Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8:n moottorivalo syttyi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8:n moottorivalo syttyi

    Hei vaan kaikille, täällä tuore A8:n (2003) omistaja. Mahtava auto kaikin puolin ja ajattoman näköinen.

    Tuossa ollessani sunnuntai-ajelulla kamalassa kelissä syttyi kojelautaan keltainen moottorivalo. Manuaali esiin ja tavaamaan, mistä on kyse. Manuaali tietää kertoa, että ilmoituksen syynä on häiriö pakokaasujärjestelmässä. Tämän jälkeen ajelin vielä parina päivänä, koska auto tuntui käyvän ja kukkuvan normaalisti. Kun valo jatkoi sitkeästi paistamistaan, hakeuduin täällä foorumilla suositellulle MJFixaukselle vikakoodien lukuun.

    Autosta saatiin kaksi koodia:

    17981: Left engine mount solenoid valve (N144): open circuit
    16814/P0430/001072 - Catalyst System; Bank 2: Efficiency Below Threshold

    Googlettamalla sain selville, että ensimmäinen koodi viittaa jollain tavalla moottorin vasemmanpuoleiseen kiinnitykseen (?). Joku osa siellä ehkä menossa tai sensori huonona. Toinen koodi huolestuttaa enemmän, koska se viittaa katalysaattorin toimintaan.

    Koodit nollattiin, jonka jälkeen jälkimmäinen (16814) koodi ja samalla myös keltainen moottorivalo katosivat. Tuo ensimmäinen (17981) koodi oli edelleen nähtävissä, mutta ei aiheuttanut hälyjä.

    Lähdin ajelemaan, mutta myöhemmin illalla moottorivalo syttyi jälleen. Googlettelin tässä taas ja löysin mm. tuon linkin tuossa ylempänä suoraan Ross-Techin sivuille. Ongelmana voi siis olla viallinen lambda-anturi tai pahimmillaan viallinen katalysaattori. Autolla on ajettu 173 tkm.

    Päivitän tänne tilannetietoja, kun asia etenee. Ajattelin auton katsastaa piakkoin, mutta huoltoonhan tuo täytyy viedä tarkempaan syyniin sitä ennen.

    Ajatuksia?

    #2
    Autossa lie sähköiset nestetoimiset moottorintukikumit joista tuo ensimmäinen vikakoodi.

    Toinen viittaa vialliseen lamdaan tai kattiin.

    Comment


    • #3
      MJFixauksella oli kiireitä vuoden loppuun saakka, joten kyselin neuvoja toisesta huoltoliikkeestä. Siellä oltiin painiskeltu ihan vastaavan ongelman kanssa toisessa 2003-vuosimallin A8:ssa, ja pitkän etsinnän jälkeen syylliseksi oli todettu ilmamassamittari. Eli tuo vikakoodi oli ollut vain oire varsinaisesta ongelmasta.

      Ajattelin laittaa uuden mittarin tilaukseen (hinta ~100e) joka tapauksessa ja käydä asennuttamassa. Katsotaan auttaako.

      Comment


        #4
        En pidä todennäköisenä, että IMM aiheuttaisi mitään vikakoodeja vain toiselle lohkolle.
        Ennemmin katin takana tai edessä oleva lambda on viallinen tai katti vain loppu, joka noilla kilsoilla on aika harvinaista.
        Jos loisi Readiness koodin uudestaan, niin näkisi tökkääkö luonti lambdaan vai kattiin, vai meneekö läpi.

        Comment


        • #5
          Hyvä huomio. En nyt muista, sanoiko, että tuossa kyseisessä tapauksessa vianselvitys oli kyllä aloitettu vaihtamalla lambda(t), mutta vika ei poistunut.

          Käyn näyttämässä autoa tuolla, niin mittaavat noita lambdojen arvoja.

          Comment


            #6
            Taitaa kyseessä olla D3?
            Sitten ei mun D2 kokemukset Lambdan kuolemasta varmaan päde, nimittäin mulla rupesi vilkkumaan aikoinaan CAT valo ja moottorikin alkoi käydä epätasaisesti. Toinen lambda oli eloton, eli näytti vain staattista volttimäärää.

            Comment


            • #7
              D3 kyllä. Toivotaan, että pääsen vähällä.

              Kiitos kommenteista!

