Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 Käynnistyy huonosti kylmänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 Käynnistyy huonosti kylmänä

    Auto on Audi 100 (C4) 2.6E Avant -94
    Reilu viikon sisään auto on alkanut käynnistymään huonosti kylmänä.
    Eli saa startata pitkään ja moneen kertaan ennen kuin kone käynnistyy.

    Tänäänkin aamupäivällä liikkeelle lähtiessä ensin kolme pitkää starttausta, ei käynnistynyt. Parin minuutin tauko, sitten ensin pitkä starttaus, ei käynnisty
    sen jälkeen uusi todella pitkä starttaus ja kone käynnistyi.
    Sitten ajettu kone melko lämpimäksi ja sitten parkkiin, vajaan tunnin päästä taas starttaus ja kone käynnistyy kuin palmun alta.

    Kun kone on kunnolla jäähtynyt (esim. n 9h) niin ei tahdo millään käynnistyä, startti pyörittää kyllä aika iloisesti
    mutta käynnistyy yleensä vasta n. 5-6 pitkän starttaus yrityksen jälkeen, ja kun käynnistyy, kone käy ihan nätisti.
    Jos kone lämmin tai vaikka vähän haaleakin, niin käynnistyy tod. hyvin, useimmiten lähtee käyntiin samantien kun avainta kääntää.

    En ole ehtinyt / voinut vielä yhtään perehtyä ongelmaan, mutta ajattelin et jos porukalta löytyis hyviä vinkkejä, mitä kattoo, tms.

  • #2
    Itellä oli lambdat sökönä ja se tyhjäkäynnin säätöventtiili jumessa/kautta huonosti asennettu.. Ja sai sahata huolella. Tulpat ja johotkin tossa vehkeessä vaikuttaa aikas paljon.

    Comment


      #3
      Lämpöanturi?

      Comment


      • #4
        Lämpöanturin vaihto ei vaikuttanu ainakaan omassa ABC-koneessa yhtään. ällä sokkona vaihda.. Mutta resistanssit löytyy autodatasta :)

        Comment


        • #5
          Lambada ei vaikuta käynnistyvyyteen millään tavalla.

          Comment


          • #6
            Stana, ###kele, ###ttu, kottero ei käynnistynyt aamulla ollenkaan, jäi duuni paikan parkkikselle.
            Mistähän päin toi tyhjäkäynnin säätöventtiili löytyy fyysisesti ja onko se esim. putsattavissa vai onko vaan vaihtamalla korjattavissa ?

            Mitä SCEMO tarkoittaa ällällä, Lambdaako ?

            Voihan ne tulpat ja johdotkin olla, epäilyttää vaan kun kumminkin lämpinä, tai jos kone vaan vähän viileäkin, niin käynnistyy todella hyvin

            Comment


            • #7
              Mites onko Sulla tuo kulkine tolpassa, vai ihan kylmillään?
              Tuommonen kuin kylmäkäynnistyssuuttimen toiminta olis hyvä tarkastaa, jos ei tolpassa. (saako virtaa)

              Hall vialta tuo ei oikein vaikuita, just päinvastoin pitäis silloin mielestäni käyttäytyä.
              Arvailujahan nämä tietysti ovat, mutta kuitenkin.

              Comment


              • #8
                ällä

                Juu, pieni typo vain, oli tarkoitus tulla älä.. Ja niin, kyllä ne lambdat senverran ettei auto tajua tuota kakkua syöttää. Tyhjäkäyntiventtiili siinä imusarjan takana, pelkääjän laidas, n. 3 sentin pyöreä musta mötikkä, kahella pultilla kiine.

                E: Kyllä itsellä korjaantui putsaamalla.
                Viimeksi muokannut SCEMO; 24.12.2012, 03:07. Perustelu: lisäilyjä

                Comment


                • #9
                  Normaalisti ei ole piuhan päässä, mutta kokeilin duunissa ollessa, oli piuhan päässä koko päivän, eikä silti edes luvannut.
                  Nyt on sitten akkukin latauskunnossa, vaimon piti vaan välttämättä yrittää käyntiin, ja sahas akun sen verran tyhjäks, ettei nyt sitten edes pyöritä kunnolla.
                  Vielä tietämätön kysyy, et mistäs toi kylmäkäyntisuutin sit löytyy, vois sitäkin ihmetellä samalla rahalla, kun kerran sit aletaan touhuumaan.
                  ja onks sille mitään tehtävissä, vaihtamisen lisäks, jos nimittäin osottautuu vajaa toimiseksi ?
                  Kiittelen nyt jo etukäteen vinkkien antajia.

                  Comment


                  • #10
                    Siinähän se jööti on edestä katsottuna vasemmalla siinä imusarjassa, löydät kyllä.
                    Skanneri ei toimi, tai tuo monitoimilaite temppuilee, olisin ihan hajotuskuvan muuten laittanu tuosta korjauskäsikirjan sivusta kopioituna.

