                      Alkuperäinen kirjoittaja lokijuhy
                      Jos talvi diisselit tankissa niin eipä kyllä muuta vaihtoehtoa jää kun noi suodattimet tai sit diesel pumppu huonoimmassa tapauksessa.
                      Tossa missä eilen tankkasin parillakympillä niin ei kyllä lukenut että olis talvidiisseli, mutta joskus tossa syksyllä siinä vielä luki se. Tankissa siis tällä hetkellä se mitä eilen tankkasin 20eurolla jolloin oli ajotietokoneen mukaan dieselisä noin 100km:lle tankissa. Vois tänään koittaa tankata melkeen täyteen sen jossakin missä lukee että talvi dieseliä. Arktista kun ei näillä leveysasteilla ole näkynyt. Pohjanmaalla sitä saattaa tulla huomenna vastaan.
                      Viimeksi muokannut okkim; 23.12.2012, 14:59. Perustelu: Korjattu lainauksia paremmin luettavaksi.

                      Comment


                      • #12
                        Vähän nyt vaikuttais siltä että vehje on vikatilassa. Arvelisin vikaa ahdin tai syöttöpuolella.


                        Tai sitten tuossa sutii kytkin aika pahasti. Luulis voimansiirrossa olevan vian kuulua pahana äänenä.

                        Comment


                        • #13
                          Kytkinkin voi luistaa, mutta luulis sen kyllä haistavan ja liikkuskohan enää kohta mihinkään jos kummiskin vähänkin enemmän yritetty ajella? Samoin voi ajatella mistä tahansa voimansiirtolinjan viasta että ei kovin kauaa liiku jos jotain vikaa on ja silti yritetään vaan mennä.
                          Mutta jos tosiaan kierrokset koneessa nousee mutta vauhti ei niin voimansiirtolinjaan vika jää, jos taas kierroksetkaan ei nouse niin tehottomuuteen joku muu syy johon vois näillä keleillä vaikka ehdottaa jäätynyttä ilmansuodatinta tai esisuodatinta.

                          Lisätääs tähän vielä että ei kytkimen toimintaa siitä polkimen tuntumasta voi aina päätellä eli ei kuormittaessa luistava kytkin mitenkään painettaessa poljinta erotu.
                          Viimeksi muokannut J.S.P; 23.12.2012, 12:34.

                          Comment


                          • #14
                            Jari ja Mikko siellä jo "totuuden kertoivat", itse kallistun myös tuolle. Eihän se tosiaan muualla voi olla, kerran kone pyörii ja kierrokset pelaa.
                            Voimansiirto. Ja jos kytkin toimii, eli otetaan siis vikalistasta pois. Mitä jää jäljelle?

                            Comment


                            • #15
                              Pitäiskö tehdä sellainen testi että vetää kässärin päälle ihan kunnolla, sitten ykkönen silmään ja kytkintä ylös = jos näin ei auto sammu niin sitten kytkin/voimansiirto yms. vika. Eikös näillä eväillä eliminoitaisi vika kohteita pois? Vai tietääkö ketjun aloittaja varmasti ettie se kytkin luista?

                              Comment


                              • #16
                                Vikatilassahan tuo tod näk on kun moottorin vikavalo palaa, voin tossa tänään yrittää ottaa kuvaa mitä kojelauta sanoo kun tossa lähden siellä motonetissä käymään. Vikakoodejahan en saa ennenkun vasta välipäivinä luettua, jolloinkas en saa tota edes pois vikatilasta.

                                Kytkin ei siis huomattavasti ainakaan luista, eikä ole missään vaiheessa haissutkaan... Mitään epämäärästä ääntä en ole kuullut, paitti nyt mitlä diisseli kuulostaa kun sen kylmänä käynnistää....

                                Comment


                                • #17
                                  Jos kerta manuaali ja kierrokset nousee, mutta vauhti ei, niin pakkohan se on olla voimansiirrossa silloin vika. En ajaisi autolla yhtään ennen kuin se on tutkittu, vaikka olisi kuinka tärkeä meno.

                                  Tony.N:n ehdotus on mielestäni hyvä. Vian kuvaus on niin erikoinen, että olisi myös hyvä, jos joku muukin sitä vähän vilkaisisi.

                                  Comment


                                    #18
                                    Älä nyt missään nimessä lähde ajamaan mitään 400km:n ajoa tuolla. Ja kuten moni täällä on jo sanonut niin vika ei mitenkään voi johtua suodattimista, vikatilasta yms. Vaihteistossa on tietyt välitykset, jolloin se menee vauhtia X vaihteella X kierroksilla X (esim. 100km/h, 5. vaihde, 3000rpm). Jos näin ei tapahdu niin vauhti häviää johonkin voimansiirron osissa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      paitsi etummainen alimmainen alapallo
                                      Tietääkö arvon veljistä kukaan, että tuota palloa kun vaihdetaan, niin pitääkö vetari irroittaa navasta vai onnistuuko ilman irroitusta?