              Comment


              • #8
                Joko on varsinainen vika selvinnyt? Mielenkiinnosta seuraan topicia, sillä itsellä on samankorinen A8. Omalla kohdallakin tuo moottorin vikavalo on talvisin pari kertaa syttynyt, mutta on lähtenyt aina pois, kun on enemmän ajanut. Liekö moottori vain karstoittunut, aika vähäisellä ajolla tuo oma laite.

                Comment


                  #9
                  Aloittajalla on V8 kone, sinulla W12. Joten ei kannata hirveästi verrata vikoja keskenään, koneet kun on totaalisen erilaisia.
                  Vikakoodien avulla päästään sinun koneessa vian jäljille.

                  Comment


                  • #10
                    Toki, mutta kai noilla autoilla kuitenkin on aika paljon yhteistä riippumatta sylinterien määrästä? Vai meinaatko, että V8 ja W12 koneissa on täysin eri anturit, katalysaatorit, moottorinohjaus, apulaitteet, jne..

                    Omalla kohdallani en vielä puhuisi varsinaisesta viasta, kun se kerran vuoteen ilmenee. Ja lähtee pois kun vaan ajelee enempi.
                    Viimeksi muokannut okkim; 17.3.2016, 19:08. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                    Comment


                      #11
                      On niissä niin paljon eroa, etten vertaisi keskenään vikoja. Alkaen jo siitä, että W12 on kaksi ECUa. IMM löytyy 2kpl, jolloin aloittajan kertomassa vikatapauksessa, sinun autossa vika voikin olla IMM;ssa, mutta aloittajan ei, jne jne.

                      Mutta kaiken alku on vikakoodit.

                      Comment


                      • #12
                        Kiitos selvennyksestä. En tosiaan tiennyt, että eroja on niin paljon. Voipi tuo V8 olla moneltakin osalta fiksumpi valinta kuin W12.

                        En viitsi toisten topicissa alkaa sen enempää omista vioista kirjoittelemaan, etenkään kun juuri yhteistä ei löydy. Ja onhan noita munkin vikoja tällä foorumilla aiemmin ihmetelty.

                        Comment


                        • #13
                          Päivitystä tilanteeseen. Jätin ilmamassamittarin tilaamisen sikseen ja käytin auton Sport Autossa Hyvinkäällä ja katalysaattorihan autosta oli mennyt. Oli kuulemma melkoisen tohjona verrattuna auton toiseen kattiin. Samalla huoltokäynnillä vaihdettiin uusi akku.

                          Positiivisina asioina huollossa autoa kehuttiin siistiksi ja hyväkuntoiseksi. Palveluun olen erittäin tyytyväinen, ja tuonne vien jatkossakin. Tuntuu tietävän Audit ja erityisesti myös nämä kasit.

                          Nyt ei muuta kuin kevättä kohden ajellen!

                          Comment


                          • #14
                            Monta vuotta vanha keskustelu, mutta itsellä pari vkoa ollut A6 4.2l, jolla ajettu 200tkm. Nyt herjaa tuota vikakoodia. Kerran nollattu, mutta nurkka-ajossa syttyy uudestaan, eli varmaan katin vaihto edessä.
                            Muistatko oliko vaihto muutama vuosi sitten miten hinnakasta puuhaa?

                            Comment


                            • #15
                              nou hätä

                              Mulla sama toistuu silloin tällöin. Korjaukseksi "korotusholkki" lambdan alle muutamalla eurolla ebaystä.

                              Comment


                              • #16
                                Mikä on korotusholkki ?
                                Vika voisi olla myös letku venttiilikopasta ilmapumppuun joka puhaltaa pakosarjaan ilmaa pienillä kierroksilla. Tai ilmapumppu reistailee. KAnnattaa tarkistaa letkun kunto ennenkuin vaihtaa kattia.
                                Tämä siis A4 B6 3.0v6. Voisi arvata että sama rakenne on myös A8 ja A6:ssa

                                Comment


                                  #17
                                  Lisäilmapumppuhan käy vain hetken kylmällä moottorilla, ei aiheuta tuollaista.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ainakin minulla moottorin vikavalo ei enää syttynyt kun korjasin pumpun letkun.