                    Comment


                    • #11
                      Tuo tyhjäkäyntisolenoidi(moottori) löytyy SSP 150:stä N71 , tyyppivika 2,6:ssa
                      Monta vikaahaan siinä voi olla . Jos ei lähde käyntiin täytyy vain tarkastaa tuleeko kipinä ja riittävä bensan paine .
                      Lämpötila-anturi on olleellinen kylmäkäynistyksessä , sitten koneeseen menevä ilmämäärä eli tässä 2,6:dessa MAP-anturi ECU:ssa, sitten moottorin kierrosluku ja kaasupolkimen asento. Lambda tulee mukaan vasta koneen lämmettyä . Erillistä kylmäkäynnistyssuutinta ei ole .
                      SSP 150: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_150.PDF

                      Comment


                      • #12
                        No mie olinkin kokoajan AAR pohjalta liikenteessä, mutta hyvä että oikaisit.

                        Comment


                        • #13
                          Nyt on tyhjäkäyntiventtiili irti, lähti muuten melkosesti mustaa skeidaa, kun ruiskin sinne rasvan ja muun saissen puhdistukseen tarkoitettua sprayta.
                          Vähän ihmetyttää, että olisin saanut kiinnitys kuusiokolomutterit käsin pyörittämälläkin auki.

                          Mutta nyt seuraa miljoonan taalan kysymys: Onnistuin putsauksen loppussa vahingossa purkamaan koko hoidon
                          eli sieltä tuli se luodin muotonen osa, (jonka akselissa kierteet perässä) ja se muovoholkki sekä jousi pihalle.
                          Ilmeisesti tuli huomaamatta pyöriteltyä kierteet auki.

                          Siinä on mun mäihällä tietysti jotkut säädöt olemassa, vai kuinka ?
                          Eli mites tästä jatketaan ?

                          Comment


                          • #14
                            Käsittääkseni kun virtoja käyttää pari kertaa päällä ja pois muutamaan otteeseen niin säätyy itsekseen. Korjatkaa jos olen väärässä!

                            Comment


                            • #15
                              Vielä tosta lisäilmaventtiilistä sen verran, et kuinkahan paljon sitä "luistia" kannattas ruuvata valmiiksi, eli ihan pohjaan asti, n. puoleen väliin, vai miten ?
                              Toinen juttu, miten se toimii, pyöriikö se luisti siellä, eli liikkuu kierteillä ulos tai sisään tarpeen mukaan, vai työntääkö / vetääkö jokin luistia ulos-sisään tarpeen mukaan.

                              Sitten vielä mistäs tästä (100 2.6E Avant -94) löytyy akku, oletin et on konehuoneessa samassa paikassa, kun tossa mun toisessakin (100 2.3E -92)
                              muttei ollutkaan. eikä löytynyt tavaratilastakaan. Yks tyyppi sano et vois olla takapenkin alla ?
                              Eli mistä löytyy, ja miten pääsee käsiks, ja/tai löytyykö jostain esim. konehuoneesta navat mistä akku voi ladata ?
                              Tosin olishan toi akun paikkakin kiva tietää, sekä miten siihen pääsee käsiks, jos tarvii esim. vaihtaa.
                              (Tuntuu aika kädettömältä kun ei ees tiedä missä akku on omassa autossaan)

                              Kun olis käsikirja, ei tarttis kaikkee kysellä, mut kun ei valitettavasti ole.
                              Viimeksi muokannut Lindi; 28.12.2012, 08:06. Perustelu: Lisäykset tekstiin

                              Comment


                              • #16
                                Takapenkin alta, on muuten perua ainakin vw kuplasta, vaikka muut väittäis muuta;))

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Lindi Näytä viesti
                                  löytyykö jostain esim. konehuoneesta navat mistä akku voi ladata ?
                                  Kyllä löytyy, oikeaetutolpan vieressä pienen muovikannen alla on plussa. Katso kuvasta:
                                  Attached Files
                                  Viimeksi muokannut Killeri; 28.12.2012, 23:37. Perustelu: kuva

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuli lisäilmaventtiili putsattua (samalla vahingossa myös purettua ja koottua)
                                    Pyörittelin luistin vaan mutuna jonkun verran kiinni.
                                    Kääntelin virrat päälle / pois ainakin kymmenen kertaa, sitten starttaus ja lähti käyntiin melkein heti.
                                    Mutta kävi tyhjäkäyntiä n. 1800rpm, kohta kierrokset tippui n. 1400rpm, mutta samantien nousi n. 1600rpm ja alkoi sahaamaan edes takaisin 1600 ja 1400 rpm väliä, samalla tuntui kuin jokin koneessa yrittäisi selvästikkin säätää jotain apinan raivolla, onnistumatta siinä.
                                    Sammutin koneen ja ehkä n. viiden minuutin päästä uusi starttaus ja kone lähti hyvin käyntiin, tyhjäkäyntikin asettui melkein heti normaaliksi.
                                    Ajoin duuniin pikku lenkin (n. 5 km) ja perilläkin kävi normaalia tyhjäkäyntiä katsotaan mitä sanoo aamulla, kun lähden kotiin, pakkanen on nimittäin pikku hiljaa kiristymässä.
                                    Vähän kyllä huolettaa, osaksi siksi, että akun lataaminen jäi vähän kesken, noh aamu kuuden jälkeen ollaan viisaampia.

