Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
noi on jenkkien suuressa suosiossa. itseä hieman arveluttaa se että ei ole TUV-hyväksyntää ja sattuu mulkku katsastusmies kohdalle. jos on tuttu katsastaja niin ei mitään ongelmaa.
ecstuning myy porchen palikoista tehtyjä vastaavia satseja. 993tt 1850$ ja cayenne turbon massiiviset 6mäntäset 1600$. noi jälkimmäiset on kuulemma aika nopea vaihtaa joten sopis myös mulle. niihin ei ole ratapaloja saatavana mutta luulis riittävän jopa keskivertokuskille myös radalla.
ebay.de:ssä on firma joka myy reiitettyjä vakiokoon levyjä hintaan 135$ pari eteen.
jenkeistä saa myös vakiokoon levyjä uritettuina ja kelluvalla keskiöllä, joka estää kieroutumista kovassa rasituksessa(stasis, DBA, ecstuning, awetuning ja stoptech) 600-900$
takajarrut on riittävät ellei ala ratahirmuksi ja on jo BBK, jollon tarjolla on stasis rear kit tai ecstuning rear kit tai s8 takalevyt tai rs4 takajarrut
Uutta mallia tulee kun vasta tilasin ne :) Hinta eteen noin 300 eetua ja taaksen muistaakseni alle 100 eetua. Kokeillaan ensin noilla ja ja jos ei tapahdu mitään niin sitten levyt vaihtoon, ku onhan nekin jo aika kuluneet :)
Ihan hyvät ne on olleet noi EBC:n palat mitä itsellä on aikaisempia kokemuksia. En voi pahaa sanaa ainakaan sanoa. Luulenpa että pysähtyminen paranee todella reilusti kun palat saan vaihdettua. Jos vertaan aikaisempiin kokemuksiin EBC:n tuotteista.
Tuossa ylempänä ola mainitsi muutamia takajarru-upgrade mahdollisuuksia, mutta muutama tarkentava kysymys heräsi. Nuo stasis:n ja ECS:n kitithän käyttää vakio satuloita, mutta suurempia levyjä eli upgradea tapahtuu vain ulkonäössä (mikä ei välttämättä ole moitittavaa), mutta onko vaihtoehtoja, joissa saadaan myös suuremman levyn tuoma pinta-ala käytettyä hyväksi paremmin?
Pois suljetaan viralliset BBK:t, mutta voiko esim. myös S8:n satuloita käyttää tai jonkin muun mallin? Meneekö liikaa askarteluksi?
Minkä kokoinen levy siihen orkkis kilpeen mahtuu?
Meneekö RS4 kilkkeet menee heittämällä (levy ja satula)?
Käytännössähän nuo vakio takajarrut riittää, mutta remontin yhteydessä voisi samalla päivittää, ainakin nyt tuon levykoon, mutta jos löytyisi mukiinmenevä keino puristaa levyä koko levydeltäkin, niin parempi vielä niin.
Miten? Vai käytetäänkö samalla erilaista (suurempaa) palaa? Käykö samaan satulaan isompi pala?
Edittiä itselleni: A6:ssa onkin eri jarrut takana, kuin S4:ssa, joten levykoon vaihto tarvitsee enemmän jumppaa. A6:ssa on "kiinteä" levy ja S4:ssa jäähdytetty/paksumpi. Joten satula on eri.
Kuinkas muuten vaikuttaa jarrulevyn korkeus? Hiukan katsellut uusia levyjä omaan kulkineeseen ja törmännyt eri korkuisiin levyihin. Omaan menee eteen 321x30, mutta tuosta mainitsemastani korkeudesta ei ole tietoa, mikä se pitäisi olla. Parissakin liikkeessä (netissä) on näkynyt kahta eri korkeutta: 46 ja 52.
Mikä mitta tuo korkeus siis on ja mihin se vaikuttaa jarrulevyissä?
Vääntövarsi palasta pyörän napaan kasvaa, sekä jäähtyy paremmin kun enemmän pinta-alaa.
Mikä mitta tuo korkeus siis on ja mihin se vaikuttaa jarrulevyissä?
Veikkaan, että se on jarrulevyn korkeus kun levy on esim. pöydällä "selällään". Eli vannetta vasten olevan pinnan ja takimmaisen kitkapinnan välimatka.
Veikkaan, että se on jarrulevyn korkeus kun levy on esim. pöydällä "selällään". Eli vannetta vasten olevan pinnan ja takimmaisen kitkapinnan välimatka.
Jep, eli offset. Ainakin kutosen takajarruissa on kahta eri offsettia.
Lueskelin hieman Stoptechin sivuilta jarrujen anatomiaa (esim. Rear Brake Upgrades, Is Bigger Really Better? ) ja on muuten paikka paikoin hämmentävää luettavaa. Eli maalaisjärki ja jarrujen oikeoppinen suunnittelu eivät aina kulje käsi kädessä (ihme...).
Todennäkösesti joutuu käsijarrun kanssa kikkailemaan, jos laittaa uudemman S4:n satulat.
Toiseksi paras vaihtoehto olisi varmaan saada jostain ~300x10 levy (onko tällaisia?), joka tällön uppoaa A6 vakiosatulaan, kun sovittaa uuden satulankannakkeen (jostain). Paras vaihtoehto varmaan olisi jättää ne rauhaan, mutta sitten pitäisi miettiä muuta tekemistä :)
269x22 on levyt itsellä (tuosta kuvasta katsoen näytti ihan samalta). Kyllä ne toimii. Ei takajarruja päivittäessä taida saada samanlaista muutosta aikaiseksi kun etujarrujen osalta, kun kuitenkin jarrutus pääasiassa tapahtuu etujarrujen toimesta.
Jos radalla käy, niin jarrutasapainossa voi huomata eroa (eli alkaako mutkassa jarruttaessa tarjoamaan kylkeä vai ei).
Mä olen tilaillut tuolta Ricci:n kautta ties mitä mittatilaustuotteita (ei kuitenkaan audi osaa) eli homma toimii aikataulun mukaan ja jälki on hyvää. Joko piirtää itse mitat tai lähettää vaikka mallikappaleen tai tilaa valmiin tuotteen (kaikkia noita on tullut harrastettua). Kaikki on kuitenkin melkein hyllytavara hinnoilla postikuluineen, vaikka vaan yhden tuotteen ostaa.
Viimeksi tuli männät, johon itse mitoittelin laen kuopan halutun tilavuuden yms.
Comment