                                      Comment


                                        #20
                                        Tosiaan käsijarru päälle ja kytkin ylös koneen käydessä. Jos ei liiku mihinkään eikä moottori sammu niin kytkin luistaa tai joku vetari pyörii tyhjää vaan.

                                        Jos sammuu taas niin sitten vika ei ole etupäässä eikä kytkimessä. Sitten torsen tai takavetoakselit.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ilmamassan säädin hajosi? Ei tuo kytkin vika ole kun moottorin vikavalon sytyttää, eikä tuntuisin vetarivialtakaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Kerroppas miten se ilmamassa säädin sitten tekee sen, että kierrokset kohoo, mutta auto ei siltikään liiku?

                                            Comment


                                              #23
                                              Kaverin audissa kytkin luisteli kovilla pakkasilla. Nesteiden vaihto auttoi ongelmaan. Taisi olla sen verran kosteutta nesteen seassa että tahmaili sen takia kytkintä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja 54mmy Näytä viesti
                                                Kerroppas miten se ilmamassa säädin sitten tekee sen, että kierrokset kohoo, mutta auto ei siltikään liiku?
                                                Ei tuo 1# postaus kierroksista mitään kerrokkaan, en oikein usko, että kierrokset nousee mutta vauhti ei. Jos nousee, kytkin vikaa etsisin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Topikissa on muitakin postauksia kuin eka.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Oiskohan nyt tuota kierroslukuasiaa tulkittu väärin. Itse ainakin ymmärsin niin, ettei kierroksiakaan käyttämällä löydy tehoja, ei niin että kierrokset nousee mutta vauhti ei.

                                                    Kuulostaa ihan tavanomaiselta vikatilalta dieselissä, syöttö rajoittuu minimaaliselle tasolle jolloin ei liiku mihinkään. MAF-vika on yksi yleisimpiä syitä. Voi olla myös ahtimen ohjauksessa oleva vika (letku tai N75 esim.), jos ahdot ei nouse tai nousee liikaa niin menee myös limpputilaan. Käyntiääni ja käynti on tuolloin ihan normaaleja, ei vaan löydy voimaa. EGR:ään jos oli vaihdettu N18-venttiili, niin vika voi myös olla siellä suunnalla. Katkos ko. venttiilissä laittaa myös syöttörajoituksen päälle. Muita syötönrajoitksen tekeviä vaihtoehtoja on jarrupoljinkytkin (taitaisi sytyttää ABS-valon myös), ja ahtopaineanturi.

                                                    Jos autossa on ESP, niin sen vikavalo palaa jatkuvasti MAF-vian ollessa päällä. Jos ei ole, niin sitten vain moottorinohjauksen vikavalo (hehkuvalo) palaa.

                                                    Vikakoodien luvulla tuo selviää.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ja siis esim kun kaupunkinopeutta matelee niin esim jollakin kolmosella saattaa kierrokset olla kolmen tonnin kieppeillä, ellei tylikin ja vauhti nousee ehkä just ja just kolmeenkymppiin tai hyvällä säkällä johki ihan hiipusen yli kun kaasu pohjassa.
                                                      Kyllä tuo mun mielestä vaikuttaa juurikin siltä, että iso vaihde ja paljon kierroksia ja siltikään ei liiku kovaa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mielestäni kytkinvika ei oireile "puutumisena", mitä tässä varmaankin yritetään kuvata. Itsekin lähtisin liikkeelle siitä oletuksesta että auto on vikatilassa, jos kerran moottorinhäiriövalo palaa. Ilman vikakoodien lukemista arvailut voi olla turhaa, mutta veikataan rikkinäistä maffia (en tosin tiedä, mitkä viat ko. mallissa sytyttävät minkäkin merkkivalon, oma sytyttää ABS/ESP-valon).
                                                        Viimeksi muokannut angra; 25.12.2012, 20:54. Perustelu: jatkettu kesken jäänyttä ajatusta

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Se "puutuminen" tulisi varmasti esille paremminkin niin, että kierrokset eivät nouse. Tässä tapauksessahan kierrokset selvästi nousevat, mutta vauhti ei. On se vaikea ymmärtää, että vika on sillon voimansiirron osissa jos 3:nen on pesässä kierroksia 4000rpm ja auto liikkuu taajamanopeutta...

                                                          Ei kai nyt tälläsessä kiisselissä niin pienet välit ole, että 4000rpm auto liikkuisi vain taajamanopeutta?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Voittaja ei arpomalla ratkea, kunhan saadaan tuo vika selville, niin ollaan viisaampia.
                                                            Oikein veikannut saa koodin, jolla voi lunastaa Fazerin sinisen suklaalevyn lähimmästä R-kioskista. Ihan tosi, näin joulun kunniaks;))

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X