                                    Comment


                                    • #19
                                      "korotusholkki"

                                      http://www.ebay.co.uk/itm/ADJUSTABLE...item232a2530c5

                                      Tämä siirtää lambdaa hieman kauemmaksi pakokaasuista, jolloin ei ole niin vikaherkkä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Siis lambda ei mene niin syvälle pakoputkeen? Laitoitko molempiin lambdoihin holkin vai vain ilmeisesti etummaiseen?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Siihen mitä herjaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mun OBD lukija ilmoittaa vain "viallisen" puolen (bank1 bank2) , ei ilmoita onko kyseessä etummainen vai takimmainen lambda. Ei edes VW spesifi OBD lukija erotellut lambdoja.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Eikös tuo korotusholkki yleensä laiteta vain sinne taaempaan lambdaan, kun sillä ei ole moottorin toimintaan mitään vaikutusta? Tarkkailee vain katin toimintaa tms. Ja voi vaikka tarvittaessa koodata pois käytöstä.

                                              Etummaiseen en koskaan ole kuullut sitä laitettavan, vaan uutta anturia kehiin, jos vikakoodia antaa.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Tilasin ebaysta tuon holkin joten parin viikon kuluttua tiedetään auttaako se. Pitää tietysti toivoa että A6:ssa ja A4:ssä on sama kierre lambdalle.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kaikissa lambdoissa on sama kierre, muistaakseni M18.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Korotusholkki laitettu. Tänään alkoi nakuttaa.

                                                    Kiitos vinkeistä. Ebayn korotusholkki piti valon muutaman päivän poissa. Toiselle puolelle ei saatu laitettua, kun kierteet sökönä.

                                                    En tiedä liittyvätkö nämä mitenkään toisiinsa, mutta viime viikolla alkoi heitellä vesien lämpöjen kanssa. Nousee liki 90:iin ja sitten tippuu sieltä, ja saattaa taas hetken päästä nousta takaisin. Tänään ei enää 100km pikitieajossa noussut juuri 60 yläpuolelle. Öljynlämmöt kuitenkin normaalit, niin on uskaltanut ajella.

                                                    Alkoi kuitenkin tänään myös voimakkaasti nakuttaa ja pitää ylimääräistä "hurinaa" = Ei uskallakaan enää ajaa, kun ei kuulosta lainkaan terveeltä. Edelleen vain tuo sama vikakoodi herjaa.
                                                    Voisikohan tämä vielä viitata ilmapumppuun tai letkuihin, joita Baronisti tuolla aiemmin arveli...

                                                    Jos vastaavista oireista kokemusta, niin saa edelleen vinkata.
                                                    Katin vaihdon sanoivat pajalla olevan hinnakasta puuhaa ja pahimmillaan 3 päivää töitä, onko samoja kokemuksia? Ja mahtaisiko tuollainen nakutus edes siitä olla johdannainen.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Takimmainen labdaanturi ei säädä mitenkään tietokonetta, ainoastaan sytyttää moottorin häiriövalon.
                                                      Lämpöjen heittely viittaa kansipahvin vuotoon josta syystä moottorinohjaus sekoaa ja nakutuksen tunnistus ei enää toimi.
                                                      Minulla häiriövalo syttyi pintakaasulla ajaen. Valon syttyminen harveni huomattavasti kun korjattin ilmapumpun letku. Pumppuhan toimii käynnistettäessä ja sammuttaessa ja joskus tyhjäkäynnillä. Tarkoitus on jäähdyttää kattia. Tällöin jälkimmäinen lambda ei kuumene eikä sytytä häiriövaloa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Lämpöjen heittely viittaa kansipahvin vuotoon josta syystä moottorinohjaus sekoaa ja nakutuksen tunnistus ei enää toimi.
                                                        Lämpöjen heittely voi johtua myös termarista. Moottorinohjaus ei sekoa kansipahvin vuodosta. Nakutuksen tunnistus kyllä toimii, jos sitä ilmenee.
                                                        Nakutusanturi tunnistaa ennenaikaisen syttymisen. Nakutusääni ei siis välttämättä ole sitä "nakutusta" jota nakutuksen tunnistus tunnistaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Aika tekstiä. Jos lisäilmapumpusta puhutaan, niin se kuumentaa katalysaattoria eikä jäähdytä, myöskään takalambdan lämpötilalla ja moottorinhäiriövalolla ei taida olla yhteyttä.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X