                                    Muuten uudelleen kiitos kaikille osallistuneille, ainakin toistaiseksi.
                                    Toivottavasti tämä oli tässä, mutta jos ei niin jatkan kyselyä.

                                    btw. otin koneen päältä sen muovisuojuksen irti ja sen alla koneen etuosassa oli hopean värinen tarra
                                    jossa oli mm. jotain numerosarjoja ja sytysjärjestys.
                                    Mutta siinä taisi olla alimpana merkintä S4, mitähän ko. merkintä tarkoittaa noin käytännössä ?


                                    Kun auto kuiteski on, tai pitäs ainakin olla 100 2.6E -94, eiks toi S4 merkintä ainakin korissa "viittaa vähän johonkin muuhun" ; )
                                    Viimeksi muokannut Lindi; 31.12.2012, 23:57. Perustelu: Teksti lisäys

                                    Comment


                                    • #19
                                      Näyttäis et tyhjäkäyntimoottorin / lisäilmaventtiilin puhdistus auttoi asiaan, ainakin osittain.
                                      Auto kyllä käynnistyy aina, tosin ei oo ollut edes pakkasta paljoakaan, että olis kunnolla päässyt varmistumaan.
                                      Vähän kyllä musta käynnistyminen edelleen takkuaa.....
                                      Vähän herännyt epäilys et voisko olla bensapumppu tai sen rele, tai ehkäpä jopa virtalukko kiukutella ?

                                      Virtalukkoa perustelisin lievällä "väljyydellä" siinä on sellasta ylimäärästä " tunnotonta löysää" tai "klappia", (tai miten sen nyt sanois) jonkin verran.

                                      Pitäskö bensapumpun äänen kuuluua ennen starttausta kabiiniin, jos kääntää ensin vaan virrat päälle, muttei vielä suorita varsinaista starttausta
                                      (jos kaikki muut "mölylähteet" pois päältä) ?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Lukossa tuntuu uutukaisenakin aika suuri klappi, ei pitäisi olla siinä. Ja kyllä pumppu kuuluu kabiiniin, sellanen about sekunnin suraus virrat laitettaessa.
                                        En äkkiä nyt kyllä releestä osaa sanoa, voisiko pätkiä.. Kai senkin voi tahtoessaan purkaa ja putsata kärjet, jos siltä tuntuu.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mulla on toi toinen satku eli 2.3E -92 ja siinä ainaski on ihan jämäkkä virtalukko, tosin en tiedä kuinka uusi/vanha lukko on
                                          mut kyl se ihan toista maata, kun tän 2.6E -94:en virtalukko, tiedä sitten.....

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tänään taas ei meinannut käynnistyä millään.
                                            Pistin kaikki ääntä aiheuttavat pois päältä, virrat päälle hetkeks ja sit starttaus, eikä käynnistynyt.
                                            uudestaan virrat päälle, ihan hiljasta koko ajan, remppasin vähän avainta virtalukossa (edelleen virrat päällä) ja kohta kuului lyhyt surahdus takaa
                                            starttasin ja auto käynnistyi heti.

                                            Eli kallistuisin vahvasti virtalukon suuntaan ongelmassa, tosin ei varmaan bensapumpun relekkään ole ihan täysin pois suljettu ?

                                            Onkohan tolle virtalukolle mitään tehtävissä, muuta kun virtalukon pohja vaihtoon ?
                                            Mitähän uus pohja mahtaa kustantaa ? Käytetystä kun ei oikein tiedä kestääkö vuosia, vai kaks viikkoo ?

                                            Mahtaskohan kellään olla tietoo käviskö 2.3E:n -92 virtalukon pohja suoraan, tohon 2.6E Avant -94:n ?
                                            Onko vaikutusta kun 2.3E -92 on suomiauto, ei ilmastointia, eikä sähköikkunoita, eli perus karvalakki.
                                            Taas 2.6E Avant -94 on saksan tuonti autom.ilm.astoinnilla, sähköikkunoilla ja valotkin on sakemanni tyyliin, sillä varoitinrääkyjällä systeemillä.

                                            Periaatteerssa muuttu ehkä sähköviaksi, muttei kait tarvii alottaa erikseen mitää uutta juttua sähköpuolelle ?

                                            Comment


                                              #23
                                              Virtalukonpohja on alta parikymppiä, eli ei toinna käytettyä laittaa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vielä pari tyhmää kysymystä tohon virtalukkoon liittyen.
                                                Onhan näissäkin itse lukko/lukkosylinteri vaan pelkkä "haittalevy paketti" ja itse sähkötoiminnot on virtalukon pohjassa ?
                                                Sekä et ne on kaks "erillistä pakettia" ?

                                                Olisko jollain hyviä ohjeita vaihto-operaatioon ?
                                                Luin jo tossa yhtä topikkia, mut siinä ilmeisesti vaihdettiin vaan lukkosylinteriä johonkin tomaattiin, ja sekin meni vähän.....
                                                Autohan on muuten manuaali, josko sillä on edes merkitystä tässä tapauksessa.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X